M: ajamaton 60cm peugeot maantiekilpurin runko,501 reynolds.60e.

Tehtaan kuplamuoveissa edelleen oleva neitseellinen mulle tuntematon peugeot runko,ainakin osittain tää on reynolds 501:stä,tarra sanoo että double butted frame tubes.vaakaputki 59,ei minkäänmoista lokarin/tarakan kiinnikettä(paitti takahaarukan juuressa ehkä 1 reikä jotain lokaria tms varten?). Vinoputkessa pari vaihtajan kiinnikettä,vaakaputkessa 3 vaijerikuoren pidikettä. Takahaarukan pää melkein pystysuora,eikä oo säätöruuveja lainkaan.Takajarrun paikka on juu,sekä takavaihtajaa varten paikka ja 1 kuoren pidike sen liepeillä.Värinä kamala valko/metalli-lila,melko keiju,sanoisin.Keskiön alapuolella nro 2c7 39 926.

-tän voisin vaihtaa johkin toiseen,58-59 cm kokoiseen runkoon,joka on kohtalaisesta/vastaavasta matskusta näprätty ja se ei sais olla mikään tällanen sateenkaarikansan maalaama hippyhippyshake-miamivice väriltään.Mitkään lohjenneet maalit mua ei haittaa jos itse putket on moitteettomat.

ainiin,toi keula,se on siisti mutta käytetty eikä ehkä kuulu diiliinkään,se on mulla vaan lojunu nurkissa ja kattelin että oisko se edes nippanappa sopiva ko.runkoon.

60e

Missäs päin nää on?
Millä reachillä noi Simpan 600 jarrut on ja minkälaista hintaa oot meinannut noille, jos myös olet myymässä etkä vain vaihtamassa.

E: Profiili näytti Tamperetta.

E2: Laitan jarruista illalla PM:ää kun stekkaan sopiiko noi reachiltään mulle.

reach tais olla…57 milliäkös.
mieluiten vaihtarihommia kun en osaa näille oikein soveliaita hintoja laittaa.

mutta,tarjotahan saa vaihdossa mitä lystää.

Hoolie, tuo numero 4 on ihan tasan standardin mukainen ns. tuumainen laakeri. Se JIS (=japan industry standard) on taasen 27.0 / 30.0 mm kokoinen ja siis vähän harvinaisempi, mutta koska japanilainen osamyynti oli vahvaa, niin sitä esiintyy siellä täällä, jopa ChainThugilta ostamassani Bianchi Rekord 748 rungossa vuodelta 1979. Runko on siis italialaisella keskiöllä ja tehty italiassa.

Haarukan putki on siis ulkopuolelta tuumainen, ja siinä mutterissa on pääsääntöisesti tuumainen kierre. Se sisähalkaisija on sitten 7/8 osa tuumaa, josta tulee tuo 22.2 mm siihen quill tyyppiseen kannattimeen. Tyvessä oleva paksunnos on tuo hyvin usein tuon 26.4 mm kooltaan. Kohtaa on yleensä hiukan vahvistettu, koska haarukka murtuu yleensä juuri tuosta kohdasta. Samasta syystä siihen sisäpuolelle laitettiin usein kilpureihin puutappi, ettei haarukka katkea irti-poikki murtuessaan.

Nämä kaksi kokoa ovat dominoivia, mutta varhaisemmissa pyörissä moni pyörätehdas itse teki usein ohjainlaakerin, ja niitä on pääsääntöisesti esim. vanhoissa englantilaisissa 1/10 millin välein aivan mitä sattuu. Lue: hyvin ikäviä entisöitäviä.

Tuure

-.-

Tiedoksesi: myymäsi tavarat ovat minusta ihan arvotavaraa, älä hukkaa niitä ihan ilman vastinetta. Miksi et kasaa noita tuohon Peugeottiin, ja myy sitä retro maantiepyörää haluavalle ? Ei siis purettavaksi tai riisuttavaksi, vaan valmiina suoraan ajoon.

ohjainlaakeri ja vivut hep
ja jos tuo jarrusetti on vielä vapaa niin voin vaihtaa sen LAMin nossiin vanhempaan jarrusarjaan.

