Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

Vedettiin lomilla kumppanin kanssa Turku-Oulu, 700km ja rippeet kuuteen päivään. Molemmat kiinteävälitteisillä ja minä jarruttomana. Mukavaa oli ja ihmeellisen ongelmaton reissu. Mäd rispekt kumppanille, jonka vasta vuosi sitten olen käännyttänyt fixed-lyfeen. Kivahan se ois ollu vähän pidemmin ajaa ja perusteellisemmin rantaviivaa pitkin, mutta mulla tuore työsuhde ja hintsusti lomapäiviä.

Reissu myös opetti ja ens vuoden Euroopan-reissulle vielä vähän hankintoja tehtävä. Sinne kasaan eri pyörän - enemmän kiinnikepaikkoja runkoon, varmaan levari ja sen semmosta. Kiinteevälitteisestä en kuitenkaan luovu :metal:t2:

8 Likes

1-v touraus kiinnostaa maltillisesti, lähittekö millä välityksillä ja oliko paljon kampetta matkassa? Myös mahdolliset ajatukset Euroopan-reissun vastaavista infoista kiinnostaa :thinking:

Mä oon ajanut melkein kaikki meidän lomareissut yhdellä vaihteella. Voin tsekata illalla mikä välitys. Tommonen perus teräsrunkofillari, erittäin mukava. Menty Espanjan halki, Belgiaa ja Hollantia, ja joku Rooma-Napoli-Sorrento -sydeemi. Luottokorttireissulle on ollut varmaan alle 5 kg kampetta

10 Likes

Mäkin vedin sinkulalla kaikki reissut ennen viimevuotista maantiepyörän kotiuttamista. En kyl missään vuoristossa ajellut, mutta muuten keveähkö 46/18 toimi ihan hyvin kukkulaisessakin miljöössä itselleni. Oulu-Turku B1000, Ruska2020 ja Pariisi-Brest-Pariisi mm. tuli sillä vedettyä. Jännä, että näyttäis et kovempia aikoja tuli sillä kellotettua kuin vaihteilla. Vaihteet tekee löysäksi?

1 Like

Oi joi, tää oli hieno:

1 Like

Eilen tuli katottua melkein kaikki Jeannen tuotokset. Erittäin inspiroivaa!

South by cycle reitin ajaneet, jos ajaa reittiä retki tyyppisellä pyörällä(vaihteellisella), ja renkaina on 40 millisen g-onet, tuleeko paljon taluttelua?
Eli kysymys siitä, että pyörässä on kombi polkimet, mutta kuskilla vaan maantiekengät. Vähän taluttamista onnistuu, ja toki kävelyä varten mukaan tulisi sandaalit tai lenkkarit mukaan, mutta jos kokoajan on jumppaa päälle ja pois, ja kenkien vaihto ei välttämättä houkuta.

Ei tule.

1 Like

Ajoin reitin pari viikkoo sit 40mm renkailla ja siellä oli muutama kohta joissa joitain kymmeniä metrejä piti taluttaa pehmeän hiekan takia, ja sit Luukissa oli yks vähän pidempi juurakkohelvetti-pätkä, oiskohan ollu joku puol tuntia taluttamista yhtäjaksoisesti, en muista tarkkaan. Samoilla suunnilla myös muutama mutainen/lammikkoinen kohta jossa tuli talutettua. Muuten taluttamisia tuli lähinnä joissain yksittäisissä kuntoratojen ylämäissä kun välitykset loppu kesken.

Edit: eli lyhyesti kuten yllä todettiin: ei :blush:.

Kuulostaa hyvältä. Kiitos!

Ajelin reitin kesän aikana kolmena viikonloppuna, koska velvollisuudet pakottivat jakamaan osiin. Reitti on oikein mukava, mutta varsinkin Hangon päädyssä olisin toivonut vähän leveämpää rengasta (mulla siis 40mm Nanot). On kuitenkin ehdottomasti tehtävissä vaikka vähän kapeammallakin. Muutaman polkupätkän Hangon suunnalla ja Nuuksiossa reitittäisin toisin, jos toista kertaa lähtisin retkipyörällä liikenteeseen.

Koska sain alkuperäisestä retkisuunnitelmasta poiketen lisää ajopäiviä, piirtelin maastokarttojen avulla lisää poljettavia sorateitä ja polkuja inkeroinen-kotka ja karjaa-hanko -välille, ja täytyy sanoa, että molemmista suunnista löytyi paljon hienoja pätkiä myös reitin ulkopuolelta. Esimerkiksi Moronvuorella kävisin, jos aika antaa myöten. Kotkan huudeilla Suurirahkan läpi oli aika bliss tykitellä pitkiä, paikoitellen yhden lankun levyisiä, pitkospuita pitkin.

Mulla tuli karvan verran vajaa 900km ajeluita ja luulen, että reitin varrelta olisi löytynyt vielä vaikka kuinka paljon ajettavia ykkösluokan sorateitä.

Luukin juurakkohelvetti on helppo kiertää tuosta. Suosittelen jos on kapeat renkaat ja/tai paljon tavaraa.

5 Likes

Työmatkapyöräretki Jkl-Jns tehty.

