Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

En lähe väittämään, että reppu olisi mukavin vaihtoehto ajaessa, mutta ei se mua kyllä mihinkään oo heitelly, vaikka vaihteet olis jääny kotiin ja takana pitkä päivä. Mukana ollu noi Georgin mainitsemat + lukko, sadekamppeet ja vähä evästä.

Etukolmion sisään tulevan laukun kuvittelisin olevan herkästi polvien tiellä. Ja juomat pitäis todennäköisesti sitten olla selässä, satulan alla tai sarvissa, joten painoa olis kuitenkin ylhäälläkin.

Tulevana kesänä oon haaveillu matkailevani teltan kanssa. Silloin ottaisin ilman muuta etutartsin mukaan.

muistin väärin. se oli salsa fargo:

Koeasensin Kauppa Veljillä tuollaista satulaputkeen tulevaan tartsia viime kesänä. Ei hyvä. Ainakin mun fiksissä se tuli aivan kummalliseen kulmaan ja kuten jo edellä muut maininneet niin hämmentävän ylös. En siis suosittele sellaista. Jokainen tuntee oman selkänsä, mutta itse ainakin lähtisin repulla, jossa on lannevyö matkaan, kun tavaramäärä vaikuttaa aika pieneltä. Muita vaihtoehtoja mielestäni ois etutartsi tai kunnon takatarakka.

Matti Rämöllähän oli kamaa mukana 40kg matkallaan Tunisiaan ja pinnoja katkeili kuin opettajalla yläkoulussa, joten siitä kirjasta saa vain rajoitetusti vinkkejä fiksuun pyörämatkailuun :slight_smile:

Kokemusta on Ruotsissa ajelusta viime kesältä. Åhus-Malmö välille ois oikein lainata tsygäkarttaa, jos kiinnostaa.

viikon reissun (1588 km) kamat kulkee oman kokemuksen perusteella kevyesti repussa. Omassa varustuksessa oli viimeksi makuupussin ja -alustan seka biviteltan eli vajaan kolmen kilon ja puolen repun tilavuuden verran ihan turhaa kannettavaa kun onnistuin loytamaan sisamajoituksen joka yoksi. Vaatteetkin sain pyykattya matkan varrella, joten vaihtovaatteitakin jai kayttamatta.

Ts. jos onnistuu suunnittelemaan reitin niin etta joka yoksi on sisamajoitus ja matkan varrella ruokapaikkoja ja tankkauspisteita niin eipa sita ihan kauheasti tarvitse mitaan sellaista mita ei normaalilla lenkilla kanna satulalaukussa ja paidan taskuissa.

Mä tein pikkureissun viimevuonna etulaukun ja pikkurepun kanssa. Repun hirtin tavalliseen tarakkaan aina kun ajoin. Fillarissa on tosin vaihteet, joten ylämäkiä pysty ajelemaan istualtaan.

Kombo tuntui hyvältä. Tarakasta ei tule kuitenkaan niin älyttömästi painoa, joten se kantsii laittaa kiinni varmuuden vuoksi…

Noista satulatolppaan kiinnitettävistä vielä sen verran, että viimekesänä oli tarvetta tarakalle ja ostin bilteman version satulaputkeen kiinnitettävästä tarakasta. Koska se tosiaan jäi satulaputkeen kiinnitettynä mielettömän ylös, niin parilla nasakalla vasaraniskulla litistin tarakan runkoa sen verran, että sen sai ujutettu ikäänkuin takakolmion läpi siitä jarrusillan yläpuolelta ja sitten tarakka rungon pystyputkeen kiinni. Tarakka jäi lähes renkaaseen kiinni ja makarin ja vähän muuta taminetta heti satulan alle. Ihan ajo asiansa.

Tehtiin pikku retki viime kesänä, tässä muutamia mielestäni hyviä pointteja:

  1. Jos matkatoveri on vetäny bourbonia kaks päivää ennen lähtöä, eteneminen on yllättävänkin hidasta. Kannattaa siis huomioida tämä matkaa suunnitellessa, tai juoda itsekin niin on tasaväkisempää.
  2. Juomarakko repussa tai juomaputeli runkoon on ihan ok, ei tarvitse jatkuvasti pysähdellä.
  3. Kantsii aika orjallisesti alittaa esim. tankolaukkujen suosituskuormat, koska muuten ne katkee jo käpylässä ja heität laukun roskiin.
  4. Jos et aio yöpyä teltassa ja nukkua makuupussissa, älä ota niitä mukaan
  5. Reppuun ei kantsi pakata oikeastaan mitään jos suinkaan mahdollista, mutta vaatteet esimerkiksi menee siellä oikein kivasti.
  6. Istuintolppaan kiinnitettävä tarakka on ihan ok jos se tolppa on tarpeeks paksu etkä pakkaa sitä laukkua liian täyteen
  7. Ainakin minun mielestäni ~23mm kumit on todella vituttavat maantien varrella ajellessa. Tärisee ihan saatanasti ja kohtuuttoman yliampuvalla kuormalla jatkuvasti lintassa.
  8. Eritteille saa ja kuuluu haista. Varaa mukaan ajopäiville lähinnä kalsonkeja ja sukkia, jos niitäkään, ja juhlavaatteet sitten erikseen.
  9. VR:n pyörätelineet VITUTTAA ja lisäks niitä ei kuitenkaan ole etkä saa lippua joten mene bussilla.
  10. Ota helvetisti työkaluja mukaan, koska et tietenkään tarvitse niitä. Jos taas jätät ne kotiin, pyörä laukee kun on neljäsosa matkasta menty.
  11. Tupakkaa kantsii olla mukana. Itse suosin norttia, kato saa paskaisin sormin, ja yleensä väkivaltaisesti käyttäytyvä savukkeita pummiva ihmisraunio heltyy kun näkevät mitä savukkeita poltat. Onhan siinä muutekin tunnelmaa säpiskä huulessa pohtia syntyjä syviä ja ryystää hatoradea keskellä jotain höödinsköödeniä.

