Nopsa maantie/retki sinkulaksi?

Tampereen pyörärompetorilta tuli ostettua Nopsan pyörä kippuroilla sarville ja kapoisilla renkailla. Hintaa kertyi 15e.
http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1476_nopra.JPG/_smaller.jpg

Hieman ruostetta siellä täällä, mutta laakerit tuntuvat olevan ihan iskussa. Cantilever jarrut ja shimanon xx merkin vaihteita löytyy seitsemän kappaletta.

http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1477_nopra.JPG/_smaller.jpg
Runko ei ollut Japanin mallia vaan Norjassa koottu. Is this bad?

http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1479_nopra.JPG/_smaller.jpg
Uudet kahvateipit vois olla jees. Myös uusi tanko voisi tehdä gutaa. Nykyinen on aika kapea.

http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1480_nopra.JPG/_smaller.jpg
Runko on kokoa 58.

http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1481_nopra.JPG/full
Kammet ja keskiö. Miten ton keskiön saa irti mikä keskiö toi edes on kiilapultti tai mitä näitä nyt on?

http://varolevy.kuvat.fi/kuvat/nopsa/IMG_1496_nopra.JPG/full
Tänään irti lähtivät tarakka ja lokarit. Rakkautta annoin ketjuoöljyn, kevyen puhdistuksen sekä lisäilman muodossa.

Nyt on sitten suuren modausruletin aika. Välittömiä vaihdettavia ovat ainakin ylipehmeä ja -leveä satula. Lisäksi muovipolkimet ovat aika rumat joten metallia tilalle. Sinkulointi myös hieman mietityttää. Mitenhän tuossa tuo takapakka on kiinni? Saako tosta helpolla sinkulan vai meneekö kikkailuksi? Ohjaustanko ainakin uusiksi tai vähntään uudet teipit tilalle. Myös maalausta voi harkita sitten viimeisimpänä.

Keskiö on fauber-mallinen. Ruuvimeisselillä ja vasaralla naputtelemalla aukeaa. Toinen puoli, en muista kumpi, aukesi myötäpäivään. Kammet voi todennäköisesti pujottaa keskiöstä pois sen avaamisen jälkeen. Joku huomauttaa ennemmin tai myöhemmin, että fauber-kampien poljinten kierteet ovat kokoa, jolle ei löydy hirveästi poljinvalikoimaa kaupan hyllyltä.

Tämä ketju voi tarjota hyödyllistä luettavaa.

Edit: Niin ja huonosti rataspakkoja tuntevana ensimmäiseksi varmaan ottaisin vaihtajan pois ja laittaisin ketjun kulkemaan suoraan. Sillä oletuksella, että välitys sattuu osumaan järkeväksi.

Polkimet on tuumasella ½" kierteellä ja jarrut ei ole cantileverit.

Tämä tuote saattaa kanssa kiinnostaa jos mielii jotain modernimpia kampia.

Kiitos vinkeistä ja avusta. Menee taas varmaan pari iltaa herra Sheldonbrownin parissa kun tuli selville hieman mitä tuo on syönyt.

Jarruista vielä, että luulin, että Cantileverit ovat malli kuten v-jarrutkin, mutta olin väärässä.
Ja niinhän ne onkin mun jarrut ei vaan ole semmoiset.

Cantileverit on jarrutyyppi siinä missä v-jarrutkin, mutta tossa Nopsassa ei moisia ole.

Pientä nipottamista mutta nuo polkimet ovat puolituumaiset. Isompi on sitten 9/16".

Edit: Jaa niin tuo pakka on kierremallia ja vaihteet Positron.
Pakan tilalle menee helposti vapaaratas ja keskiö kannattaa avata, putsata, rasvata ja säätää kunnolla. Tai sitten hankkia tohtorilta keskiöadapteria.
Siistin näköinen peli.

Avaa rattaattomalta puolelta myötäpäivään naputtelemalla ulommainen mutteri. Sen alta lähtee rikka ja pölysuoja. Sitten ruuvaat irti seuraavan mutterin joka toimii myös laakerin sisäkoolina. Voi olla että tässä on semmoset laakerin ulkokoolit ettet saa kampea taivutettua pois niiden ollessa paikallaan. Ne voi olla paikalleen painetut, jolloin saat ne irti naputtamalla keskiön läpi jollain sopivalla tuurnalla, mieluummin pehmeällä. Tai sitten ne on kierrettävät niinkuin Ööglandeissa joita olen itse purkanut. Jos on, niin rattaattomalla puolella on vasenkätinen kierre ja rattaallisella ok. Jos meinaat lähteä tohon modernismin kelkkaan ja hommata Pyörätohtorin Fauberadapterin, voisin ottaa noi rojut itselleni, jollet muuta käyttöä keksi.