Aha,no kiitos,mä tota ihmettelin että kun ei lue koko paketissakaan että 1" niin tuumin tuon olevan jotain muuta kokoa.

Hoolien kanssa käymieni pitkien neuvottelujen tuloksena jarrusetti on vapaata kauppatavaraa :wink:

pösö taitaa olla ventoux.

tle88 - 17:13, 6.8.2010 » Hoolie, tuo numero 4 on ihan tasan standardin mukainen ns. tuumainen laakeri. Se JIS (=japan industry standard) on taasen 27.0 / 30.0 mm kokoinen ja siis vähän harvinaisempi, mutta koska japanilainen osamyynti oli vahvaa, niin sitä esiintyy siellä täällä, jopa ChainThugilta ostamassani Bianchi Rekord 748 rungossa vuodelta 1979. Runko on siis italialaisella keskiöllä ja tehty italiassa. Haarukan putki on siis ulkopuolelta tuumainen, ja siinä mutterissa on pääsääntöisesti tuumainen kierre. Se sisähalkaisija on sitten 7/8 osa tuumaa, josta tulee tuo 22.2 mm siihen quill tyyppiseen kannattimeen. Tyvessä oleva paksunnos on tuo hyvin usein tuon 26.4 mm kooltaan. Kohtaa on yleensä hiukan vahvistettu, koska haarukka murtuu yleensä juuri tuosta kohdasta. Samasta syystä siihen sisäpuolelle laitettiin usein kilpureihin puutappi, ettei haarukka katkea irti-poikki murtuessaan. Nämä kaksi kokoa ovat dominoivia, mutta varhaisemmissa pyörissä moni pyörätehdas itse teki usein ohjainlaakerin, ja niitä on pääsääntöisesti esim. vanhoissa englantilaisissa 1/10 millin välein aivan mitä sattuu. Lue: hyvin ikäviä entisöitäviä. Tuure -.- Tiedoksesi: myymäsi tavarat ovat minusta ihan arvotavaraa, älä hukkaa niitä ihan ilman vastinetta. Miksi et kasaa noita tuohon Peugeottiin, ja myy sitä retro maantiepyörää haluavalle ? Ei siis purettavaksi tai riisuttavaksi, vaan valmiina suoraan ajoon.
No sitä mä olen tiäkkö miettinyt juurikin,ja kun noita osia on enempikin kaikenlaisia,mull aois ihan varmaan kaikki osat pösön kasaamiseen laatuosilla,kunhan en vain rupeis nirsoileen että kaiken pitäis olla samaa osasarjaa.Kaikkee muuta on,mutta ei tasokkaita vannekehiä ja pinnoja,navatkin mulla ois parit erilaiset,105,ax,ex,sellaset parit mulla kai on.Mut mitäs sitten kun kasaan moisen laitteen.Siitä ei omiaan poies saa.mutta toisaalta,jos tekis selkeesti ittelleen ajopelin niin sekään ei haittais yhtään.
gosub3 - 17:17, 6.8.2010 » pösö taitaa olla ventoux.
Ok,tartteepa tsekata jos ventouxia googlettamalla löytys tollanen. Mulla on myös yks ajamaton mont blanc runko,ehkä samaa ikäluokkaa,siinä on järkevämmät haarukanpäät sinkula/fiksihommin,se on pikkusen myös matalampi.

E:
kuuklen kuvahaulla kun kattelin niin taitaa olla jokasessa ventouksissa haarukanpäissä myös tarakka/loksukiinnikkeet,joita mun rungossa ei ole,ei.hö.

Periaatteessa 1055-takavaihtaja vois kiinnostaa, lähikaupasta nimittäin löytyi kyseistä sarjaa kammet ja vivut saman aikakauden Raleigh-runkoon. Mulla ei taida kyllä löytyä mitään houkuttelevia vaihtareita. Pyörän osia löytyy kyllä kämpästä enemmän kuin keskiverto korjaamolta, mutta ne on kaikki melko epäseksikästä ja antihipoa retkipyöräosastoa tai sitten johonkin projektiin menossa.

