Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

Ne on just parhaat tolle reissulle kun tietää että kun pääse ylös niin on perillä

nonii ku mun puolesta kivasti googlattiin ja sanottii et ammu vaan nii loin mielessäni tälläsen strategian et huutelen tässä enste ja sit treffit tua retkitavaramarkkinoilla tai jotain, whateverest population 0 jne.

tosiaankin niin eka fixie fuufuubabylon reissu tuli tehtyä tossa hiljan ja sillon menin kaikki kamppeet repussa; makuupussi, teltta, alusta, keittiö, yövaatetta jne. kaikki. hyvä reppu, vetää jonku 40L+ ja on aika kevyt jne ja ei se selässä varsinaisesti harmittanu ajaa kuruun ja takas eli suunnilleen 60km suuntaansa. eipä siinä, tuskin mulla paukkuja pitempiin ajoihin ees olis. tai no reenaa vaan nii kyä se siitä, mutta nyt eksyn aiheesta.

haluisinkin kysellä olisko täällä käyttäjillä omia tapoja toteuttaa noitten 1-2 yön mittasten retkien kamojen roudausta jollain muulla tavalla? toki jos henkisesti hyppäisitte mun housuihin tässä ja kelaisitte hommaa mash sscx fillarin kautta. siihen ei oikein saa pyörään kiinni mitään ritsejä tai muuta.

noh, mää vähän oon ajatellu että satulalaukku ehkä 10L olis yks hyvä tapa siirtää painoo pois selästä, se olis semi aerookin ilmeisesti (xD) ja sinne sais meneen joko kaikenlaista mitä ei välittömästi tarvi kuten makuupussi kuivapussissa tai emmä tiä, jotain romua mitä ei siirtymien aikana kaipaa TAI sit sinne just pajauttaiskin kaikkee mitä saattais haluta pikku pysähdyksellä kaivaa. ei ehkä tää jälkimmäinen idea. ehkä perutaan se. emmä tiä hitto apua : D edit: heiluuks sellanen isompi satulaukku kauheesti et onks se joku huolen häntä sit ja vaikuttaa ohjaamiseen tms?

no sit laukku kakkonen mikä menis tohon fillariin olis runkolaukku, mut näistä en sit tiäkkään et minkä kokosta. onks 5L pieni? onks niitä isompia ees? no mut sinne joku tubettaja pisti telttaa sun muuta. mä laittaisin varmaan kans telttaa ja ehkä juomista jne ku ei oo pullotelineitäkään tossa sexy cx:ssä. edit: miten sellanen runkolaukku vaikuttaa jos tuulee sivulta? onks se vähän niinku purje sit? et jos on kolmiosta paljon pinta alaa laukkua niin sit oot kyljellään kun puhaltaa hualella?

no mut enivei saisin siirrettyä painoo ja tilaaviäviä kamoja repusta pois fillariin niin samalla sit sais tekosyyn kattella jotain pienempää reppua. mahdollisesti sit tyyliin sen mitä litroissa menee tilavuutta fillariin niin vähentäis sen tosta 40L+ tilavuudesta eli vaikka jotain 20-30L reppua sit lähtis hakeen. reppuun varmaan menis sit safkaa lötkö juomapullo filttereineen jne

mut niinku mitä te tekisitte jos vaihtoehtona ei oo vaihtaa pyörää tai hommata uutta pyörää eikä kauheesti mahkuja kiinnittää pyörään mitään tarakoita tms (hitto siis lokaritkin vähän niin ja näin LOL) nii miten te lähtisitte tekeen tällästä? edit: ja siis jotenki mä en mielelläni laittais ohjaamoon laukkuja jne kauheesti ku koskaan sellasia kokeilematta mulla on fiilis että ne vaikuttais ohjaamiseen paljon, onks näin?

teltta mulla on naturehiken ultra lightinä myytyä tagaria, makuupussi aegismaxia ja puhallettava makuualusta. ruoka lämpiää kaasulla ja ruokailu titaani astioista eli ei kovin tilaavievä keittiö. noin niinku jos vähän tarttette osviittaa siitä millasta roipetta mää mukanani kannan ees.

ei kai täs muuten sit hitompii kiitos kun luitte ja hauskaa viikkoo (:

1 Like

Speksaisin jonkun retkihobon, ne ei paljon maksa. Sori, vastasin ohi sun kysymyksestä mut oman kokemuksen mukaan fiksi/sinkularetkeily vie sen suurimman nautinnon ja ilon sekä fiksillä ajamisesta että retkipyöräilystä. Fiksiretkipyörä on valitettavasti vähän sellanen worst of both worlds -skenaario kun fiksin parhaita puolia on mm. keveys ja ketteryys jotka ovat mennyttä pakatun lisäpainon takia. Tai noin mä sen koin muutaman fiksi/sinkularetken aikana, ei ollu niin hauskaa kuten yleensä, oikeestaan aika perseestä, ehdottomasti ei koskaan enää.

Toisaalta, ihmiset tykkää fiilistellä eri asioita ja rääkätä itteään eri tavoin ja se on ihan ok jos retkifiksi on sun juttu mut jos yhtään on retkikärpänen päässyt pureen niin jättäisin fiksin lastaamattomaan ajoon ja miettisin jotain muuta, et tuu katuun.

1 Like

ihan hyvin meni, kyä täs kaikenlaisia kokemuksia kuitenki kiinnostaa lukee (:

no jos jatkaisit tolla hobolinjallas niin minkä tyylistä pyörää mun sit kantsis kattella?

Mä tein viimekesänä yhen yön reissun silleen että 8l satulalaukku ja siihen päälle makuualusta sträpeillä. Eessä pieni tankolaukku missä naposteltavat. Se yks yö jäi kyllä nukkumatta kun ajoinki suoraan perille. Tavaraa mahtu ihan hyvin mutta jos ois ollu toinenki yö suunniteltuna niin ehkä runkolaukku tai isompi etulaukku tarakalle ois ollu fiksu niin ei tarvii pakkauslistaa karsia ihan älyttömästi.

Se 8l kuivapussi Restrapin satulaharnessissa heilu kyllä niin paljon että vähän meni tunteisiin. Varsinkin ylämäessä sen huomas. Tasasellahan se on ihan toimiva mutta ymmärtääkseni kaikki satulaukut heiluu. Hommasin just 5l satulalaukun eri puljulta testiin missä on kiinteä pussukka ja runkoon kiinnitys imho vähän fiksumpi eli ei ehkä heilu niin paljon. Seuraavaks sitten tommonen Carradicen laatikkomallinen.

Saat tulla hakemaan testiin ton 5l laukun multa jos haluat kun mun seuraava retki ajottuu vasta johonkin Juhannukseen

Riippu ihan budjetista, olemassa olevast kalustosta(löytyykö esim. potentiaalisia kiekkoja jne. valmiina) ja kuinka off-road haluat mennä. Soratiet huippuja, niitä ainakin kannattaa ajaa.

Esim. Joku ysärimaasturi tai miksei vaikka hybridi/cyclocross tjsp. 26", 28" molemmat toimii. Hobocross -langassa ainakin ideoita. Tykkään omasta 26" Harosta paljon, sit Franktonin 26" GT ja Paavin (olikohan tää 28")Hooger Booger tuli ekana mieleen esimerkkeinä palstan aktiiviretkihoboista.

E.26"/hobolangan terästuntsat ja konat mm. varmaan hyviä tämmöseen mut kovin slouppaava runko ei toki optimi runkolaukkujen/pakkaamisen kannalta.

Tässä mun tulkinta hobocrossarista. Yhtäkään retkeä tolla en oo tehny, mut vois jossain vaiheessa.

Viikonloppuna kokeilin huvin vuoksi laittaa Carradicen Bagmaniin (jota en oo aikaisemmin käyttänyt) 10l kuivapussin ja toimi hyvin myös. Oli aika mukava ensimmäinen yön yli reissu ilman sivulaukkuja.

5 Likes

Tässä oma tänhetkinen versio kiireettömästä retkipyörästä. Kuvassa yhen päivän setit, pidemmälle retkelle sitten satulalaukkua tai takatarakkaa kiinni tarpeen mukaan. Runkolaukkukin oli ja on kyllä laukuista ehkä kätevin.

7 Likes

Mulla ei ole missään pyörässä kiinnikkeitä tai telineitä ja en oo asentamassakaan. Pisin retki yksivaihteisella oli noin 1000km tosin ei telttaa mukana.

Satulalaukku: itellä Rapha-Apiduran onkohan se sitte 11 litranen. Ei heilu kun pakkaa sillä lailla että se on tiivis ja kiristää kunnolla. Oon mennyt usean vuoren yli yms tän kanssa ilman vaihteita eli runtannut ihan kunnolla ja kaikki muu heilui enemmän kuin laukku.

Runkolaukku: ite en saa kolmioon mahtumaan mitään mutta kahden litran vetoinen Apiduran toptube bag on tulossa. Tuon tyyppinen juttu ei ole ainakaan itellä ottanut tuuleen purjeena, testattu hyvin tuulisella saarella.

Edessä on vähän vaihtelevaa kokoonpanoa mutta dry bag ja sinne sisään esim makuupussi ja -alusta (jotka itsellä on enemmänkin kevyet kuin mukavat). Riippuu pyörän koosta ja lampuista että minkä kokoista mahtuu. Oma setti painaa ehkä jonkun 3kg enimmillään, eikä vaikuta ohjaukseen, mutta sen saa laittaa aika tarkasti kiinni voile strapeilla ettei osu eturenkaaseen töyssyissä.

Eli jos et halua hankkia matkaspesifiä pyörää niin ei oo mikään pakko.

1 Like

Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälaiset oli korkeuserot, oliko tää tyyliin hollannissa vai norjassa vai jotain siltä väliltä?

Juu, ei tarvii retkispesifiä pyörää mut jos sellaisen haluaa niin ei siitä ilosta paljoo tarvi maksaa jos jaksaa ite roplata vanhoja romuja.

Ite tykkään myös eräilystä, se on mulle olennainen osa pyöräretkeilyä ja panostan mukavuuteen ennemmin kuin vauhtiin niin varusteiden volyymikin on sit sen mukainen.

1 Like

tänks, mä saatan tulla sitä ainaki katteleen joskus, mut mä nyt aluks taidan tehä niin et koitan hahmottaa mitä noihin litratilavuuksiin vois ees saada. tälläsii niinku mielikuvaharjotuksia tiäksää : D

no tässä menit oikeestaan mun tulokulman ytimeen: mulla on tasan yks fillari eikä oikeestaan ollenkaan osia lojumassa ja budjetti on enempi tyyliin et jos on pätää nii on sen verran et ostasin pari pussia fillariin kii. mulla oli maantiepyörä viä pari viikkoo sitten, mutta mun kaveri tarvi sitä enemmän ku mää niin myin sen pois. eikä sillä siis mihinkään asvaltilta pois olis uskaltanukkaan mut, öö, nii pointtina vaa et mulla on yks fillari ja sillä mää koitan pärjätä kun ei nabostele painaa oppirahat volume II johonki ysärimaasturiin tms. hyvä huomio tosiaan toi et voi päästä halvallakin toki, mut jonkillaine reservi osia auttaa siihe!

en ihan kauheen off-road tbh. mää oon paljon parempi esimerkiks skeittaan kun ajaan polkupyörää : D mitä tarkotan tällä on se, että jos mun pitäis mennä kapeeta, kivistä ja juurakkoista polkua polkupyörällä niin olisin PULASSA. mut joo soratiet jne menee helposti viä tolla sscx.

en kyllä ollenkaan ylläty et sulla on jotenki elegantin näköne laitos tollanenki. salutee hei mansesta missä ikinä vaikuttakkaan tällä hetkellä (:

millaset ominaisuudet runkolaukussa tekee siitä sun mielestä kätevimmän? onks se jotain tyylii et ajaessakin aika helposti saatavilla tai jotain muuta?

@hemmetin_hemmetti kiitos hyvästä selostuksesta, näköjään aika saman suuntasta linjausta oot tässä vetäny mihin oon ite ohjautumassa. eli käytännössä on niinku vedettävissä toi mitä haen. millasella välityksellä oot sit noita reissuja ajanu?

yleisesti tattis vaan osallistuneille, hyvää dataa tippunu.

1 Like


Fiksillä just hyvä ajella laukkujen kanssa, jos joku sanoo muuta niin ei tarvii uskoo. Blackburnin laukut on ollu hyviä, saa myös laajennettua tohon keskikolmioon jos on sit juomapullot muualla.

3 Likes

mitäs sulla menee noihin kuvassa oleviin? kaikki mitä tarvit vai tuleeks viä reppu selkään? onks noi niinku yön/öiden yli reissuiluun?

Ei reppua ja ahteri kiittää. Oikeestaan kuvan setupilla oltu lähinnä luottokorttitouringia harrastamassa, mutta muutaman päivän vaatteet, evästä, makuupussi jne menee heittämällä.

Edit. Niin tosiaan laukut kuvassa tyhjiä, toi satulalaukku syö hyvin kamaa, eikä heilu pahemmin.

1 Like

right on!

eli mun visio satulalaukusta, runkolaukusta ja pienestä repusta ei oo mitenkään nobon uuvatin fantasiaa n1

1 Like

Joo suosittelen kokeilemaan, ihan hyvät on visiot!

2 Likes



Joskus vuosia sitten pärjäsin fiksi-konversiolla ja käppäsillä laukuilla hyvin viikon Gotlannissa, joku vajaa 800km tuli tunkattua. Nykyään ehkä pakkaan järkevämmin ja vähän parempiin laukkuihin, mut ei se oo aina varusteista kiinni. Frendillä oli sivulaukut ja teltta tartsilla.

E: ja tosiaan repussa 3l juomarakko ja vähän vaatetta ja evästä.

6 Likes

:sunglasses:

1 Like

Oli toki myös Hollannin reissu mutta pisin oli Espanjan läpi, 10 päivää ja tää oli pisin päivä Follow Reeta on Strava to see this activity. Join for free. eli vajaa 1500m nousua. Mutta yleisesti noin 80 km / 1000m per päivä. Pääasiassa tuossa rajoittaa että matkakumppani ei halua ajaa koko päivää.

1 Like

Oliskoha joku 18/46 en ees tiiä. Mutta siis ei oo kiinteä välitys

1 Like