Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

Saa siihen mennä 3vrk, enempään nyt vaan ei oo tällä kertaa aikaa. Su illalla pitäis olla takas Pasilassa.

Täytyy siis olla itselle armollinen, jos toi on vaan liian nopea aikataulu ja hyväksyä että kaikki kilsat ei välttämättä mene tuossa ajassa.

Semmoinen tuli mieleen: Hangosta ei mene junia tällä hetkellä. Junat korvattu busseilla, ja busseihin mahtuu 3 tsygää kerrallaan, ja paikkoja ei voi varata etukäteen. Itse totesin, että helpompi polkea Karjaalle, josta tulee lyhyintäkin reittiä pitkin joku 50 km ylimääräistä.

1 Like

Tuli testattua Kayapon soveltuvuus pitkille matkoille. Menosuunta mökille alko lähijunalla Pasila-Lahti, siitä ylöspäin nelinumeroisia teitä ja yöpyminen Harjunsalmella valtatie 24 varrella (n. 10 metriä rekkaliikenteestä, onneks oli korvatulpat).

Aamusta n. tunti valtatie 24 pitkin Jämsään ja loppumatka sorateitä pitkin Keuruulle. Viikko mökillä ja tuli ajatus jos kokeilis ajaa takasin kotiovelle asti.

Paluumatkalle lähtö 21.30 eli just sopivasti auringon laskettua. 7 tuntia pilkkopimeessä valokeilaa tuijotellen ja loppumatka mukavan pilvisessä ja sopivan lämpösessä säässä. Kelirikkosta soratietä, valtatie 24, vanhaa valtatietä ja pikkuteitä pitkin. Reitti oli tylsä ja ajaminen aika tylsää. Pyörä toimi kiitettävästi mut seuraavalle vastaavalle reissulle mieluiten hyvin rullaava 700c pyörä tempotikuilla. Kayapo on kiva. 26er ain’t dead tjsp.

19 Likes

Nyt on kaksi päivää takana south by cyclea. Eka päivä meni aika sujuvasti, joskin keskari alle 20. Emmä mun teräsrungolla pysty vetää kaikkien retkikamojen kans kovin nopsaa.

Lähdin Kouvolasta 12:20. Yllättävän vittumaista löytää stealth camping mesta, mulla se meni niin arpomiseksi että päätin mennä camping-alueelle kun tunteja alkoi olla mittarissa jo aika huolella. 160km meni yhdessätoista tunnissa, eli retkeilyalueella 23:20. Aikaa kului paljon heti kouvolan jälkeen tulevilla pöpelikkö:single track/double track osuuksilla. Pyörää ei tarvinnu kyllä tunkata.

Teltan kasaaminen ja safkaus vielä siihen perään niin pääsin nukkumaan vasta parin tunnin päästä. Aamulla tajusin että mun varavirtalähteen piuha ei tullut mukaan, töpsölipäinen kyllä löyty. No, siinä sit vielä myhäisen heräämisen jälkeen lampun ja ajotietokoneen latailua, peräjälkeen. Pääsin matkaan taaskin 12:20. Kaverilla on mökki Nuuksiossa reitin vieressä; ajattelin että voisin puristaa vähän tiukemman päivän ja tavoitteeks päästä saunaan sinne eikä tarttis hytistä teltassa (+8c comfort rated makuupussi oli totaalinen fail tässä kelissä).

Tavoitteeksi asettui 200km. Arvioin aluksi että oon perillä 21-22, sitten 22-23, lopulta 00-01. 150km kohdalla alkoi myös polvi vittuilemaan, mitä ei oo ennen pyöräillessä tehnyt. Onko tota Luukki/Nuuksiota ennen kutsuttu Mordoriksi tai perseeksi…? Löytyi iso kourallinen mäkiä joita piti tunkata ylös. Yhdessä vaiheessa huomasin etten meinaa jaksaa työntää fillaria ylös. No, siinä vaiheessa oli mittarissa 13,5h fillarin selässä, ehkä se vähän vaikutti. Pidin Porvoossa 30min safkatauon, muuten koko ajan pyöräilemässä. Tonne Itä-uudenmaan mäkiin meni varmaan 4h, kaikki toki pimeässä. Ajotietokone sammui siellä, samoin päälamppu, hipo fenix joka kylmästi kuoli kun mittarissa luki että 1,5h löytyy vielä akkua. Todella hasardilla menolla pääsin kuitenkin perille klo 2:52 ja olin kiisken tavoin aivan tuhoutunut. Saunakin oli vielä lämmin, olin aika kiitollinen.

Huomenna olis vielä 190km Hankoon. Jos haluais sinne turvallisesti ilman lampputetsailua, niin pitäis lähtee varmaan kasin maissa. Ei tule tapahtumaan. Suosiolla vaan telttaan hytisemään jonnekki puolimatkaan.

8 Likes

Mä luulen, että toi reitti on vaan kirottu kun sullakin alko polvi ryttyilemään :smiley: Ne reitin alun single/doubletrackit kyllä oli hyvin energia/aikasyöppöjä. Itelläni oli riesana hirveä helle, mutta ei toikaan sen paremmalta kuulosta.

Tätä on pyöräily parhaimmillaan!

3 Likes

Päivän Hesarissa retkipyöräilykuva vm. 1909

8 Likes

Eturatas: ei heikoille.

6 Likes

Komee vehje! Mikäs toi sun etutarude on?

Noniin, osa 2 mun South by Cyclestä. Solvallan ja Nuuksion vittumaisuuksien jälkeen silmät aukesi kaverin mökillä ekan kerran klo 13. Tiesin heti että taas menee yötetsaukseksi. Kolmelta liikkeellä, polvi hieman vittuili vielä, mutta onneksi ei niin pahoja mäkiä tullut enää. Ennen Lohjaa tuli jonkunmoinen kiipeämisten kombo mutta meni kuitenkin aika positiivisella fiiliksellä. Se harju ennen Lohjan keskustaa on muuten ihan makee. Aloin taas muistelemaan ekaa yötä sillä ohuella pussilla, ja muistin että kun tänä päivänä saa sata mittariin niin oon Fiskarsissa jossa frendi asuu. Soittoa sinne, ja taas löyty yöpymispaikka. Burgeri huiviin Lohjalla ja matka jatkuu. Lohjanjärven rannoilla oli hienoja maisemia, mutta tavoite oli tietysti päästä niistä mahdollisimman nopeasti eroon.

30km ennen Fiskarissia tuli pimeä, ja samalla alkoi taas metsäpätkät. Kyllä taas otti päähän että tuli herättyä niin myöhään. Onneks nyt ei ollut pelkoa että lamppu sammuu, mutta aika tetsausta taas, onneksi ei mitään veemäisiä mäkiä. 23:25 perillä Fiskarsissa ja vajaa satku enää vikalle päivälle. Tässä ylittyi alkuperäinen tavoite ajallisesti, mutta ei haitannut yhtään. Pääsin lähtemään torstaina aiemmin kuin olin suunnitellut, niin su-illaksi himaan ei ollut mikään kiire.

Su olin liikkeellä klo 09. Matka sujui aika mukavasti ja Hangon tienoolla olikin aika hauskoja puskapätkiä. Jonnekkin poluille olivat kai heittäneet hienoa hiekkaa suojelemaan maapohjaa, joka oli aika kuumottavaa pyöräilijän näkökulmasta. Fillari käyttäytyy siinä pehmeässä hiekassa aivan miten sattuu. Hangon keskustatourneen jouduin skippaamaan reitiltä, jotta kerkesin dösään. Eivät veloittaneet fillarista mitään. Hieno reissu kaikenkaikkiaan. Sen oppi että pitää hankkia parempi makuupussi jos aikoo syksyllä retkeillä.

9 Likes

Kävin tos pari lyhyttä retkeä Ruotsissakin, oikein maistuvaa varsin metsäisen tuntuista kärrypolkua löytyy sieltä, ihan tosta Gävlen ja Uppsalan nurkilta. Bikepacking.comissa on toi Gysinge RTL (Riding The Lines) - BIKEPACKING.com jonka yhdistin tähän #033 Swede Divide, The Loop – grvl
Mainiota ajettavaa soratiepyörällä. Niin mainiota että kävin toisenkin kerran ajamassa pätkän Swede divideä etelämmäs, sitten poikkesin rannikkoa kohti entisen rautatien pohjalla olevaa ulkoilureittiä pari kymppiä ja paikoitellen kivikkoisen juurakkoista mutta pääosin tiellä kulkevaa Roslagsleden-vaellusreittiä taas Grisslehamniin.
Swede divide, random rail trail & Roslagsleden - A bike ride in Norrtälje, Stockholms län

Mukavia mestoja. Aika samanlaista mutta myös erilaista kuin Suomessa, kivasti pitkiä pätkiä tosi pientä soratietä joka kuitenkin johtaa johonkin, kun metsäteollisuuden tiet Suomessa ehkä useammin on umpikujia. Näin villisian ja useamman haukan.







25 Likes

Hienonnäköistä.
Nyt tosin ei tarvitse mennä helsinkiä edemmäs haukkoja nähdäkseen. Hyvä muuttoaalto meneillään ja kaikkialla, missä on puitua peltoa on myös saalistavia haukkoja. Pitkästi toistakymmentä haukkaa eilen työmatkalla, joka kyllä kierteli 40km pk-seudun sorareittejä.

3 Likes

Joo näin eilen isoimman haukan/kotkan Siuntiossa mitä ikinä Suomessa bongannu. Aivan julmettu tapaus, tuijotin vaan silmät suurina kun se rides lämpöpatsasta ja kirkui.

Sit tota kasapäin mustii perhosentoukkii, roadkill-snake, peuraa joka lähtöön ja tuore oravanraato autiotalon lattialla (ei kynttilöitä tai pentagrammeja).

2 Likes

Runkolaukku tuli Puolasta. Laatu-tuntuma 5/5. Toimitusaika 0/5. Saman firman stongalaukun ja kaks satulalaukkua sain järkevässä ajassa, mutta tämä custom runkolaukku kesti puoli vuotta tulla. Laadun Puolesta kyllä iso suositus tälle Triglaville.

Kesällä 4pv Viron retki ja alkusyksystä South by Cycle vedettynä noilla muilla kamoilla, vakuuttivat enemmän kuin mun 7R-nyssykät (joskaan nekään eivät ole huonolaatuisia).

1 Like

Osaisko joku vinkata hyvää reittiä välille Tukholma-Oslo? Saa olla vähän graveliakin seassa, mutta enimmäkseen asfaltilla haluaisin suorittaa. Tuo tulisi osaksi suurempaa ensi kesän kokonaisuutta, jossa ajatus oli polkea Oslo-Ålesund-Trondheim-Uumaja. Alunperin ajattelin aloittaa Göteborgista, mutta pyörän kanssa julkisilla meno sinne näyttäytyy haastavana, joten sama kai se on startata heti Stokiksen lauttarannasta.

2 Likes

(Pyörä kulkee sellaisenaan junassa yhdistelmällä Mälartåg jonnekin Hallsberg/Örebro-akselille ja siitä Västtrafiken eteenpäin, aikaa palaa jonkun verran enemmän mutta Vänernin rantaa kulkeva rata menee kyllä ihan maisemareitistä. SJ:n junat tosiaan vaativat vähintäänkin rinko-elämäntapaa.)

