No pitihän sitä kokeilla: nippusiteistä lumiketju

Netissä ollut pinnalla idea siitä, että nippusiteistä saa el-cheapo lumiketjun. Pitihän se kokeilla, kun toi Nokian A10 ei mahdu solakkaan etuhaarukkaani… pyöräily on jäänyt duunimatka lyhyyden (<5min kävellen) vuoksi paitsioon niin en ole hankkinut erillistä talvihaarukkaa. Eli ei-niin-vakava totanoinnin innovaatio, jonka tavallaan haluaisin toimivan.

Noniin, eli duunin jälkeen halvimmat nippusiteet kaupasta ja eikun kokeilemaan ja nippareita punomaan gumen ympäri.

Raportti: noin kilsan testiajelulla puolentusinaa nipparia irtosi, ajelin Turun Hämeentiellä missä ei edes ole erityisen lumetonta vaan tollaista aurauksen jäljiltä pakkautunutta lunta. Eli ei skulaa oikein täydellsisesti. En tiedä meinaako noi loput nipparit pudota vai kestää.

Nippareita harrastava tuttava sanoi, että idea hyvä, nippari väärät. Mustia hiponippareita alle niin pitäisi kestää kyllä.

Muut kokeilleet tätä jo?

http://farm6.static.flickr.com/5163/5304476450_4dc7b31d51_m.jpg.

Pari muutakin kuvaa internebissä.

Mahtaako kumi ottaa tuosta runtua, kun kovat nippusiteet kalvavat sitä? Maybe, maybe not. Hauska idea kuitenkin. Tiedä vaikka toimisi, jos nippusiteet vain pysyisivät kiinni.

OT: Mulla on muuten samanlainen Pögöt, vaihdeosilla tosin. Ajattelin laittaa sen myyntiin keväällä, kun on liian pieni minulle, mutta en osaa ajoittaa runkoa, enkä tiedä sen mallia. Onko sulla sattumoisin tietoa moisesta?

En tiiä onko sillä vaikutusta että toi Seattlen hemmo on laittanut noi siteet heti pinnojen viereen? Ei pitäs päästä liikkumaan niin pahasti ainakaan. Ja kappas toi on laittanut noi nippusiteiden “solmut” tohon reunalle että ne ottaa kiinni kun kääntyy…

Kerro sitten kauanko meni renkaanvaihtoon ku saat ekan flätin noiden nippareiden kanssa :smiley:

seattlen heebo oli laittanut joka toisen nipparin ikäänkuin nastaksi puolelleen. Ehkä nipparin asentaminen hiukka löysään gummiin ja asennuksen jälkeen ilmaa tankkaamalla vois saada nipparit jumittamaan paremmin paikalleen. Samalla tekniikalla asennettiin lumiketjut fillareihin aikoinaan.

En kyllä luottaisi kaarteessa nipparin solmun tarjoamaan sivuttaispitoon pätkääkään. Nokian w240:n nastat ja nappulatkin pelottaa kovalla alustalla kaarteessa, niin sitten vielä liukaspintainen nippuside.

Itse kylläkin harkitsen tätä järjestelyä kasauksessa olevaan talvirottaan. Nastat eteen ja nipparit taakse. Säästää kustannuksissa melkein sen yhden nastagummin verran ja takakiekolta kaipaakin enemmän sitä pitoa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

Marlonin maintsemat vanhat fillarin lumiketjut kiinnosta. Kuulin omalta isältä niistä joulun aikoihin - samoin kuin siitä, että on itse penskana toiminut (kaupan) fillarilähettinä Kuopiossa.

Zigura - 1:04, 30.12.2010 » OT: Mulla on muuten samanlainen Pögöt, vaihdeosilla tosin. Ajattelin laittaa sen myyntiin keväällä, kun on liian pieni minulle, mutta en osaa ajoittaa runkoa, enkä tiedä sen mallia. Onko sulla sattumoisin tietoa moisesta?
Mulla on runko ja keula noi Pösö ja satulatolppa myös (joka muuten ei lähe irti), muut osat on ryövätty [Raleigh Rialtosta](http://www.flickr.com/photos/xmacex/tags/raleigh,rialto) jolla ajelin jokusen vuoden. Nyt tarkemmin ajatellen tosta Raleighista on siis kammet, ratas ja stemmi, muut on sieltä-täältä (tuoli uutena ostettu Pruuksi, ketju ja takakiekko kaupasta, etukiekko Jussilta, 4€ polkimet Turun Aurinkotehtaalta, häkit Ekobikestä Töölöstä, ohjainlaakeri jostain Salolaisesta kaupasta jne... you know how it is).

Ei ole tietoa tosta menopelistä. Tunnisteista päätellen toi on Peugeot Performance 20, mut toi 20=tuumakoko ku tää on tossa 50-52 kokoinen… ehkä sattumalta 20 voi olla myös niinku mallin numero tms.

