Miksi nykynuoriso ei osaa /halua tinkiä- lyhytkurssi

Aina ei tarvitse yrittääkään, kunhan on tarpeeksi diskreetti. Taannoin (=pari vuotta sitten) eräästä brittiläisestä hoota ja jiitä sisältävästä nettiliikkeestä tilatessani kyselin sivulauseessa JIS-kierteellä olevaa kiiltävää, siis metallinväristä lukkorengasta. Sillä hetkellä ei ollut, mutta kuukausi myöhemmin postiluukusta tipahti Soman tuote intoutuneen kommentin kera. Ja ilman veloitusta siis. Viime keväänä tilasin samasta paikasta uuden rattaan, jälleen harakkakiiltävää, mutta tuli mustaa. Kohteliaasti mainitsin asiasta, ja hetken päästä oikean tuotteen vanavedessä tuli fosforiouryt. Will nimittäin kysyi tarvitsisinko mitään ja pyysin yllättämään, kun en oikeastaan ollut mitään vailla.

Tiedän kyllä, mistä tilaan (fikxzsi)kamaa jatkossakin, jos sitä vielä joskus tarvitsen. Nerokasta, pientä huomioonottamista ja asiakas kaukana mantereella on koukussa.

Niin ja Parhialan teekaupassa on ollut useamman kerran kovin höveliä. Vaikkei yllätyksiä sieltä varsinaisesti löydykään. On ollut lämpömittaria ja sodan jaloista tulleita gruusiateitä kokeilussa. Kohtelias tinkiminen tuottaa parhaassa ja oikeastaan myös pahimmassa tapauksessa kestävän kulutussuhteen.

Aika nopeastihan sen kuulee onko mitään maahdollisuuksia tinkiä, myyjän asenteesta. Ja monissa, heti tulee mieleen vaikkapa mm. autotarviketai työkaluliikkeissä (joissakin), saa tingittyä pelkästään kysymällä tiukkaa hintaa.

Kyllä mäkin ihan mielelläni LBS:ää tuen, mutta niissä vaan tuppaa oleen niin helvetin huono valikoima. Monta kertaa käteen on jäänyt luu tai joku ei just mun toiveiden mukainen tuote. Melkein kaikki kaivaa samantien sen saman maahantuojan mapin esiin kun hyllystä ei löydy. Ymmärrän, että on vaikea taata tuotteiden kiertoa ja pitää isoa varastoa, mutta sen takia se ylimääräinen roina kannattaiskin dumpata ebay:hin niin, että olis jatkuvasti ajankohtaista tavaraa myynnissä. Jotenkin tuntuu myös siltä, että mitä kauemmin se kama on siellä hyllyllä pölyttynyt niin sitä vaikeempi siitä on mitään alennuksia saada ja uudestahan nyt ei mitään voi antaa kun hyllyssä ei sitten ole muuta kuin sitä vanhaa kakkaa.

Ei ole kyllä internetin vaikutusta tinkimättömyys ainakaan meilläpäin. Ihan pienestä pitäen tottunut siihen totuuteen että suomalaiset eivät uskalla/halua tinkiä. Tästä syystä sitten sellaista joka tinkii pidetään heti epänormaalina ja -kohteliaana hyväksikäyttäjänä. Selväähän se on että sinnikäs supliikkimies saa kaiken halvemmalla, puhumalla saa uskomattomasti asiota järjesteltyä, mutta itse koen kiusalliseksi.

Mutta aina jos kauppias oma-alotteisesti pyöristää hintaa alaspäin tai keksii alennuksia normaalihintaisille tuotteille, niin sen liikkeen kyllä muistaa jatkossakin. Tulee sellainen inhimillinen fiilis siihen kylmänharmaaseen materian haalintaan.

Lisäksi henk.koht rakastan kaikkea mitä ilmaiseksi saa. Kaikki turha paska olisi täysin tervetullutta ostosten kylkiäisenä.

En edes yritä tinkiä pienten ostosten hintoja, enkä varsinkaan kviijalkakaupoissa.
Joissakin fillari- ja melontavarustekaupoissa oma naama takaa jo pienen alennuksen, enkä vastapainoksi viitsi edes lähteä tinkimään. Marginaalitavaraa, pienet volyymit ja varmasti pienet katteet. En koe tarpeelliseksi.

Hinnaltaan suuremmat ostokset tai isot köntät on sitten eri asia. Jos se myyjälle myyntitilanteesta jäävä kate alkaa jo muodostua varsin hyväksi tuntiliksaksi, niin saatan ruveta jotain könttähintaa pyytämään, mutta en kyllä väkisellä tinkaa.

