Nörtteily

Facebookkiutuuko Twitter nyt sitten

Veikkaanpa että ainakaan Muskia kritisoivat eivät siellä SananVapautta tule saamaan :slight_smile: Eiköhä ne oo pedoguys ja banhammer paukkuu.

#hih - ei voi kuin tilannetta seurata

Twitteristä fediverseen hajaantuminen Mielessä™

https://infosec.exchange/@tinker/109303871871567699

Uusi kannettava odottaa tuossa Linuxin asentamista. Haluan säilyttää windowsin vaikka sen käyttö tullee olemaan vähäistä. Edellisen kerran vuosia sitten asennus windowsin rinnalle meni jostain syystä puihin, joten nettiä on tutkittu. Sitten aattelin, että täältäkin saattaa löytyä taitoa sellaisiin kohtiin, joiden on mahdollista aiheuttaa ongelmaa.

Ainoa minkä olen jo tehnyt on windowsissa FastStartupin päältä poisotto.
Levytilan Linuxille ajattelin tehdä windowsin levynhallinnassa juutuubista löytyneiden ohjeiden perusteella.

Miten tehdään windowsin koko järjestelmän varmuuskopiointi, jotta sen voi palauttaa jos Linux asennuksessa menee jokin vikaan? Linkki ohjeisiin riittää myös. Toki, miten tehdään palautus, kiinnostaa myös.

Pitääkö Secure boot ottaa pois päältä?
Onko muita huomioon otettavia asioita?
Bios’ia en ajatellut päivittää, kun se kaiketi tulee jossain win päivityksen mukana aikanaan.

Windows 11 kyseessä ja läppärinä ASUS Vivobook X515JAB
Bios malli UEFI, jonka ei kuulemma pitäs olla ongelma Linux Mintille.

Tietys mieles olen aika noviisi win puolella joten säälikää sen verta.

Windows näppäin, kirjoitat backup tai varmuuskopijointi. Varmaan löytyy. Tarvit tilavan muistitikun.

Miksi ei ajaisi windowsia virtuaalikoneena, jos sitä tarvitsee harvoin? Tai no, sanoithan sen, että haluat säilyttää Windowsin. Minulla on ollut joskus tarve Linuxin käyttöön. Toisessa koneessa virtual machinessa ja toisessa wsl ja xfce4. Täytti vähäisen käyttötarpeen. Nyt olen pärjäillyt Windowsissa, kun Pythonilla puuhailen.

No jos ei vaikka halua että se windowsin käyttäminen on vielä enemmän perseestä kuin sen linuxin.

Ite tässä nautiskellut linux desktopin vuodesta 2022 joka antaa odottaa itseään. Kokemuksena edelleen samanlainen kuin aina ennenkin - mikään ei toimi just niinku pitää vaan vähän sinnepäin jos ollenkaan.

Teams? Ei vaan toimi waylandissa jakaminen. Xorgissa ja waylandissa sakkaa puolestaan äänet. Kaikki ihan päin vittua eikä tässä ole kuin vasta 20 vuotta ollu audiopiiri ankeimmankin mopokoneen vakiovaruste.

Noh, pipewire on paperilla sentään hyvä mutta eiköhän joku kusipää keksi että siitäkin pitää luopua kun se viimein saadaan toimimaan ja viimeisetkin sinnittelijät sitä tukevat.

Ikinä ei oo kyllä vituttanu ettei ole mäkkiä mutta nyt täytyy sanoa että se sentään toimi vähän vähemmän paskasti kuin tuo.

2 Likes

Tähän joku artikkeli 20v takaa otsikolla “is it the year of linux on the desktop?”

1 Like

Sway on kieltämättä ihan freesi ja tosiaan lunastaa odotukset i3 korvaajana, siirryin waylandiin koska siinä useamman näytön tuki toimi vähemmän epävakaasti ja paskasti kuin xorgin puolella.

Aidosti hävettää ymmärtää tämmösistä asioista tätäkään vähää, jollain “saan tämän todella typerän purkkaliimapaskan pysymään jotenkin kasassa” -osaamisella ei tee vittuakaan missään maailmassa millä on merkitystä.

