MAASTOPYÖRÄT enduro / am / trail / xc / dh / dirtti jne. keskustelu

Tommosta jotain pukkailis täällä. Hommailin vuosia sitten Radonin 29er etujouskarin, nestelevareilla ja kaikkee. Sit tuli 26er GT alle ja jotenkin se opettelu alusta asti vähä kiinnosti ja sit myinkin Radonin pois. 26er täysjäykkä ohjusgeolla on aika armoton ja säälimätön. Mut veikkaan että oon tässä vuoden kahen aikana oppin enemmän maastopyöräilystä ku mitä ton Radonin kanssa ehdin (toki osaa mitään vieläkään, mut noin niinku teoriassa).

Mut nyt tosiaan tulossa päivitystä talliin koska mtb-camp fever iski.

Vielä uupuis kiekot ja se ois valmis ajoon. Oonkin ap:t kiusannu viesteillä jatkuvasti kun himottelee kaikki mahdolliset kiekot, mutta kyllä tää nyt näyttäis siltä että oottelen ihan suosiolla tiliä ja sen semmosta että saan ostettua Hopet alle. Myös jarrut pitäis ostella. Bike-componentissa olis alennuksessa ollu Saintit, mutta taidan myöhästyä siitä junasta ja valita sitten mahdollisesti SLX alle.

Buildi tulee olee aika jännä. 160mm keula, 26" vanteet ja 16" runko. Veikkailuja tullu jo että jää mulle 170cm mittaselle liian lyhkäseksi. Se voi olla. Mut helppohan se sitten on tulevaisuduessa vaihtaa osasia.

Ps. Kiva että tää triidi tuli, koska mietin jo oman foorumin perustamista tän asian tiimoille.

Tuli tässä taannoin twitteriin itkettyä oman maastopyörän pöllimistä kellarikomerosta.
Yläaste-/lukioikäisenä painoin kaksi kesää duunia Rautian lautapihalla, että sain ostettua tilauksesta rakennetun Steppenwolf Tycoon CR:än. Oli muuten elämäni paras ostos.
Vaikka käyttö oli viime vuosina jäänyt aika vähäiseksi ajattelin, että nyt työelämään siirryttyä olisi varaa vaihtaa osia parempiin/uusiin. Noh, eipähän tarvitse sitäkään miettiä. Vakuutusyhtiöstä tuskin tulee kovinkaan kummoista korvausta.
Kuva netistä:
http://forum.mountainbike-magazin.de/forum/attachments/mountainbike-bikeboerse/6779d1332189005-verkaufe-steppenwolf-tycoon-xr-elite-bj-2008-dsc_4354.jpg

Tässä omat sinkulamaasturit v. 2007–2017. Orangella tuli kerran osallistuttua enskakisoihinkin, tosin ne taisivat olla silloin vähän erilaisia. Sininen Haro Mary SS:kin oli mutta kuvaa ei löydy, meni KMW:lle ja taitaa olla Jneedillä? Kaikki muutkin pyörät taitaa olla foorumilaisilta tai menneet sittemmin foorumilaisille…

Mitä mieltä onko karate monkeysta minkä tyyppiseen maastoajoon kun kontekstina ei ole sojotus? En tajua maastureista oikeasti mitään, siksi kysyn

Nykyisen KM:m luulisin taipuvan kaikkeen käyttöön. Edellisellä versiolla olen ajanut kaikkea työmatkoista enduro-kisoihin.

Hyvä topikki ja asiallista kalustoa.
Tsempit Leonardolle, tollanen kyllä syö varmasti miestä huolella.

Tossa oma tosissaanajopyörä, pääasiassa painovoima-avusteiseen menoon. Vähän overkill jos ei ole alamäkeä mutta tulee tolla välillä ihan peruslenkkiäkin ajeltua.

Ja ne pari muuta jotka on jo täällä nähty.

Last FF

2SoulsCycles QH/SJ

Normilenkit useimmiten menee noilla jäykkäperillä mutta alkanut vähän tuntua josko polkuajoonkin pitäisi olla täpäri, lähinnä kroonisten selkäkipujen takia. Tiedä sitten auttaisiko vai ei.

ittellä tosiaan ollut nyt keväästä nukeproof mega 275

lyrikki
vähä tunattu monarch plus
hope/flowmkIII
normaalisti kuvasta poiketen 150mm reverbi kiinni. Haluaisin jonkun pidemmällä liikkeellä olevan kunnon tolpan. Ehkä bikeyoke joskus

jarrut pitäis saada uudet, saintit vaikka

aikalailla alamäkee ja sellasta tullut ajeltua vaan nykyjään. Kahdet endurokisat kans. Kausi jäi vaan torsoksi ku loukkaannuin taas. Jäi kaikki kunnon jutut kuvaamatta ja vikat kisat ajamatta ja suomesta muuttamatta ennen talvea ja vituttaa ihan saatanasti, mutta ei auta. Pitkä rehabi. No en ois perustanu tätä topikkii ellen ois kotona makaamassa!

Täs nuke bikeparkmodessa

tässä viimeset kuvatut klipit tältä kaudelta

always go full enduro

edit. Paras ja mulle tyyliin sopivin pyörä mitä oon koskaan omistanu

kiitos myös julkisesti käyttäjälle salomo kaikesta PMspekulaatiosta tässä parin vuoden aikana

Okei eli enduro on hyppyrihommia?

Nyt on enää am/trail/xc erot hakusessa.

voin kirjottaa listauksen nyt. Kestää hetki

Lisää turkulaisuutta tähän perään


Full custom Perusta. Näin hiukan ajaneena emäputki ois voinu ehkä olla vähä pidempi, mut muuten kiva. Myös reach ois hyvin voinu olla hiukan pidempi, mutta ei tämä missään nimessä liian lyhyt ole. Vanhan on one 456:n reach oli jotain 410 mm, joten noin 10 cm pidempi pyörä tuntui paperilla aikamoiselta harppaukselta. Kuski on noin 191 cm.

Ohjauskulma 64°, pystyputki 74,5° Stack jotain 630 ja reach 495, 150 mm Pike, vois ehkä koittaa 160 mm joustavana myös. Kuvasta poiketen nyt on 150 mm hissitolppa, uus ohjaustanko ja Zee-jarrusatulat, vaikkei niitä kai kuvasta nääkkään.

Speksaukset toimi rakentajajäbän kanssa hyvin, vaikka hänen engalntinsa paikoitellen ontui. Jälkikäteen mietittynä piirtäisin ehkä mielummin ite kuvan vaikka bikecadissa ja lähettäisin valmiin sit suoraan tohon firmaan, niin nopeutuis prosessi aika huomattavasti imo.

Kunnon enduropyörät on aika pitkäjoustoisia pääosin alamäkeen tarkoitettuja pyöriä, joilla nyt voi muutakin ajaa. Esimerkiksi kuitenkin tasaiseen polkuajoon aika tylsiä ja overkill. Tosi hyviä ajaa esim bikeparkkia ja hyppyreitä. Yleensäkin kaikkea, missä pääsee alamäkeen tai voi jotain sen pyörän kanssa sekoilla.

Nykyenduroa kisataan ajamalla aika dh-henkisiä ratoja. ratoja, eli erikoiskokeita on kisoissa noin kymmenen. Radat ajetaan yhden tai kahden päivän sisällä putkeen niin, että myös siirtymät ratojen välillä ajetaan itse. Vain alamäki, eli EK-osuudet kellotetaan.

AM/trail tarkoitetaan yleensä vähän kevyempää, mutta aika samantyyppistä pyörää kuin enduropyörä. Usein vähemmän joustoa, mutta kulmat voi olla hyvinkin samanlaiset kuin enduropyörässä. Monesti enduroa kisataan myös am/trail -henkisillä pyörillä. Nää pyörät sopii usein myös tosi kovaan ajoon. Riippuen kuskista.

