Mikä 50-luvun runko ja mitä voisi tehdä?

Hei

Hankin rungon, jonka merkki on Champion, merkki kai Helsingistä.

Runko on Norjan tuotantoa, eikä sitä nähtävästi ole ikinä pyöräksi asti kasattu.

Mitä mieltä olette, onko runko tarkoitettu 1-vaihteiseen perusfillariin? Vai onko siitä aikanaan ollut tarkoitus tehdä jotain muuta?

Ja tärkeämpi kysymys: millainen laite tuosta kannattaisi tehdä?

Rungon mittoja, jos ne jotain kertoo:

kaulaputken halkaisija 31,5 mm (sisämitta)
satulaputken halkaisija 19 mm (sisämitta)
keskiön halkaisija 45 mm (tähän menee fauber, sellainen mulla onkin jo)
takapyöräksi mahtuu siis 28" (takapyörän kiinnikkeiden väli on 110 mm)

Kuvia

Ihan nätti runko, millaset dropit?

Ikinä en oo paskaa kiillotellu mut sen verran oon ymmärtäny et fauber ei oo jees.

Hieno runko. Onks tää siis kasaamaton? Vois kuvitella, että yksvaihteiseksi jalkajarrulliseksi varmaan aikanaan ajateltu, vaikka oli kai 50-luvulla jotain vaihteitakin jo jossain. Vanhat velot -foorumilta vois löytyä paremmin ideoita/tietoa näistä vanhemmista pyöristä.

Tää vaatii kiiltäviä teräsosia ja paljon.

On nätti. Eikös vanhoissa pyörissä fauber ollut hyvä juttu? Korjatkaa jos olen väärässä.

dropit on kevyesti alaviistoon eteen

Toi fauber mikä tuli tossa mukana, tuntuu aika simppeliltä… vois luulla, että huoltamalla kestäis (mulla ei ole aikaisempaa kokemusta sellaisesta). Jostain luin, että ketjulinja sinkulaan olis vaikea saada fauberilla hyväksi.

Tää on melko varmasti kasaamaton, kierteissä on maalit jäljellä ja muutenkin maalipinta on hyvän näköinen. Vahaa kaipaa. Laitoinkin vanhat velot -foorumille kyselyä tästä mutta ajattelin, että täältä sais kanssa hyviä neuvoja.

tosta vähän iltalukemista ja saman nimimerkin muutkin projektit on myös hyvin inspiroivia tollasiin prokkiksiin.

Sopiiko udella mistä tälläinen löyty?

kiitti, tuo on mielenkiintoinen

tori.fi, Espoosta hain.

Mulle kerrottiin, että on joltain keräilijältä tms. peritty.

No perskuta, pitäs itekkin vahdata enemmän toria.

On kyllä hieno löyty jokatapauksessa.

Taisin nähdä tästä kuvan Vanhojen Velojen sivuilla. Upea ilmestys!
Runko käsittääkseni noin 50-luvun puolivälistä tai lopusta ja olen kuullut, että sitä oli saatavilla ainakin 3-vaihteisena kokonaisuutena ja rumpujarrukiekoilla. Mahdollisesti muunlaisinakin kokonaisuuksina. Näin hienoilla koristeraidoilla olevaa yksilöä en ole vielä nähnyt.

Itse näkisin tässä jonkun kromatun 50-lukuisen droppistongan (sellaisen vanhan muotoisen, loivilla taivutuksilla), teräsvanteet (joko kromatut, paljaat tai rungon väreihin sopiviksi maalatut) kokomustilla kumeilla, sekä seiska-satulaputken ja mustan nahkasatulan, mustat kädensijat stongassa. Rumpujarrunavat vapaarattaalla olisi hieno erikoisuus ja tekisi kilpurimaista olemusta. Jalkajarru kun olisi ehkä turhan raskaan oloinen.

Kierre-fauberia ei kannata pelätä. Se kestää parhaimmillaan ihmisen eliniän hyvin voideltuna ja säädettynä. Tuohon hyvän muotoiset vanhat fauber kammet “dog-leg” taivutuksella, ehkä jotkut kromatut rat-trap spedaalit häkeillä ja mustilla nahkaremmeillä, kromattu eturatas niin a’vot! Vielä voisi johonkin ujuttaa runkoon sopivan punaisen yksityiskohdan.
Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tästä tulee!

Upee runko!

Fauber aivan hyvä keskiö. Turhaa pelottelua liikkeellä.

2Freshin ohjeilla tulee eri hieno. Keulaornamentista mallia.

Edit hups.