NJS Finland

Korjaus: Myös anodisoidut on leimallisia. Ainakin kuvien perusteella.

Pirulauta, nyt vasta tajusin minkä hintaiset ne mun kullanväriset cinelli-häkit oli. Onneksi olkoon ostajalle.

hmmm…mistä löysit. Ainakaan nuo track supermarketin anodisoidut ei ole leimattuja. Jossain värillisessä olen nähnyt sen harhaanjohtavan alloy logon njs tilalla. Niitähän on ollut vuosittain(?) vaihtuvia sarjoja jossa on nitton tankoa,stemmiä ja mks polkusimia ja häkkejä.

Esim.

Yritän ehtiä vielä pyörähtämään tuolla ja varmistamaan noiden aitouden.

Kamooooooooooooon, mitä kelaatte, kandeeko häkkien olla amuliinia vai terästä, noin käyttöä ajatellen, vaikka toisen matskun vois anodisoida ja toisen ei? Oli leimoja missävaan? Kumpi on kivemmin taivuteltavissa, mitä veikkaatte?

Sori, oon juonut muutaman. Palataan aiheeseen myöhemmin.

Hyvä topikki!

Mä rakastuin Keirin-pyörissä niiden kauneuteen ja yksinkertaisuuteen. Ei myöskään haittaa, että (kuten mainittua) rungot on yleensä käsityötä ja ainakin oman kokemuksen mukaan kestävät normaaliajoa varmaan loputtomiin. Se et NJS-palikat on vaikeita saada, kalliita ja epäkäytännöllisiä yms. Suomen oloihin vain lisää fiilistä, koska siinä on haastetta. Tuskin missään muussakaan keräilyssä on mitään todellista järkeä…

Mulla on ajossa varmaan ysikyt-luvun puolivälin Vivalo, joka on avokehiä ja satulatolppaa vaille kompliitti (en tosin viitti ajaa Kashimaxilla koska mun takamus on rakastunut Fizikiin) ja sitä on kiva jo ihan vaan katsella puhumattakaan ajamisesta. Suuri kiitos Jussille (aka Suomen NJS-jälleenmyyjä N:o1) ja sille muistaakseni Kajaanilaiselle heebolle joka myi mulle ne Open pro kehät Dura-ace navoilla.

Nyt tosin olen epäpyhästi ajanut riserilla, koska selässä ajoittain oleva lauta hakkaa dropilla ja jyrkällä stemmillä ajaessa mua takaraivoon…
Lukkiksilla on kyl ehdottomasti nautinto ajaa jarrutonta fiksiä, mutta pyöräilykengillä on paha skedetä tai bostailla kaupungilla tai muutenkaan kävellä, joten yleisimmin on käytössä Sylvan track polkimet+MKS NJS-häkit+NJS tuplaremmit (kai Toshit, järkyttävän kalliit, mutta järkyttävän hyvät).

MKS:n RX-1 pedaalit Toshin sinkularemmeillä ei taas oikein toimineet mulla. Pitää ehkä kokeilla noilla tuplaremmeillä kun jaksaa.

Isot pojat ovat kertoneet mulle, että jaappanian ratapyörät on tehty riisipaperista miso-keitolla yhteen liimaamalla. Onko totta?!

Mutta joo, itse diggaan nimenomaan sitä ‘perinteisyyttä’. Keirin pyörät komponentteineen ovat teknologian näkökulmasta jämähtäneet 1980-luvun alun tasolle (ehkä ainoana poikkeuksena Dura-Ace 7700 Octalink kammet&keskiö), mainitun Keirin-vedonlyöntibisneksen ja siitä johtuvan välineiden standardoinnin vuoksi.

Näissä on usein myös hienoja pieniä yksityiskohtia jotka varmasti kertovat jotain runkojen rakentamisen tasosta, jos nyt joku haluaa fiilistellä konössöörinä moisia. Muhvien reunat hiottu todella ohuiksi jne. Mun Vivalon sateenkaarimetalliflake kaksivärihäivytetynmaalin seassa on myös varsin vitsikäs bonus. Ja runko on tietenkin maalin alta kokonaan kromattu.

jussi - 7:28, 26.8.2010 » Isot pojat ovat kertoneet mulle, että jaappanian ratapyörät on tehty riisipaperista miso-keitolla yhteen liimaamalla. Onko totta?!

Mutta joo, itse diggaan nimenomaan sitä ‘perinteisyyttä’. Keirin pyörät komponentteineen ovat teknologian näkökulmasta jämähtäneet 1980-luvun alun tasolle, mainitun Keirin-vedonlyöntibisneksen ja siitä johtuvan välineiden standardoinnin vuoksi.
Näissä on usein myös hienoja pieniä yksityiskohtia jotka varmasti kertovat jotain runkojen rakentamisen tasosta, jos nyt joku haluaa fiilistellä konössöörinä moisia. Muhvien reunat hiottu todella ohuiksi jne. Mun Vivalon sateenkaarimetalliflake kaksivärihäivytetynmaalin seassa on myös varsin vitsikäs bonus. Ja runko on tietenkin maalin alta kokonaan kromattu.

