Monitoimityökalut (pyöräremontti tien päällä)

randomm - 6:17, 24.8.2009 »
Corto - 6:03, 24.8.2009 » (Kelvolliselle, mukana kulkevalle kevyelle pyörätyökalusetille olisi kovasti tarvetta ja asian tiimoilta voisi ehkä avata vaikka ihan uuden säikeenkin. Kiinnostaisi löytää monipuolinen monitoimityökalu, jossa olisi jopa hiukan väätövartta sovitettavissa avaimiin ja jonkinlainen pussi, jossa olisi tilaa paikkaussarjalle.)
[Alien II](http://www.topeak.com/products/Tools/ALiEN_II) ... erittäin hyvä, mm ketjunkatkaisin mielestäni parempi kuin tuo Mr Hatin postaama varsin luotettava malli (mikä sekin löytyy pakista).
Mun ratkaisu on pieni satulalaukku, jossa on yksinkertainen ja pieni Pro:n monitoimityökalu (5 kuusiokoloavainta + kaksi ruuvaria), kaksi rengasrautaa, kaksi sisäkumia, kangasrätti ja kotiavaimet. Minipumppu on pullotelineessä kiinni. Ainoa, mikä puuttuu, on 15mm kiintoavain, joka pitää roudata paidan takataskussa. Sille pitäisi keksiä vielä joku patentti, koska tänäänkin se jäi kotiin, vaikka aamulla sitä vielä ajattelin.

Ketjunkatkaisijan mukana roudaamista en oikein fiksi- ja sinkulalenkeillä ymmärrä (ellei työkalupussissa ole sitten myös lyhyttä ketjunpätkää varalla).

Tolle kiintoavaimelle mietin, että jos sen saisi vaikka satulaputken sisälle jollain mekanismilla piiloon (rättiin käärittynä, ettei kolise), niin se olisi aina mukana ja piilossa varkailta.

Mulla on laukussa kangaspussissa aika paljon tavaraa: rengasraudat 3 kpl, 15 mm kiintoavain, snadi jakoavain (cantileveriin ja michen “ratamuttereihin”), 8 mm kuusiokoloavain kammenpultteihin, 8-päinen kuusiokoloavain, ketjunkatkaisija mallia pro, viitisen senttiä sramin pc1:tä, paikkasarja, keskikokoinen leatherman, nippeliavain. Lisäksi pumppu ja yksi sisäkumi.

http://www.picamatic.com/show/2009/08/25/10/18/4846660_723x333.jpg

Tämä kulkee paidan takataskussakin. Lisäksi laukussa pumppu.

Mulla on Jarkon hiluja vastaava setti, tosin irtotyökalut olen korvannut tämmöisellä:

On ihan ok. Leathermanin korvaa piskuinen taittoveitsi. Paikkakamoista mä olen käytännössä luopunut, mukana kulkee ainakin yks tuore sisäkumi. Noissa minitooleissa ärsyttää lähinnä se, että niiden taittosysteemi löystyy ajan myötä.

Mullon ollu tää Topeak Alien mukana reilut kymmenen vuotta. Ainut menetys on ollut toisen rengasmuovin katkeaminen, kun käytin sitä peruskäytössä kotonakin samoin kuin ketjutyökaluakin.
http://www.pedalpushersonline.com/images/tools_alien.jpg

lisäksi vanhaan sukkaan on pakattuna sisäkumi, pumppu ja Pedro’s Trixie tool:

http://www.pedros.com/product/trixie/Trixie.jpg

Pumppu (aikas huono, Lezyne listalla), Bilteman venttiilien adapterisarja, PT super patch kit, 20, 26 ja 28 sisäkumi, PRO kuusiokolo sarja, Leatherman Micra, 10, 13, 15, 17 ja 19 kiinteät, Michelin rengasraudat (muovit), PT SW-7 pinnatyökalu ja pari led-lamppua Metropoliksessa koko ajan.

mukana repussa pääsääntöisesti yli 3km matkoilla:

