Minä ja polvet

Viime kesä meni liian vähäisillä pyöräilyillä kun nyyppänä vaihdepyörällä ajetun pidemmän lenkin jälkeen en venytellyt tarpeeksi. Lihakset eivät itsestään ilmoitelleet ollenkaan, mutta polvet heittäytyi niin kipeiksi, että jouduin portaatkin kiipeämään suorin jaloin. Oli hanurista. Loppujen lopuksi kyse oli vain (kai?) lihasjumituksesta, joka lähti sinnikkäällä venyttelyllä. Pahaa se kyllä aluksi teki ja pari kuukautta meni liikunnallisesti ajatellen hukkaan.

Hieman hirvittää polvien kunto kun ei toisaalta oikeaoppisista pyörän asetuksista tahi ajoasennosta ole käsitystä, aina välillä kun nuo penteleet tykkää vihoitella asiasta jos toisestakin…

Mulla meni just polvet sohjoiksi. Reilussa viikossa aloitteleva maantiepyöräilijä ja 300km teki tepposet. Ja sitä keskariaki pitää möllöttää. Eli tässä varmaa pätee liian paljon liian kovaa liian nopeesti. Venyttelyä lisätty sekä lepoa, pyörittämiseen ja jalan asentoon keskittymistä vielä lisää. Fiksillä ajaessa ei ole koskaan ollut ongelmia, mutta johtunee siitä että viikkokilometrit sekä vauhti kaupunkissa vähempi.
Jälkipuinti; vähittäinen kilometrien kasvattaminen varmaankin olisi ollut fiksua.

Vuosia sitten paskoin vasemman polveni hyppäämällä korkealta asvaltille. Kaveri joutui viemään autolla arvauskeskukseen kun kivut oli niin pahat ettei jalalle kyennyt laittamaan yhtään painoa. Julkiselle puolelle tyypillisesti lekuri ei edes katsonut polvea vaan määräs vaan tiukan särkylääkekuurin ja lepoa. En siis vielä tänäkään päivänä tiedä mikä siinä polvessa muljahti, mutta viikon lepuuttamisen ja itkemisen jälkeen kävely alkoi taas onnistua.

Pari vuotta sujui jotakuinkin ongelmitta, mutta pyöräilyn aloittaminen toi polvikivut takaisin. Nytkin tuota vasenta polvea on vihlonut kolme päivää putkeen! Yritin eilen pitää lepopäivänkin, mutta vaikeaahan se on pysyä pois satulasta näillä ilmoilla.

Luulen että itsellä vika ei ole pyörän säädöissä vaan juurikin tuossa polvessa, sillä oikea koipi on ollut täysin tyytyväinen. Että kai tässä on sitten fyssarille vääntäydyttävä…

Häkkejä voisi myös harkita…avopolkimet on paitsi epäkuulit, myös tehottomat. Olisko idoita, mitkähän häkit olisi hyvät? Poljen Converset jalassa (tiedän, mutta mulla on jalan pituuteen suhteutettuna to-del-la leveä jalka sekä korkea jalkapohja ja toistaseksi nämä trendiläpyskät on olleet about ainoat jalkaani sopivat kengät). Polkimina MKS AR-2 Roadit. No joo anteeksi, taidan siirtyä tästä kahlaamaan läpi tota poljintopsua :stuck_out_tongue:

Tässä on tullut hyviä neuvoja. Erityisesti Kare_Eskolalta. Monipuolisuus on tärkeää. Painotan tätä, koska olen itse hyvä esimerkki. Olen ollut nuorena huonokuntoinen ruipelo ja nyt olen huonokuntoinen läski, mutta olen aina ajellut pyörällä, koska se on kivaa. (Pitkiäkin pyöräretkiä kunnon lastilla.) Täytän kohta 61 vuotta eikä minulla ole koskaan ollut mitään fyysisiä vaivoja mistään suorituksista. Olennaista on juuri monipuolisuus ja suorituksen keveys. Runttaaminen rikkoo paikkoja. Siis pyöräilyssä riittävä pyöritysnopeus ja vähintään häkit, jotta kaikki jalkojen lihakset tulevat käyttöön. Myös ajo-otteen vaihtelu ohjaustangosta on hyväksi.