Eli jos tuo jossain vaiheessa tulee ihan myyntiin niin olisin kiinnostunut hintatiedoista.

taitaa olla jokasessa ventouksissa haarukanpäissä myös tarakka/loksukiinnikkeet,joita mun rungossa ei ole

Jos ei ole haarukanpäissä lokasuoja kiinnikkeitä, niin runko on vielä ylemmällä tasolla ja vielä enemmän ikään kuin “kilpa”.

Crescentissä jako menee 92316:n ja 92318:n välissä. Tukevaan jokamies (harjoitus) kilpuriin 92316 saa vielä lokasuojat kiinni ja runko on haarukoiden kohdalta hiukan avarampi, ja noihin kalliimpiin versioihin lokasuojia ei sitten ole tarkoitettu laitettavaksi ollenkaan. (siis tehtaan mielestä) Sama jako on muuten vanhoissa Biancheissa.

Takahaarukan kolon pystysuoruus on muuten merkki siitä, että valmistaja tietää pystyvänsä tekemään täysin suoran ja mittatarkan rungon. Valmistustapa ei kestä edes millin murto-osan heittoa rungon kasaamisessa. Siinä on muuten taas yksi epäsuora merkki korkeasta laadusta.

Tuure

-.-

http://www.peugeotshow.com/
http://www.retropeugeot.com/

Peugeot on muuten maineikas merkki, jonka tuotanto on ollut hyvin laajaa ja jonka tuotteita on aina kiitelty hyvästä ajettavuudestaan. Se tuskin häviää sokkotestissä yhtään millekään toisen valmistajan tuotteelle millään mittapuulla arvosteltaessa. Minusta parvikäyttäytyminen on hyvä merkki, vaikka toisten mielestä mikään, mikä on yleistä, ei voi olla mitenkään hyvää. Samalla logiikallahan jokin iPodi on huono mp3 soitin, kun ko. mallistolla taitaa olla jokin 75% markkinaosuus. = Yleisesti hyväksi havaittu ja siksi valittu = Sen täytyy olla jotenkin huono? Ehhh… sitä omaa yksilöllisyyttään kannattaa vaalia jollain muulla tavalla, kuin olemalla vastarannan kiiski. Se väärä valinta kun kohdistuu lähinnä omaan nilkaan.

70-luvun lopun ja 80-luvun alun TM testeissä, joissa asiantuntijana oli muuten Heikki Kuva, retkipyöräkirjan kirjoittaja, Peugeot oli järkiään aina aivan kärjessä ja nimenomaan juuri sitä sen ajettavuutta aina kehuttiin. Ja kaiken muun voi rungosta aina vaihtaa, mutta juuri se ajettavuus on nimenomaan juuri siihen runkoon ja haarukkaan liittyvä ominaisuus. Sitä ei voi vaihtaa millään konstilla. Valmistaja saa joko sen runkoon liittyvän kompromissipaketin kasattu juuri oikein ja oikeanlaiseksi tai sitten ei. - Peugeot sai.

Minun silmissäni Peugeot oli erittäin arvostettava merkki, joka aikoinaan tosiaan oikeasti osasi sen pyörän tekemisen taidon.

“Sig transit gloria mundi.”

-.-

Ei kyse ole ollenkaan siitä että mulla olis pösöö vastaan mitään,edes valmistajana,eikä noi joidenkin mielestä hankalat kierteet jne mitoitus-oikut pelota,vaan toi runko nyt vaan on kovin uudeaikainen mun silmissäni,meikä tahtoo muhveja kiitos,ja hillityn värin.

katselin kuvahaulla ventoux malleja ja ihan kuin niissä olsi haarukanpäissä lokarin kiinnikkeet?
mun taitaa olla ehkä eri malli sittenkin…90 luvun alusta? vaan mikä.

…meikä tahtoo muhveja kiitos, ja hillityn värin.

Taidan itse kuulua samaan koulukuntaan. Minustakin on mukavaa, jos pyörässä on muhvit, mutta olen ymmärtänyt joidenkin olevan myös toista mieltä tuosta asiasta. Sanovat muhvien vievän liikaa huomiota.