WSL:n avulla Windowsissanikin on ollut 3 erilaista Linuxia (Debian, Ubuntu, SuSE) ja lisäksi CygWin ja GIt Bash ollut kevyessä, yksinkertaisessa harjoittelukäytössä. Itse pitäisin läppärissä Windowsin pääkäyttiksenä. Nuo WSL:ssa asuvat päivittyvät ihan sisäsiististi, Debian ja Ubuntu seuraaviin vakaisiin versioihin eikä SuSE TumbleWeed bleeding edgeksi riskeerattu ole hajonnut käsiin sekään.

(Mutta olenkin ikävästi jämähtänyt pariin Windows-ohjelmaan että saa leipätöitäkin tehtyä, enkä kyllä jaksaisi Winellä kokeilla enkä hieman allergisen työnantajanikaan kanssa aiheesta väitellä.)

=

Parempi, gui-kykyinen WSL (2) oli pitkään vain preview tasoinen hieman tikkuisemmin käytettävä tekele. Se on siis Hyper-V:tä käyttävä helpotus-oletusasetuksilla-yksinertaistus ja ihan jonkin verran muutoksiaan ovat saaneet upstreaamiinkin.

Ennen siis vain 11:ssa mutta nyt ilmeisesti tulee saataville 10:iinkin ja entistäkin siloitelummaksi kokemus:

https://devblogs.microsoft.com/commandline/the-windows-subsystem-for-linux-in-the-microsoft-store-is-now-generally-available-on-windows-10-and-11/

=

En halua mitenkään vähentää Linux-intoa mutta tuo toimivan poisto hyvillä oikeasti toimivilla palautus-optiolla kuulostaa hieman työläältä.

Laittaa Linuxin johonkin vanhempaan hyvään koneeseen ja nauttii sen Linuxmaisuuksista siinä?

Ainakin Ubuntu tukee secure bootia tuoreessa läppärissä, muilla jakeluilla en ole kokeilut. On kotona kokeilukoneet “vähän” vanhempia.

=

Yleensä en vapaa-ajan pilaajiin ole Secure bootia laittanut.

Juuri nyt manailen kun on vanha ja buginen UEFI läppärissä ja Ubuntu 22 ei asennu. Tai asentuu mutta ei buuttaa. Kai kokeilen sitten laittaa Ubtuntu 18 server mini .iso:lla ja upgradeilla → 20 → 22. Josko sekään toimii. Ennen oli paremmin kun vanha kunnon BIOS-tyylinen buuttailukin oli itsestään selvästi tuettua.
^
Edit: googletettu jo osin järkeilty röyhkeä kiertotiehän toimii <3

Oikeastaan olin tulossa tänne vouhottamaan että joku insinörtti voisi käydä kommentoimassa että saadaan paremmat ja hienommat IRC standardit tulevaisuudessa 2022 Spec round-up - IRCv3

Se on niin paljon käyttäjän tarpeistakin kiinni… Ittellä ollu pelkästään Linuxia työpöydällä jo 2008 asti, ja en todellakaan oo mikään koodari tai it-ammattilainen, vaan alussa tarvitsin apua siihenkin et sain käyttiksen asennettua. Siirryin Windowsiin Atarin käytöstä, ja se vitutti aina alusta asti, ja siksi viimeiseksi Windowsiksi jäikin XP. Pikkuhiljaa opetellu asioita, ja pitkään aikaan ei oo ollu mitään erikoista tappelua minkään kanssa. Toki oon aina uutta hankkiessa tarkistanu etukäteen raudan Linux-tuen tason ennen hankintojen tekoa.

Nykysin jopa pelaan pelkästään Linuxilla, kun Valve on kivasti tehny Protonin ja DirectX-to-Vulkanin kanssa kovasti hommia. Joku 150 peliä Steamista hankittuna ja yhtäkään ei oo pelattu oikealla Windowsilla.

Ja vaikkapa Razerin oheistarpeiden käyttöön Linuxilla OpenRazer on helvetisti parempi kuin virallinen Windows-paske, joka vie satoja megoja, vaatii tilin teon Razerille, on vähemmän ominaisuuksia kuin avoimessa vastaavassa jne yms vmp.

