Nörtteily

Sen sijaan että enteriä painamalla aukeais notepad++

niin aukeekin edge

Onneks tällasta kakkendaalia tarvii sietää vain töissä

Kotona Linux since 2005.

EDIT tai mähän oon sekakäyttäjä koska yhes vaihees oli MacBook pro muutaman vuoden. Vuoden 2012, koska sen saa auki ja roplattua.

Tuli tosta useful commandsista mieleen et oon todennu hyödylliseks sen että pyörii vscode koko ajan taustalla vaikkei sitä välttämättä koko päivänä tarttis.

Aina ei voi shellin historyn säilymiseen luottaa.

Ja toine pro tip, myös powershellissä/winkkarin komentorivillä pitäs toimii ctrl+r elikkäs reverse search

Mä nyt innostuin näistä nörtteilypuheista niin että kaivoin vanhuudenhöperön 2013 mac minin kaapin pohjalta ja pistin siihen antiX-linuxin asentumaan. Nyt se tossa partitioi isoa kovalevyä ja cpu=0%.

Mä oon silleen semi pitkän linjan linux-sunnuntaikäyttäjä, 2010 varmaan oon elvyttänyt ekan vanhan koneen linuxoimalla. En tajuu miksi en oo tota mäkkiä aiemmin ottanut käsittelyyn, kai jotenkin alitajuisesti aattelin ettei pystyis koska mäkk.

2 Likes

Pro tip: Install Cygwin and start using /bin/bash as your shell.

Onko cygwin vielä voimissaan? Ennen se oli minulla työkäytössä, kun nuorena aloitin unixilla ja linuxilla, joten windowsissa piti saada tutut työkalut käyttöön. Eikö nykyisin wsl2 ole ajanut ohi?

joo ei.

Menee ehkä aiheen ohi, mutta kysyn silti, kun täältä löytyy monen alan osaajaa.

Minulla on (älytön) tv, joka tarvitsee ulkoisen laitteen Netflixin, Yle Areenan yms. katsomiseen. Elisaviihteen boksi on tätä tehtävää aiemmin tehnyt, mutta irtisanoin sopimuksen. Laitoin kokeeksi PS4:n tähän hommaan. Ainakin Metsolat näkyy hyvin Areenasta :grinning:.

Varsinainen haaste on saada äänet mukavalla ratkaisulla Sonyn vanhoihin stereoihin. Mukava ratkaisu olisi sellainen, jossa perehtymätön käyttäjä saisi äänet streoihin tai tv:n kaiuttimiin ilman piuhojen kanssa säätämistä.

PS4:ssa on optinen ulostulo ja
stereoissa on optinen sisääntulo, mutta se on vain minidiskissä, eli ääntä ei saa kajareihin ilman tallennusta. Aikaan en onnistunut saamaan. Jos siis haluaisi optisesta lähdöstä äänet steroihin, pitäisi hankkia optisesta analogiin konvertteri. Tällöin äänet tv:tä katsottaessa tulisi tv:n kajareista ja PS4:lla stereoista. Konvertteri pitäisi ostaa, mutta mieltä lämmittää kuitenkin kaikki kotoa löytyvillä palikoilla värkkäys.

Hdmin kautta äänet menee tv:hen, mutta siellä on varsin niukka valikoima ulostuloja. Nyt äänet tulee streoihin tv:n 3,5 mm kuulokeliitännästä rca(?)-sisääntuloon stereoihin. Tässä vaihtoehdossa äänet tulee aina stereoista ja se vaatii stereoiden kännistämisen ja mahdollisesti auxin valinnan. Tämä yksinkertainen asia ei välttämättä ole ilmiselvä käyttäjille, jotka ovat tottuneet avaamaan kaukosäätimestä tv:n. Äänet aina samoista kajareista on toki paras ratkaisu.

Äänet siis tulee ja tämä toimii, mutta tähän liittyy ihmettelyä ja kysymys.

