O: iso ja halpa runko

Tarttis sikaruman, mutta hyvän, pyörän, jonka voi jättää juna-asemalle… Eli 195 pitkälle sopivia halpoja teräsrunkoja tai kokonaisia fillareita voi tarjota. Joku vanha harjoituskilpuri koossa ~62 tai jotain sinnepäin.

joku tommonen+ bilteman kiekot?

^66 sentin pystyputki? Tsiisus.

Eihän vaakaputkella just ookkaan käytönkannalta enempää merkitystä, tollee kolmemetrisel kuskil? Korkeet on kivempi kantaa olalla!

Onpahan valtavan korkee raami. Huvin vuoks vois huutaa, tota ei ainakaan kuka tahansa huviajelija pysty viemään.

^^Mikäs kantaessa, kun vaakaputki on jo valmiiksi hartian korkeudella :slight_smile:

Itkin täällä joskus itsekin korkeiden runkojen perään, mutta joku tolkku sentään. Oma 62-senttinen Ishiwata vaikuttaa tuon järkäleen rinnalla suoranaiselta nysältä. Miksei tuollainen jättiraami toisaalta parimetriselle sopisi. Melkoiset heinäsirkan kintut saa tosin olla, jos meinaa ajaessa vähänkään enemmän satulatolppaa näyttää.

Osta M.S tuo Peugeot äkkiä pois, ennen kuin asb huomaa tämän tredin.

Muinoin ohje oli, että jalan sisäpituus - 26 senttiä. (joo tiedän, mutta menee se aika lähelle tuollakin.)

Minun 89 sentin koivellani (190) korkeudeksi saadaan jo 63 senttiä. Ajan 61 senttisillä rungoilla, ja harjoituskilpapyörän satulan kannatin on aivan ylämerkissään. Toisaalta: Kätevä mitta, menee korkeus aina kohdilleen, kun säätää siihen “max”-merkkiin.

195 senttinen voi luultavasti todella oikein hyvinkin käyttää ja nauttia tuosta isosta Peugeotista. Pistää ruskeaa todella jätöksen väristä miranolia runkoon vanhan maalin päälle, ja pyörä saa luultavasti olla ihan rauhassa siellä asemalla. Vähän risaa penkkiä ja silleen, tankonauha kapeasta roudarinteipistä. Kiekot kiinni muttereilla ja hirvittävän kokoinen ketju lukoksi. Luulisi pysyvän.

Tuolla mitalla ottaisin tuon Peugeotin rungon aivan empimättä. Ne vanhat Peugeotit olivat ja ovat yhä edelleen hyviä pyöriä. Tuo PBN-10 on siis 64 c-c mitalla, se on noin vuodelta 1983, niiltä main, ja edullisena se on tehty vähän tukevammasta putkesta, minkä johdosta se on aika jäykkä myös ison polkijan alla. Se on hyvä asia.

Myyjä näkyy olevan ilmeisesti kierrätyskeskus.

Tuure

-.-

Ei varmasti ole ylisuuri runko 195 senttiselle tuo Peugeot.

hmm 99.5-26=73.5… kattelin et 72-73 riittäis. 60 pituutta olis sopiva.

t. heinäsirkka

Tuossa lienee ranskalainen kierre keskiössä?

Mites muut mitat tolppa ja ohjainkannatin yms?

Pitäisikö jatkaa heräteostosten tekemistä, kun sisämitta on ~92 cm.

Ostakaa ihmeessä pois… Itse olen kallistumassa erääseen tarjottuun 63cm pököttiin.

mikimiki - 7:27, 27.9.2010 » hmm 99.5-26=73.5..... kattelin et 72-73 riittäis.
Just ja just yltaisin vaakaputkelta polkimille :-)

Minulla on sellainen käsitys, huom. vain käsitys, että Peugeot siirtyi iso keskiökierteeseen joskus 1986 tienoilla. Vain hölmöille ruotsalaisille noita tavallaan vanhentuneita 35 mm keskiömuhveja onnistuttiin myymään vielä 1991. Ranskalaisen kierteen kanssa voi kuitenkin elää, koskapa Phil Woodilta saa hyvät lukkorenkaat noin 30 eurolla.