Edit: Vielä muuten sanoisin vaatteista, että niiden mukavuuteen kannattaa ihan oikeasti satsata, eikä sitä aina tule välttämättä ajatelleeksi että mikä on mukavaa ja mikä ei.

Mukavat polven alle laskeutuvat shortsit olivat paperilla helvetin jees, mutta viitisen kymmentä kilometriä hikoiltuani kangas oli hiertänyt polven punaiseksi, ja ilmavan wifebeaterin hihattomuutta olisi kannattanut kompensoida aurinkovoiteella.

Mojavet on vähän sellainen kakspiippunen miekka. Paskatkin blehat vaimentavat hikikomerostaan kevätaurinkoisille pyöräteille ampaisseen olmin shokkia, mutta sokaisevat alikulkutunneleissa todella vituttavasti.

Teknisen kerraston ulommaiset rievut ovat yleensä kevyttä materiaalia ja kulkevat helposti mukana, jolloinka julminkaan vesisade ei lannista matkamiestä!

Lisäksi vielä pari sanaa kumeista: Lasketellessa rennosti suoraan T-risteykseen päättyvää karkealla asfaltilla päällystettyä alamäkeä tukka hulmuten kylässä nimeltä “Sasi” voi syntyä epäilys, josko vauhti hidastuisi rivakammin mikäli renkaissa olisi jonkinlainen kuvio ja ehkä jopa kosketuspinta-alaa. Sitä kannattaakin miettiä.

1 Like

^sitä peukkua ja vitusti.

NO nyt tuli hyviä ohjeita! Itse lisäisin tuohon vielä:

  1. Jos hinaat peräkärryä (jossa kahden hengen täysi retkeilyvarustus, työkalut, vaatteet, safkat ja juomat) niin 48/18 välitys voi tuntua ajoittain raskaalta isommissa ylämäissä. Iso laukku selässä lisää nautintoa.

Kamat:

Tänä vuonna vaihdepyörällä ja kevyemmällä kuormalla.

Kiitos monesta ja hyvästä neuvosta! Muistan lukeneeni bc-hellsinki puolelta tuosta Chainthugin eeppisestä Suomi-reissusta.

Olen todennäköisesti päätymässä (pieneen) reppuun kun kamoja ei kauheasti tule messiin. Pyöräni ei ole ihan retkimallia joten hyviä tarakoita voi olla vaikea kiinnittää enkä usko ohutseinäisen putken diggaavan muutenkaan…

Etenkin reittineuvoja otan mielelläni vastaan. Kiitos Jounille kartta-tarjouksesta. Ostan varmaankin pyörätiekartan joka kattaa koko matkan…

Pistän updeittii sen mukaan kun matka kehittyy!

Google Maps tuntui muuten antavan ihan järkevähköjä ehdotuksia “kävellen”.

^ Joskus kattelin, että Turusta Kuopioon nopein tarjottu reitti on Viikkarilla Maarienhaminan kautta Helsinkiin ja siitä Lahdentietä pohjoiseen… Toki tuo on kävelyvauhtiin suhteutettu. Jos kuitenkin painelen sitä E-kuuskolmosta.

edt. jaa, okei, se tarjoaakin Turku - Helsinki kävelyreissulle pelkkää suoraa risteilyä :slight_smile:

Georg - 12:37, 8.3.2010 » Kiitos monesta ja hyvästä neuvosta! Muistan lukeneeni bc-hellsinki puolelta tuosta Chainthugin eeppisestä Suomi-reissusta.
Täältä se löytyy:
ChainThug - 9:54, 31.7.2009 » Samuli-1: Poljin pari vuotta sitten suomen halki, viikon reissu, kamat 40l viikonloppurinkassa. Siinäkin puolet turhaa rojua (makuupussi, ilmatäytteinen makuualusta ja biviteltta) kun onnistuin yöpymään joka yö leirintäalueiden mökeissä tai tuttavien/sukulaisten/ystävällisten random-ihmisten nurkissa. Eli reppuun mahtuvat välttämättömyydet + pankkikortti on ihan realistinen varustus, varsinkin jos valitsee nopeasti kuivuvia ja pieneen tilaan pakkautuvia asusteita ja/tai yöpymispaikkoja joissa pyykkäämisfasiliteetit. Tuolla matkapäiväkirja jos kiinnostaa: http://goodthingsinternational.com/tourdefinlandia