  1. päivä:
  • Jkl-Hankasalmen as. 9-tien laitaa. Leveä piennar, mutta ei kiva. Teams-kokous ja lounas grillin pihassa.
  • Tie 6416 - Tervamäentie - Rutakoskentie - Kauppilantie - tie 446 - Kylmämäentie - tie 447 - tie 23 - Pieksämäki. Grillilounas kupli ulos Kauppilantien varteen. Häröilyä Pieksemäelle löytämisessä, kun olin jo menossa ohi kohti Varkautta. Uinti, sisurin vaihto ja ruokaa suuhun.
  • Yötä Vedenjakajanreitistön Nikkarilan kankaalla.
  1. Päivä:
  • Pieksämäki - Jäppilä - Leppävirta - 534 - 23 - Karvion kanava - Uusi Valamo (Valamontie) - 23 - 9. Yötä Kuorinkajärven rannassa. Valamoon olisin ehtinyt vasta juuri ennen hiljaisuutta, joten en ottanut sieltä huonetta, kuten ajattelin, vaan ajoin viilenevässä illassa. Hirvi ylitti tien vähän luostarin ohitettuani. Teltan pystytys kännykän valossa. Linssisipsejä ja lämmintä olutta pimeässä.
  1. päivä:
  • Tyhjä rengas aamulla. Pumppasin ja tuntui pitävän. Kamat kasaan ja 25 km siirtymä Joensuuhun. Kuorinkajärvessä on muuten kirkasta vettä samoin Honkalammessa. Uin. Joensuuhun viileässä +17 asteisessa kelissä. Tuntui tosi kylmältä kahden kuuman päivän jälkeen. Hotelli Kimmelin takana puistossa Trangialla ruoanvalmistus ja vuotavan takakumin korjaus. Sitten Kimmeliin suihkuun

Matkaa tuli aika tasan 300 km. Päivällä oli ilmeisesti kuumuuden vuoksi välillä vähän nihkeää, mutta viileässä illassa alkoi tuntumaan paremmalta.

Junalla takaisin. Kiva reissu ja tulipahan tehtyä, kun lähti.

Kamaa oli paljon, kun oli vaatteita työreissua varten ja läppäri. Tässä varustusta poislukien vaatteet ja läppäri.

10 Likes

Ta. Arvelinkin et joku vaihtoehtoinen reitti tossa olis saattanu olla, vaan enpä jaksanut alkaa sitä kentällä tutkailemaan kun ajattelin ettei se juurakko-osuus olis kovin pitkä. Ja eihän se ollutkaan, mukavasti rytmitti matkantekoa hetkellinen jalkautuminen.

2 Likes

Huomionarvoista on se, että kuukausi sitten ajoin Pohjois-Savoon vastaavan kestoisen ja pituisen retken. Nyt kuukautta myöhemmin taisi olla vähemmän liikenteessä leppoisia lomalaisia kiirehtimässä. Hiekkatieosuuksilla ei tullut yhtään autoa vastaan siten, että kivet lentelevät ympäriinsä. Muutenkin oli vaivatonta. Hyvin kuvaavaa on, että mieleen jäi ainoastaan yksi autoilija, joka ajoi pimeässä pitkillä vastaan. Vaikutti tosin sekoilevalta valoautomatiikalta. Toki alkumatka 9-tien laitaa oli epämukavaa, mutta se oli tiedossa.

  1. syyskuuta torstaina iltapäivällä suunnitelmissa ottaa juna Pasilasta Kouvolaan ja lähteä polkemaan South By Cycle. Ellei sitten lupaa pelkkää sadetta. Mukana Telttareleet. La-yöksi tavoite päästä Hankoon nukkumaan.

Tuleeko mieleen mitään vinkkiä?

1 Like

Pakko ihan hehkuttaa kun vaimo ilmoitti viime viikolla haluavansa pyöräillä itsenäisesti meikäläisen perintötilalle, jonne lähdin asentamaan kiuasta.

No sieltähän se tuli South by Cycle -reittiä myöten kunnon gravelpölyissä paikalle varsin tyytyväisen oloisena. Menin ilmeisen hyvin naimisiin.

26 Likes

Mun mielestä siinä ihan reitin alussa oli vähän liikaa juurakkoista polkua. Voi olla, että sekoilin itse navigoinnin kanssa. Utin jälkeen tätä ongelmaa ei enää ollut. Se haastava maasto imi ainakin meikäläisestä liikaa voimia siihen alkuun. Pidätän oikeuden navigointivirheeseen…

1 Like

Tää nyt ei ehkä vinkki tai mitenkään hyödyllinen kommentti, mut suht kovaa ajoo painaa toi reitti ~2,5vrk. Onko jätetty aikaa oleelliselle- eli nautiskelulle, kukkien haistelulle ja peltijogurtin (0.0%) tiputtelulle, vai ovatko nämä asiat täysin merkityksettömiä kun lähdetään todenteolla vetämään.

1 Like

Mä sanoisin kans, että aika kovaa riuhdontaa tiedossa. Itsekin lähdin reitille vähän liian polleana, mutta hiekkatiellä käytävä taistelu omaa itseä ja fysiikan lakeja vastaan on tosiaan melko erilaista kuin asfaltilla. Nykäisin ekana päivänä reittiä pitkin Loviisaan, mutta olin perillä niin tuhoutunut, että yövyin jossain ABC:n takana olevan pururadan vieressä teltassa ja söin kylmiä leikkeleitä iltapalaksi. Seuraavana päivänä polvet oli edelleen niin kipeät ja psyyke miinuksella, että skippasin hiekkatiet ja ajoin suoraan Helsinkiin.

Tästä syytän kyllä vain itseäni kun tiesin polvessa olevan jotain kummallista ja muistelin parhaimpien vuosieni kilsoja.

3 Likes