Hieno runko Jussi, tiedätkö kuka-san sen on pajallaan muhvitellut ja juotellut ? Kokokromattu runko voisi olla muuten kähee, mutta paljon ja usein Autoglymiä vaativa ...:-) JT

^eikös tuo ole Kusaka-Sanin tuotos. Ysärin puolesta välistä kenties? Jossainhan oli että -97 valmistetuissa runkoseteissä olisi ollut haarukan kanssa ongelmia.

Kiitos kiitos. Kyseessä siis Vivalo Pro Special, vuodelta 2002.

Veljet, osaisipa tehdä noin hienoa käsityötä joskus itsekin. Metallin työstö ja
hopeajuottaminen on kyllä tuttua jo toisesta harrasteesta, joten pitäisikö pistää
Tangelle putkitilausta menemään .
Meinaan kun n. 5-6 pyörää on tullut tehtyä jo palasista ( siis runkosetti lähtökohtana jne. ) , ja viime viikolla tein ekat DIY- kiekot niin eikös tuo ole luonnollinen osaamisjatkumo :wink:

Muhvit ja dropit lienevät myös jaappanilaisia, otaksun ?

JT

Onkos noi kaikki rungot väännetty tosta kasei 8630r putkesta? Myös Crescent on käyttänyt leimattuja osia niiden maantiepyörissään, mulla on Kashimax Aero jonka kyljessä lukee Crescent.

^ Eivät ole. Kaikki Keirin-rungot ovat käsityönä tehtyä mittatilaustyötä (Panasonicin semi-custom runkoja lukuunottamatta) ja väsätty siitä putkesta mitä ostaja on tilannut ja mistä on maksanut. Yleensä rungot ovat pääasiassa Japanilaista terästä eli Kaiseita, Tangea, tai vanhemmat Ishiwataa mutta yhtä hyvin myös jotain Columbusta tai Reynoldsia, ehkä jopa eri merkkien/laatujen sekoitusta.

Mainittu Kaisei 8630R on firman “parasta” (=kalleinta, keveintä, jäykintä, heat-treated jne.) putkea joten onnea Afalle ja itselleni vaan molemmille. :wink:

Eikös Ishiwata ja Kasei ole yksi ja sama? Näin olen ymmärtänyt että Kasei on samaa putkea ja yhtäkuin ishiwata. Että Ishiwataa ei enää edes valmisteta.

Tavallaan joo. Ishiwata lopetti, meni konkurssiin tjsp. joskus vuonna miekka ja kivi ja osa firman jengistä osti koneet sun muut ja perusti uuden lafkan nimeltään Kaisei. Näin olen interwebsistä joskus lukenut.

Mielenkiintoinen huomio: MKS ja TOSHI strapeista on nakojaan otettu njs logot pois. Lieko strapit vapautettu tai sitten remmeja tehdaan 2 versiota joita kumpiakin myydaan njs statuksella.

Nim. MKS n tuplat laukussa.

Edit: nahka laatu on kylla ihan huippua!

dpstyles - 12:53, 30.8.2010 » Mielenkiintoinen huomio: MKS ja TOSHI strapeista on nakojaan otettu njs logot pois. Lieko strapit vapautettu tai sitten remmeja tehdaan 2 versiota joita kumpiakin myydaan njs statuksella. Nim. MKS n tuplat laukussa. Edit: nahka laatu on kylla ihan huippua!
Mul on kyl sekä tuplissa että single strapeissä leimat. Parastahan noissa on se nahkanväliin ujutettu muovi(?), joka estää noiden suuremman venymisen.

Kyllä, laatu ja materiaali näyttäisi olevan ihan oikeaa tavaraa ja MKS:n lukot. Remmeissä ei vaan ole mitään printtiä, edes tuota fit A sport. Monessa verkkokaupassa Toshin strapeistä uupuu myös kuvien perusteella NJS logo vaikka muut tekstit olisivatkin printattu nahkaan.

Linkkilistaa NJS valmistajiin. scroll down:

http://www.cyclingforums.com/singlespeed/349438-about-njs-parts-keirin-frames.html

Sama juttu kun noissa remmeissä. Mulla on kaks dura eissin ohjainlaakeria. Molemmat mallia HP-7410. Toinen tilattu Japanista ja toinen suoraan Shimanolta Suomen konttorin kautta eli käytännössä laakeri tullut Hollannin keskusvarastolta. Laakerit on täysin identtiset lukuunottamatta NJS leimaa. Kiristysmutterissa on toi mallin nimi, VIA hyväksyntä ja Japaniversiossa vielä lisäksi NJS teksti. Syytä en tiedä miksi näin on.

Toisen laakerin voisin vaihtaa mustaan Chris Kingin vastaavaan. Jussi, tiedän että sulla on sellanen.

^ Ei Kingiä vaihdeta Dura-Aceen… Siksi toisekseen sun DA:t lienee JIS-kokoa joka on mulle väärä tässä tapauksessa.