Satulaputkia saa vaikka mitä kokoja, ja väliin voi laittaa aina adapterin. Se stemmi on se päänsärky, jos se ei ole sopivan mittainen. Luulisin noissa olevan joko 22,2 (normaali 7/8 osa tuumaa) tai sitten se on täsmätty millikokoon 22,0. Juuri tuo '80-luku oli sitä siirtymäaikaa.

Uskoisin, että hyvä (taottu, kuten esim. Cinelli) stemmi kestää 1/10 -osa millin ohentamisen seinämältään. Tai sitten jykevä quill->ahead stemmiadapteri, joka sorvataan oikeaan halkaisijaan. Tuokin on aika pieni homma, kunhan se tekijä löytyy. Pyörätohtorilla on ainakin sorvi.

Tjoo… kyllä tuolla hintaa tulee äkkiä, eikä se ole enää sitten mikään varastettavaksi tarjottava halpis. Siitä vain saisi iso mies hyvän pyörän. Oikeasti hyvän ja itselleen sopivan maantiepyörän / harjoituskilpapyörän.

Sanon vielä tämän, kun ostajana on hyvin iso mies. - Ranskalaisten tapa pistehitsata sälää kiinni runkoon on kyllä minusta vähän vastenmielinen asia, siellä voi aina olla ruostetta alla. Erityisesti tuo vaihteensiirtimen mutterin hitsaaminen tökkii, tuo on erittäin paha paikka ottaa ruostetta alle. (tuossa kohden rungon rasitus on hyvin suuri) Jos tuolle rungolle tekee täyskunnostuksen, niin nuo kohdat kannattaa hapottaa ja juottaa uudestaan vaikka tinalla, niin että se tina imeytyy sinne alle. Putsaus suolahapolla jossa on sinkkiä, ja ko. sinkkikloridi toimii tinalle juoksutteena. Tuo runko on kyllä hyvin siistin näköinen, se ei kaipaa muuta kuin ajamista. Vaihteensiirtäjän korvakkeen puuttuminen on pikku juttu.

Tuure

-.-

Jos minulla ei olisi Crescent -fiksaatiota, niin tuo lähtisi minulle kuin mansikka. Se on vain kerta tai pari vuodessa, kun tuon kokoisia tulee enää edes myyntiin. Isot rungot ovat ERITTÄIN katoava luonnonvara. Vai tekeekö joku muka jossakin enää noita tuon kokoisina muuta kuin erikoistilauksena ja hinnalla, joka pistää sukat pyörimään jaloissa ? Ainoa iso uusi pyörä, minkä tulee edes mieleeni on Fuji ACR Roubaix 64 senttisenä. (siinä on moderni keskiö ja kaikki) (jälki editti: tuotakaan ei taideta enää tehdä. Uudet mallit ovat jo sitten taas paljon pienempiä.)

Jos minulla olisi jalan sisämitta 92, niin kyllä hankkisin tuon Peugeotin rungon talliin ja talteen. Ei sille ole edes pakko heti tehdä mitään, mutta yli satakiloinen särkee maantiepyöränsä yhteen todella pahaan kuoppaan, kun se osuu kohdalle.

Ainahan sitä on tilasta uupelo. Tiedän.

Mulla on savon maalla aikalailla tämän näköinen pyörä käyttämättömänä: http://2.bp.blogspot.com/_NTjlyrQrB3k/TDasJIet2SI/AAAAAAAAEM8/yy40JCOMYsQ/s1600/IMG_2905.jpg
Muistaakseni juurikin 61 cm. Kuvasta poiketen osasarja on valkoinen ja alumiinin värinen ja rungossa on enemmän tuota lilaa väriä, eikä valkoista.

Säilytetty minun tietojen mukaan sisävarastossa ja minä olen käsittääkseni kolmas omistaja. Melkein ajokunnossa. Jos ruuvaa polkimet kiinni ja säätää jarrut ja vaihteet, niin pelaa varmaan suoraan, mutta suosittelen käymään vaseliinin kanssa läpi laakereita.
Ota yv:llä yhteyttä jos kiinnostaa.