Miksi 3,5 mm - rca-piuhalla äänet kuuluu vain toisesta kajarista?

Vaihtamalla piuhan sellaiseen, jossa on audio ja video, eli valkoinen, punainen ja keltainen pistoke. Audio on valkoinen ja punainen, mutta vain toisesta tulee ääni, eli vain toiseen kajariin. Siitä keltaisesta tulee ääni myös, eli kytkemällä toinen audioliitin ja videoliitin saa äänet molempiin kajareihin.

Miksi äänisignaali ei tule molemmista, punaisesta ja valkoisesta liittimestä vaan tähän pitää sotkea keltainenkin mukaan?

Stereoista saa vähän mukavammat äänet ja kohdistettua katsojaan päin. Siksi tätä värkkään. Tämä on vähän kuin vanhojen pyörien kanssa pelaamista. Uudempiakin on, mutta kaikki obsoliitti kiinnostaa.

1 Like

HDMI-kaapeli lopullisesti annihiloitui tekohengitettyäni sitä yli vuoden. Läppäri osaa käynnistettäessä kertoa olevansa Lenovo ja sen jälkeen ei osaa lainkaan tuottaa valoa omalla näytöllään. Whattado?

Hyvällä onnella, lähtisikö läppärin monitori pysymään käynnissä näppäilemällä läppärin näppäimistöllä näppäinyhdistelmän joka muuttaa onko käytössä läppärin oma näyttö, ulkoinen vai molemmat?

Saattaisi Lenovossa olla esim Fn ja F10 pohjassa yhtä aikaa, tai jotain muuta läppärin tarkemmasta mallista riippuen.

Näppäimistön ylärivillä saattaa olla joku mitäänsanomaton logo, yksi suorakulmainen neliö, tai kaksi, tms.

Jos ehjän hdmi-kaapelin avulla saa jonkun näytön näkyviin ja pääse jo Windowsin työpöydällekin saakka, näppäimet Windows ja P yhtä aikaa tuo myös vastaavanlaisen sivuvalikon näkyviin?

(Jos läppärin sisäisen näytön kaapeli on kulahtanut senkin pystyy korjaaja (tai miksei kyllin epätoivoinen käyttäjäkin) kai vaihtamaan.)

1 Like

f10 oli kyllä joku lupaava symboli mutta ei auttanut.

nyt on kyllä jo uusi kaapeli.

kaippa tuota voisi jossain vaiheessa tsekkailla lisää ennaltaehkäisyn nimissä. kiitos ajastanne.

Paras aika istuttaa puu on 20 vuotta sitten, toiseksi paras aika on nyt.

Sama pätee digitaalisen median varmuuskopiointiin. Vikonloppu menny kuvien ja videoiden kopiointiin eri laitteilta ja sekalaisillta kovalevyiltä NAS-purkkiin. Tääkin olis ollu paljon helpompaa jos sen olis laittanu pystyyn heti, kun asia kävi mielessä (15 vuotta sitten).

3 Likes

Tää kyl kiinnostaisi ja erityisesti miten siellä teillä on funtsittu toi prosessi kirjastojen ajantasalla pitämiseen ja niiden synkkaamiseen. Tarttis icloudin ja proton driven tavaraa ottaa johonkin fyysiseen talteen, olis kamalaa jos vaivalla pilveen arkistoidut 90-luvun lastenohjelmat yhtäkkiä haihtuukin sieltä, varsinkin kun iCloud Drive on kaikkea muuta kuin luotettava säilytysjärjestelmä.