10mm & 15mm lenkkiavain
jakari max 20mm avautuva
kuusiokolot 2 tai 3? (vee-jarrujen säätöön) sekä 4,5,6 kuusiokolo
ruuvimeisseli + 8 vaihtopalaa
linkkuveitsi, biltema sateenkaari
pinnakiristystyökalu
ketjunkatkaisin
muoviset “rengasraudat”

1/8" ketjunpätkä ja ketjulukko 2kpl
3/32" ketjunpätkä ja ketjulukko 2kpl

pieni ea-pakkaus
varasisägummes 37-47/622-630
pumppu biltema
paikkarasia, biltema, ei toimi… vaihtumassa tip-toppiin…

mikrokuituliina

Huomaan olevani täysin ali varustautunut.

Abs: Tolle kiintoavaimelle mietin, että jos sen saisi vaikka satulaputken sisälle jollain mekanismilla
piiloon (rättiin käärittynä, ettei kolise), niin se olisi aina mukana ja piilossa varkailta.

Vinkkinä vielä, että muinoin retkipyöräilijät laittoivat runkoputkeen pari pinnaa pinnan katkeamisen varalta. Voisi olla järkevää, jos on kuormaa tai esim. jos kuski on 100+. Lähtee muuten kumuloitumaan se ongelma kiekossa aikaisen äkkiä.

Tiettypä tietty se pinna sitten katkeaa pakan puolelta, jolloin se pakan aukaisu hylsykin pitäisi olla mukana. Tai tongit ja sellainen vaihtopinna, jonka pään on kaasulla muovannut pieneksi polvekkeeksi, jonka voi pujottaa suoraan keikkaamalla paikoilleen.

Tuure

-.-

Mulla on normaalisti vaan:
-kuusiokolosarja jossa risti- ja tasapäämeisselit
-15 mm lenkkiavain
-paikkarasia (nekin jotain pikapaikkoja joiden toimivuutta ei oo kokeiltu ku vanhat loppu)
-pari rengasRAUTAA
-pumppu (kampiveljesten sellainen lyhyt)
…eli tällaisella happy-go-lucky -asenteella oon liikkeellä :wink:

1 Like

Mulla on tossa adler vanhukseesa rungossa pari varapinnaa nippoineen kun ovat vähän hankalampaa mittaa ja halkasijaa.

Mutta yleensä kannan repussa messissä aina:
-crank bros 19
-soma rengasraudat
-leaherman,joko surge tai core.
-paikkasetti
-ketjunliittimiä ja ketjunpätkät
-pieni vanhan fillarin mukana tullut työkalu jossa polkimen/napojen 15mm avain ja haka-avain joka passaa ohjain/kampilaakeriin.
-varakumi
-pieni jakari,aukeaa n 20 mm.
-pari jotain käsienputsauspyyhettä,nää on aika mukavat olla,minusta.
-pumppu,2 päinen.
-maasturilla ajaessani koitan muistaa lisätä pakka-avaimen mukaan,kammenulosvetäjä mulla on melko tarkkaan aina mukana.

pumppua lukuunottamatta nää vie aika vähän tilaa edelleen,mulla on joku 5x18x10 pussi mihin noi iisisti mahtuu eikä pyöri ympäri reppua.

15mm kiintoavain, kuusiokolosetti, ruuvari.

Hyvä idea tuo satulatolppaan työkalujen piilottaminen. Siihenhän voisi jopa askarrella jengat sisäpuolelle ja vaikka pultista sellaisen uppomallisen korkin.

vaarivainaa piti fillarissa satulatolpan sisällä vara avainta jne pikkusälää ja korkkina oli ihan vaan viinipullonkorkki.

muuten,onko millasia kokemuksia Pedros Trixie-työkalun käyttökelpoisuudesta ?

