Nishiki Trim Master -86

Tällaisen kaunottaren huusin Turun poliisihuutokaupasta viime keväänä. Runkoputki on Tangen infinityä, osasarja Shimpan 105 ja kiekot Arayan. Edessä oli umpikumi! Pyörä oli likainen ja töhnäinen mutta yleisesti todella hyvässä kunnossa. Valmis pyörä on kuin uusi, ainoa mikä harmittaa on että jarrukahvojen kumit jäivät puhdistuksen jälkeen tahmaisiksi.

ostokunnossa:
http://koti.mbnet.fi/solfin2/nishiki/nishiki1.jpg

pari viikkoa myöhemmin:
http://koti.mbnet.fi/solfin2/nishiki/nishikisivustapieni.jpg
http://koti.mbnet.fi/solfin2/nishiki/nishiki2pieni.jpg
http://koti.mbnet.fi/solfin2/nishiki/shimano105netti.jpg
http://koti.mbnet.fi/solfin2/nishiki/kumit.jpg

Jos tiedätte pyörästä jotain jännää, kertokaa toki. Oma tieto perustuu lähinnä TM:n pyörävertailuun jossa oli vähän vanhempi malli (se voitti :D).

Pyörä on maineikkaan Kawamuran pyörätehtaan tuotos Koben kaupungista Japanista. Sana Nishiki kääntyy sananmukaisesti “juhla asuun pukeutunut”, ja se nimi annettiin vain hienoimmille vientimalleille. Yhtiön Amerikkalainen edustaja - jääköön mitättömän varkaan nimikin jo unohduksiin - huomasi ettei nimi ollut rekisteröity, ja rekisteröi sen nimen omiin nimiinsä. Japanilaiset olivat kohteliaita, eivätkä halunneet suututtaa mitätöntä edustajaa ja samalla suurta asiakastaan, joten he antoivat asian olla. Myöhemmin nimi varastettiin uudestaan tänne Eurooppaan, josta asiantilasta lähtöisin se ajautui nykyiseksi merkikseen. Nykyisellä eikä amerikkalaisella “Nishikillä” ei ole yhtään mitään tekoa tuon aidon Kawamuran pyörän kanssa. Ko. aito pyörä on yksi aikakautensa pyörien ehdotonta parhaimmistoa.

Jostain syystä minulle on jäänyt paha maku suuhun nykyisiä uusia Nishikejä kohtaan juuri tuosta syystä. Minä itse en kehtaisi käyttää varastettua nimeä, jonka maineen on ensin joku muu ansainnut. Tuollainen toiminta on hyvin arvotonta ja paheksuttavaa.

Mitäpä muuta… tyypillisesti oikea ja aito Nishiki on suhteellisen lyhyt, kiikkerä ja äkkinäinen, jotkut sanovat tuota myös herkkyydeksi. Se edustaa ajo tuntumaltaan akselilla verkkainen-keskimääräinen-nopea sitä nopeasti reagoivaa laitaa, pyörää pitää siis koko ajan ajamalla ajaa. Lyhyillä lenkeillä se piirre voi olla hyvin tyydyttävää ja iloa tuottavaa, pitkillä maantielenkeillä tuo sama piirre voi olla väsyttävä. Se, mistä pitää, pitää ensin itse selvittää.

Kokeile kahvakumeihin esim. “Nahkista”, se on jonkinlainen mehiläisvahaa ja kaikkea muuta vastaavaa sisältävä luonnonvaha, jota myydään pienessä purkissa. Sitä käytetään yleensä nahkatuotteisiin. Se voisi purra kumin liialliseen tahmeuteen. Tuotetta myydään yleensä markkinoilla. Hoidan itse sillä kajakin kumisia kansiluukkuja, ja havaintojeni mukaan suora auringonvalo avittaa vielä tuon aineen kuivumista.

Minulla on yksi tuollainen Kawamura Nishiki runkona, sen takakolmio ja etuhaarukka ovat kromatut. Korkeutta on 63 senttiä (c-c) ja vaakapituutta vain 57,5 senttiä. Onneksi löytyy pitkiä ja erittäin pitkiä stemmejä omista varastoista, pisin quill tyyppinen on 145 millinen Cinelli. Omaani en ole vielä koskaan saanut kasattua, asiassa on jonkinlaista saamattomuutta havaittavissa. Pelkään kai sen olevan liian lyhyt.

Runko vaikuttaa hyvin kovalta, se soi kuin kello kun sitä riiputtaa ja napauttaa meisselinkahvalla. Ääni kestää pitkään. Ilmeisesti materiaali on hyvin kovaa.

Pyöräsi näyttää hyvin hienolta, toivottavasti se on täsmälleen sopivan kokoinen.

Tuure

-.-

Trim Master oli vielä tonnin (=25%) kalliimpi kuin Road Master. Siinä oli paremmat osat ja viimeistely. Oma runkoni painaa muistaakseni 2400 ja haarukka 800 grammaa, joten yhteispainoa on 3,2 kiloa. Runko on siis kuitenkin 63 senttiä c-c korkea.