Xc-pyörät on kaikista keveimpiä ja niiden alamäkiominaisuudet on aika heikkoja. Hyviä tasaisella ja ylämäessä.

ja oikeesti näillä ei oo mitään väliä. Aika veteen piirretty viiva usein. Kunhan löytää omaan ajamiseen sopivan oloisen pyörän.

Aukesihan nämäkin vihdoin. Kiitän.

Frankton - 11:18, 15.8.2017 » Buildi tulee olee aika jännä. 160mm keula, 26" vanteet ja 16" runko. Veikkailuja tullu jo että jää mulle 170cm mittaselle liian lyhkäseksi.
Mä oon vähän mieltä että maastorungot on karanneet jo liian pitkiksi tossa vuosi-pari sitten. En toki oo hirveesti maastossa viime aikoina päässy ajelemaankaan, mutta omaan käyttöön 29er 16" On-One aivan hyvä, t. 175 ja sisämitta 81.

Postaan sisältöä illalla jos muistan.

YT Capra Al 2016 on ollut alla kohta puolitoista vuotta. Kaikki maastoajot sillä - toista kautta enskan SM-sarjaa, trailit ja bikeparkit. Helposti paras maastopyörä mitä mulla ollut tähän asti vaikka onkin toiseksi halvin (n=15). Vähän voisi pidempi olla mutta muuten oikein hyvä. Osia korvattu orkkiksestä sitä mukaa kun on rikki mennyt. Hyvä peli, menisi paljon kovempaa kuin kuski uskaltaa. Laitetaan ajokuva Leviltä parin viikon takaa kun ne on kivoja ja joku on hyvän kuvan onnistunut ottamaan.
https://farm5.staticflickr.com/4291/36231387386_cafbd542a8_z.jpgAD1V6724 by Mikko, on Flickr

29er YT Jeffsy ois tällä hetkellä ykkösvaihtoehto do-it-all-pyöräksi koska kaipaan edellisen 29er-maasturin rullaavuutta keskuspuiston juurakkohelvetissä. Mutta ajetaan nyt tuolla Capralla kun sellainen on.

Ps. Forces munez

vasaraasialainen - 11:15, 15.8.2017 » Niin, siis meinasin, että miksi Salsa? Prolla ja varmasti muillakin on tuollaisia pikalukkoja. EDIT: Pakko myöntää, että kuvissa näyttää Salsan vipu pisimmältä.
Joo, toi iso vipu ja värimaailma ainaki miellytti mua (ostin tosin mustan koska foxcompil ei ollu liilaa tai oranssia, lol) mut internetz arvosteluiden mukaan on paras pito ilman megakiristystä. Toki myös saatavuus vaikutti :---) Musta tuntuu et useimmis kaupois on vaa prota ja bbbtä, ei esim hopee tai muuta hifii. Toisaalta myös salsan tuoma status oli vaan saatava.

tää ois itel kans jos täpärin joskus

http://14761-presscdn-0-15.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/01/YT-JEFFSY-vs-Santa-Cruz-Hightower-Review-CB-web-18-1140x760.jpg

happo-orgiat - 10:15, 15.8.2017 » [s]hyvä[/s]paras topik

Bemaksilla hyppääminen on tuntunut niin helpolta että se on vienyt mielenkiintoa maastoilusta. Laittaisin tuoretta kuvaa mtbstä jos olisi toimiva kamera. Avainsanat 559/150mm 65 keulakulma takajäykkis ja 100mm KS dropperi. Tänään sain ilmaiseksi ihan ok dirttirungon. Saas nähdä mikä homma.

kakstobaselt viel meikän niner

täysin ekseehän toi siis o

täl hetkel haarukassa vettä ja palat loppu. pitäs laittaa ajokuntoo