Nelssoni

Tuollainen tuli kasattua joulun kunniaksi. Pitäis varmaan mennä myös valokuvauskurssille joku kerta. Runko on Nelson Pista 60 cm, ja muut osat on otettu toisista pyöristä tai miljoonalaatikosta. Tarkkasilmäisimmät saattaa huomata että erillinen jarrulaite puuttuu, mutta se johtuu siitä, että nyt on talvi. Kokonaisuuden kruunaa hipsteri ohjaamo (eli negatiivisessa kulmassa oleva ohjainkannatin ja < 42-senttinen risertanko. Ouryn grippejä ei oo, mut onnex oli kotona tuollaista ihqua pinkkiä tankonauhaa). Paino: 7,95 kiloa, jos jotakuta kiinnostaa. Arviolta puolet siitä koostuu kiekoista, jos jotakuta kiinnostaa.

http://img24.imageshack.us/img24/9922/nelsson.jpg

Hyvin tehty.

tudetski - 17:26, 13.12.2010 » Hyvin tehty.
Otaksun että viittaat runkovalintaan :P

Mahtuko 28-millinen taakse?

mahtuu jos on akseli tosi takana dropouteissa ja ei kovinkaan läski rengas. 25mm marathon plussa, joka oikeesti vissiin on 28, menee just ja just kun on rengas sekä jarrusilta pikkasen kuluneet. Aika huonosti kylläkin, kivet hinkkaa jarrusiltaan hanakasti.

Hieno Nelsoni! Stemmi näyttää pahikselta. Itekki liukastelen samanlaisella kun ei talvimaisempaa pyörää ole täl hetkel käytössä.

@ Silvio: 28-millinen Contin 4 season mahtuu, korkeampi rengas alkaisi hangata takajarrusiltaan, vai mikä sen osan nimi nyt on. Varovasti viilaamalla em. jarrusiltaa sais kai inasen tilaa lisää. Jos akselin haluais jyntätä ihan perille asti, niin 20-millinen rengas vois mäihällä mahtua pyörimään ilman että se ottais kiinni satulaputkeen.

@ Negaatio: Se on Cinelli Vai, eli ihan hinnat alkaen malli. Kannattaa näemmä joskus tilata turhanpäivästä sälää, ikinä ei tiedä milloin sille löytyy käyttöä :wink:

^Ah, näin arvelinkin. Kuten tuolla “nelson kiinnosta”-säikeessä totesin, mulla mahtui 28mm 4 season eteen, muttei taakse - otti kiinni jarruun (fiilistelykuviin postaamassani setupissa 25 mm pave evot)

Laitoin tuollaisen Tiogan halpisriserin näin talveksi. Jätin sen vieläpä 46 senttiä pitkäksi, että saa vähän “leveragea”.

Muotipyöräilijän näkökulmasta huomionarvoista on se, että tuossa tangossa on kapea keskiosa ja backsweeppia maltilliset 6.5 astetta. Eli sen voisi huoletta pätkäistä alle 40-senttiseksi ilman että se olis ihan FUBAR :wink:

http://img13.imageshack.us/img13/8748/dscn1154v.jpg

Turinoita Turusta: Väärät ketjut.

Huomasin että Nelsonissa ollut Sramin PC 1-ketju oli päässyt venymään kuin kuminauha (taitaa olla ihan mallivika). Onneksi Cinellissä oli melkein käyttämätön ketju, ja mittaakin puolen lenkin verran enemmän kuin Nelsonissa miehekkään eturattaan ansiosta, joten ei kun asennuspuuhiin.

Ensimmäiseksi vaihdoin taakse 20-hampaisen rattaan, mutta taka-akseli jäi liian taakse, ei riittänyt ketjunkiristimissä vara. Sitten kokeilin puoli lenkkiä lyhyemmällä ketjulla, mutta nyt rengas raapi jarrusiltaa. Ei hätiä mitiä, ajattelin koska olihan minulla todellakin puolikas linkki ketjuun ja sekä 19- että 18-piikkiset takarattaat. Mutta vituiksihan se meni.

19-piikkisellä ja halflinkillä uusi ketju oli niin paljon vanhaa lyhyempi, ettei ollut toivoakaan saada rengasta pyörimään. Kokonaisella lenkillä ketju jäi jälleen liian taakse. Päätin vielä kokeilla 18-piikkistä, mutta ei auttanut. Venähtänyt PC-1 ja 44/19 välitykset oli ollut maaginen yhdistelmä, eikä mikään muu ratastus toiminut CX Pron kanssa.