Havainnollistava esimerkki konttorityöstä: Olen aiemmin piirtänyt kuultopaperille tussilla ja sittemmin käyttänyt näppäimistöä ja hiirtä. En ole koskaan huolinut ns. ergonomista työtuolia, vaan olen käyttänyt yksinkertaista klaffituolia tai selkänojallista jakkaraa. Ergonomisessa työtuolissa voi olla vain yhdessä asennossa ja mitä paremmin se säädetään sen tehokkaammin työntekijä lopulta yksipuolisuuden vuoksi jumiuttaa lihaksensa sekä kipeyttää niskansa, kyynärpäänsä ja selkänsä. Olen ollut aina kaikissa työpaikoissani ainoa, jolla ei ole ollut mitään rasitusvammoja koskaan.

Jos tuo kuullosti itsekehulta, se ei ole sitä, vaan olen niin hemmetin iloinen siitä, että aikoinaan vähän lueskelin pyöräilyn fysiologiaa ja sovelsin sitä sitten koko elämääni.

Biciollihan sen tossa jo sano, mut sulla on:
Eturatas: Sugino Messenger 42t
Takaratas: White Industries ENO 16t
Toi on snadisti tuhti, vaika Turussa ne vetääki 48/17 väleillä ni ei se oikeesti oo mistään kotosi. Vaiha taakse 19, ni sit on taas kivaa.

e: mäki meen Karen opeil, en oo ammattilaine.

Polviensa takia tosiaan kannattaa harkita välitykset tarkkaan ja sovittaa ne itselle. Mulla on yhdessä aika raskastekoisessa ja isohkorenkaisessa (Plug Freestyler 37c T-Serveillä) 42/18 fiksinä. Mukanahan tossa tuli 42/16 välitykset, josta ensin kevensin 17- ja sen jälkeen 18-hampaiseen takarattaaseen.

kun mulla viellä fiksi oli niin 46/13 ilman suuria polvi ongelmia. kerran viikossa kolotti mutta meni ohi yön aikana.
e. polvet kyllä narisee onko se pahakin juttu?

Johi - 23:41, 11.7.2013 » Biciollihan sen tossa jo sano, mut sulla on: Eturatas: Sugino Messenger 42t Takaratas: White Industries ENO 16t Toi on snadisti tuhti, vaika Turussa ne vetääki 48/17 väleillä ni ei se oikeesti oo mistään kotosi. Vaiha taakse 19, ni sit on taas kivaa. e: mäki meen Karen opeil, en oo ammattilaine.
älähän kuule ny. on se hyvä. ei se välitys vaan kadenssi.

mullakin alkanut pikkasen polvireistaamaan, mutta pari välipäivä ajamiseen, niin avot. väleinä 17x48 ja 17x47. pomppis tuli taloon ja välinä 18x42 ja ihmettelen kyllä suuresti jos joku oikeasti vispaa tollasella välillä jotain työmatkaa.

kesäterveisin PANACODilla uuteen päivään.

nyt pitää avata omaa tilannetta. 4 vuotta tässä fixillä ajaneena on polvi/polvet alkanut ilmoitella itsestään aivan äskettäin. Tällä hetkellä välitys on kevyin millä olen koko fixutinurani aikana ajellut 46/19. Tämän välitysvaihdon jälkeen nuo polvet on alkanut muistutella itsestään, eli pakostakin tuntuu ettei se välityksen jäykkyys vaan enemmänkin juuri kadenssi olisi syypää.

Toisaalta myös asenneltuani skenekumen taakse, eli sen gaattorinnahkan, on skidaus ollut huomattavasti tahmeampaa ja luulen että tämäkin on polville pahasta. Ennempää pieni liiraus kuin tahamanen nykiminen.

Klossien asentoa olen vaihdellut, mutta ei siitä ole juurikaan apuja ollut. Skidaukseen, tai mun tapauksessa hidastamiseen olen kiinnittänyt enemmän huomiota, kuten myös jalkojen asentoon ja q-factoriin ajaessani. Kurskeilla klosseja ei saa tarpeeksi sisäreunaan ja se tekee itselleni hiukan epäluontevan tunteen pyöritykseen, joka sinänsä vaikuttaa selkeästi jalan asentoon pyörittäessä.

Ehkä jalkani ovat heikot, mutta omalla kohdallani ajattelin kyllä raskauttaa välitystä edessä muutamalla piikillä tai vaihtoehtoisesti tiputtaa takarattaan 17t. Ennen tuli kuitenkin ajettua jopa 50/17 välityksellä ilman polvivaivoja. Polvitreenikin olisi hyväksi kun muistaisi ja jaksaisi välillä tehdä vaikka töllöä tuijottaessa.