Ajattelisin että tää on joku ysärin lopun fillari, mut en kyl oikeesti tiedä. Sori. Jos heruis tietoo niin olis hauska, mut en oo jaksanu selvitellä kauheesti… edellinen omistaja (joku 190 pitkä tyyppi etti sattumalta vähän isompaa menopeliä) oli saanut jostain isänsä kaverilta tai jotain.

Sanoisin että toi nippareiden liikkuminen ei ole suuri ongelma, testaillessa jätin osan aika löysälle niin ne on liikkuneet. Katkeilu on se ongelma; laitoin joka väliin paitsi venttiilin kohtalle, mut kaikki putos. Mut joo, pinnoihin “nojaaminen” vois olla hyvä idea.

Mäkin kokeilin ensin että mitä tapahtuisi jos tota solmua yrittäisi käyttää jonkinlaisena hampaana, mutta koska etuhaarukkani on ahtaan sorttinen, ei edes noi solmut mahdu soljumaan haarukan läpi. Ja loppujenlopuksi ne voi olla aika vittumaiset ajettavuudeltaan fiksissä tai muussa tämäntyyppisessä “fiilistelypyörässä” ne röpöttävät solmut. Noi nagin+vanteen ympäri menevät nipparit kuitenkin muodostaa tota “kuviota” ihan riittävästi sivuillekin.

Kertokaas pliide kokemuksistanne jos koklailette tota. Mun mielestä tää on niin kreisi idea, että haluaisin että tää oikeasti toimisi myös.

Mut ihan aikuistenoikeesti mun henk. koht. pitäisi hankkia valjempi haarugga talvksi.

Zigura - 1:04, 30.12.2010 » OT: Mulla on muuten samanlainen Pögöt, vaihdeosilla tosin. Ajattelin laittaa sen myyntiin keväällä, kun on liian pieni minulle, mutta en osaa ajoittaa runkoa, enkä tiedä sen mallia. Onko sulla sattumoisin tietoa moisesta?
Täähän meni nyt OT-wänkkäilyksi, mutta jäin selailemaan nettiä ja tälläinen tuli katsos Pösön [UK katalogi vm. 2000](http://cyclespeugeot.com/PDFs/2000UKr.pdf) s. 20.

Onks noist nipareist mitään hyötyä sivusuunnassa? siis jos ei ole “solmukohtia” tien ja kumin välis. Harmi ku ei oo tarvetta kokeilla, jotenki haluu et toi toimis…

Luulin et koko tämä juttu oli ihan vaan läppä ja naureskelua talviamatööreille, mut taidattekin olla tosissanne?

ibu - 14:22, 31.12.2010 » Onks noist nipareist mitään hyötyä sivusuunnassa? siis jos ei ole "solmukohtia" tien ja kumin välis. Harmi ku ei oo tarvetta kokeilla, jotenki haluu et toi toimis..
Hankkii vaan tarpeeksi pitkän nipparin ja kietoo sen koko renkaan ympäri kumin suuntaisesti.

@tnts yhtä tosissaan kuin aina, eli erittäin tosissaan XD

näin hollanissa

http://www.at5.nl/imgcache/7/798d9b3fad8a10ee760f85c89bdbffff.jpg

Vuosituhannen vaihteessa tällaisia sai vielä paikallisesta halpahallista (ei kylläkään tuolla Rousku-nimellä mutta kuitenkin):

Tuli testattua maasturissa ja ihan kelpo pelit oli vaikka vähän pyrki heittämään sivusuunnassa :slight_smile: Hinta oli joku 20 markkaa?

Jos ei riitä nippusiteet niin miten olisi:

www.ktrakcycle.com

Loput n. 35 nipparia putosi matkalla Turun tuomiokirkolta Kerttuun. Viimeiset taisin nähdä kävelykadulla. Eli ainakaan noi nibarit ei kyl kestä. Ehkä pitäisi investida vähän laadukkaampiin.

Tai sit siihen haarukkaan.

On muuten ihan oikeasti aika helvtin liukasta 23mm slikseillä. Laittakaas niitä talvigumeja alle tyypit oikeesti! :slight_smile:

http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/30/hy2i2tib4h6rvz19.jpg

? ;D

Miten toi ei olekaan tullut mieleen. Samperi. Kertokaa joku sitten kokemuksia jos ehditte kokeilla ennen mua. Noillahan voi samalla kiinniittää sellaiset katu-uskottavat poolosuojat kiinni Rimsseihin. OOSSOMIA! Lähden heti K-rautaan.

Letkukiristin varmaankin syö vannetta aika kivasti. Mut anna mennä vaan!

Nipareista tietävä tuttu vinkkas, että nämä olis hyviä: