Matka-ajot

Tulin just kotiin lenkiltä ja fillarin mittarissa on mun eka satanen. :slight_smile: Yhdellä vaihteella tietysti. 107km, 4:18h. Seuraava tavoite on kai sitten Amerikkalainen satanen, eli 100 mailia.

Kiinnostaako täällä muuten ketään Tour de Helsingin ajaminen tuossa syssymmällä?

mittari? Lenkki? Que? Habla?

Mä kyl ihan suosiolla ajelen vaihteiden kanssa vähän pidemmät pätkät. Tai niin sissiä musta ei vielä saa. Toisaalta mä kyl käytän succiksiakin.

Mut Tour de Helsinki on mielessä, ja Eteläkärjen ajot kans. Tosin ihan harrastelumielessä, jälkimmäinen on ainakin ihan perhetapahtuma.

Täällä kanssa Tour de Helsinki lievällä suunitteluasteella. Kattoo nyt mikä on kunto kesällä. Sinkulana tosin ajaisin, kiinteällä ehkä liikaa tasoitusta ja rankaisua polville. Vois olla aika zen-olo 140km fiksilenkin jälkeen.

Jees, ite ilmottauduin eilen Tour de Helsingille. Täl hetkellä mul on käytössä oinoastaan kaks fiksiä, mut kyl oon aika vakuuttunu, et toinen lentää pellolle ja tilalle tulee joku maantiepyörä.

Lenkkejä vaan pitäis saada enemmän alle. Eilen kävin iltasella 45 kilsaa vetämässä ja tänään aamukahvilla faijalla, yhteensä reilu 30 kilsaa. Tommoset ei kyl tosin varmaan pitkälle jeesaa, jos yli satanen ois tarkotus alkusyksystä polkee.

Sinänsä toi Tour de Helsinki ois mielenkiintonen fiksillä ajaa, mut pitäis saada joku porukka, jossa kaikki ajais fikseillä, muuten menee kaikki mäet vähä hölmöilyksi. Ja varmaan se jarruki pitäis asentaa, ei varmaan porukassa ajaminen ja äkkipysähdykset n. 120 km kohdalla ois mitään herkkua jarruttomalla :stuck_out_tongue:

Ei se satku oo paha. Perse voi puutua jos ei ole tottunut, mutta eiköhän täällä jokainen sen verran paljon sahaa, että kannikat kestää. Etenkin jos viitsii laittaa pehmustebyysat. Tietenkin jos tähtää johonkin 30+ keskinopeuksiin, niin sit voi lihakset valittaa jossain vaiheessa.

eeeeeeeeedit:

Pitäiskö joskus pyyhkäistä porukassa vaikka Kaitalammelle ja takaisin? Sais vähän makua kimppa-ajeluun. Itse matkahan on hyvin maltillinen.

konkeli - 6 hours ago »

Pitäiskö joskus pyyhkäistä porukassa vaikka Kaitalammelle ja takaisin? Sais vähän makua kimppa-ajeluun. Itse matkahan on hyvin maltillinen.

oma lenkkeilyni on tähän saakka suuntautunut sinkulamaasturilla metsään, mutta kyllä tota sinkuloitua crosscheckiä olis tarkoitus tässä kesällä jossain maantienreunassakin ulkoiluttaa, kaupunkisahaamisen lisäksi. jos sopivalla pullakahvivauhdilla ajellaan ja kalenteri sanoo "kyllä" niin olen mukana.
samuli-1 - 12 hours ago » Lenkkejä vaan pitäis saada enemmän alle. Eilen kävin iltasella 45 kilsaa vetämässä ja tänään aamukahvilla faijalla, yhteensä reilu 30 kilsaa. Tommoset ei kyl tosin varmaan pitkälle jeesaa, jos yli satanen ois tarkotus alkusyksystä polkee.
Mailicenturystä pidemmät on enemmän päästä kuin kunnosta kiinni. Tai no toki jonkinlainen peruskuntokin tarvitaan, mutta jos 40 km jaksaa heittämällä niin väitän että menee myös 200. Nimim. "pisin lenkki 308 km Pieksämäki-Helsinki" (enemmänkin ois varmaan mennyt mutta oli pohjalla 5 edeltävän päivän polkeminen Nuorgamista Pieksämäelle.)

Eikä niitä pitkiä reissuja varten kannata mitenkään varta vasten “treenata” tekemällä pitkiä lenkkejä, niistä vaan kestää paljon kauemmin palautua. Mieluummin just noita 30-100-kilsaisia useammin.

