Nörtteily

^ Vaikka en tolkuttomasti laittanu rahaa kiinni omiin hankintoihin, mutta kun tuli nyt 2 konetta päivitettyä niin tuohan ois voinu olla kyllä olla varteenotettava vaihtoehto, JOS ois tienny.

1 Like

Kyllä tuossa sen verran on konetta, että en löytänyt vastaavaa suorituskykyä ja tallennuskapsiteettia edes kaksinkertaisella hinnalla uusista koneista.

E. Proshopista löytyi 32" 2K näyttö tarjouksesta, joten tähän mennessä mennyt 533 €.

4 Likes

Viimeksi tehnyt Linuxin kanssa asioita yläasteella ja nyt asentelin Mintin, ainakin jotenkuten… Tein 120 gt:n levylle gigasen /efi osion ja loput roottiin. Pitäiskö tässä osioida jotain muutakin? #hukassa

16 gt keskusmuistia mikäli sillä on merkitystä.

Siis Mint’tihän on aivan paras!
Mut giganen /efi?? Sen mitä juutuubista oon kattonu, niin 500mt on aivan hyvä. Sehän vain buuttaa koneen käyntiin.

Root 20 gt tai enemmän, riippuen mikä on kovon koko.
Swap, riippuen mikä on keskusmuistin koko, mutta jos se on16 gt niin muistaakseni saman verran swappia
Home > loput, jos haluaa, että /home on oma partitio (eli esim. distron uudelleen asennuksen yhteydessä voi säilyttää /home osiossa olevat henk.koht. tiedot kunhan ei alusta /home’a).

Ja kun ihan rehellisiä ollaan niin monet vuodet olen kaivannut selkeää opastusta miten noi osiot tehdään ja nyt joulun alla kun taas tämän asian kanssa pähläilin niin nyt löyty ekan kerran juutuubista sellasta neuvoa, josta oli myös hyötyä. Voi olla, että jopa laitoin kirjanmerkkeihin nuo.

Kun tuossa aikaisemmin mainitsin kahden koneen päivityksestä niin emännän koneeseen asentelin mintin ja heivasin sen windowsin mäkeen.

EDIT:
Tää oli hyvä

toinen

LVM:nkin voi laittaa, jos jaksaa jumpata tai kuvittelee olevansa niin energinen että joskus kokisi tarvetta jättää takaovi raolleen että tulevaisuudessa haluaa vielä venyttää tai vanuttaa tiedostojärjestelmiään eri kokoisiksi ja hieman vapaammin eri fyysisille levyille tai softa-raid -alueilleen. Harkinnan mukaan: on roimaa ylimutkistamista yksinkertaiseen käyttöön mutta jos haluaa tärkeillä palvelimenomaisesti vaikapa digikuvakirjastoaan tai tulevaisuuden kunnianhimokkuuksien takia tms.

IBM-tyylinen selostus oli kamalan pitkäpiimäinen mutta lueskeltuani jopa minä lopulta ymmärsin miten toimii ja miten kannattaa itselleen suunnitella:

Samaa tiiviimmällä mutta katkerammalla tulokulmalla:

https://wiki.archlinux.org/title/LVM

Tässähän taitaa mennä kohta aattokin näpertäessä. Kiitoksia vinkeistä, laitan heti perehtyen.

Palvelinmaailmassa lvm ihan ok, kokemukset tosin lähinnä vsphere/esx jne hommista, mutta miksei jossain deskarissakin jos tarvii levyjä paisutella jälkikäteen eikä syystä tai toisesta halua että näkyvät omina mountpointteinaan tjsp.

Pitäisi äidille hommata monitoimitulostin. Kotikäyttöön laser vai mustesuihku?

Väritulostin pitäisi olla. Onko suosituksia?

Vanha on pelkkä laser-tulostin, mutta nyt se on alkanut sotkea. Vähän yritin tutkia, missä vika on, mutta en oikein päässyt kärryille. Putsailin ja kokeilin mustavalkotulostusta. Se tuotti kohtuullisen siistin tulostuksen. Sitten laitoin väritulostuksen ja taas tuli mustia viivoja paperille. Sama proseduuri, joka auttoi ensin, ei auttanut enää ja jäi homma siihen.

