O: Koneistajan työsuorite (sorvaaja/cnc-koneistaja)

Onko sinulla mahdollisesti tallissa metallisorvi tai mahdollisuus käyttää sellaista? Vielä parempi jos sinulla mahdollisuus käyttää myös tietokoneohjattua metallintyöstökeskusta tai cnc-konetta. Kaikista parasta olisi, jos myös osaisit käyttää edellä mainittuja koneita ja tiedät mitä olet tekemässä.

Tarvitsisin ainakin muutamien pienien, melko yksinkertaisten metalliosien sorvausta. Kappalemäärät eivät ole suuria, puhutaan muutamasta proto-osasta näin alkuun. Cnc-koneistukselle olisi myös mahdollisesti tarvista. Maksan toki työstä ja materiaaleista käyvän hinnan.

Jos vastasit mielessäsi edellä oleviin vaatimuksiin kyllä ja haluat olla mukana kehittämässä suomalaista polkupyöränrakennusta eteenpäin, niin laita PM tai sähköpostia osoitteeseen antti piste konga ät luukku piste com.

Minulla on pieni kiinalainen metallisorvi, mutta en osaa sorvata niin hyvin, että Kongalle tekisin edes veloituksetta. Olen aikonut hankkia myös pienen metallijyrsinkoneen. Olen kateellinen kaikille amiksen käyneille, jotka osaavat lisäksi juottaa ja hitsata.

Ajattelin, että tässä voisi kysyä, mikä olisi hyvä oppikirja sorvaajalle ja jyrsijälle. Kertokaa vaikka privana niin ei kuormiteta tätä Kongan lankaa minun jutuillani.

Laitas hahmotelma kappaleesta jos ei tuotantosalaisuus ni uskaltaa piilevät sorvarit ilmottautua. Lipaston pajalla pääsee kerran viikossa sorvaamaan/jyrsimään kunnon vermeillä. CNC-ja NC-vehjesten kanssa ei oo taitoa vaikka vermeet ois. Sorvin kanssa niinki. Sarjojen kanssa niin ja näin riippuen moninutkaisuudesta, keskiömuhveja tekis muutaman siinä kolmessa tunnissa mikä on kerrallaan aikaa.

Biciolli - 19:36, 16.10.2013 » . Olen kateellinen kaikille amiksen käyneille, jotka osaavat lisäksi juottaa ja hitsata.
Niin määkin, jos oletetaan että joku on ko. oppilaitoksessa em. oppinut, se vaatii melkoista oppimishalua ja omatoimista opiskelua ja asioihin perehtymistä omalla ajalla. Meinaan nyt nykyaikaa, ennen oli paremmin.

^^Tämä, koska itsellä on pääsy sorville ja välttävät sorvaustaidot, mutta uskallan sanoa sen vasta kun tiedän, mitä tarvittais.

^Mitäs helvettiä. Jäbä sorvaa mulle parit spacerit levykiekon taka-akselia varten?

spacereiden metsästys kannattaa aloittaa hakusanoilla DIN 125 & DIN 9021, jos luetteloista löytyy omaan käyttöön sopiva niin maksaa ehkä euron vaikka ottaisi kourallisen vaikka tarttee vaan pari… ei tosin missikisatouhuihin.

Juu ei, missikisatouhua ja haluan alumiinia. Enkä ala pinoamaan aluslevyistä 13mm pinkkaa.

Kyllä se Jupe käy. Mut alumiinia mulla on aika vähän. Täytyy hankkia.

Mulla on pääsy isolle sorville. Satkun tarkkaa en pysty tekemään, enkä kierteitä (paitti tietty pakoilla ja tapeilla.) Kerro, Konga, mitä pitää tehdä, niin voin arvioida onnistuisko.

Tekis mieli osallistua hommaan mutku ei oo aikaa, työstoratojen opettelu ei ole kivaa :frowning: . 90% koulusta vikalla luokalla on näpyttelyä. Siivoilin himassa ja löysin koneistusta koskevan kirjan mutten kerenny laittaa bicille pm:ää, tarviiko muutki iltalukemista?

Ei todellakaan mitään monimutkaista ole työlistalla. Muutamia holkkeja sopivilla sisä- ja ulkohalkaisijoilla näin alkuun. Monimutkaisin olisi “hammastuksen” teko satulankannattimen protoon. Kymmenyksen tarkkuus riittää. Laittelen iltasella halukkaille viestiä tarkemmin.

Mikä tilanne tällä hetkellä koneistajien kanssa? Täytyy kysellä varmuudenvuoksi täältä ennen kuin laitan viestiä muualle.
Pitäis saada neljään 10 milliseen teräslevyyn koneistettua muutamia uria ja upotukset muttereille sekä reunojen pyöritys. Hyvin vastaavaa kun kuvassa alhaalla, mutta pienin muutoksin;

Itse Vantaalla. PK-seutu aika optimi, mutta jos hinta on kohtuullinen niin olen valmis hieman ajelemaan autollakin tai käyttämään postia.
Vinkkejä paikoista missä ko. työn saisi tehtyä PK-seudulla kohtuulliseen hintaan otan myös vastaan.

soita amak

Nyt tuli verkkokaupasta sekundaa. Katotaan miten ratkaisevat reklamaation. Jos ei tartte lähettää takaisin, niin ajattelin että työstäis tuon tasaiseksi ja kohdistaisi jarrulevyn sitten spacereilla. Kuka pystyy auttamaan?

Iskut aiheutin itse, kun yritin saada laakeria paikoilleen. Aika monta extratuntia meni uuden kiekkosetin asennukseen. Jarrulevykin meni ekaks vaihtoon.

https://farm2.staticflickr.com/1960/30092639127_3d1f95242e_b.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1912/30092638937_4bd859e4a0_h.jpg

Eikös paikalliset amikset tee tällaisia hommia mielellään? (Jos ei kaikki satu olemaan lakkautettu). Aina luokilta muutamia kavereita löytyy, jotka myös NC-koneillakin nopeasti kikkareita pyörittelee.

Aika lyhyeksi jää noi kierteet, mut jos suicidelevy ei haittaa eikä o kiire niin voidaan happokylpykontilla sorvata. ymmärrät varmaan, että kiekko täytyy sitä ennen purkaa :smiley: Spacerit saat leikkaamalla keskikohdan irti vanhasta jarrulevystä.

Kiitokset neuvoista! Aavistelin kans et joutuu purkamamaan… Ihanan työlästä.

Onko liian ghettoa yrittää suoraan esim hiontalaikalla ilman purkamista?

Mach-0 - 16:16, 1.10.2018 » Kiitokset neuvoista! Aavistelin kans et joutuu purkamamaan... Ihanan työlästä. Onko liian ghettoa yrittää suoraan esim hiontalaikalla ilman purkamista?
Epäilen että melko mahdotonta saada hiomalaikalla niin suoraksi, että saisit levyn pyörimään edes etäisesti suoraan. Mutta odottelehan se reklamaatiokeissi ennekuin alat kiekko hiomaan...

Nyt on kyllä tullu linjalta kunnon käppää.