Täällä mainittu rakennusala onkin sitten ihan eri asia. Esimerkkinä geneerisen K-raudan hyllyllä myytävä metrin mittainen PVC-putken pätkä vessan lavuaarin alle saattaa maksaa saman verran, kuin liikkeen takapihalla metritavarana myytävä kolmen metrin tanko vastaavaa tavaraa. Ja siinä kolmen metrin tangossakin kaupan osuus voi olla 30-80%. Ääriesimerkki tosin, sillä LVI-tuotteissa on vissiin kaiken kovimmat katteet.

Tinkiminen on sitten ihan eri kuin se vänkääminen mihin useasti “nykynuoriso” ja vanhemmatkin “jotka tietävät” kuinka paljon tuotteissa on katetta käyttävät saadakseen hinnan alas…

Hyviä pointteja kaikki tyynni tinkaamiseen, ja Ivanin Monty-pätkähän on ratkiriemukas. Jokainenhan voi kokeilla ja vielä omalla, itselle sopivalla tyylillä juttua. Siitä voi jopa tykätä pienen totuttelun jälkeen.

Nykynuorisolla tarkoitan tässä noin omien mukuloiden ikäluokkaa ( 25v ja 22 v ) ja
he molemmat tinkaavat todella harvoin. Ja eihän näin pienen otannan perusteella voi yleistää, tosi on.

Juha

Itse en yleensä välitä alkaa tinkaamaan vaan joko maksan kiltisti sen mitä pyydetään, tai ellei hinta miellytä etsin saman tuotteen oma-aloitteisesti jostain muualta halvemmalla, kiitos interwebzin.

ja aina ilahduttaa ottaa vastaan esim. eilen spostilaatikkoon kolahtanut CRC:n “10% Loyalty Discount !”

tinkimisen toinen puoli on sitten tietenkin se, että kun esim. itse olen myymässä jotain koen lähinnä ärsyttäväksi sen jos joku heittää jotain täysin naurettavia tarjouksia minulle.

kihuttelu ja pummausmentaliteetti ei kiinnosta. vai enkö siis vaan osaa ottaa vastaan tinkimistä?

ˆMulle tuli myös toi CRC 10% uskollisuusstipendi, jonka innoittamana menin tilaamaan kaikki talvikamat heti. Tietty muistin tuon alennuskoodin vasta kun olin jo maksanut. No onneksi sentään meni yli ilmaisen postikulurajan…

Muuten olen kyllä surkea tinkimään ja himassa tulee aina palautetta että myin tuonkin pyörän liian halvalla jne.

Tuli loyalty discount meilit myös kaverille joka rekisteröityi aiemmin tällä viikolla, mutta kyllähän noita mielellään ottaa vastaan.

minkähän helvetin perusteella ne noita jakaa… ei ainakaan käytetyn paalun. saatana perkele. ootteko mail listillä?

Mullekaan ei tullut, joten päättelen edellisestä viestistä, että hyvillä pyörillä ajavat ei saa niitä alennuksia.

^ heh heh.

itse tilasin pari viikkoa sitten jotain random pikkusälää, sisureita jne. tuolta mutta pakettia ei ole vielä näkynyt joten ehkä kyseessä on reklamaatioiden ennaltaehkäisemiseksi jaettava lohdutuspalkinto?

…myös kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin pyöräkaupassa hintoihin ei lisätä “tinkausvaraa” ja erittäin erittäin mielelläni tuen kotimaista pyöräkauppaa, kun se täällä ei ole ihan siitä yksinkertaisimmasta päästä, minkä ehkä moni nykyinen ja entinen kauppias saattaa huomata/tietää.

Tänne tuli myös CRC:n loyalty discount, oli vaan mennyt suoraan spämmin puolelle niin en ensin meinannut huomata.

Ja siis asiaan, kyllä tulee tingittyä monissakin liikkeissä. Usein tulee kysyttyä päivän hintaa tai muuta siihen suuntaan ja monesti myös hinta tämän seurauksena laskee.

Ei toimi tinkiminen/huulenheitto aina.
Ilmoituksessa oli fraasi “50e/tarjous”. Kun ei ollu viikossa mennyt, tarjosin 35e ja nouto. Vastauksena tuli 3 sähköpostia haistattelua. Olen kuulemma “sairas”.
Toisen kerran myin fillaria tekstillä “EI postiteta, EI osina, 300e.” Joku kyseli paljonko maksaa pelkkä runko toimitettuna johonkin Rollon pohjoispuolelle. Vastasin vitsikkäästi “300e+postikulut, loput osat saat kaupanpäälle”. Sain sen jälkeen 2 kuukautta (n.15 kpl) s-postiviestejä, joissa nimiteltiin ties miksi ja kyseltiin miksen ole jo tappanut itseäni kun olen niin huono ihminen.
Vaikeaa on tämä elämä.

