Nishiki Arrow Speed

Nonih, tämmönen tuli sitten väsättyä kesäpyöräksi. Lopputulos on aika letkeällä ajoasennolla varustettu vekotin - tässä on tarkoituksella haettu aika lyhyttä ohjaamoa ihan rungon valinnasta lähtien. Itse olen tyytyväinen, vaikka maalipinta ei olekaan täydellinen - takapihalla (myös piha!) maalattu. Ens kerralla taas mennään pulveriin.

Takanapa on London Fixien (ovat vaihtaneet nimeä, nykyään Velosolo) “tekemä” XT levarietunapa. Käytössä on jo toinen kiinteä akseli kun ensimmäinen vääntyi, vaihtoivat “takuuseen” johonkin karkaistuun malliin. Selkeästi näillä kuskin painoilla ei tuo etunavan taakse speissaaminen ole ongelmatonta, joten tämä runko onkin sitten re-speissattu mahdollisimman kapeaksi, eli 110mm:ksi. Eturatas on joku Blackspire, mikä on menossa vaihtoon kunhan keksin mitä siihen tilalle laittais kun pienellä budjetilla mennään. Velosolon takaratas.

Edessä on Mafac:in joku vähän paremman pään randonneur-jarru jostain 70-luvun lopulta, jonka mukana tuli tuo sexy etutarakka. Tarakan käytännöllisyys jää nähtäväksi. Jarru skulaa hyvin, paitsi että uus kuoren stoppari on haussa (löytyyks keltään?) kun jarrutehoa menee hukkaan stopparin taittuessa täydellä kahvan vedolla.

Kiekot muuten ovat sekalaista settiä: edessä on Shimanon WH-R500 etukiekko, takana tosiaan tuo Velosolon napa + DTn pinnat ja jokin Rigidan retkivanne. Takavanteen leveys oli sellainen että minimissään pitänee käyttää tuota 25mm leveää nakkia, mutta se ei haitanne.

Muuta kamaa: jotkut Shimanon wanhat lukkikset jotka aikoinaan tulivat Helkama White Powerin mukana (joo, uuh voinette arvata että Lontoossa oli aika kuumottavaa ajella kyseisellä pyörällä opiskeluaikoina, teippiä tuli runkoon aika reippaassa tahdissa!), Dotekin kammet ja Syntacen bullhorni. Stemmi on joku halpiswanha sekä ohjainlaakeri alkuperäinen entrattu kun en sopivalla hinnalla ebaystä uutta löytänyt.

Askartelua tuli sen verran että takavanne on kokonaan vedetty 3M:n heijastavalla mustalla tarralla sekä etuvanne osittain. Heijastava väri on hopea / kirkas, eli en ole varma mitä polizei tuohon sanoo kun pitäisi olla keltainen - mutta kesällähän tuolla ajellaan. Päivänvalossa vanteet ovat kokonaan mustia. Istuinputkeen tulee vielä E-hyväksytty punainen heijastintarra.

Kuvia:

100420091064

100420091067

Ja viimeinen salamalla joka paljastaa etuvanteen heijastukset:

front wheel reflectors

Kyl keltanen on vaan komea väri pyörässä.

del monte-mies sanoo kyllä!

Yleensä kirahvikokoiset rungot näyttää mun silmissä hassuilta ja konversiot könöiltä, mutta tämä miellyttää.

Tuo tavarateline ei ole kovin käytännöllinen (eilisillan asensin omaan projektiin samankaltaista) mutta sitäkin hienompi.

Mistä tuota mustaa heijastinteippiä hommasit? Pitäis itsekin askarella samankaltaiset turva-asiat.

ChainThug - 21:17, 10.4.2009 » Tuo tavarateline ei ole kovin käytännöllinen (eilisillan asensin omaan projektiin samankaltaista) mutta sitäkin hienompi.
Joo sitä se varmasti ei ole. Ei kai tuossa ole tarkoitettu kuljetettavan kuin varatuubia + sadetakkia tms. Pitää katsoa jos siinä kulkisi sixpäkki kesällä tms ;)
Mistä tuota mustaa heijastinteippiä hommasit? Pitäis itsekin askarella samankaltaiset turva-asiat.
Taperoll Castreninkadun ja Toisen Linjan kulmassa myy kaikenlaisia 3M tuotteita. Nuo värilliset heijastintarrat (niitä on vaikka mitä värejä, alunperin ajattelinkin että vedän koko rungon värillisellä tarralla) on jotain viis kymppiä metri... juoksu on muistaakseni 120cm leveää. Myyvät myös 10 cm pätkissä, eli 120cm x 10cm on vitosen plus alvi. Mukavan joustavaa eli voi vetää muotoonkin.

Onpa asiallinen projekti!