E. Tällainen Epson olisi tarjouksessa: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet-ja-toimistotarvikkeet/tulostimet-ja-toimistotarvikkeet/tulostimet/epson-ecotank-et-2811-monitoimitulostin/369230

Tuollaisesta, mutta muutaman pykälän kalliimpi, on toiminut meillä monta vuotta hyvin (sisältäen työkäyttöä).

Joopa joo, Tokmanni yllätti. Muilla asioilla kävin, mutta sieltä jäi matkaan Epsonin tulostin tarjoushintaan.

Onkohan Office365:n käyttöoikeudet muuttuneet? Minulla on kahden eri tahon kautta asennettavissa Office365 kotikoneille. Nyt uusin asennus alkoi ryppyillä, jos en ole kirjautuneena jomman kumman tahon käyttäjänä Office365:ssa. Aiemmin ei näin tainnut olla vaan pystyin käyttämään ilman työ- tai opiskelupaikan tunnuksia. Niin minä eilen mieleni pahoitin, kun ei homma toiminut niinkuin oletin.

mulla on access Helsingin kaupungin opetusviraston palvelimille jotain pilipalipäivitysjuttuja varten, ja se setti on kyl rakennettu tolla sun kuvaamalla metodilla. ihan kauheeta kattoa ja mä en ees oo mikään koodari.

Tämän takia yritän juuri duunissa saada fiksua open source politiikkaa kehitettyä. Kaikki kuitenkin käyttää open source softaa, niin on mun mielestä käsittämätöntä ettei duuniajalla voi edes jonkin verran avittaa kirjastojen ylläpidossa.

4 Likes

Semmoistakin mallia voi koittaa ehdottaa pomoille, että tunkataan open sourcea vapaa-ajalla mutta maksetaan siitä jotain erillistä tuntiliksaa, kuten meillä edellisessä duunipaikassa tehtiin. En muista nyt ulkoa paljonko, mutta ihan ok:hko korvaus vapaa-ajasta. Firmakin saa hyvää pr:ää ja lesoilun aihetta someen. Sitte näitä konsulttipajoja on paljonkin jossa jokin 5-10% tms työajasta on tarkoitettu kaikenlaiselle opiskelulle ja muulle sen semmoiselle, ja tän tyyppisen edun tarjoaminen on ihan selvä kilpailuetu firmalle joka haluaa pitää fiksuista tyypeistä kiinni ja kukaties houkutella heitä lisää

2 Likes

Heh, meil on tällane politiikka, et firman nimi ei saa näkyä julkisissa git-repoissa. Linkedinissä kyl saa näkyä.

Se on kyl aivan persiistä, että firmat ei yleensä kontribuioi open sourceen, vaikka käyttävät siekailematta hyväkseen. Sit ihmetellään kuinka vaikka joku Lightbendkin vaihtoi leiriä, koska ei vaan kannattanut pienen toimijan tehdä businesta avoimella koodilla ja yrittää kerätä supportilla rahnaa. Jollain Microsoftilla, Googlella, Red Hatilla ja muilla on ehkä muskeleita tuohon, mutta vaikea bisnes lyödä rahoiksi kyl.

image

Oikeasti nörtteilen tosi low-level juttujen kanssa, mut voi peijakas noita testaus- ja julkaisupipelineja. Aina saa olla huolissaan.

7 Likes

Onko kellään muulla fiilis että Spotifyssa on oikeastaan aika epäintuitiivinen ja hämmentävä käyttöliittymä?

Tai ehkä se on vaan innovatiivinen ja nää nyt on tämmösiä kulttuurijuttuja. Aika monta liikkuvaa osaa mitkä tekee jotain muuta kun äkkiseltään kuvittelen.

1 Like

Jossain vaiheessa tuntu et omien soittolistojen sijainti vaihtu apissa viikottain

Mun suosikkijuttu oli se ku playlist tuli x kokoiseksi (oletan et tämä on se syy) biisien järjestys listalla ei ollut enää lisäyspäivämäärä, vaan seemingly random. Pc:llä voi sorttaa mobiilil en oo löytäny. Joten se on sitten hauskaa kun huvittais kuulla se uusin löytö.

Mobiilissa listan järjestystä saa vaihdettua menemällä halutussa soittolistassa aivan yläpalkkiin (listan tunnuskuvan yms ohi), mistä löytyy biisihaku ko. listasta ja sen vierestä sorttausnappi.

1 Like

Se että aamulla ajovaatteiden seasta löyty uikkarit oli hienovarainen vihje mitä en ihan ymmärtänyt

1 Like