Nykysin koneilla pyörii uusin LTS-Ubuntu ja KDE työpöytä-ympäristönä. Siitä ei oo oikeestaan mitään pahaa sanottavaa, tekee kaiken mitä vois kuvitella työpöytäympäristöltä haluavansa.

Ja toki varasin Steam Deckin heti kun niitä oli mahdollista varata, ja se on ollu kyllä ihan mahtava vehje. Pelit pyörii erinomaisesti ja telakoituna sitä voi käyttää ihan ku oikeeta tietokonetta. Pelannu sillä jo satoja tunteja, ja mm Cyberpunk 2077 pyörii sillä tasasesti 30 + fps ilman mitään nikottelua. Melkosesti on prosessorit kehittyny kun saadaan käsikonsoliin tungettua tommoset tehot…

Lähinnä anticheatin omaavat multiplayer-pelit ei tue Deckiä, mut semmosia pelejä en muutenkaan pelaa niin ei itteä haittaa. Sit vaikka Borderlands 3sta on tullu mätettyä niin et pöytäkoneille pääsee 2 pelaamaan, ja telakoitu Decki kolmantena koneena. Ja jos haluu LAN-partyille lähtee, ni pieneen laukkuun mahtuu Decki+telakka, 60% pelinäppis, hiiri ja monitori…

Toki itselleni Linuxin käyttö on vähän samanlainen periaatekysymys kuin polkupyöräily tai yleisten kirjastojen tukeminen …

1 Like

Ja muistuu mieleen edellinen kerta kun lupauduin tutulle asentamaan Windows 7n kun hänellä ei osaaminen riittänyt… Asennuksen jälkeen käyttis juuttui ikuiseen looppiin etsimään päivityksiä, useiden tuntien ajan odottelin, ja lopulta netistä löytyi tietoa että tämän on ihan ominaisuus kyseisessä Windowsissa, ja piti etsiä joku kolmannen osapuolen Windows offline update-työkalu, hakea kaikki päivitykset toisella koneella usbitikulle, ja asentaa ne siitä jotta koneen sai ajan tasalle.

Spekulaatioita oli että oliko tämä tahallista Microsoftilta, kun siihen aikaan tais 10 olla jo tullu, ja halusivat kovasti et ihmiset vaihtais siihen.

Sen kerran jälkeen oon aina sanonu et mä en ymmärrä siitä Windowsista yhtään mitään, sori en voi auttaa :slight_smile:

2 Likes

Kiitoksia vastauksista, joista lähes puolet oli mallia “en ymmärrä”, mutta ei haittaa. Jatketaan tänään taas harjotuksia. Jos viikonloppuna viim sit kokeilis.

Oikeestihan en mä sillä windowsilla varmaan mitään tee, kun ei sitä olla moneen vuoteen tarvittu, mutta kun se nyt on niin…

Se oli muuten eka kerta kun laitoin koneen käyntiin niin että windows piti laittaa tulille ja joutu tekee windows tilinkin. Olin kyllä vähän, että mitä nyt, oikeesti. Mutta se on kyllä sanottava, että windows noin muuten (sen vähä mitä nyt sitä olen käyttänyt) ei tuntunut ollenkaan niin pahalta kuin aikaisemmin.

Kuitenkin, kuten Mr.Auer sanoi, periaatekysymys.

Mä oon vetänyt viimeiset 8 vuotta macilla. Käyttis on ihan ok, kunhan ensin tottuu, mutta enemmän tykkään että sitä pystyy käyttelemään terminaalista kuin Linuxia ikään ilman, että mitään pitää asennella. Homebrew:lla saa sitten asenneltua ja päivitettyä paketteja hyvin linuxmaisesti. Ja onhan noissa macbook proissa rautakin oikein asiallinen.

Haittapuolena, että onhan toi lukittu systeemi siinä mielessä, että kun rauta vanhenee, niin jossain vaiheessa Apple ei enää anna päivittää käyttistä uudempaan major-versioon. Ehkä senkin sais jotenkin kierrettyä, en tiedä.

