Momentti(avain)

Jäätävän kokoinen. Ei pörähommissa tarvitse missään läheskään tuota 135Nm.

kampi ja keskiöhommiinhan toi lähinnä on jos oletusarvona on, että avainta käytellään tarkimmillaan jossain puolessa välissä ilmoitusarvoja. mut joo, kyllä.

vois crabon hommiin itekin panostaa vähän parempaan alkupään avaimeen ku toi sealey on usein aika bipona.

keskustelua kiitos.

Keskiöhommissa tarvitsee miettiä sitten myös se avaimen kärsän koko. Eli yllärinä voi tulla välikappaleena puute. Plus tarvittava suunnan vaihto. Keskiö on kyllä varmasti ainoa mitä ei saa paskaksi kuin väärällä kierteellä, johon avain ei auta.

https://static.bike-components.de/cache/Ritchey-6-Bit-Torque-Key-Drehmomentschluessel-Mode-0940c96413b3e7c7244547340bebb846.jpeg
Pari vuotta käytössä, pidän. GXP-keskiöitä vaan tällä hetkellä talossa niin HT-8:lla semiposkitärinällä kiinni ja hyvä on.

No niin kauan kun adaptereita on, niin lähtisin kyllä avaimen laadusta ja hinnasta liikkeelle.

tämmöne: http://www.ebay.de/itm/HAZET-5108-2CT-Drehmomentschlussel-1-4-Zoll-2-5-25-Nm-Drehmoment-Werkzeug-neu-/400358120814?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d37341d6e

e. Aattelin myös paikalliselta elektroniikkafirmalta kysyä, josko voisivat hoitaa mulle samantyylisen avaimen ja jos ei hinta ole tosta kauheen montaa kymppiä korkeempi niin ostan sieltä.

olikos vuonna 2016 tilanne nyt siis se, että clasun 29e avaimen voi jättää hyllyyn, mutta biltsun ja motonetin 60e avain on kosher?

hmm tossa motonet on vitosesta alkava asteikko. olikos se et mielummin lähellä asteikon keskikohtaa ne usein käytettävät momentit elikkäs fillarikäytöss 4-12.

tämä siis best bang2buck? Momenttiavain, 1/2″ - Biltema.fi

tässä oisi ehkä parempi momenttiala? Kärjenpidin - Biltema.fi

yksinkertainen kysymys johon on mahdotonta antaa vastausta. mutta lähdetään siitä pihvistä:

valmistajan lupaus vs todellinen arvo. kalleimmasta halvimpaan momenttiavaimen hinta koostuu:
-paikkaansapitävyyden varmistus, yksityiskohtainen mittauspöytäkirja
-kalibrointi
-hyvän toistotarkkuuden mahdollistava rakenne
-osat ja kokoonpano.

niin kauan kun ei ole mittapukkia momenttilukiemien varmistamiseksi niin kannattanee mennä niillä mitkä on hyväksi todettu. 29e momenttiavain on kyllä semmonen että en uskaltaisi luottaa siihen.

mun kysymys liittyi juurikin tuohon “…niillä mitkä on hyväksi todettu”

muistelin, että biltsun 59e oli ns. hyväksi todettu, mutta oisiko tuo 3-15nm malli vielä parempi? Siitä mietin, että onko hyväksi tai huonoksi toteamisen kokemuksia ihmisillä.

negaatio - 13:48, 24.10.2016 » olikos vuonna 2016 tilanne nyt siis se, että clasun 29e avaimen voi jättää hyllyyn, mutta biltsun ja motonetin 60e avain on kosher? e. tai no hmm tossa motonet on vitosesta alkava asteikko. olikos se et mielummin lähellä asteikon keskikohtaa ne usein käytettävät momentit elikkäs fillarikäytöss 4-12. e2. tämä siis best bang2buck? http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-2000020911/ e3. tässä oisi ehkä parempi momenttiala? http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-karjenpidin-2000031638/
Juuri näin. Mulla oli clasun avain ja palautin sen koska oli oikeasti huono. Ainakin mun yksilö oli aivan pasha. Ei luottoa, joten palautin. E: Clasun avain naksahti vasta pahimmillaan kun momentti oli 25-30% kovempi kuin avaimeen asetettu. Pari kertaa piti lopettaa vääntäminen kesken kun ei uskaltanut enää. Yritin Clasulla 40nm ja 60nm:ssa ammattiavaimen mukaan oltiin jo kun testasin.