Vaikea uskoa että välityksen suurentaminen vähentäis polvirasitusta. Toki se mahdollista on, sen verran henkilökohtaisista jutuista tässä on kyse.
Klossien asento ja q-factor on ollu mulle eniten vaikuttava asia polvien tuntemuksiin.
Toki myös poljenta tyyli ja nimenomaan polven asennon huomioiminen auttaa polvea tukevien lihasten vahvistumiseen.
Fixillä oon kokeillu ajaa kahtena kesänä, mutta vapaarattaallinen on mulle sopivampi monestakin syystä. Välityksenä sinkulassa on ollu monenlaista 48/16 44/16 41/16. Tämä kesä mennyt kevyellä 42/18, joka on tuntunut hyvältä varsinkin polvien suhteen.
Voi olla että kuitenkin vaihdan hieman isompaan loppukesäksi, koska usein meinaa loppua välitys kesken.

Johi - 23:41, 11.7.2013 » Biciollihan sen tossa jo sano, mut sulla on: Eturatas: Sugino Messenger 42t Takaratas: White Industries ENO 16t Toi on snadisti tuhti, vaika Turussa ne vetääki 48/17 väleillä ni ei se oikeesti oo mistään kotosi. Vaiha taakse 19, ni sit on taas kivaa. e: mäki meen Karen opeil, en oo ammattilaine.
Hahah, välillä sen ymmärtää niin tuskallisen konkreettisesti miksi polkupyöriin aikoinaan alettiin kehitellä vaihteita :D

Jos laittaa kevyet välitykset yksivaihteiseen, ylämäkeen etenee kuin pomo mutta alamäet ja jopa tasainenkin maasto tarkoittaa ankaraa vispausta…ja sit kääntäen raskaalla välityksellä tasasella meno maistuu mutta ylämäet menee ihmeelliseksi putkitempoiluksi.

Sen “sopivan välityssuhteen” hakeminen lieneekin yks hankalimmista tehtävistä pyöriä rakennellessa. Pokkeuksena ovat tietenkin turkulaiset, tuo Suomen über reich, jotka ajavat ongelmitta millä tahansa välityksellä auringon kultaamat reisilihakset pullistellen.

Kauppapyörässäni Roskis-Olmossa (eikö ookkin söpö nimi hänellä :D) on 21 takaratas ja edessä joku 46 ratas ja siinä on muuten välillä hiki herkässä kun yrittää pitää edes kohtalaisen vauhdin yllä. Mutta sain nyt vihdoin hankittua 18 t takarinkelin jotta katsotaan mitä polvi sanoo tuolla suhteella ajelusta.

Kaikki ajokkini ovat btw sinkuloita, huomasin heti ettei fiksuttelu ole se oma juttu…tietysti olis räädimpää ajaa fiksiä mutta oon muutenkin aina ollu nolo ja epäuskottava ja lisäksi mukavuudenhaluinen joten sinkulointi sopii tyyliini aivan mainiosti :stuck_out_tongue:

Onko tuo skidailu kuinka vaarallista polville. Mulla on vasemmassa polvessa sellanen lievä rasitusvamma polvilumpion alla (jänteen kiinnityskohta tms pullistunut) ja tulehtuu aika-ajoin. Periaatteessa ei pitäs olla muuta estettä liikkumiselle kuin kivun rajoissa. Juoksua en harrasta ollenkaan, skeittaan, ja se ei jostain kumman syystä käy polveen. Kuntosalilla treenattu kaikkea, ja huomasin tässä skidailevani pääosin melkein satulalta eli nostan peppua, mutta en siirrä painoa eturenkaalle ollenkaan tms.

Kyllähän siinä skidailussa jonkunlaisia voimia polveen tulee. Ei kai siinä mitään jos ei kipeeks tuu, mutta jos kipeytyy niin ainakin kannattaa testata opetella skidaa ambina tai pääasiallisesti vastaisesti kuin nyt skidailet(olettaen että skidailet vain yksipuoleisesti niinkuin useimmat).

Itselläni myös tuossa syyspuolella alkoi toinen polvi kipeytymään. Kuvien ja fyssarin kanssa todettiin, että kyseessä on jonkinlainen malfunction polvessa johtuen etureiden koosta ja voimasta suhteessa muuhun jalan lihaksistoon. Eli liikaa ajoa ja satula tod. näk. liian edessä. Hiljalleen kuntouttaen, ja pyöräilyttä olemalla alkoi polvi taas skulaamaan. Ja tässä kohtaa kehotan todella pitkäjänteisyyteen: itsekkin menin siihen halpaan kun polvi tuntui hyvänä päivänä ihan hyvältä niin taas pyörän selkään ja tietenkin kerralla vähän liian kovat rasitukset ja taas takas alkupisteeseen.

