Myyty: Rossano maantiepyörä 185+ kuskille

http://img23.imageshack.us/img23/5812/30062010020.jpgMyynnissä Rossanon maantiepyörä - en haluaisi myydä, mutta selkävaivoille tuo ei tee hyvää.

Mukaan saa nuo SPD lukkopolkimet sekä Crud Catcher Roadracer lokasuojat. Lokasuojien kanssa en ole ikinä ajanut. Renkaat on uudet (GP4000) ajettu 300km, samoin jarrupalat. Vaihteet ja kammet (170mm) ovat Shimanon RX100 sarjaa. Ohjainlaakeri Shimano 105 ja jarrut Shimano 600. Edessä on kaksi ratasta 52/42 hammasta, takana 8 lehteä.

Kaikenkaikkiaan mukava ja toimiva peli. Ajoin tuolla Helsingistä Mikkeliin kesähuvina (14h taukoineen), sittemmin vähän työmatkaa.

Pyörä ollut minulla vuodesta 2003. Ostin se silloin kaverilta jolle runko oli liian iso - mulle tuo on aika sopiva. Rungon korkeus on 56cm ja pituus 60cm. Stemmi on 13cm… Itse olen 187cm mittainen ja jalat on pitkähköt - sppii varmaan vielä 190 senttisellekin.

On Helsingissä, tervetuloa katsomaan ja kokeilemaan. Tarjouksia voi esittää, en näiden hinnoista ole niin kärryillä. 450€?

Lisätietoja kyytsis miukumauku gmail piste com.

Anteeksi, jos tuppaudun sivusta myyntisäikeeseen. Aloitat kuitenkin “en haluaisi myydä, mutta selkävaivoille tuo ei tee hyvää”…

Ensinnäkin: selkävaivat tulevat siitä, että selkä on vähän heikko. Sitä pitää silloin vahvistaa. Mikään muu ei siihen auta. Toisekseen: pyöräily on melkein ystävällisin aerobinen laji uinnin ohella vartalolle. Juostessa hakkautuvat polvet ja nilkat, mutta oikein säädetty pyörä ei vartaloa mitenkään vahingoita. Pyöräily on hyvä laji, ja siitä kannattaa pitää kiinni.

Eli:

Otetaanpa siis alusta: Olet 187 + pitkät jalat (=suhteessa lyhyempi selkä siis), ja vaakaputken + stemmin pituus on pyörässä kokonaista 60+13 = 73 … ja tuo on kyllä ehdottomasti aivan liikaa. Piste. Minä olen 190 senttinen ja minulla on suhteessa lyhyet jalat (89 senttiä) ja pitkäselkäisenä jopa minulla tuo yhteismitta on 72 senttiä. Minulla on siis 190 senttisenä ja pitkäselkäisenä yhä edelleen tuo yhteismitta vähän lyhyempi.

Miten olisi, jos aloittaisit seuraavasta paikasta:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

… ja laskisit, mitä sen yhteismitan pitäisi aivan oikeasti olla ? Voisit hankkia lyhyemmän ja huomattavan paljon yläviistoon nousevan stemmin pyörääsi. Nyt rungon hieno pituus suhteessa sen mataluuteen tekee ajoasennosta erittäin kilpa sellaisen, ja se on kyllä tottumattomalle ja vähemmän ajavalle ehdottomasti liikaa. Ei ole virhe, vaikka tanko olisi vain yhden sentin alempana kun satulan pinta. Kuvasta jo näkee, että asento on aika kyykkä, oikeasti minusta jopa hyvin hyvin kyykkä, ja tankokin on minusta hiukan liian eteenpäin kallistettu, näin yläotteenkin otepinta on vielä erikoisen eteenpäin suuntautunut ja matala. Sitä matalaa asentoa varten siinä tangossa on se alaote.

Suoraan sanoen totta helvetissä tuossa kuvan ajoasennossa tulee tottumattomalla selkä kipeäksi. Älkää ihmeessä katsoko ammattilaisten pyöriä. Ne ajavat 30 000 kilometriä vuodessa. Se on niiden päätyö. Niiden tuotettu wattimäärä / painokilo on luokkaa viisinkertainen normaaliin ihmiseen nähden. Sama kuin tavallinen jannu valitsisi telineestä samanlaiset käsipainot lämmittelytreeniin, kuin sellainen voimanostaja, joka pukkaa penkiltä 250 kiloa.

Tavallinen kuolevainen voi nostaa ohjaustangon vaikka aivan samalle tasolle kuin satula on, ja kääntää tangon yläpinnan aivan vaakatasoon ja tehdä olonsa mukavaksi. Eihän tuollaista äärimmäisen matalaa asentoa kestä kukaan, jos tuolla ei aja aivan päivittäin ja kokoajan.

Pyörä on hieno. Nykyaikaiset kannattimet kestävät, vaikka olisivatkin pitkiä ja aika vahvasti ulkona rungosta, toisin kuin asia ennen oli. Voit hankkia stemmin, joka on hyvin voimakkaasti yläviisto ja nostaa tangon sopivalle korkeudelle samalla lyhentäen asentoa ja muuttaen sitä siis siihen oikeaan suuntaan. Asento nousee ja kevenee. Suhteellinen muutos ilmanvastukseen on kuitenkin vielä ihan kohtuullinen. Satula on aika etukenossa ja paino on vahvasti käsillä. Tangon nostamisen myötä sen satulan voi kääntää vaaka-asentoon tai jopa nostaa millin kaksi sitä satulan etureunaa satulan muun tason yläpuolelle. Siis sen minkä vehkeet kestävät nostaa. Tämäkin keventää hiukan kuormaa käsille, eikä satulasta pyri koko ajan valumaan eteenpäin.

Älä luovu selkävaivojen takia pyöräilystä, vaan tee jotain rakentavaa niille selkävaivoille, ja korjaa pyörän ankara ja jopa (ainakin minusta) hiukan virheellinen ajoasento vähän enemmän kohtuulliseksi.

Äärimmäisen ystävällisesti hyviä pyöräilyjatkoja toivottaen

Tuure

-.-

Moi Tuure,

Erittäin hyvää analyysiä! Olet luultavimmin ihan oikeassa.

Toinen pyörä jolla ajan on cyclocrossari jonka rungon pituus on huomattavasti lyhyempi - nimellisesti 58 cm (Kona dew drop). Se on aika lailla kesympi laitos ajaa. Selkävaivojen syy on kuitenkin madaltuneissa välilevyissä ja lääkäri hienosti muovisella selkärangalla demosi miten kaikki etukenossa suoritettava urheilu on nyt sille pahasta.

Tuo kuva pyörästä on muuten ennen kuin säädin ajoasentoa aika reippaasti. Eli kahvoja on kallistettu taaksepäin, satulaa eteenpäin jne. Ajoasento sinällään tuntuu hyvältä.

En ajatellut luopua pyöräilystä, ja Konan pidän sitä varten. Tuli kuitenkin halu kokeilla myös nojapyöräilyä ja kalustoa realisoimalla saa sitoutuvan pääoman pysymään järkevissä rajoissa. Tuosta saa joku hyvän “tsygän”.

t.Ville