^ 0_0
Olen aikalailla järkyttynyt…

cupla: samantyyppistä kokemusta, ei onneks ihan yhtä karuja viestejä, mutta “vain pakettina” => “myytkö toisen combokahvan kumin” -tyyppistä…

Minusta tää tuolla vitsinurkassa ollut tarina sopii joteskin hyvin tänne - esimerkkinä perusteellisesta tinkimisestä meinaan… :slight_smile:

Torspo - 16:50, 21.10.2010 » Vanha klassikko käytettyjen autojen ihmeellisestä maailmasta: "Eräällä nettipalstalla on ollut myynnissä käytetty Mazda Familia. Myyjä oli saanut oheisen sähköpostin potentiaaliselta ostajalta... valitettavasti vieläpä Oulusta. Lopussa myös myyjän vastaus. Nimet ja rekisterinumerot on poistettu, mutta tämä tarina on tosi. Maailma on sitten niin mielenkiintoinen paikka käytettyä autoa myyvälle... "Moi, Sinulla on Mazda Familia N**-7* myynnissä webissä. Toivottavasti jaksaisit vastata muutamaan oleelliseen tietoon. Olisin kiinnostunut tarkemmista tiedoista: - Sarjanumero, VIN - Värikoodi? - Montako omistajaa? - Mistä ja milloin ostettu? - Paljonko ostettaessa kilometrejä? - Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden? - Onko kolaroitu? Pukkailtu, pökkäilty, jouduttu kolhituksi? - Katsastuksessa 6/2005 annetut huomautukset? - Missä katsastettu 6/2005? - Pakokaasumittauksen mittaustulokset? - Mitä 100k:n huollossa vaihdettiin tai säädettiin: Jakopään hihna? Venttiilisäädöt? - Onko käytetty missä huollossa? Säännöllisesti? - Onko huoltohistoria/Huoltokirja kunnossa? - Vaihdelaatikon öljyt? - Milloin uusittu ilmansuodatin, tulpat, tulpan johdot? - Iskarien kunto? Milloin uusittu, jos uusittu? - Renkaiden kunto? Milloin ostettu? Paljonko ajettu? - Ovatko renkaat kuluneet tasaisesti vai epätasaisesti? - Ovatko talvirenkaat kitkat/nastat? - Renkaiden koko ja merkit? - Jarrujen kunto? Milloin vaihdettu palat eteen? - Ulompien ja sisempien vetonivelien kunto? Onko vaihdettu? - Pakoputken kunto? - Sisustan, istuimien kunto? - Sisämuoviosien kunto? Mattojen kunto? - Onko tupakoitu/kuljetettu turkiseläimiä? - Toimiiko ilmastointi, pitääkö meteliä, onko ilmastointiritilät ehjät? - Maalipinnan kunto fiksaamatta? - Onko naarmuja maalipinnassa? - Onko pohjamaaliin/peltiin ulottuvia naarmuja/kiveniskeymiä? - Onko ruostetta maalipinnassa? - Onko vahingoitettu, naarmutettu,lommotettu, hitsattu, maalattu, onko lasikuitu/tekometallipaikkauksia? - Muoviosien kunto; Etu- ja takapuskuri, spoilerit - Alustan kunto? - Onko ohjauslaitteet kunnossa, nivelet, suojakumit, hammastanko, ohjausvaihde? - Onko alustan suojaus kunnossa? Ruostetta? - Onko alustaa huollettu? - Onko tuulilasissa/takalasissa/ikkunoissa naarmuja/säröjä? - Toimiiko rattilukko? Aina? - Toimiiko tilttaava ratti? - Toimivatko kaikki turvavyöt? - Toimiiko ohjaustehostin? - Milloin vaihdettu moottoriöljy/suodatin? - Vaihdettiinko vaihdelaatikon öljy 90k:n huollossa vai nyt 100k? - Milloin tulpat/tulpanjohdot vaihdettu? - Milloin uusittu virranjakajan kansi/pyörijä? - Ilmansuodatin uusittu milloin? - Uusittiinko jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä muutkin hammashihnat? - Entä vesipumppu? - Milloin vaihdettu jarruneste, kytkinneste, ohjaustehostimen öljy? - Milloin viimeksi jäähdytysjärjestelmä on tyhjätty, puhdistettu ja uusi jäähdytysneste vaihdettu? - Pakoputkiston kunto? Vuotaako? Onko vaihtotarvetta? - Moottorin kunto? - Vaihdelaatikon ja vaihteensiirtimen kunto? - Kytkimen kunto? Luistaako? Onko säädetty? - Onko auto kaikinpuolin liikennöintikelpoinen? - Millainen ajotapa sinulla on kuskina? - Minkä ikäinen