Njoo… mitä oon noita juttuja lueskellu ja faijan, vanhan maratoonarin, kanssa jutellu, ni kyl noita pitkiä (60+ kilsaa) pk-lenkkejäki pitäis tehdä. Siis toki jos jotain keposta matkavauhtia ajelee, ni jaksaahan sitä vaik kuinka paljon, mut ite tässä vaiheessa ajattelin jonneki 26 km/h -keskarin ryhmään tähdätä. En tiiä, onko vähän liikaa, mut ainaki tommoset 30 kilsan lenkit tässä vaiheessa menee tuota vauhtia ja jos vielä ton 3 kk sais reenattua…

Ja ite karvaasti huomasin, et tankkaamisellakin on aika paljo tekemistä jaksamisen kanssa, ku parina päivänä olin vähä huonosti syöny ja lähdin kaverilla Sipoossa käymään (30 km per suunta). Takasin tullessa Itiksen paikkeilla tuli ihan totaalinen stoppi yhessä isossa mäessä ja sen vikan 10 km joutu kyl jo pidättelee itkua, et pääsi kotiin asti. Pari kertaa piti pysähtyä huilaamaan ja ei meinannu ees jaksaa seistä. Samoin oli ihan tuskaa ku pyörässä suht matala ajoasento ja ojentajatkaan ei ois jaksanu enää ollenkaan. Mut ehkä tuostakin oppi jotain…

Samuli mainitsikin tuon ajoasentoasian. Pidemmille reissuille se on syytä hioa kondikseen, ja siinä taas auttaa oikean runko. Mulla yleensä vetää ensimmäisten pidempien lenkkien jälkeen alaselkä jumiin maantiepyörällä, kun se on hippasen liian pitkä mulle. Käsille taas kunnollinen droppitanko tekee terää, noi riserit ja suorat stongat on ihan helvettiä pidemmän päälle, kädet puutuu varmasti jos niiden päälle pitää painoa pistää eikä kykene vaihtelemaan ajoasentoa.

Kai te juotte kunnolla nesteitä pidemmillä lenkeillä? Mulla on vähintään camelbak mukana ja joskus pari isoa juomapulloakin. Banaani kans ajotakin fikkaan, sillä alkaa jo selvitä.

Smurf - 18 hours ago » mittari? Lenkki? Que? Habla?
Jeah. Nopeusmittarilla pidetään tyttöystävälle sopivaa keskinopeutta ja sykemittarilla pidetään itelle sopivaa vauhtia.
samuli-1 - 10 minutes ago » Ja ite karvaasti huomasin, et tankkaamisellakin on aika paljo tekemistä jaksamisen kanssa, ku parina päivänä olin vähä huonosti syöny ja lähdin kaverilla Sipoossa käymään (30 km per suunta).
Toi tankkaus valkeni mulle kunnolla tuolla K-Raudassa. Duunin jälkeen, kun lähtee 60km lenkille, niin on lopussa aivan poikki, mutta kun viikonloppuna tankkaa lauantaina pastaa iltapalaksi, niin sunnuntaiaamuna jaksaa polkea helposti tuonne satasen tienoille. Tänä keväänä oon oppinut käyttämään urheilujuomiakin. Enää ei kramppaa pohkeet pitkää lenkkiä seuraavana yönä.

Edit: Eilen oli mukana kaksi 0.9l urheilujuomapulloa. Melkein kokonaan meni molemmat (toinen tyhjeni kotipihassa). Jos olis kunnon helle, niin pitäis varmaan olla matkan varrella juottopiste.

Tänään tuli käytyä Porvoossa. Menomatkalla ihan törkee vastatuuli. Ylämäissä meinas 48/17 hyydyttää tuulen takia aika pahasti. Paluumatkan raikas sade piristi kivasti, mutta veti olon niin kohmeeseen, että nöyrryin ja hyppäsin metroon Itiksessä. Alunperin piti olla yötä mestoilla, mutta alkoi känninen örvellys vituttamaan niin paljon, että poljin samantien takaisin. Tästä bonuksena törkeen painava laukku täynnä vaihtovaatteita ja yöpymistarvikkeita. Matkalla oli perse vankilakipeä, mutta eipä tuo enää tunnu niin epämukavalta.

Vätternrundan eli 300 km tuli fiksillä ajettua viime lauantaina. Eräänä tavoitteena oli saada vaihdepyöräilijät mietteliäiksi, enkä pane pahakseni jos mietteliäisyys leviää myös hipster-piireihin.

Kokonaisaika taukoineen hieman alle kymmenen tuntia, välitys 44-16. 44-15 olisi ollut parempi, koska nopeus oli aika kova myötätuulessa ja jonoissa. Reitin harvat ja loivat ylämäet kiipesi helposti ja alamäissäkin pysyin kyydissä.

Jalat säilyivät kohtuullisen tuoreina loppuun asti, mistä kiitos tasaiselle pyörittämiselle ja lyhyille 165-kammille. Perse ei ottanut liikaa itseensä, mutta olihan sen päällä työlästä istua välillä.

Pienten ympyröiden ajaminen takaperin ei ole enää muotia. Nykyään pitää ajaa isoja ympyröitä etuperin.