hoolie - 11:47, 10.11.2009 » vaarivainaa piti fillarissa satulatolpan sisällä vara avainta jne pikkusälää ja korkkina oli ihan vaan viinipullonkorkki. muuten,onko millasia kokemuksia Pedros Trixie-työkalun käyttökelpoisuudesta ?
olen trixiellä kiekkoa kääntänyt ja tainnut llukkorenkaaseenkin koskea, mut melkeinpä sanoisin, et aika turha kapine.
tnts - 22:56, 10.11.2009 »
hoolie - 11:47, 10.11.2009 » vaarivainaa piti fillarissa satulatolpan sisällä vara avainta jne pikkusälää ja korkkina oli ihan vaan viinipullonkorkki. muuten,onko millasia kokemuksia Pedros Trixie-työkalun käyttökelpoisuudesta ?
olen trixiellä kiekkoa kääntänyt ja tainnut llukkorenkaaseenkin koskea, mut melkeinpä sanoisin, et aika turha kapine.
Jos ei kommentoida hintaa, niin en nää tuossa mitään ongelmia. Mulla se korvaa 15mm avaimen mukana kulkevissa työkaluissa. Onpahan lukkorengastyökalu ja pitkällä varrella varustettu 6mm kuusiokoloavain (esim. kireän satulan säätämiseen) aina mukana. Ihan hyvin se on mun käytössä toiminutkin...
SaBer - 7:19, 11.11.2009 »
tnts - 22:56, 10.11.2009 »
hoolie - 11:47, 10.11.2009 » vaarivainaa piti fillarissa satulatolpan sisällä vara avainta jne pikkusälää ja korkkina oli ihan vaan viinipullonkorkki. muuten,onko millasia kokemuksia Pedros Trixie-työkalun käyttökelpoisuudesta ?
olen trixiellä kiekkoa kääntänyt ja tainnut llukkorenkaaseenkin koskea, mut melkeinpä sanoisin, et aika turha kapine.
Jos ei kommentoida hintaa, niin en nää tuossa mitään ongelmia. Mulla se korvaa 15mm avaimen mukana kulkevissa työkaluissa. Onpahan lukkorengastyökalu ja pitkällä varrella varustettu 6mm kuusiokoloavain (esim. kireän satulan säätämiseen) aina mukana. Ihan hyvin se on mun käytössä toiminutkin...
luulin et se on 5mm?? Mut joo eipä muuten tulis haka-avainta kannettua mukana, joten ehkä perunkin puheeni, vaikkei sille päälle ole (vielä) käyttöä löytynytkään.

Kerran olisin pystynyt polkemaan kotiin, jos olisi ollut lukkorengasavain matkassa. Ketju putosi rattaan ja pinnojen väliin eikä se sieltä lähtenyt suosiolla. En tosin tiedä, lähtisikö tuolla trixiellä mun lukkorengas auki, kun se on shimaanin pitkällä avaimella tiukkaan väännetty.

hoolie - 7:56, 11.11.2009 » vaarivainaa piti fillarissa satulatolpan sisällä vara avainta jne pikkusälää ja korkkina oli ihan vaan viinipullonkorkki. muuten,onko millasia kokemuksia Pedros Trixie-työkalun käyttökelpoisuudesta ?
Se 15 millin lenkki vois kyllä olla avoinkin, niin sitä ois kivempi käytellä ahtaissa väleissä, jos ei esmes lokareiden kiinnityksen takia voi pyörittää avainta täysiä kierroksia. Niillä keskellä olevilla koloilla ei oikein tee mitään.

Mä hommasin sen lukkorengastyökalun takia ja siihen hommaan se onkin paljon parempi kuin Clasun tai Biltsun vitsit. Tähän mennessä on lukkorenkaat saanut tolla ihan riittävän kireälle, vaikkei siinä niin kauhesti vipuvartta olekaan. Eipä silti juuri tule skidailtuakaan.

ja sen saa näppärästi runkoon kiinni pullontelineen kiinnikkeisiin:)

ei vaan,mä olen tuota kapistusta harkinnu hankkivani,eniten ton haka-avaimen takia,se on varmaan ainoa nykypäivinä tehty mitenkään laadukkaampi,joka on viel sen kokoinen että voi ottaa mukaankin.

tnts - 8:19, 11.11.2009 » luulin et se on 5mm??
Joo, rupesin tossa duuniin polkiessa jo epäilemään, että oliko se sittenkin 5mm. Mä en koskaan jaksa kattoa niitä millejä, kun silmämääräisestikin tulee yleensä oikea avain :)