Nykyaikaiset hitsausmenetelmät tuottavat käytännössä yhtä hyvän liitoksen kuin muhvit aikaisemmin. Muhvit kuuluivat aikakauteen, jolloin suojakaasuja ja langansyöttöjä ei sähkövehkeissä ollut, ja pienissä pajoissa liitettiin keljuja mangaanipitoisia putkia juottamalla toisiinsa. Tänä päivänäkin sen mangaaniputken hitsauksessa saa yhä olla tarkkana. (tiedän toki, että Sinä tiedät tämän.) 501 on muuten kromi -molybdeeni putkea, ei mangaania. Siksi sille soveltuu paremmin myös se hitsauskin.

Muhvi tarjoaa kuitenkin aina suuren tarttumapinnan, ja sillä yhä edelleen minun käsittääkseni saavutetaan se kaikkein suurin lujuus ohuita putkia yhdistettäessä. Se ei vain oikein sovellu suursarjatuotantoon. Siksi se on jäänyt pienten pajojen tavaramerkiksi ja merkiksi siitä tehdystä käsityöstä ja yksilöllisyydestä.

Tuo Peugeot on kuitenkin oikea kilpuri, eikä sitä pidä vertaaman mihinkään vesijohtoputkesta hitsattuun peruspyörään. Se näyttää niin uudelta, että se edustaa melko varmasti '90-luvun alkua ja siten viimeisimpiä teräsputki kilpureita ennen alumiinin ja hiilikuidun tuloa. Käyttämättömänä tuo on minusta sangen arvokas sellaiselle, joka juuri tuollaisen haluaa. Jopa tuon väritys on minusta oikeasti sangen hieno. Jos ei minullakin olisi Crescenttejä paikat täynnään, niin ottaisin tuon heti. Karvan verran tuo on kuitenkin minulle pieni. Jollain liki perverssillä tavalla tuostakin asiasta voi nauttia, että osat ovat aina väärän kokoisia. Tuo kyllä näyttää niin uudelta, että luulen sen osien olevan jo iso-mitoituksella. Peugeot taisi liukua niihin jossain vuoden 1986 tienoilla, jostain tuo tieto on tarttunut päähäni tuossa muodossa.

Tuo voisi olla Peugeot Aspin vuodelta 1989. Katso http://www.peugeotshow.com/ kohdasta ja vuoden 1989 ranskankielisistä (fr) luetteloista.
Väritys ja materiaali ja aikakausi täsmää. Haarukanpäät ovat laarista loppuneet ja tilalle on valittu Galibierin haarukanpäät ?

Itse kun on viettänyt aikaansa tehtaissa, niin siellä se tärkein ohjenuora on, ettei se tuotanto koskaan pysähdy. Silloin on helvetti irti. Pyörätehdas toiminee aivan samoin, kun osat loppuvat ja joku on munannut, niin niitä osia otetaan vaikka toisesta laarista. Se mitä ei tehdä, on se, että lähdetään kahville, kotia tai naimaan takahuoneeseen. Tai mistä sitä ranskalaisista tuonkaan asian tietää…

Tuure

-.-

Hieno runko hienolta ja osaavalta valmistajalta. imho.

-.-

Jep, mulle toi muhvi “vaatimus” johtunee ehkä siitä että dikkailen muutenkin menneitä aikoja,käsityötä ja uniikkituotteita,ja tollanen pösö nyt ei vaan ole mitenkääm mun silmälle ilo.Laadukas se lienee on ja tykkään kyllä reynolds-valmisteista.Jos tää olis parikyt vuotta vanhempi,asianlaita olis toisin.Noi muut osat,niillekkin jo mietin uutta kohtaloa,että jos asentelis noita tollaseen rauta & väri-ishiwataan,koittas saada siihen 600 sarjaa koko setin,ja hyvät kiekot.

Mutta juu,mä myyn ton kuudellakympillä (plus toimituskulut) poies,jos se jotakuta kiinnostais rakentaa.

editoin hieman.

taidan pitää about kaikki osat itselläni sittenkin ja myydä Vain ton pösön rungon poies.
kympin lisähintaan saat vieläpä yhden 58cm kokoisen,ajamattoman,asentamattoman, “rauta & väri-ishiwata-nopsa” rungon,jonka mukana seuraa ko.rungon keula.