Masi Speciale -08 ja paljon kysymyksiä

Todettuani jo kauan sitten tämän foorumin perimmäisen tiedon lähteeksi, rohkaisin mieleni ja tulin täältä pyytämään vastauksia kysymyksiini:-) Kun edellinen kesä alkoi, alkoi samalla suuri innokkuuteni fillareita kohtaan. Yhden fixin sain jo kasattua ja nyt sitten rakastuin ko. Masin runkoon ja siitähän sitten olisi tulossa kilpailija “vanhalle” maantieohjukselleni.

Eli asiaan: Homma alkaisi kiekoista, ja olen tuumaillut että koostaisin ne Mavicin Open Pro kehistä, Miche Primaton road- navoista, Get Your Wiggle On | Cycle, Run & Outdoor Shop | Wiggle ja siihen sitten kiinni Velocen 10-vauhtinen pakka. Mutta rullamitalla kun mittailin tuota rungon takahaarukan leveyttä, sain keskeltä keskelle 140mm ja kun tuolla napojen kuvauksessa sanotaan että taka-akseli olisi 130mm, niin onko se liian kapoinen että pitäisikö suosiolla etsiä jotkun muut navat?

Ja sitten se ohjainlaakeri. Rungossa oli saapuessaan pieni tämmi emäputkessa, voiko sen korjata vasaralla naputtelemalla, vaiko vain survaisemalla ohjainlaakerin kupit paikalleen?? Mittaus tulos emäputken halkaisijasta oli n. 3,6cm, eli se tarkoittanee 1 1/8" ohjainlaakeria ja kierteellistähän siihen olin ajatellut! Campan Record?? Keulaa ei tullut rungon mukana eli onko siinäkin sitten jotain oleellista mitä minun pitäisi ottaa huomioon kun se keula pitäisi jostain siihen hommata??? Teräsrungosta kun puhutaan, niin olin ajatellut että josko jostain kromatun teräskeulan siihen saisi…

Singlespeedshopissa katselin Nitton stemmejä, maksaako niissä vain se njs-leima?? Olisiko jotain fiksua quilli-stemmiä eri hinnalla tarjolla?

takahaarukasta puhuttaessa on droppien välinen sisämitta se ratkaisevin. Prikoilla ja holkeilla voi toki napaa vähän levitellä.

Headset infoa:

Quilli stemmejä on moneen lähtöön, esim. il dottore myy ihan nättiä, avattavaa ITM mallia mikä mahdollistaa stongan irrottamisen ilman tankoteippien poistamista. Näyttäis olevan myös 1 1/8 kierteellistä keulaakin tarjolla.

Jaajaa. Masin sivuilla on paria tyyppiä Spesiaalia, joista toisesta ei pysty tekemään fiksiä kuin taikavälityksellä ja toisesta ei maantiepyörää oikein millään. Minkälaiset taka-akselin hahlot tässä Masi Specialessasi on? Jos siinä on taakse aukeavat ratapäät ja vaihtajan korvake puuttuu, homma menee kovasti kikkailemisen puolelle. Jos taas toisinpäin ja tiedät kikkailleesi taikavälitysten kanssa, voit huoleti tilata nuo navat ja homma toimii.

http://www.masibikes.com/steel/speciale-commuter/ tästähän meillä siis tarkalleen ottaen on kyse, tosin vain pari vuotta vanhemmasta mallista. Siellä sanovat että samassa rungossa on mahdollisuus mennä vaihteilla tai ilman… Tönärillä sain tuohon takahaarukkaan sen 134mm, että onko mulla nyt sitten konkreettisesti mahdollisuus tehdä siitä se maantiepyörä kun jostain luin että tuohon leveyteen saa nimenomaan sen 9-10 vauhtisen pakan? dropoutithan siinä on vaakat…

Jos dropouteissa (kuten kuvissa) on vaihtajan korvake niin onhan siitä silloin mahdollista tehdä vaihteellinen, myös “irtokorvakkeita” on mahdollista laittaa sellaisiin runkoihin joissa korvaketta ei ole, mutta ne liittyvät yleensä halpisvaihtajiin.

Etsit vaan sopivan kokoisen takanavan / kiekon jossa sellainen on. Mitä lähempänä tuota haarukan leveyttä, sitä parempi. Muutaman millin se kärsii helposti varmaan mahduttaa, sheldonilla on tuohonkin joku taulukko mitä se suosittaa.

130 ja + takahaarukkaan on hyvät mahdollisuudet asentaa 9-10 pakkainen napa. Jos laitat indeksoidun (ne pykälät) vaihteensiirtojärjestelmän niin huomioi se että valittu pakka, kahvavaihtaja (yleisin nykyisin) ja vaihteensiirriin ovat yhteensopivia. Vaihteensiirtimen häkin pituutta valitessa pitää tietää isoimman rattaan koko. Veloceen velocen muutkin osat siis.

134 mm lienee sekin pieni mittavirhe. 135 mm on näes maastotakanavan leveys. En tiedä, saako noita Campan vapareilla kovin helposti. Shimano/sram-yhteensopivana saa helposti, ja ainakin sramilla taitaa olla 10-pakka maastokäyttöön.

alfamerin polkupyörä kirjassa sanotaan että lyhyt häkki olisi kaksrattaiselle paketille ja pitempi häkki sitten kolmerattaiselle?? mutta miten tuo ohjainlaakeri? onko se emäputken halkaisija ratkaiseva tekijä sille että tuleeko siihen minkä kokoinen keula, ja keula sitten kertoo sen ohjainlaakerin koon? vai toisinpäin? onko siinä viime kädessä kierteellisellä ja kierteettömällä käytössä muuta eroa kuin ulkonäkö?

Tuollahan tuo spekseissä seisoo, että 132.5mm spacing. Eli sama systeemi, kuin Surlyn Cross-Checkissä. Käy siis sekä maasto että maantienavat. Teräs myötää helposti tuon 3mm suuntaansa. Paskalla tönärillä tai mitatessa voimaa käyttämällä saa helposti samat virheet aikaseksi. Omassa Surlyssä oon käyttänyt molempia leveyksiä shimanon 9-pakalla ilman mitn ongelmia.