M: Favorit F2 special track -68 54cm projekti "MYYTY"

Kaupan vuonna 1968 Rokycanyssa valmistettu muhvitettu ratarunko. Putket Tsekkoslovakiasta eli taattua Chomutovin terästehtaan laatua.

Speksejä:
CT 54cm / CC 54cm
Keskiö syö BSA standardia. Ohjainlaakerista en ole 100% varma, mutta hyvin todennäköisesti myös brittikierteellä, tuumainen toki.
Satulatolpan halkaisija 25.8mm (hyvin valistunut arvio)
Takahaarukka leveys 110mm ja etuhaarukan vastaava 100mm
Kulmat ovat hieman rennommat kuin moderneissakaturatapyörissä.
Runko syö 28mm regnulia ja uskoisin että vähintään cx pro mahtuu pyörimään takana.
Etuhaarukalle maistuu 25mm kumi ja siinä ei ole reikää jarrulle. (eikä toivottavasti tule) Tältä näyttää myyntipaketti:

Muuta huomioitavaa:
Kauppaan sisältyy orginelli satulatolppa, joka on todella lyhyt. XB3 kiilapultti ratakammet. Etutuubikiekko favoritin omalla navalla, kehästä ei hajua.
Ohjainlaakeri joka on vähintään huollon tarpeessa sekä noin 110mm stemmi.
Pyörä sijaitsee PK-seudulla.
Runko on 44 vuotta vanha ja sitä on käytetty, joten kulumaa on siellä täällä. Ei kuitenkaan mitään kriittistä.
Voin laittaa lisää kuvia tarpeen vaatiessa.

https://lh3.googleusercontent.com/-8XRvmx_eF34/T0jIdo7IAVI/AAAAAAAAAmE/y_RDezxebRc/s512/DSC_0515.JPG
Pyöriä on yksinkertaisesti liikaa (tai tilaa liian vähän) ja tästä projektista täytyy nyt luopua.

Hintapyyntö 220e 195e MYYTYtoimitettuna PK-seudulle.

Yhteydenotot mieluusti mailiin: ilpo (piste) mikonmaki (ät) gmail (piste) com
Myös puhelimesta tavoittaa: nollaneljäneljä- O58 2446

“Edit. Lisäilty kuvia kiekkojen kera”
“Edit2. Fillari lojuu nyt Suomessa”

onhan runko hieno, mutta sika väljä, jos et anna kuvia renkaineen. onnistuisiko? ja onko mr chomutov käyttäny tähän äärimmäisen kepeää putkea vai työmaajätettä?

Mulla on ´68 F-12 ja se painaa kaikilla varusteilla 10,6kg (vai oliko se 10,8?). Rautaa on takavaihtaja, satulatolppa ja kiristin, osa mutkaa, polkimet, pulloteline. Lisäksi veivit on silstaarit, satula on paksuhko ja siinä roikkuu iso heijastin rautasella kiinnitysraudalla.

En tiedä mitä putkea laite on, Favorittihan teki myös Columbuksesta, mutta varusteet huomioiden aika kevyt kokonaisuus.

Jos mun laite sattuisi olemaan saamaa kamaa, niin aika kevyt kokonaisuus tosta saattaisi syntyä.

Hienon näköinen.

janoinen - 20:53, 24.2.2012 » onhan runko hieno, mutta sika väljä, jos et anna kuvia renkaineen. onnistuisiko? ja onko mr chomutov käyttäny tähän äärimmäisen kepeää putkea vai työmaajätettä?
Räpsäisin muutaman kuvan kiekkojen kera. Laajakulmalinssi ehkä vähän vääristi noita ensimmäisiä kuvia. Takana 28mm contin 4season ja edessä vastaava 25mm. Leveällä vanteella ja suht pienillä paineilla. Chainstay on mukavan lyhyt, mutta on tuo huomattavasti rauhallisempi kuin tuoreemmat ratarungot joilla olen ajellut. Kaukana kuitenkin retkipyörästä. Toe overlappia ei pahemmin esiintynyt 170mm kammilla ja 44koon lukkiskengillä. Vaakaa tai muuta tarkempaa mittavärkkiä ei valitettavasti ole käsillä, mutta ei tuo mikään ihan kevyin runko ole. Ollaan varmaan jossain kepeän putken ja työmaajätteen välimaastossa. Jos meinaa rakennella erittäin kevyttä ja tiukkaa rataveloa niin siihen tarkoitukseen löytyy varmasti parempia aihioita.

Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että ainakin ratapuolella maajoukkueen fillaressa käytettiin vaihtelevasti Columbuksen että Reynoldsin putkia. Tämä runko taitaa mennä “harjoituskilpapyörä” kategoriaan, joskin uskoisin ettei -68 ihan jokainen tsekkoslovaki moista laitetta itselleen saanut. Campagnolon dropoutit taitaa tässäkin olla, muuten fillari on aika puhdasta itätuotantoa.

nätti pyörä

“editoitu ensimmäiseen viestiin tuoreet infot”

“sama kuin yllä”

Nostellaan tätä kun pyörä ja myyjä ovat nyt Suomessa.

Hintaa laskettu.

Mun mielestä toooosi hieno! Ostaisin, mutta liian pieni.

Mistä tällainen on myyjälle eksynyt? Vai onko Favoritteja Suomessa jotenkin paljonkin Sovjet Finlandin ajoilta?

Jos tämä on Prahassa syyskuussa niin ostan pois. Ei tarvitse omaa rinkulaa kuskata maita ja mantuja.

Ostin tämän rungon viime syksynä Prahasta jossa asuin silloin. Siellä on varmasti vielä kätköissä näitä Tsekkoslovakian helmiä, mutta ei sieläkään hirveästi pyöräliikkeissä näitä vanhempia runkoja tarjolla ollut.

Valitettavasti en ole enää palaamassa Prahaan, joten runko majailee Suomessa. Fiksitarjonta on oman kokemuksen mukaan aika vähäistä tuolla. Hot Dog Cyclesilla on jotain kontakteja vanhoihin ratarunkoihin, mutta liikkeestä jäi hiukan epämääräiset tunnelmat. Mukulakiviä ja mäkiä on kohtuullisesti joten suosittelen lämpimästi etujarruoptiota ja mahdollisuutta ehkä hiukan leveämpiin renkaisiin, jos meinaa aktiivisesti kylillä ajella.

Vähän OT, mutta suosittelen kyllä ostamaan, ellei mennyt jo. Mulla on lähes (ihan?) samanlainen, joskin vuosiluvuksi olen tulkinnut '88.

http://www.markoh.net/var/albums/Bikes/Favorit_special.jpg

Punnitsin joskus koko paketille painoksi vähän alle 9kg.