Muhvirunkoinen maasturi - Harvinaisuus?

Hyvin tod. näk. mulla on pian tallissa tollanen. joskin ainankin toistaseks tulee olemaan orkkisosilla, eli vaihteilla… Onko nää harvinaisia? Yhden haun tuloksilla löyty kolme tällästä, joista yks oli runkosettinä myynnissä.

Hyvät ja huonot puolet?

Onhan noita näkynyt, varsinkin italialaiset vanhemmat maasturit on usein tuollaisia. Tosin ei niitä kauheesti taida olla, mutta tosiaan varmaan kun googlaa MTB ja joku italialainen merkki perään nii löytyy.

Tai ATB, all-terrain bike, joiksi “katumaastureita” 80-ja 90-luvuilla kutsuttiin.

nishikillä on maasturi-mixte muhveilla, kauppasinkin sitä täällä kesällä. Myyntitopicissa kuvia.

Oulussa ois näköjään huudettavana muhvijuotettu Falconin maasturi, vai valehteleeko mun simmut?

Kyl toi on muhveilla toi Falconi, mutta sain jo oman, tää on VeloSchauff, Cromoputkea ja taivutettu top tube… Pitäs vaan jaksaa ottaa kuvia tänne

Muhvirunkoinen maasturi horisontaalidropeilla kiinnostelis, mut toi haukka on kyl vähän liian iso arvotus, että viittis maksella mitään matkahuollon kuluja moisesta.

Colnagolla oli jopa oma maasturi aikanaan…

Dave Moultonin Fuso 80-luvulta. Putki on Columbuksen SL:ää…

Kyllähän noita näkyy… Noi ensimmäisen polven massatuotantomaasturit, etenkin nuo eurooppalaiset versiot on lähinnä 28" retkipyörärunkoihin (myös maantiekilpapyörä) värkättyjä pelejä, joissa hieman pienempään runkokokoon tällättiin cantitapit 26" vanteelle → maastopyörä.

Fiilistelyä
http://gallery.mtbr.com/data/mtbr/1092/medium/Ibex_top_tube.jpg

Edit: Hilarylla NOS-Nago

Kaduttaa vieläkin, että jätin tekemättä tarjousta (hintapyyntö oli 220 euroa) Corratecin D-bow muotoisesta todella järeäputkisesta 28 hybridistä, joka pienellä laitolla olisi ollut 29" maasturi melko helposti. Tämä siis ajalta, kun tuosta 29":stä ei ollut vielä yhtään mitään tietoa. Alumiinia siinä Corratecissa oli niin paljon, että heikkopäistä olisi aivan hirvittänyt. Ja värit… sinistä ja punaista ja vähän valkoista aivan amerikan lipun malliin… pyörä oli niin ruma, että siihen olisi ajan mittaan aivan varmasti kiintynyt. Jotenkin sen rungon muoto vain viehätti silmää. Kai se alumiini olisi kuitenkin aikansa kestänyt sekin.

Minulla ei ole ollut koskaan maastopyörää, koska kaikki vehkeet joita olen päässyt kokeilemaan, ovat tuntuneet aivan pikkuruisilta ja jotenkin aivan alikokoisilta. Kai kaikilla 190 senttisillä on tuo sama tunne, jos alla pyörii 26" rengas ? Jotenkin on ollut olo, että semmoisen kanssa menisi heti turvalleen.

Myös minä haluaisin muhviputkisen teräsmaastopyörän, 29" :n ja niin ison koon kuin mahdollista. Vanhakin sohlo kelpaisi, lähinnä sitä runkoa siis etsiskelen. Jotkut muinaiset suuret “ATB” -maasturit olivat sellaisia, että niihin saattoi laittaa myös 28 vanteen ja vielä kohtalaisen kokoinen rengaskin mahtui mukaan. - Ei ehkä kuitenkaan ihan 47 millinen… Sellainen rengas on kuitenkin tavoitteena ja vieläpä ison lokasuojan kera. - Lokasuojasta voin tinkiä, kunhan se rengas kuitenkin mahtuisi kunnolla.

Jokin 29 tuumainen versio Surly Pugsleystä pitäisi saada… Semmoista vain ei taida olla edes aihiona tämmöiselle liki 0-budjetti väsääjälle. Yksi olemassa oleva versio on se X-large koon Karate Monkey. Jotenkin vain senkään vahvasti laskeva top tube ei jostain syystä oikein miellytä silmää.

jmv83: …ensimmäisen polven massatuotantomaasturit, etenkin nuo eurooppalaiset
versiot ovat lähinnä 28" retkipyörärunkoihin värkättyjä pelejä.

Mistähän tuommoisen vanhuksen voisi löytää niin isona versiona kuin mahdollista ? Onko olemassa 53-55 korkeudella olevaa ja yli 60 senttisellä vaakaputkella varustettua oikeaa maastopyörää, jossa on paksut ja kestävät teräsputket ?

Tuure

-.-

Uuuh:

http://img833.imageshack.us/img833/3139/47244412.jpg

http://cgi.ebay.co.uk/NOS-PINARELLO-CIVETTA-lugged-MTB-frame-fork-Columbus-/270638491645?pt=Mountain_Bikes&hash=item3f034fa7fd

^No uhhuh!

Visa vinkumaan - you know you want to!

Tossa: Tangen putkea, luulis kestävän. 28" kiekot alla tosta tulee oikeasti Monsteri! LX:ää eli ihan kohtuuosatkin. Miltei puhaltaisin ja pulverimaalit päälle, joku alkuperäisistä väreistä.
https://www.yksivaihde.net/old/5620

Pitkän googlettelun jälkeen löysin vihdoin yhen tälläsen kuvan omasta… Ois toki ollu helpompi ottaa ite, mutta…

Voi luoja. Mun versiossa taitaakin sitten olla satulaa lukuunottamatta täysin alkuperäset osat