MACK navat kiinnostaa?

Kolme lowflangeparia taloudessa, vuodesta 2012 0 ongelmaa. Yhteen etunapaan oon laakerit vaihtanu, kaikki 32h. Vaan mistä sitä tietää

Noni, Puolasta tuli ihan mieluisaa postia:

olipa ikäviä uutisia mack naabels haters club jäsenistölle

Onko kaikissa mackkilöisissä italo lukkorenkaan kierteet? Pyörittelin da ratanapaan ja hyvin kiristyi ja irtosi.

Et pitääkö laittaa pave hki keikkaa et tuokaa mulle kotio sellanen

On

Onks joku kokeillut muuntaa 120-millistä napaa 135-milliseks? Kokemukset, ja miksei mielipiteetkin, kiinnostais.

Myönnetään: en edes yrittänyt selvittää itse.

Yhden Michen ja pari Surlyn takanapaa olen konvertoinnut satakolmefemmaks. Räjäyttää navan, asentaa leveämmän akselin ja pari 7,5mm spaceria. Vartin homma.

Yllämainituissa navoissa on tietty kierteillä olevat kartiot jotka tulevat konelaakereita vastaan. En tiedä miten mahtaa onnistua sellaisia joissa ei.

Edit. Oho, tää olikin Mack topikki. Sorge

amt - 21:50, 1.9.2019 » Onks joku kokeillut muuntaa 120-millistä napaa 135-milliseks? Kokemukset, ja miksei mielipiteetkin, kiinnostais. Myönnetään: en edes yrittänyt selvittää itse.
varmaan helpoiten toimii niin, että tilaat mackiltä 135mm akselin. tai sit sorvailee ite niinq pro. 15€/ilta voi tulla kontille harjotteleen.

Mulla on Mackeihin 5-milliset spacerit, joilla kaiken logiikan mukaan pitäisi mennä tietysti 130-milliseksi. Vai onkohan ne 7,5 mm sit, en ole mitannut tai käyttänyt. Korjatkaa jos oon väärässä, mutta eikö tämmösellä rakenteella riitä, että on oikean kokoiset spacerit siis välissä (ja riittävän pitkät pultit tietty)?

gelsmander - 8:36, 2.9.2019 » Mulla on Mackeihin 5-milliset spacerit, joilla kaiken logiikan mukaan pitäisi mennä tietysti 130-milliseksi. Vai onkohan ne 7,5 mm sit, en ole mitannut tai käyttänyt. Korjatkaa jos oon väärässä, mutta eikö tämmösellä rakenteella riitä, että on oikean kokoiset spacerit siis välissä (ja riittävän pitkät pultit tietty)?
Hei, ei voi noin yksinkertasesti ratkasta ongelmia!

Mackissähä oliki ne 10mm pultit? Joo, kyllä ne kestää spacereiden kanssa kepeesti kunhan eivät jää lyhyeksi.

Kymmenen vuotta vanhoissa matalissa ratamackeissa on alkanu tuntumaan pintä rohinaa ja vähän vinkumista. Alkaako konelaakerit olemaan tiensä päässä?
Nettisivuilta löytyy ohjeet purkuun, mutta näköjään tarvii jotain välineitä. Onko kukaan huoltanu noita?

Mä vaihdoin nelisen vuotta tms sitten laakerit uusiksi ratanavoista, en muista että ois tarvinnut mitään erityisiä työkaluja, mut voin tietty muistaa väärinkin. Mackin omilla ohjeilla tein.

Mistä löyty laakerit?

Hajosi laippa takanavasta, niin veijo-Mack laitto uuden navan rungon postiin ja tilasin sitten samaan syssyyn uudet laakerit, kun ne vähän sirkutti ja oli hiukka rouheet.

En oo virallisia ohjeita koskaan nähnyt, mutta työkaluiksi on riittänyt vasara ja hex-avaimet, ja niillä on pariin kertaan ongelmitta superlightien laakerit vaihtuneet.

Noniin, eli ei muuta ku laakereita ettimään.

Sivuilla sanotaan, että
Bearings availability:
6803 RS standard,
6803 RS stainless steel

Ikinä en ole laakereita vaihdellu, joten lyönkö ton googleen ja ostan vaan jotku?

Laakerinetti.comista oon itse näköjään joskus tilannut, mutta saa näitä monista pyöräliikkeistäkin tai vaikka Etrasta.Näissä taitaa vähän vaihdella valmistusvuodesta riippuen laakerimallit, tai olikohan näin? Varmimmalla pääsee tietysti kun kattoo mitkä on vanhat.

Tsekkasin että nykyisissä Mackeissani on edessä 2 x 6803RS ja takana 2 x 6902RS.

Näinhän se on. Tarvii vaan joka päivä pyörää, eikä jaksa alkaa purkamaan, katsomaan mitä siellä on ja laittamaan takas. Pitää siis ootella syyslomaa ja tehä tämä sillon. Kiitti vinkeistä!

Menin ny kuitenki aukasemaan ton ja 6802RS löyty sisältä.

Jonka aukasin ja puhistin ja laitoin uudet rasvat. Näköjään noinkin voi tehdä. Saa nähä kauan pärjää.