Alakerran pyörävarastossa on vähän samantyyppinen kapine. Siinä on takanavassa ilmeisesti sekä rataspakka että jonkinlainen napavaihde. Olen yrittänyt keksiä mihin tällaisella ratkaisulla on pyritty.

ech - 9:57, 16.5.2010 » Alakerran pyörävarastossa on vähän samantyyppinen kapine. Siinä on takanavassa ilmeisesti sekä rataspakka että jonkinlainen napavaihde. Olen yrittänyt keksiä mihin tällaisella ratkaisulla on pyritty.
Menee jo off-topiciksi, mutta veikkaisin, että vaihteiden määrän kasvattamiseen ilman todella vääntynyttä ketjulinjaa.

Aika hyvä ostos, jos toimivan (tai pikkasta vaille) pyörän sait tuohon hintaan.
Itselläkin pari samantapaista projektia meneillään. Toinen, Terässiipi, on pitkälti samankaltainen tuon Nopsan kanssa, runkovalmistajaa (Rautaruukki) ja ohjaamoa lukuunottamatta. Ajattelin jättää siihen Positronit paikalleen, ja muutenkin pyrkiä säilyttämään ulkoasun jotakuinkin alkuperäisen kaltaisena. Jotain käytännön parannuksia tosin tulee varmasti tapahtumaan. Noita runkoja ei kai voi kehua suuremmin, mutta kun ajokin kunto on kaikkiaan suht hyvä, tuntuu turhalta tehdä radikaaleja muutoksia. Tuntuu sopivammalta koota jostain raadosta yksinkertainen jokapaikanhöylä, kuin muuttaa sellaiseksi jo valmis, mutta olennaisilta osin toisenlainen ajokki. Olennainen seikka kun on se, että vastaavanlaisia, piestympiä ja vajavaisempia mutta edelleen hyödyntämiskelpoisia aihiota onkin jo kaikki nurkat väärällään ja lisää tulee koko ajan ovista ja ikkunoista. No, tämä on vain oma mielipiteeni käytännön asiassa, enkä halua kritisoida (kun voi lisäksi olla oma lehmä ojassa… ehkä raporttia tuonnempana) :slight_smile: Tee-se-itse-meininki on aina jees.

Eikä liene varsinaisesti historiallinen vääryys, jos vaikka rälläkkäserenadin myötä hieman siistisikin 30-vuotiasta hiten-runkoa? Seisontatuen kiinnikkeineen voinee pudottaa pois, lähtee samalla varmaan puoli kiloa painosta. Jos lukko toimii, itse antaisin sen olla, vaikkei niin viimeisenpäälle nätti olisikaan (hyvä vaijeri vaan kaveriksi?). Ketjusuoja on hieno! Itse jättäisin sen ehkä paikalleen (kiillotus?), tosin jos se tuntuu turhalta riipalta (toiset puoli kiloa?), sama silpaista ne kiinnikkeetkin pois. Tuossa etuhaarukassa saattaa olla ajotuntuman kannalta puolensa, mutta “tiukempaan” vaihtamalla saisi taas painoa todennäköisesti paljon vähemmäksi. Itse olen hommannut ihan hyviäkin käytettyjä muutaman euron panoksella.

Paljonko muuten haarukoissa on tilaa renkaille?

Itsellä samantyyppinen (ehkä) projekti eli Positronvaihteinen fauberinen Tunturin retkipyörä. En halua kaapata ketjua mutta jäi kiinnostamaan tuo tohtorin faubersovitin. Mikä niistä pitää tässä tapauksessa hommata? Mummofauberiin (tämäkö on se skandinaavinen) vai kierrefauberiin sopiva? Muuten jättäisin alkuperäiset kammet mutta ne ovat raapiutuneet pahasti ja ottavat ruostetta.

Kaappaa vaan ittekin kyllä sopivan pihalla kaikesta mahdollisesta. Kiitos hyvistä vinkeistä mitä matkan varrella on tullut.

Kannattaa varmaan pysähtyä hetkeksi miettimään projektia. Pelkkä fauberiadapteri maksaa yli tuplat siitä, mitä olet tähän mennessä investoinut tähän projektiin. Kammet, keskiö, BMX-vapaaratas ja se ohjaustanko tuohon lisää, niin yhtä-äkkiä projektin osat ovat maksaneet yli kymmenkertaisen hinnan verrattuna lähtökohtana olleeseen kutakuinkin toimintakuntoiseen fillariin. Kokeile nyt alkuun huoltaa toi nykyinen keskiö ja tee vaikka “rottasinkula” laittamalla ronskisti ketju sille rattaalle, jolla tulee suora ketjulinja. Kustannus 0e. Voit sitten ne yli jääneet eurot säästää siihen projektiin, jonka aloitat kun olet saanut kerättyä enemmän tietoa.

Voisi olla tarvetta “projektiaihion valinta”-topicille, jossa esiteltäisiin joitain yleisempiä fillarityyppejä ja listataan niiden kanssa fiksi/sinkulaprojektissa eteen tulevat ongelmakohdat. Eli just nää fauberit ja muut “ranskalaiset standardit.”

Edit: Stemmi näyttää muuten siltä, että sitä on vedetty ulos pitkälti yli maksimin. Tsekkaa ennen, kuin lähdet ajelemaan.

