Pyörä on maineikkaan Kawamuran pyörätehtaan tuotos Koben kaupungista Japanista. Sana Nishiki kääntyy sananmukaisesti “juhla asuun pukeutunut”, ja se nimi annettiin vain hienoimmille vientimalleille. Yhtiön Amerikkalainen edustaja - jääköön mitättömän varkaan nimikin jo unohduksiin - huomasi ettei nimi ollut rekisteröity, ja rekisteröi sen nimen omiin nimiinsä. Japanilaiset olivat kohteliaita, eivätkä halunneet suututtaa mitätöntä edustajaa ja samalla suurta asiakastaan, joten he antoivat asian olla. Myöhemmin nimi varastettiin uudestaan tänne Eurooppaan, josta asiantilasta lähtöisin se ajautui nykyiseksi merkikseen. Nykyisellä eikä amerikkalaisella “Nishikillä” ei ole yhtään mitään tekoa tuon aidon Kawamuran pyörän kanssa. Ko. aito pyörä on yksi aikakautensa pyörien ehdotonta parhaimmistoa.
Jostain syystä minulle on jäänyt paha maku suuhun nykyisiä uusia Nishikejä kohtaan juuri tuosta syystä. Minä itse en kehtaisi käyttää varastettua nimeä, jonka maineen on ensin joku muu ansainnut. Tuollainen toiminta on hyvin arvotonta ja paheksuttavaa.
Mitäpä muuta… tyypillisesti oikea ja aito Nishiki on suhteellisen lyhyt, kiikkerä ja äkkinäinen, jotkut sanovat tuota myös herkkyydeksi. Se edustaa ajo tuntumaltaan akselilla verkkainen-keskimääräinen-nopea sitä nopeasti reagoivaa laitaa, pyörää pitää siis koko ajan ajamalla ajaa. Lyhyillä lenkeillä se piirre voi olla hyvin tyydyttävää ja iloa tuottavaa, pitkillä maantielenkeillä tuo sama piirre voi olla väsyttävä. Se, mistä pitää, pitää ensin itse selvittää.
Kokeile kahvakumeihin esim. “Nahkista”, se on jonkinlainen mehiläisvahaa ja kaikkea muuta vastaavaa sisältävä luonnonvaha, jota myydään pienessä purkissa. Sitä käytetään yleensä nahkatuotteisiin. Se voisi purra kumin liialliseen tahmeuteen. Tuotetta myydään yleensä markkinoilla. Hoidan itse sillä kajakin kumisia kansiluukkuja, ja havaintojeni mukaan suora auringonvalo avittaa vielä tuon aineen kuivumista.
Minulla on yksi tuollainen Kawamura Nishiki runkona, sen takakolmio ja etuhaarukka ovat kromatut. Korkeutta on 63 senttiä (c-c) ja vaakapituutta vain 57,5 senttiä. Onneksi löytyy pitkiä ja erittäin pitkiä stemmejä omista varastoista, pisin quill tyyppinen on 145 millinen Cinelli. Omaani en ole vielä koskaan saanut kasattua, asiassa on jonkinlaista saamattomuutta havaittavissa. Pelkään kai sen olevan liian lyhyt.
Runko vaikuttaa hyvin kovalta, se soi kuin kello kun sitä riiputtaa ja napauttaa meisselinkahvalla. Ääni kestää pitkään. Ilmeisesti materiaali on hyvin kovaa.
Pyöräsi näyttää hyvin hienolta, toivottavasti se on täsmälleen sopivan kokoinen.
Tuure
-.-
Trim Master oli vielä tonnin (=25%) kalliimpi kuin Road Master. Siinä oli paremmat osat ja viimeistely. Oma runkoni painaa muistaakseni 2400 ja haarukka 800 grammaa, joten yhteispainoa on 3,2 kiloa. Runko on siis kuitenkin 63 senttiä c-c korkea.