^Tuolle isoa kunnioitusta. Piti tänä vuonna käväistä vaihdekapineella mestoilla, mutta missasin ilmoittautumiset. Ens vuonna sit.

Muodista en tiedä, mutta kova suoritus silti!

Ja jos jotain nyt kiinnostaa, niin Tahkollakin ajettiin (en siis itse ajanut) 120km maastofixillä. Minut tuo ainakin pisti mietteliääksi: a) kuinka paska kunto itsellä voi olla? b) kuinka huono ajotekniikka itsellä on? :slight_smile: Piireistä en tiedä mitään, enkä haluakaan tietää (Karen ekaan kappaleeseen viitatakseni)

Kare_Eskolan jutut jätetään viel omiin sfääreihinsä, mut ite oon kyllä tyytyväinen tän päiväseen.

Kaupunkifiksillä Haminasta Helsinkiin. Mittaria ei juuri tuossa pyörässä ole, mut jotain 150-160 kilsaa varmaan. Välityksenä 42/16, joka toimi erinomaisesti. Toki noin pitkällä matkalla alamäissä se pyörittäminen rupeaa harmittamaan, mut sellasta se fiksillä on. Jarruttomalla ei viitti hirveen usein jalkojakaan polkimista irrottaa alamäissä.

Suurimmaksi ongelmaksi tuossa oikeastaan muodostui se, että kämmenet meni ihan soosiksi riser-tangon kanssa. Niihin otteisiin kun ei hirveitä variaatioita saa tehtyä, niin Porvoosta Helsinkiin oli kämmenet yhdestä kohtaa niin kipeet, ettei ihan semmosta perusotetta voinu pitää enää ollenkaan. Mut keksimpähän uuden “otteen”, eli kyynärvarsilla nojaamisen stongaan.

Toki persekin oli aika koetuksella, kun sitä ei esim. alamäissä pääse huilauttamaan.

Pari noin puolen tunnin kahvitaukoa pidin ja kokonaisaika 8 tuntia. Reiden jakso ihan sika hyvin koko matka. Sitte ku kotiovella hyppäs satulan selästä, ni väsymys iski melkosen kovaa…

Alun perin mut piti pari viikkoa sitten ajaa mökille Haminaan vaihdemaantiepyörällä, mut silloin venähti selkä, eikä ajamisesta ois tullu mitään. Nyt päätin ottaa touhusta ilon irti kunnolla, kun toi steamrollerin runko on jotenki tosi mukava ja jämäkkä ajaa, eikä sillä mitää kunnon matkoja tullu ajettua. Muutenki pitäis sitä vaihdepyörää pitäis taas huoltaa ja säätää… boring…

Kurvailun tuolta Turusta Salon kautta Karjaalle Swobon Sanchezilla. Alla suht hyvä tankkaus, että sen puoleen jaksoi sopivasti. Matkaa kertyi noin 120km kun yhdessä kohtaa otin väärän vasurin ja hups, matkaa ylimääräiset 15km. 48-16 oli lopun pienissä ylämäissä aika killeriä. Ei meinannut ylös päästä. Kokonaisaika oli 5h josta hengailin 45min Salossa syöden ja noin 15 min toisella tauolla jossain Karjalohjalla.

Ajoasento oli se perus pystyjöpöttäjä koko matkan, mutta yllättävän hyvin siinä viihtyi. Pakariosasto semihellänä jälkikäteen.

Itsellä on sormenpäät ja kämmenpohjat edelleen kihelmöivän tuntuiset, kun eilen heitettiin joku 45-50km kiertoajelu Vantaalla. Suoralla tangolla ja kovilla ja ohuilla Yoshida Champ Keirin-gripeillä. Ikävä tuli kyllä bullhornia.

^Heitin vähän vastaavan, tosin Kaitalammelle ja paluumatkalla pientä palloilua Vantaan mopopoikien kiusattavana.

Huomiot:
a) kädet puutuivat riseriin nojaillessa. Tämän nyt saattoi arvatakin.
b) draveneiden semijäykkä tennarinpohja on sittenkin ihan liian pehmoinen pidemmälle reissulle, oikea jalkapohja puutui varsin messevästi.
c) juomapullo olis kiva käden ulottuvilla, ei laukussa. Viritän jonkun jesseteippihässäkän.

itse kaipasin juomakassia letkuineen laukkuun. hölmöä jättää tuommoisena päivänä pois, kun kerran semmoisen omistaa. vois kuvitella että telineessä veteen olisi sama laittaa jo teepussi mukaan tuossa auringonpaisteessa. Laukussa en sijaan pysyy lämmöt kohtuullisena, mutta kassin letkuhan on tunnetusti juuri sen sopivan hörppäyksen tilavuinen, mutta myös erittäin nopeasti lämpenevä olalla lojuessaan. oispa jo syksy.