En tiedä, kun en oo funtsinu. :grimacing: Oon tähän mennessä yrittäny vaan saada kasattua kaiken materiaalin talteen. Katotaan sitten kun kaikki on kasassa, että mitä on ja miten sitä voi lajitella. Täs on kuitenkin jos jonkinlaista erilaista tarvetta… Digikamera on lähinnä sellanen, että se laitetaan USB:lla kiinni NAS-boksiin ja painetaan backup-nappia, jolloin kuvat siirtyy automaattisesti. GoPro:sta kukin ottaa omat videonsa läppärille editointia varten ja siirtää sieltä omaan NAS-hakemistoonsa. Kännykät on yksi satanan suo, jonka tarpomisen oon vasta alottanu… vituttaa jo valmiiksi.

Nii ja toi Google… Sieltäkin pitäis hakea kuvat talteen. Ne saanee Takeoutilla tosin suht helposti.

No juu, tuohan siinä on. Taistelin ihan muina teknologianvihaajina pitkään vastaan mitä tulee kuvien säilyttämiseen pilvessä ihan vaan huvikseni ja yksityisyyssyistä, tunnollisesti varmuuskopioiden noita manuaalisesti, mutta jossain kohdin vaan luovutin ja aattelin että ehkä se Apple ei skannaa mun velo orange happy stem -kuvia myytäväksi.

Sellaista jossain kohdin pohdin noiden pilvipalveluiden osalta että pyytäis sieltä vaikka kuukausittain exportin koko datasta ja uppaisi ne suoraan NAS:lle sellaisenaan. Se taas tuntuu toisella tavalla tyhmältä kun tavallaan ois kiva että sitä dataa vois sieltä levyltäkin käyttää suoraan. Jonka kohdalla taas näppärin olisi että siihen boksiin pääsisi käsiksi lähiverkon ulkopuolelta ja en kyllä luota yhteenkään systeemiin niin paljoa että sitä tekisin. Ehkä vaan en tee mitään asialle.

mites nyt kun ollaan pilvipalveluiden aiheessa niin onko kellään täällä kokemusta cryptomatorista tai vastaavista salausratkaisuista kun säilyttää tiedostojaan jonkun toisen tietokoneella? mimmonen kokemus/elämys noiden käyttäminen on?

Kiinnostaa tilanne missä säilytät omia tiedostoja toisen koneella, mutta et esim voi pitää niitä pilvessä? Vai onko usein tarve offline toiminnalle?

Ettei mee aivan ot, jos miettii fit & forget automaatiopohjasia pilvipalveluratkaisuja niin täältä ääni Gigantti Cloudille (61 teraa tuli eilen täyteen). Taitaa olla nykyisellä hinnalla jonkun 90€ vuodessa. Jotan pilvipalvelu joka brändätty Gigantin logoilla. Toimii nopeesti ja automaattiset jatkuvat backupit allekirjoittaneella kolmella laitteella käytössä.

Mulla on tarve avata tiedostoja yleensä joko Windows- tai macOS-koneilla mutta harvemmin samoja filejä molemmilla. Sen takia Windowsin puolella oon käyttänyt VeraCryptilla tehtyä imagea ja macOS:n puolella ihan vaan salattua/salasanasuojattua dmg:ta. En oo kyllä toviin katsonut että onko markkinoille tullut uusia vaikka ylläolevan kaltaisia mitkä olis vaikka näppärämpiä.

61 teraa

:saluting_face:

Onko video tyä juttuja?

toisen tietokone viittas tässä just pilveen, anteeksi epäselvästä ilmasusta

1 Like

Ajattelin tässä lähiaikoina pyyhkäistä omat datat Linear Tape-Open nauhalle (WORM). Vielä kun keksisi, mihin säilöö salasanan niin että sen löytää vielä kolmenkymmenen vuoden päästäkin.

En kyllä tiedä, kuinka tämän päivän kryptografiset menetelmät pärjäävät tällaisella aikajänteellä muutenkaan. Eiköhän tuommoisen nauhan sitten brute forceta tarvittaessa auki jollain Mikromikko Indiana -kotikvanttitietokoneella.

Pilviin luotto kyl varsin rajallinen ja ulkoiset kovalevyt sun muut on kovin alttiita bit rotille.

1 Like