Moi
Laaturunkoja nämä cromo-Kawamurat kuten Tuure asian ilmaisi. Herkkä ja sporttinen ajaa , ja minä tykkään siitä ( johtuuko MTB-taustoista ? ) Tangen laatuputkesta tehtynä kestävät vertailun any day vaikka Colnagon Superiin tai Olmon Sintexiin eli Columbuksen paremman pään putkista kasattuihin runkoihin.

Tuure pistäs PM:ää jos haluat luopua itsellesi liian lyhyestä Nishiki-rungostasi.Olen kiinnostunut.Koko on just passeli.

Ja Unkka hieno Trimmi nopealla värillä sulla !!

JT

Ah, ihana fillari. Olettaen, että tietynlaisen notkeuden kanssa tulee toimeen. Ainakin 90-kiloisen alla 585 korkea tapaus jousti jonkin verran ennen kuin meni lyttyyn sitikan takakulmaan osuessa.
Herkkä maantiegeometria, voisi jopa nykyaikaiseksi sanoa.

Miltä tuo umpikumi tuntuu ajossa ja oliko vaikea pusata vanteelle? olen joskus omissa perversioissani miettinyt umpikumirenkaista työmatkapyörää…

Mulla on muutamaan kertaan maalattu, mutta 99% varmuudella Nishikin runko arkiajossa. En vaan ole onnistunut vielä tarkkaa alkup. mallia selvittämään.

Millaiset muhvit tuossa Trim Masterissa on - olisiko sattumalta sellaista V-kirjaimen ja sydämen väliltä olevaa kuviota…?

Huomasin tuon keväällä huutokaupan ennakkonäytössä; pyörät vaan olivat niin tiiviisti ettei pystynyt mittailemaan (minkä kokoinen tuo muuten on?) tai edes tarkemmin syynäämään. Nyt harmittaa : ) No, sun onnesi etten tullut kilpaa huutamaan.

Juurikin ajogeometriasta tykkään Nishikissä, pyörä tuntuu oikein kaipaavan mutkaisia teitä ja se kiipeää mäkiä kuin nuori gemssi. Aivan erillaisen tuntuinen ajaa kuin isän vuoden -79 retkipyörä tai vanha hybridini. Pyörä tuntuu aluksi tosi herkältä, esim siskoni ajoi sillä ensimmäisellä kerrallaan parin kilometrin jälkeen ojaan (pyörä ei likaantunut!), mutta vähän yllättäen sillä on silti helpompi ajaa ilman käsiä kuin millään muulla pyörällä jota olen kokeillut.

En oikeastaan ajanut umpikumilla kertaakaan jos rullailua ilman kampia ei lasketa. Ainakin vanteelta pois ottaminen oli aikamoista taistelua, takaisin laittaminen varmaan vielä hankalampaa. On se tallessa kuitenkin.

Muhvien juotosreiät(?) ovat enemmänkin sellaiset harakanvarpaan muotoiset. Etuhaarukan kolo on muistutta kenties V:n ja sydämen yhdistelmää.

Ennakkonäytössä minäkin tuon bongasin kun pisti silmään Shimano 105 teksti ohjainlaakerikupeissa. Yhtä toista huutajaa vastaan jouduin lopulta huutamaan, mutta onneksi voitin ovelaan huutotaktiikan avulla :D. Koko on 54, en tiedä onko toi nyt mulle täysin oikean kokoinen mutta ainakin tuntuu sopivalta kun ei ole oikeen vertailukokemusta muista maantiepyöristä. Oon 185 ja 78kg

Kävi hauska sattuma pari päivää sitten. Ihailin tuota pyörääsi, koska olen kaipaillut jotain hieman tuoreempaa maantierassia 81´Merckxin rinnalle. 5 minuuttia myöhemmin satuin eräälle internetin myyntisivustolle jossa oli myytävänä täysin vastaava pyörä (joskin isompi ja rajummalla värityksellä) melko huokeaan hintaan.

Kävin juuri hakemassa pyörän ja olin oikein iloisesti yllättynyt niin pyörän kunnosta kuin ajo-ominaisuuksista.

Tervetuloa kerhoon :D! Laita ihmeessä kuvaa…

Mielenkiintoista juttua vanhoista Nishikeistä. Itse ostin huuto.netistä keväällä sinkuloidun Trim Masterin. Korkea ja lyhyt runko istuu meikäläiselle (190cm) kuin hanska kaupunkikruisailuun ja työmatkoille. Pyörällä on aivan tajuttoman mukava ajaa, mäet se tosiaan nousee ylös kuin itsestään. Nyppii suunnattomasti kun kelien huonontuessa joudun työmatkoille vaihtamaan traktoriin (=moninkerroin kalliimpi maastopyörä). Ympärivuotista peliä en tuosta Trim Masterista kuitenkaan tee, säästän sen hyvillä keleillä nautiskeluun :slight_smile:

Itselläni on muutama vuosi vanhempi Race master mikä oli ilmeisesti sama runko kuin trim master mutta 600ex-osasarjalla. Täällä vuosien 1983 ja 1987 luettelot ilmeisesti Kanadasta/jenkkilästä.