Tuli tuosta monitoimityökalulangsta mieleen matkatyökalut pidempää reissua varten. Campagnolon pyökkisalkku painaa liikaa joten kasasin jotain muuta. Mielipiteitä kaivataan jos olen missannut jotain olennaista jonkun mielestä…

toi setti ja parit kalsarit ja sukat niin pääsee iisiistiistiiii maailman ympäri. Pidä hauskaa:)

^^ omassa satulalaukussa noiden lisaksi masterlink, pari nippusidetta, teippia (esim lenkkiavaimen ymparille kiedottuna), 20 euron seteli, pari annosta maltodextriinigeelia. Valkoiset tankoteipit kiittaa jos lisaksi muistaisi pitaa mukana parin kirurgin kumihanskoja.
Oljya et varmaan tarvitse noin isoa pullollista.

Mä olen keventänyt pakkiani lujalla luottamuksella laakeristoihin, korvaamalla bike-toolin muutamalla oikean kokoisella koloavaimella ja joka tapauksessa mukana olevalla nahkamiehenkalulla. Mut… Mulla on kuitenkin yleensä repun pohjalla sen lisäks sama yleiskorjaussetti joka on aina reissussa. Menin sitten mummolle yökylään tai vaihtoon chileen. Sisältää karhunlankaa, neulan, nelisen paria pop-niittejä (siunaus, kun joku solki tai remmi repusta tms. pettää), pätkä nylon-reppuremmiä, isoja ja pieniä nippusiteitä muutama ja oisko vielä pätkä ohutta rautalankaa. Edit: kaks ruuvia ja mutteria vielä. Tämän lisäksi kunnon wannabemacgyverina puukon tupen ja pumpun ympärille on kieputettu jesaria ja repun lenkkeihin yms. on kehitty joitain metrejä paracordia…

Ja mitä pakkaamiseen tulee, tohon santiagorassiin oln kehitellyt seuraavan ghettosetupin: Takana kaverilta anastettu jonkun halpis satulatolppapakkarin runko. Eli pelkkä suorakulmioteräsputki johon saa remmeillä kivasti kanoottisäkkeihin sullotut teltan/riippumaton/tarpin, makuualustan ja makuupussin. Painaa teltan ollessa mukana max 5kg ja ihan ok käyttäytyy mun mielestä myös putkelta. Selkään juomareppu johon mahtuu vesipussi, pari banskua ja kirja. Imho kaikki yli viiden kilon kuormat selässä on silkkaa vittuilua. Olen herkkäperse. Loput kamat on sullottu lähettilaukkuun joka on jollain kummallisella remmivirityksellä kiinni tangossa.

Sitten kun ton tankoon hirtetyn kasan saa tarakalla tms. vähän parempaan järjestykseen, niin on kasassa aika mulle sopiva setup.

basti - 21:32, 1.4.2010 » nelisen paria pop-niittejä (siunaus, kun joku solki tai remmi repusta tms. pettää)
Tämä oli uutta, kertoisitko pop-niiteistä ja niiden hyödyntämisestä tien päällä lisää?

^mulla on niitä yleensä 'bout neljä paria. En muista mistä tavan omaksuin. leathermanin naskalilla/puukonkärjellä/pikkuruuvarilla remmistä tai tukevasta kankaasta neulokset sivuun… (siis niin, että ei katko mitään, levittää vaan neulosta niin, että naarasniitti mahtuu läpi) ja tienpintaa/kiveä/maglitea alasimena ja vasarana käyttäen nakuttelee veijarit yhteen.

Näillä on tullut korjailtua/rakkeneltua lisäkiinnikkeitä reppuun/pyörään. Parhaiten se toimii ton nylonisen reppuremmin kanssa, jos ja kun ei jaksa/osaa/halua/pysty ompelemaan. Remmi on, niin kuin tiedämme pirun lujaa, ja vaikkei erillistä pätkää kuljettaiskaan mukana, niin repun remeleissä on lähestulkoon aina niin paljon varaa, että niistä saa pätkiä.

Diipein probleema josta se on mut pelastanut, oli Nukkumajoella kun tokana vaelluspäivänä Haltin lainarinkastani laukes olkainta ylhäältä kiinnipitävä remmi saumasta. RInkka ylläripylläri on jotakuinkin mahdoton kantaa, kun se on 45 asteen kulmassa kantajan selkään. TIlanne oli jopa nippusiteelle tekemätön paikka, mutta remelin sai paikalleen, kun veti niitin läpi repun molemmista kankaista ja remmistä… Hyvin kesti koko loppureissun ja on kuullemma kestänyt sen jälkeenkin.