Maantiepyörästä fiksiksi

Moro!

Kiinnostais saada tehtyä tollanen muutos, eli pitäs saada vanhasta tunturin maantiepyörästä jonkunnäköinen fiksipyörä. Aloittelija olen pyörissä, ainoastaan ajo- ja pientä korjauskokemusta löytyy. Kysyn heti aluksi että onko järkevää/mahdollista yrittää saada tällaisesta pyörästä fiksiä?

Sellasen askeleen olen tässä projektissa tehnyt, että rungon olen riisunut ja takakiekosta olen rataspakan irroittanut, ohessa kuva tai pari tuosta.

Mahd. paljon vinkkejä otan vastaan

kuva

kuva 2

Onko tuollaiseen mahdollista asentaa fiksiratasta, ja mikä olisi helpoin tapa?
Pahoittelen kuvien huonoa laatua.

Moi!

Kuvat saat näkymään esim. tällä http://tinypic.com/,Omasta kokemuksesta voin kertoa että kannataa ainakin hommata kunnon työkalut.Niillä on kiva sitten rakentaa vaikka siitä kuuluisasta einarin polkupyörästä kunnon menopeli.

sori,kuvat näkyykin,miun moka!

Sheldon Brownin fiksikonversio-ohjeet: http://sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

Itse neuvoisin ostamaan fiksikiekot, tai ainakin takakiekon. Selviää vähemmillä ongelmilla ja kiekkoja voi sitten käyttää uusiksi seuraavassa projektissa.

Suicide-ratkaisun tuosta kyllä saa aikaiseksi, mutta edeltävien kirjoittajien mukaisesti skippaisin suosiolla ja hankkisin oikean tarkoitukseen sopivamman navan.

suicide hub:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs097.snc4/36223_399966447953_823527953_4125614_4096606_n.jpg

edit: yhdyn konkelin kommentteihin mutta jos aiot kuitenkin niin brittikeskiön lukkorenkaalla tämä on lukittu. Ketjurattaasta sorvattiin 1,5mm veks jotta lukkorengas sai tarpeeksi tarttumapinta-alaa kierteeltä.

Periaateessa on, tulosta kutsutaan “suicide” -navaksi - ei kovin suositeltava mummiälestä.

Helpoin tapa on ostaa paikallisesta pyöräkaupasta tai internetskusta valmis fiksikelpoinen takakiekko, johon saa tarpeellisen vastakierteisen lukkorenkaan pitämään sitä fiksiratasta paikallaan.

jepjep.! Kiitos paljon vastauksista!
Mistä tiedän millanen takanapa tohon sopii?

Kiekot pitää varmaan ostaa myös.

Jos haluaa valmiina niin edukkaasti esim. nämä mutta jos löytyy kiekon rakennustaitoa niin irtonapoja saa myös. Jos takahaarukan leveys on 126mm niin 120mm napa käy koska terästä voip taivuttaa snadisti. Eiku mittaamaan. Pyörähuolto Lauttasaaressa myy myös valmiita kiekkosettejä.

Kiekko=napa, pinnat, nippelit ja kehä (vanne).

Pitäisikö tehdä foorumin etusivulle sticky-lanka jossa on linkit konversio-ohjeisiin (Sheldon, Fixed Gear 101, Bob’s Garage ja mitä näitä nyt oli), kun porukkaa kuitenkin riittää kyselemässä omissa langoissaan samoja asioita? Ja jos alkaa olla kysyntää, niin voisihan sitä kasata vaikka Yksivaihteen oman suomenkielisen konversio-oppaan. Voin osallistua työhön sikäli kun suomenkielinen opas kiinnostaa väkeä.

Pitäisi, joku selkeä mutta kattava, josta pääsisi sitten polkuja pitkin lukemaan tarkemmin esim kiekkojen kasailusta yms ketjulinjan säädöstä, paljon varmaan kuvia olis hyvä? Ja mikä osa on mikäkin, jotta pystyy vertaamaan omaansa. Fauberit, kiilakammet ja neliskantit yms ominaisuuksineen, kelvolliset drop-outit, yms yms mistä kuitenkin paljon kysymyksiä kovin usein.

Vaikka monet asiat oppii parhaiten itse ottamalla selvää, on täysin tyhjästä silti aika kova lähteä ja jotain ohjetta suomeksikin voisi tehdä, mäkin voin osallistua, vaikka oon itsekin aika aloittelija. Kokeneemmat voi sit varmaan oikaista tietoja, jos sellaiselle tulee tarvetta.

Kannatan ehdottomasti happo-orgian ajatusta. Täältähän noita neuvoja saa, mutta varmasti keskitetty tietopaketti how to -osastolla auttaisi.

Täytenä aloittelijana (kaksi konversioita alla) voin kanssa olla avuksi sen verta kun osaan. Esim. kertomalla mikä menee kaltaisellani aloittelijalla pieleen ja mitä asioita jää helposti huomaamatta.