Sitten ostin juurikin noi Biltsun avaimet ja olen ollut tyytyväinen. Osta Biltemasta. Taannoin TM testasi momenttiavaimia ja B-kaupan avain muistaakseni hakkasi kaikki suhteessa hintaan ja oli jossain kohdassa yhtä hyvä kuin testissä preferenssinä ollut vitum kallis Stahlwille.

accro - 17:52, 6.4.2015 » tämmöne: http://www.ebay.de/itm/HAZET-5108-2CT-Drehmomentschlussel-1-4-Zoll-2-5-25-Nm-Drehmoment-Werkzeug-neu-/400358120814?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d37341d6e
Tulin vaan kertomaan, että tää avain on hyvä.
negaatio - 14:03, 24.10.2016 » mun kysymys liittyi juurikin tuohon "...niillä mitkä on hyväksi todettu" muistelin, että biltsun 59e oli ns. hyväksi todettu, mutta oisiko tuo 3-15nm malli vielä parempi? Siitä mietin, että onko hyväksi tai huonoksi toteamisen kokemuksia ihmisillä.
veikkaan että täältä löytyy pari henkilöä jotka osaavat vähän vertailla jne, eli kummoista taustatietoa ostopäätökselle ei irtoa.

jos tahtoo olla 105% varma, ostaa sen kalliin missä tulee käsin täytetty mittauspöytäkirja nimmareineen päivineen mukana ja käyttää sen parin vuoden välein asianmukaisessa mittalabrassa testissä.

itse mietin noita taannoin ja totesin että todennäköisesti pienimmät oppirahat itelle tulee sillä että vetää momentit lonkalta sinnepäin.

paras vaihtoehto olisi että olisi kunnon pelit ja vehkeet joita saisi lainaan kohtuullista korvausta vastaan aina tarvittaessa. mutta ei mikään yhteiskäyttö hae lainaan palauta joskus ja tee mitä teet, sellaisia en uskaltaisi käyttää muuten kuin ihan uudenkarheina.

negaatio - 14:03, 24.10.2016 » mun kysymys liittyi juurikin tuohon "...niillä mitkä on hyväksi todettu" muistelin, että biltsun 59e oli ns. hyväksi todettu, mutta oisiko tuo 3-15nm malli vielä parempi? Siitä mietin, että onko hyväksi tai huonoksi toteamisen kokemuksia ihmisillä.
mulla on tuo 3-15 jonka ostin kesällä kun kuumotti kuitujutut. mitään kattavaa vertailua en oo tehnyt mut tällei empirian kautta ei oo ainakaan huono, kuitusatulat pysyy paikallaan eikä valu enää eikä kuulu turhia naksumisia mistään ku pultit oikeella kireydellä. jee.

hyvä ja varmaan halvin identtisistä taiwan-avaimista:

https://www.rosebikes.com/article/xtreme-3---15-nm-torque-wrench

tuntuu et park toolin atd-1 ois mukava omistaa himatoolkitis ku kaikki kolme avainta aina pajal. onneks eioo muovisii artefaktei enää.

osaatteko suositella jotain isompaa hintalaatusuhteen kalua jossa osuis tarkempi alue sinne 30-70nm ja onnistuis sekä cw että ccw/acw

katellu vähä reissun päällä kulkevaa biimeriavainta nyt kun muoviosia valitettavasti tullut taas osteltua niin uudistunu icetoolz e219 näyttää siirtyvän seuraavaksi ostoskoriin

88g

Tämä. On ollut hyvä ja luotettava omassa käytössä. Muistaakseni hakkasi muut hintaluokan avaimet Tekniikan Maailman testissä ja todettiin oikeasti toimivaksi.

tarttis 3/8 päällä ja tosiaan pitäis onnistua myös vastapäivään eli vasurikierteisiin kiristely

ununu - 21:08, 10.4.2017 » tarttis 3/8 päällä ja tosiaan pitäis onnistua myös vastapäivään eli vasurikierteisiin kiristely
1/2->3/8 adapteri peliin esim. Motonetista tms. ja tolla onnistuu myös vasurikierteiden kiristys, koska hylsykara liikkuu puolelta toiselle.

uuh ja sais autonrenkaatki vaihdettuu samal avaimel

itse asiassa koska ainoot vasurikierteet on kammissa ja keskiössä niin riittäis kun on jollain 20-50nm alueella tarkin eli toi on vähä iso

Onks tää nyt sit oikee ketju vaihä

Asennusohjeessa lukee 5/7 Nm

ööö???