Mitäs tehdään kuivalle nahka jakkaralle?

Työhuoneelle eksyi nahkajakkara joka on kuivunut kivikovaksi.
Minulla ei nahka satuloista ole oikeastaan mitään kokemusta mutta ilmeisesti kannattaa pitää irti pyörästä ennenkuin se on ehosteltu (öljytty tms.)

Eli onko kukaan ehostellut vastaavaa ja kuinka se kannattaa tehdä, ilm. öljytä?

Millä öljyllä ja miten?
Sheldon höpötti jostain erikois öljyistä mutta mistä saa ja onko vaihtoehtoja.

kastele se

suutarit tietää, minkkiöljy esim.

Ja sit tummat ajopöksyt jalkaan kun lähdet ajamaan. Tai ainakin jätä ne valkoiset pyhähousut laittamatta.

Kyseessähän on vielä käyttämätön satula, ollut vissiin 10-30vuotta varastossa.

Jossain netin uumenissa suosittelivat myös satulan pesemistä aika ajoin ja aina ennen öljyämistä. Vissiin hyvin pitkälti noissa pätevät samat säännöt kuin hevosten satuloiden hoidossa. Et heppapuotiin kyselemään?

Sellaisiakin ohjeita on, joissa uutta satulaa lämmitetään varovasti ja sivellään runsaasti pellavaöljyä nimenomaan satulan alapuolelle, minkä jälkeen öljyn annetaan rauhassa imeytyä. Öljyn imeydyttyä voidaan satulaa vielä pehmittää kepukalla hutkimalla.

Eikös joku foorumiitti antanut vanhan nahkasatulan lillua oliiviöljyssä muutaman päivän (viikon?), jonka jälkeen satula oli taasen kiva ja pehmeä?

tärkeintähän on saada nahka taas jälleen täyteen rasvaa ja myös sopivassa määrin kosteutta ennenkun siihen kohdistaa mekaanista rasitusta.

konsteja on giljoonabiljoonaa eikä rasvan täsmällisellä koostumuksellakaan ole niin väliä. elämistä helpottaa jos rasva on suht väritöntä ja prosessia helpottaa jos se on suht juoksevaa.

ite tapaan käyttää nahan elvytyksiin parafiiniöljyä apteekista tai minimanista tai kynttiläkaupasta. jatkohoitoon sitten vaikka mehiläisvahaa lämpimin sormin kerran vuodessa vähän kuten vaelluskenkiinkin.

Ite oon käyttäny mehiläisvahaa: Satula lämpöseen, harjaa pahimmat pölyt pois, reilu kerros mehiläisvahaa, tunnin imeytys ja rätillä liiat vahat pois. Oon toistanu viikon välein kunnes nahka tuntuu elpyneen.

Tuo minkkiöljy on kuulemma parhaita nahkarasvoja. Nimestäkin voi tosin päätellä, että vegaanien kannattaa kiertää ko. tökötti kaukaa, samoin kuin purkki kannattaa piilottaa eläinrakkaalta tyttöystävältä.

Kuten varmaan se nahkajakkarakin? Ja nahkaiset häkkien rämmit, ehkä jopa ne liian aikaisen kuoleman kokeneet kenkien nahatkin?

Sori.