Nooo itseäni saan syyttää kun on erikoismiehellä erikoismiehen tarpeet… :roll_eyes: jopa mutsi aikanaan käytti ubuntua tyytyväisenä :smiley:

niin sairaalta kuin se kuulostaakin niin nykyään oma vaihtoehto ois varmaan windowskone wsl:n kanssa. ainakin omasta kokemuksesta wsl 2 tekee kaiken sen mitä tarviin devaamiseen mitä mäkkikin. macos tuntuu vaan menevän päivitys päivitykseltä hitaammaksi ja bugisemmaksi paskaksi, mutta hei ainakin uusimassa saatiin herätyskello “:D”. mikään ei tosin korvaa sitä rikosta mikä oli green screenin poistaminen photo boothista. haista veijo apple paska.

e: paitsi en kyl tiiä toimiiks docker wsl:l, vaikka ei se kyllä oikeen toimi millään muullakaan käyttiksellä

1 Like

Tää kyl … Laitoin isälle vanhaan läppäriin Ubuntun ja XFCE työpöydän, sit isukki soitteli joskus puolen vuoden päästä et “täähän on tosi helppo käyttää” ja ainoo tuki mitä on tarvinu antaa oli komento päivittää seuraavaan pitkäaikaisversioon - ja itse päivitys meni ilman mitään ongelmia. Yle-DL komentoriviohjelma vielä et saa Yle Areenan ohjelmat ladattua.

Vähä vanhempi läppäri ni kaikki toimi - wlan, bluetooth, näyttis ja äänet.

Jatketaan sillee, että asensin tänään Mintin Win 11 rinnalle.
Toimenpiteet:

WIN - Fast Startup pois päältä

Tehtiin boottaava win 11 usb-tikku
How to create bootable USB of Windows 11 with Media Creation Tool

ja testattiin, että boottaus toimii
bootti menee suoraan win asennukseen, jota ei tietenkään kokeiltu

WIN - Levynhallinan kautta win C levy pienemmäksi eli vapaata tilaa Linuxia varten

LINUX - Boottaus USB-tikulta
asenna multimediakoodekit
jos asennat koodekit, annetaan salasana Secure Boot varten (eli Secure Boot oli enabled biosissa)
sanottiin, että salasanaa kysytään uudelleen käynnistyksen yhteydessä (tai jossakin kohtaa), mutta ehkä se meni automaattisesti, kun ei tarvinnut sitä laittaa uudestaan

Asennustapa jotain muuta

Osiot > root, swap ja home vapautuneesta tilasta

alkulatausohjelma windowsin boot loaderiin

Sitten vaan asennus päälle.

Kiitos kuituyhteyden ja suht nopean koneen, asennus sujui nopeasti.

Ekalla käynnistyskerralla tuli sininen laatikko, jossa oli 4 kohtaa, ja niistä valitsin vaan jatka boottaamista (en tiedä mitä ne 3 muuta tarkoitti)
Sit tuli GRUB valikko, jossa (onneksi) ensimmäisenä vaihtoehtona on Mint
Toimii, ja boottaa myös windowsiin

Sain sen mitä halusin, mutta emäntäkin jo sanoi, että ei ole tehnyt windowsilla mitään, joten jos se olisi lopulta kadonnut bittiavaruuteen niin ei olisi haitannut.

Mietinhän mä sellastakin, että voisiko sen windowsin asentaa toiselle koneelle tuolta usb tikulta, mutta sitten muistin juutuubia selanneena, että WIN11 käyttiksessä on todella kovat vaatimukset eli mikään meidän muista koneista ei olisi todennäköisesti toiminut (jos on vaatimuksiin uskominen)

Ja lopuksi vielä sellanen, että todellakin ostin Black Friday alennuksesta koneen, mutta en koe harrastaneeni kulutushysteriaa. Vanhassa koneessa akku finaalissa, joten uusi kone olisi ollut edessä piakkoin. Tämä on nyt kolmas Linux kone vuodesta 2009. Jakso olisi ollut pidempi, mutta kuten Mr.Auer, annoin ekan Linux koneen appiukolle, koska kyllästyin siihen, että en osannut tietyis jutuis auttaa silloisessa win-koneessa.

2 Likes