1 Like

Joo kiitti vinkistä. Vois ehkä tonne Örebrohon mennä Mälartågilla säästäen pari satkua matkassa. Tokihan vois olla siistiä ajaa tuokin legi, sillä tuo keskinen Ruotsi on itelle tyystin korkkaamatonta seutua ja kiehtoo jo itsessään.

Reissurapsa: Miami

Positiivista:

  • Sää
  • Asfaltin kunto

Negatiivista:

  • Autot
  • Käytännössä ei lainkaan eroteltuja pyöräteitä

Käytiin siis Floridassa sukuloimassa joulun aikaan ja otettiin tietenkin pyörät mukaan, koska elämäntapa.


Joitain rantabulevardeja lukuunottamatta parhaatkin pyöräreitit oli tällasia kumipomputtimilla (englanniksi armadillo) erotettuja pyöräkaistoja. Kumipomputtimet on tietenki sellasia, että kuski kyllä herää siihen, jos ajaa tollasen yli vahingossa, mutta toisin kuin reunakivi, toi ei kyllä ohjaa autoa minnekään ja pyöräilijälle se tarjoaa takuuvarmat pannut. Esim. toisen pyöräilijän ohittaminen on tosi vittumaista noihin väleistä. Isommilla teillä on myös sellasia parin sentin korkusia heijastimia liimattuna tiehen, jokka lyö näpeille tosi ihanasti.

Asfalttin oli kuitenkin huippukuntoista, niin kuin kaikissa kunnon autokaupungeissa. Ei ihan Tokiolaatua, muttei kaukana perässä.

Pisimmät lenkit, mitä ajeltiin pyörillä, oli ehkä parikymppiä suuntaansa. Osaksi johtui matkakumppanista, osaksi siitä, että sen jälkeen alkoivat kohteet loppua. Seuraavaksi olisi kai vastassa ollut Everglades alligaattoreineen. Teillä oli kyllä tilaa pyöräillä, vaikkei mitään pyöräkaistoja ollutkaan. Tilaa oli niin paljon, että Miamiin saisi halutessaan tosi laadukkaan pyörätieverkoston. Eihän se tietenkään poistanut sitä faktaa, että vieressä paahtaa turistibussin kokoisia pickuppeja ja maailman (vittu) äänekkäimpiä urheiluautoja. Kokoojakaduilla nopeusrajoitus taisi lähiössä olla jotain 50-60km/h.


Miamissa on kaupunkipyöräjärjestelmä, joka oli ainakin Miami Beachilla (MB on oma kaupunkinsa) turistien suosiossa. 90% turisteista ei kuitenkaan oikeasti osaa ajaa pyörällä ja jokainen rantabulevardilla väärää puolta vastaan polkenut turre laittoi väistämisen sijaan jalan maahan. Muita suosittuja kulkineita olivat sähköpotkulaudat ja nappikaasulla toimivat sähköpyörät. Oma empiirinen havaintoni oli määrästä (jos kaupunkipyöriä ei lasketa): 1. sähköpotkulaudat 2. sähköfillarit 3. fillarit. Miamia Beachilla oli jostain (kulttuurillisesta) syystä paljon cruisereita, joista suurin osa roikkui kuitenkin lukon varassa pyörätelineen kaaressa ilman osia.


Postia jaettiin vielä hienolla vanhalla Worksmanilla. Pyöräilykulttuuria täällä edustivat kai kaksi ryhmää: lycramaantiepyöräilijät ja keulivat jonnet. Jälkimmäinen segmentti järjestää myös Critical Masseja, joissa ilmeisesti keulitaan jotain 15-30 lenkkejä. Maantiehemmojen burritoridella keskinopeus sitten 40km/h. Käytännössä ei siis mitään järkevää pyöräilykulttuuria :smiley:

Miami + Miami beach alueesta jäi vähän sellanen olo, että kulttuuritarjonta on heikkoa ja mielenkiintosia pikkuliikkeitä voi olla (jos tietää, mistä etsiä), mutta ne ovat maantieteellisesti tosi erillään. Kunnon eurooppalaistyylistä keskusta-aluetta ei ole, mutta Miamin puolella esim. Wynwood on kiinnostava alue, jossa pienellä pläntillä on paljon design-liikkeitä ja melkein jokainen seinä on graffititaiteen peitossa. Museoista ICAa, Wolfsonian ja Museum of Graffiti oli ihan hyviä, mutta loput käydyistä kyllä pettymyksiä. Julkista taidetta kaupungissa on paljon, mutta minun mielestä niissä näkyi enemmän raha kuin hyvä maku - kryptohärkä Design Collegen pihalla oli varmaan ääriesimerkki tästä amerikan nykykitschistä. Kyllä, Miamin koripallojoukkue pelaa FTX Arenalla…


Wynwoodin Graffitit oli hienoja. Järjestyssääntö vaati vielä 2000-luvun alussa, että kiinteistönomistajien on putsattava graffitit pois rakennuksistaa ja ison teoksen taloonsa teettänyttä kiinteistönomistajaa uhattii sakoilla. Omistaja vei asian oikeuteen ja voitti, jonka jälkeen Wynwoodista on tullut hieno turistikohde. Kaiken lukemani perusteella Miamissa kuitenkin todella vihataan graffiteja ja maalareita on myös kuollut poliisien käsissä.

Että silleen. Kannattaa ottaa fillari mukaan jos menee käymään, mutta ei kannata mennä käymään pyöräilyn vuoksi.

27 Likes

Olin aiemmin pitänyt Komoottia vähän turhakkeena, mutta nyt kun huvikseni piirtelen viivaa ensi kesän Saksanreissua varten niin tämähän on aivan 6/5 työkalu. Löytyy tosi hyvin kuvia pienten väylien varrelta ja niitähän sinne ollaan menossa ajelemaan.

Suunnitelmissa on siis n. parin viikon reissu Frankfurtin lähiseuduille katselemaan jokimaisemia ja linnoja ja niitähän tuolla suunnalla näyttäisi riittävän :nerd_face:

3 Likes

Mä tein pari vuotta sitten muutamab kymmentä turistireittiä saksan jokien varrelta jos kiinnostaa.

2 Likes

Totta kai kiinnostaa kaikki reitit ja vinkit :heart_eyes:. Nyt olen piirrellyt ensimmäiset 300 km reittiä menemään ensin Frankfurtista koilliseen, josta sitten Lahn-jokea seurailleen länteen kohti Koblenzia, samalla koluten kaikki Google mapsista löytämäni linnat/rauniot. Erityismaininta Burg Runkelille jo tässä kohtaa. Myytäisiinpä siellä Lord Runkel t-paitoja :cowboy_hat_face:

Graveleilla mennään ja mitä tunnelmallisempi pätkä, sitä parempi. Toki lastatun pyörän kanssa ei varmasti tee mieli mennä joenvarren kukkuloita ylös alas ja asvalttikin voi maistua enemmän mitä ennakkoon tulee uhottua :roll_eyes:

Nyt täytyisi vähän miettiä mihin suuntaan lähtisi Koblenzista. Ylös kohti Bonnia ja Kölniä ja sieltä sitten vastapäivään kiertäen kohti Trieriä/Luxembourgia vai lähteäkö Moselia pitkin ja kiertää sitten myötäpäivään. Ei vielä mitään hajua, mutta tässähän on koko talvi ja kevät aikaa speksata. Hirveän tarkkaa suunnitelmaa ei varmaan ole edes pakko tehdä, sen verta hyviltä näyttää reitit Komootin kuvien perusteilla. Moselin vartta olen joskus ehkä 16 vuotta sitten ajanut yhden päiväreissun autolla ja siellä oli kyllä hienoa. Burg Eltz täytyy päästä kokemaan uudelleen :star_struck:

3 Likes