olet? Koulutus ja ammatti, jos ei kysymys ole liian privaatti : -) - Jos koeajaisin auton nyt, minkälaiselta auto kuulostaisi? Olisiko ylimääräisiä ääniä? - Suhinoita? Kitinöitä? Voimakasta moottoriääntä? - Onko sinulla tiedossa jokin pakosta lähimmän 6kk/5000 kilometrin sisällä tehtävä korjaustoimi tai osan uusiminen? Arvon esim. yli 150?. - Onko autolla ajettu kilpaa/rallia/Muuten kaskon varassa älyttömästi? - Ketä ovat M*** O****** ja A***** H*****? Miksi myyt juuri nyt, kun tärkeä 100k huolto tehty ja auto juuri katsastettu? Onko siinä jokin sellainen tiedossasi oleva vika, jonka vuoksi siitä on päästävä eroon? Itse olen Oulusta. Jos tarkastaisin auton, testaisin moottorin ja nostaisin pukille, onko sinulla tiedossa mitään sellaista oleellista tietoa, joka mahdollisesti olisi kaupan este? Maksaisin auton ilmeisimmin käteisellä, joten mikähän olisi viimeinen hinta, jolla vaunu suuntaisi Oulua kohden. Ystävällisesti T***** A********** ############ Tässä poika on vastannut ostajaehdokkaalle isänsä puolesta. Sent: Friday, August 12, 2005 12:33 AM Subject: Re: N**-7* tutuksi Ja Vastaus: Romaani, n. 1000sivua, "Mazda N**-7* -Elämäni autona", myydään kappalehintaan 2300,- ja vain tukkuerissä (15kpl). Pakkaus sisältää lukulasit ilman sankoja tai linssejä tai ilman koko pepun rillejä. Tarjous vain sinulle ja vain tämän viikon ajan. Kaupan päälle "Olen oululainen Insinöörirunkkariurpo" -setti. Sisältää varastetun (3 vuotta sitten, eli tuskin kukaan kysyy perään) joulukuusen ilman jalkaa, jonka voit kätevästi vaikka työntää perseeseesi, ilman turhia ruuvailuja, sekä todella käytännöllisen pesäpallomailan, jolla voit lyödä itseäsi päähän joka kerta, kun meinaat vaihtaa autoa, sekä helvetin ison ruuvimeisselin, jolla teet selvää tietokoneesi näppäimistöstä, ettei kenenkään enää tarvitse lukea meilejäsi, sekä isot sivuleikkurit joilla voit katkoa sormesi, jotta voit varmistaa edellisen, sekä putkitongit, joilla on kätevä repiä leukaluusi irti, ettei kenenkään tarvitse kuulla tyhmiä kysymyksiäsi. Eikä tässä vielä kaikki, Nyt bonuksena vielä yhden hengen annos syanidia, jolla voit kätevästi varmistaa, että maailma paranee! xxx xxxx psta. Terveisin; XXXX XXXX Ja lisäkommentteja: Ps. Kyseessä on käytetty auto, jossa ei kummittele, eikä siellä kasvateta minkkejä, se kuulostaa aivan autolta. Itse en viitsi allekirjoittaa vakuutusta, mutta meidän naapurissa asuu narkkari-mustalainen, joka kyllä allekirjoittaa mitä vaan pikku korvausta vastaan, ja vitustako minä tiedän keitä kyselemäsi henkilöt ovat, kysy niiltä. Pss. Auto on myyty, mutta romaanit on vielä kaupan, naapurini myös, joten ole nopea, ettei niitäkin viedä käsistä."

^tää on legenda kuten fauberkin.

Tinkimiseen ja alennuksiin pyrkimisen tarkoitus on se että halutaan aloittaa pitempi asiakas/kauppias, diggari/diggari -suhde jossa molemmat ovat tyytyväisiä tulokseen. “Kerta ja karkuun” tilanteissa tinkaamisläppä on enemmänkin koeponnistuskenttä missä haetaan todellista hintatasoa ja nälkäisyyttä kohteeseen. Esim. kettutytössä kävin vuosi sitten ostamassa parit surlyn fiksirattaat, kuusi kpl sisureita ja vihjasin varovasti “tukkualennuksen” suuntaan niin ei tullut rabaa senttiäkään, ei edes tarjottu mitään tarroja dessalseja. Ehkä kemiat ei tässä kohdanneet mutta periaatteessa pyrin itse avustamaan tilannetta niin että asianmukaiset ja tsygähommia yleisesti diggaileva ilmapiirin päätyisi mielyttävään juttu- ja kaupankäyntihetkeen. LBS:n supportointi kuuluu myös periaatteisiini.