Mistä näitä osia saa?

Koieile soittaa Partcolle, itse olen sieltä jotain pieniä aluslevyjä metskannut RPi-kotelointihommiin.

E: toimisiko https://www.radioduo.fi/elektroniikka/aluslevy-pyorea-m2-d5mm-h0-3mm-ruostumaton-teras-a2-bn-670-1253131/p/B2BN670/#description :eyes:

EE: Katsos, mullahan on näitä. Saa tulla hakemaan Granista kunhan tervehdyn :smile:

1 Like

Kuulostaa ihan DT:n PHR-nippeliprikalta?

1 Like

Etukori, samanlainen kuin Pelagon rasket, mutta kapeampi?
Droppitangon väliin.
Rasket ja wald on molemmat 38cm, mutta ihan hitusen verran kapeampi olis jees, joku max 35cm, 30cm ideaali.

1 Like

BLB Take Away Tray on vähän kapeempi ja erityisesti matalampi eli mahtuu hyvin dropin kaa:

Size: W 35cm | L 30cm | D 9cm

1 Like

Noita lankakorejahan pystyy helposti madaltamaan, kun napsii vaan leikkureilla kerroksia pois. Kantsii vaan jättää pystylankoihin sen verran pituutta, että ne saa taivutettua ylimmäksi jäävän vaakalangan ympäri, eivät nimittäin ole välttämättä välikerroksista niin tukevasti liitettyjä kuin ylimmästä

1 Like

Liitoskohtaa voi kans vahvistaa liiman ja polyesterilangan epäpyhällä allianssilla.

Muutaman viikon päästä alkaa työväenopiston metallikurssi ja sinne on hommattava omat metallit. Tarkoitus olisi tehdä tarakka ja/tai stemmi. Mitä putkea ja mistä kannattaisi hommata? Tilana toimii koulun teknisenluokka, josta löytyy MIG ja TIG-hitsaukseen soveltuvat kamat.

1 Like

Suosittelisin aloittamaan teräksestä, alumiinit ja titaanit sit myöhemmin, jos ollenkaan.
Kromoputkea voi ostaa esim. Arigolta Ruotsista tai Ceewayltä Briteistä. Jos on ihan aloittelija (tai miksei kokeneempikin) niin mielestäni paras bang for buck on esim. Rautaruukin Form220C putki jota itse ostelen Nakoraudasta. Ei haittaa vaikka menis vähän oppirahoja. Samasta paikasta oon kans ostanu rosteriputkea jos semmonen kiinnostaa.

1 Like

Jep, tätä tai vastaavaa myydään puuilossa, ikh:lla, biltemassa jne nimellä “huonekaluputki”. Voi olla ruukkia tai sitten muuta vastaavaa, samasta asiasta lopulta kyse: niukasti seostettua hiiliterästä, myötölujuus 220 megapaskalia, helppo työstää, hitsata ja juottaa, eikä haittaa jos muutama eka metri kuluu tekniikoita opiskellessa. Kelpo tavaraa tarakan materiaaliksi.

Stemmiin mieluummin cromoa, jota sivumennen mainiten saa kotimaasta uniball.fi, joskin millimittaista. Ceewaylta saa valmiita tangon ja ruotoputken holkkeja sekä kiristysruuvien pesiä ja muuta tarpeellista.

Sarlin Riihimäellä on toinen mesta, joka pitää cromoputkea hyllyssä:

Siellä on ollut myös tuumasta, ainakin viimeksi löyty 22.2 tankomatskut ja tuumaseen stemmiin putket. Kannattaa soittaa etukäteen ja tiedustella, mitä on hyllyssä ja voiko tilata. Katkasu onnistuu haluttuun mittaan.

Mun kautta voi tilata Onniselta hehkutettua kiiltävää 6, 8 ja 10mm rosteriputkea 6m tankoina. Saat itse miettiä noudon ja kuljetuksen.

Ysärimaasturi etukorilla, tuplajalalla ja lastenistuimella. Tanko kääntyy väkivaltaisesti aina puolelle tai toiselle kun lasta istuttaa istuimeen ja paino siirtyy takarenkaan päälle. Mistä kaupallinen ratkaisu estämään renkaan kääntyminen esim. yli 45 astetta tai millä termillä kyseistä osaa kannattaa lähteä etsimään? Myös pätevät DIY-viritykset kiinnostaa.

Hakusanalla bicycle steering damper päässee jäljille

1 Like

Jos miljoonalaatikko on hyvin varusteltu, homma onnistuu esim. käyttäen geneeristä kierteellistä putkiclämppiä, siihen sopivaa darumaa, pitkää silmäpulttia+mutteria, L-rautaa ja sopivankokoista vetojousta. Näillä eväillä oon saanu lähes täysin tarkoitukseen tehtyä tuotetta vastaavan ratkaisun aikaseks.

Toisaalta Hebien, XLC:n ym. kaupalliset ratkaisut on sen verran halvalla ja helposti saatavilla, etten ehkä jaksais enää alkaa säätää. Toisaalta oman kokemuksen perusteella joissain valmiissa malleissa oleva pitkä, musta jousi on liian löysä. Ainakin osassa Hebien tuotteita on metallinvärinen, lyhyempi jousi, joka toimii hyvin.

1 Like

Mistä pk-seudulla 31,8mm → 22,2mm stemmishimmi? TöPyssä olisi kuulemma 31,8mm → 25,4mm ja 25,4mm → 22,2mm kombinaatio mutta sanoivat suoraan ettei pysty suosittelemaan ketjutusta, minkä kyllä ymmärrän täysin. Saako jostain kivijalasta vai meneekö tilailuksi?

FYI monesti jos ostaa ahead-adapterin kierteiselle ruotoputkelle niin mukana tulee kaks shimmiä joita on tarkoitus käyttää sisäkkäin. Näin sama “ruotoputken jatke” toimii kolmen paksuiselle ruodolle :grinning: mut toki tässä varmaankin mahdollisuus lipsumiseen kasvaa sen mukaan mitä enemmän shimmejä

Edit: itsellä myös tuollaisen adapterin ja stemmin välissä sen verran tilaa, että oli pakko laittaa tölkkishimmit että sai stemmin kiristettyä kohtuullisella voimalla lipsumattomaksi. Ei ideaali ratkaisu ja toivon löytäväni sopivan lyhyen 1 1/8" kiilastemmin asap

Äh sori, hakusessa siis stemyn ja tangon väliin menevä sovitin.

Joo tajusin tän, pohdin vaan tuota kahden sisäkkäisen shimmin käyttämisen turvallisuutta mistä mainitsit!

Mites vaikka bmx-stemmi tilalle?

Kovin saman oloista koria muuten BAS-Shopissa Malmilla

2 Likes