Aivas sama, totesin. Kun kerran täälläpäin tytötkin pelaa pooloa slikseillä, niin kyllähän minäkin pärjään Contin 4Seasonilla.

Oikea pyörä, väärät ketjut. Tulis jo kesä!

Ps. Toki joku nyt saattaa miettiä että jos Nelsonin dropouteissa olisi teräsvahvikkeet, niin olisi varaa siirtää akselia taaksepäin niin paljon, että rengas mahtuisi pyörimään, eikä tarvitsisi pelata kaiken maailman ketjunkiristimien kanssa. Minä en. Näillä mennään :slight_smile:

Pps. Ja lähtihän talvipainosta kuitenkin 150 100 grammaa (unohdin että KMC:n ketju on 50 grammaa hevimpi kuin PC-1), kai se nyt jotain merkkaa sekin. Lohduttaudun sillä sitten kun olen naamallani tuolla jossain.

Mä oon käyttänyt Magic gearin hakemiseen tommosta laskuria. Sillä voit etukäteen tarkastaa, millä ratasyhdistelmällä saat akselin sopivalle etäisyydelle…

Kas, tota voi ens talvena kokeilla jos Nelsoniin on ihan totaalinen pakko saada nappularengas taakse :wink:

Nelson sai uudet kiekot. Optimistina laitoin jo välikelin renkaat. Jarrunkin asensin että voi lentää naamalleen kun tekee paniikkijarrutuksen. Tuossa setupissa paino on 8100 grammaa.

EDIT onpas jotenkin aneemisen värinen kuva. Oikein Stillebeniä eli hiljaiseloa viettää siinä fillari.

EDIT2 kilikolipaikkamaalaustesti -yksityiskohta. Todellisessa maailmassa tuo sininen on niin tumma, että sinisen ja mustan eroa ei kauempaa pysty selvästi vidioimaan.

^Sä olit nopea! Mä laitoin kiekot makuuhuoneen nurkkaan Nishikin paikalle. Kiitokset vielä kuljetusavusta.

Uus etukiekko on valmis, vaikka kaikki ei ns. mennytkään niinkuin Strömsössä. 32 pinnaa ja mutantti-hybridi-korpinkoipi -puolaus. Jos vaan pinnat ja nippelit olis ollu oikeet alunperin, niin kiekko olis ollu vitun helppo kasata ja rihdata.

Pientä osapäivitystä. Clasun matkalaukkuvaaka antoi painoksi 7,52 kiloa, joka on linjassa sekä Secan kouluvaa’an että makkarin nurkassa pölyttyvän Medica Plus digivaa’an lukemien kanssa. 49/17 välitys on hupaisa, mutta tulee vaihtumaan 46/17:ään (KLV-siirtymät) ja poolokiekoilla 46/19:ään.

Full speks:

Runko: Nelson Pista 60 cm
Kiekot: Halo Aerorage, DT Swiss Revolution, Miche LF
Kammet: Miche Advanced Pista
Keskiö: Token [koputtaa puuta O.O]
Tolppa: SDG I-beam
Satula: SDG Bel Air SL
Stemmi: Cinelli Vai
Tanko: KCNC Darkside (42 cm)
Jarrut: Shimano 105, Tektro tjsp cx-jarrukahva
Kumit: Vittoria Rubino Pro pistosuojanauhalla (Slicks 'n Slide mod), Continental GP 4 Season
Polkimet: Shimano M540

Kun ei löytynyt kuvarastia, niin räpsin sitten pari kuvaa Nelsonista. Onnistuivat vaihteeksi kohtalaisesti. Edelliseen fotoon verrattuna ohjaamo on nyt kuitua, eturatas vähän pienempi ja kumit on erit.

Jätin tuon stongan vähän pidemmäksi, jos vaikka leveet riserit tulis ens kesänä muotiin. Huomatkaa myös Zippin feispleitin reiästä kurkisteleva markkalager-shimmi :slight_smile:

anteeks necropostaus

harmin paikka ettei tosta ollut esim 62 cm kokoa joka olis ollut vaikka pari senttiä isompi kumpaankin suuntaan

kyllä minä siitä silti kovasti tykkäsin <3