Aivan samaa olen miettinyt. Itse ajattelin muuttaa vanhan poikavuosieni retkipyörän käyttöpyöräksi, mutta huomasin sen vaativan enemmän muutoksia kuin ajattelin aluksi. Ajatus on siis saada just se pyörä käyttöön.

Esteetikkona haluan kuitenkin ainakin poistaa ylimääräiset rattaat pakasta. Vanhat fauberkammet ja polkimet on korvattava jollain, no voihan siihen ostaa parempikuntoiset fauberkammet tilalle. Tulee ehkä halvemmaksi.

Ei Faubereista kannata luopua vain siks että ne on Faubereita. Ne on kumminkin kestäviä ja melkein huoltovapaita. Useimmat on myös ihan hyvännäköisiä ja hienommissa malleissa voi rattaan vaihtaa ruuveilla niinkuin kellokeskiön kammissakin.

Kyllähän ne tietysti painaa reippaasti kellokeskiöihin verrattuna, mutta jos kyse on käyttövehkeestä? Sitä paiten onhan ne aika virtaviivaset kun vertaa kellokeskiönkampeen joka on kiinnityskohdastaan aika lohmo ja kulmikas Fauberkammen sujuvaan pyöreyteen verrattuna.

Itseä hieman vistotti alkuun mutkafauberissa pedaalien suuri etäisyys toisistaan. Pikkuhiljaa alkaa kuitenkin tottua.

Tulisiko suurta eroa Nopsaprojektin suunniteltuihin kuluihin, jos tuon takakiekon vaan pistäisi kokonaisuudessaan syrjään odottamaan käyttöä, ja hankkisi tilalle Shimanon kasettipakkaa hyödyntävän takakiekon vaikka Biltemasta (~29€)? Siihen lisäksi pari jostain purettuja jämäpakkoja, joista voi hyödyntää väliprikat ja sopivan hammasrattaan (en mä noista mitään oo maksanut, uusi hammasratas irtotavarana ~7€). Ketjulinjan saisi oletettavasti helpolla kuntoon, hampikkaiden koossa olisi vaihtoehtoja ja uusi alumiinivannekin on vanhaa teräksistä kevyempi. Paitsi että navanseutu vähän karvasempi ja etukiekkokin pitäisi sitten vaihtaa samaa paria olevaan ja sitten ei ois enää niin vintagee ja… Biltemakiekon osasista/laadusta en sitten tiedä sanoa mitään, tietääkö joku paremmin?

Se kasettinapakiekko on leveemmälle akselivälille. Itse joskus kavensin akseliväliä, mutta se vaatii vähän konepajahenkeä ja -tarpeita. Kyllähän se haarukka siihenkin leviää.Ite oon käyttänyt Bilteman pyöriä edessä ja takana, jalkajarrulla ja kasettinavalla, mielestäni ne on hyviä. Mutta mää en ookaan niin tosissani.

Fauberin kampiakseleitakin on eri levysiä. Vaihdoin Nopsaani Juppiterista ottamani Sugino-84(mitä lie tarkoittaa, vm?) kammen joka kavensi poljinten väliä n.20 milliä. Meno on paljon vakaampaa.

Pienen ajelun ja tuumailun jälkeen projekti etenee jälleen. Tänää aukaisin keskiön joka lähti yllättävän nätisti irti ilman suurempaa voimaa. Osat lilluvat nyt bensassa ja sitten pitäisi näyttää niille hammasharjaa. Ensi viikolla jatketaan samalla operaatiolla ohjauslaakerin ja vaihteiston parissa. Hankintoja on tehty sen verran, että tilasin uudet tankoteipit kun kaverilla oli menossa tilaus sisään CRC:n

Tulevaisuuden operaatioita mm. ketjusuojan ja seisontajalan irroitus, jarrujen kunnostus(palat ja vaijerit varmaan vaihtoon) ja vaihteston säätöä. Mahdollinen sinkulointi kummittelee takavasemalla, mutta katsellaan sitä kunhan saadaan eka suuret linjat kuntoon. Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista. Helpottaa kummasti aloittelevan pyöränrassaajan arkea.

Kannattaa varata tarpeeksi olutta, kun kokoat keskiön uudelleen kasaan varsinki jos kupit oli kierteettömät ja jouduit molemmat irroittamaan, että sait kammen pois. Ne ei meinaa ehkä ihan hyvällä mene takaisin. Kannattaa myös tsekata missä järjestyksessä ne kupit täytyy asentaa takaisin, jotta kammenkin saa vielä paikoilleen. Kaljamäärän saa varmasti puolitettua (samalla tieytsti “hauskuus” puolittuu), jos saat jostakin oikean työkalun millä noi kupit puristetaan paikoilleen.

Itte sain hiljan projektini (tosin fixi) valmiiksi ja sitten ilmestyi Tohtorin fauber adapteri, noh, minkäs paskalle tuurille voi, enempää en ala projektia upgreidaamaan.