Nykyään polvi skulaa taas paremmin kunhan kerran viikkoon tekee polven tukilihaksistolle kevyen aktivoivan harjoituksen kiinnittäen erityisesti huomiota oikeisiin asentoihin ja liikkeiden oikeellisuuteen. Ja tosiaan satula siirtyi monta senttiä taakseppäin.

Itselläni ei skidailu kyllä aiheuta mitään kipuja polvelle, vaikka jarruttomana mennään 49/19 väleillä. Ennemminkin putkelta ajaminen tms… Ja välityksen olen todennut ainakin stadin oloihin just passeliks, polvi on ok ja mäet pääsee alas sekä ylös.

Johi - 23:41, 11.7.2013 » Biciollihan sen tossa jo sano, mut sulla on: Eturatas: Sugino Messenger 42t Takaratas: White Industries ENO 16t Toi on snadisti tuhti, vaika Turussa ne vetääki 48/17 väleillä ni ei se oikeesti oo mistään kotosi. Vaiha taakse 19, ni sit on taas kivaa. e: mäki meen Karen opeil, en oo ammattilaine.
49/17 tsorge

Skidaan kyllä molemmilta puolilta, enemmän terveempi jalka (oikea) takana, mutta molemmat onnistuu, toi parempi suunta tulee refleksinä kiiretilanteissa. Ajan 42/16 väleillä, ja ihan hyvin toistaiseksi polvet kestäneet myös ylämäkivetoja kovalla runttauksella.

DinWeazel - 8:46, 12.7.2013 » välinä 18x42 ja ihmettelen kyllä suuresti jos joku oikeasti vispaa tollasella välillä jotain työmatkaa.
Nytku työmatka lyheni 10 kilsasta noin puoleen, sen ajaa millä vaan.

42/18-välitetyllä Plugillani oon nyt kesälomalla ajanu pari kertaa 30-40 kilsan matkoja muuten vaan paikasta toiseen siirtyessä maisemareitin valiten, esim. Konalasta Maunulaan oluelle Otaniemen ja Kaivopuiston kautta. Isot kumit kyllä vaikuttaa tohon, ohuilla nakeilla toi on rinnastettavissa 42/17-väleihin.

Kyllähän jalat siinä nopeasti liikkuu, muttaku on nopeaan pyöritykseen tottunu ja muu keho ei lähde venkoilemaan mukana, sitä vaan tikkaa huomaamattaan menemään.

“Varsinainen ajopyöräni” on kyllä nopeampaan menoon välitetty 55/21, mikä vastaa 42/16-välejä. Ihan inasen kevyempi kuin 48/18.

Itse oon nyt lähössä vetämään 400km reissua/4 päivää 48/17 väleillä! Saa nähdä miten käy… Viimevuonna meni 300/3päivää 48/16 välillä. Voi olla että keskisuomessa korjailemassa polvia mutta lets see. Onneks sain jarrun reissuun :slight_smile:

Tosiaan aika yksilökohtainen juttu, miten kenenkin polvet kestää rasitusta, ja polvien kestämiseen (hajoamiseen) liittyy paljon muutakin kuin etu- ja takarattaiden koko suhteessa takapyörään.

Itelläni oli on/off-polvivaivoja parikymmentä vuotta ennen nykyisen aktiivipyöräilyn aloittamista, pituutta reilusti mutta ei tota lihasta niinkään, joten oli huoli nivelistä. Koin parhaaksi ratkaisuksi välittää kevyesti mutta pyörittää villisti, ja vaivoista ei ole tarvinnut enää noin kolmeen vuoteen kärsiä.

Oon järkeilly, että lihasten kehittäminen nivelten tueksi voisi avata turvallista latua miesten välityksiin, mutta se tapahtuu omalta osaltani salilla pätevän kaverin avustuksella/valvonnassa.

Vaikka nyt meneekin omakohtaisten kokemusten vierestä, niin heitän korteni tähän polvien ketoon.
Rakkaalla ihmiselläni on polvissa reumaa, eli lue, särkee vailla järkevää syytä.
Hän kuitenkin ajelee sen muutaman kilometrin työmatkat fillarilla, joten jotain noista polvien rasituksista olen päässyt pohtimaan/erehdyksen kautta oppimaan. Muutama huomattu (semi-itsestäänselvä)nyrkkisääntö, mikä toimii varmaan muillakin ihmisillä:
-kevyt välitys
-kampien pituuden lisääminen
-jakkaraa taakse/sentti alas
-tankoa taakse
-klossit keskemmälle jalkaa/syvemmät häkit
-pyöritystekniikka toki
-jalkaterät osoittamaan suoraan, ehkä jopa hieman sisään

ei mul muuta.