Noita heijastinteippejä irtoaa ainakin täällä Oulun seudulla liikennemerkkejä tekevästä Masterkilvestä. ‘Jämäpaloja’ irtoaa monissa väreissä tosi edullisesti - tosin tuota mustaa harvemmin on jämäpalana, heillä sitä ei kuulemma mene kuin Atrian rekka-autoihin…

Hieno kapistus! Jospas nyt alkaisi itse ryhdistäytyä kans oman arrowspeedin kanssa.

Mulla on kans maanneet noi tohtorin Dotek-kammet laatikon pohjalla jo hyvän tovin. Nyt sain sitten hommattua niihin rattaankin. Mites sulla meni noilla kammilla ketjulinjan säätö, mikä keskiö ja mikä ketjulinja nykyisellään?

NKOTB - 12:56, 28.4.2009 » Mulla on kans maanneet noi tohtorin Dotek-kammet laatikon pohjalla jo hyvän tovin. Nyt sain sitten hommattua niihin rattaankin. Mites sulla meni noilla kammilla ketjulinjan säätö, mikä keskiö ja mikä ketjulinja nykyisellään?
Jaa-a oiskohan keskiö 116mm leveä kierteetön (pitäisi hommata tuohon ihka oikea, mutta kun tuo lojui nurkissa niin laitoin sitten sen) millä oikea kampi tulee aika kuumottavan lähelle runkoa. Dotekeissa oikealla puolella akseli uppoaa uskomattoman syvälle. Enpä muista ketjulinjaa, tarpeeksi suora se nyt kuitenkin on... veikkaisin jotain 46-48mm. 42mm saattaisi olla lähellä jos siirtää rattaan kammenvarsien toiselle puolelle.

Eli jos haluan ketjulinjan kuntoon ja kammet tarpeeks etäälle rungosta, joudun laittamaan mun ihkun pinkin rattaan piiloon… voi basha.

Mut siis oikea kampi = rattaanpuoleinen kampi?

NKOTB - 13:45, 28.4.2009 » Mulla on kans maanneet noi tohtorin Dotek-kammet laatikon pohjalla jo hyvän tovin. Nyt sain sitten hommattua niihin rattaankin. Mites sulla meni noilla kammilla ketjulinjan säätö, mikä keskiö ja mikä ketjulinja nykyisellään?
Äsken löin rattaan kiinni dotekeihin ja noin summittaisesti sovittelin niitä irtonaisiin keskiöakseleihin. Lopputulemana se, että 130 millisellä akselilla ketjulinja varmaan asettuis siihen reiluun 40 milliin. Jos nyt joku muu on mennyt nuo Dotekit hommaamaan, niin tiedätte mitä hakea keskiökaupoille lähtiessä...
NKOTB - 18:55, 13.5.2009 »
NKOTB - 13:45, 28.4.2009 » Mulla on kans maanneet noi tohtorin Dotek-kammet laatikon pohjalla jo hyvän tovin. Nyt sain sitten hommattua niihin rattaankin. Mites sulla meni noilla kammilla ketjulinjan säätö, mikä keskiö ja mikä ketjulinja nykyisellään?
Äsken löin rattaan kiinni dotekeihin ja noin summittaisesti sovittelin niitä irtonaisiin keskiöakseleihin. Lopputulemana se, että 130 millisellä akselilla ketjulinja varmaan asettuis siihen reiluun 40 milliin. Jos nyt joku muu on mennyt nuo Dotekit hommaamaan, niin tiedätte mitä hakea keskiökaupoille lähtiessä...
Laitoitko rattaan sisä- vai ulkopuolelle?
randomm - 20:06, 13.5.2009 »
NKOTB - 18:55, 13.5.2009 »
Laitoitko rattaan sisä- vai ulkopuolelle?
Sisäpuolelle. Siinä ulkopuolella kun ei oikein tuntunut olevan paikkaa sille rattaalle. Sisäpuolella oli ne lovet.

Hommasitko tuohon uuden keskiön? Itselläni kans Arrow ja keskiö pitäisi laittaa vaihtoon->taitaa olla akseli vääntynyt. Vinkkejä mistä kannattaisi lähteä keskiötä etsimään. Kampina tällä hetkellä Sugino VP:t.

dpstyles - 11:19, 5.9.2009 » Hommasitko tuohon uuden keskiön? Itselläni kans Arrow ja keskiö pitäisi laittaa vaihtoon->taitaa olla akseli vääntynyt. Vinkkejä mistä kannattaisi lähteä keskiötä etsimään. Kampina tällä hetkellä Sugino VP:t.
Ks yllä - käytin nurkissa ollutta ylimääräistä kierteetöntä patruunaa.

Tilaa keskiö vaikka netistä - ihan normaali brittikierre siinä muhvissa on.