M: 650c keula (Vicini myyty)

Edittiä: 1" kierteellinen 650c keula, jarrureijällä ja aika leveitä nakkeja syö (32 mm?). Kaulaputki aika lyhyt, mittaan myöhemmin. Väriltään musta, katso kuvat.

Myydään kaunis italiatar hyvään kotiin. Tämä sopii parhaiten vanhan tyylistä TT-pyörää rakentavalle projektiksi. Columbuksen putkea. Kuvia: users.aalto.fi

Speksit:
-virtuaalinen vaakaputki keskeltä keskelle n. 57 cm. Oon itse pitkäselkäinen 180 cm. Muita mittoja on hiukan vaikea mitata :slight_smile:
-130 mm spacing drop-outeilla. Dropeissa horisontaalista liikkumavaraa sen verran, että saa ainakin tietyt välitykset (52:19, 50:21) toimimaan myös ketjun pidentyessä.
-1" kierteellinen Shimano 600 ohjainlaakeri asennettuna
-Alkuperäistä haarukkaa ei ole. Tarjolla kuvissa näkyvät 700c ja 650c haarukat, molemmissa jarrureikä.
-Joku smoothisti pyörivä irtokuulakeskiö nelikanttiviisteellä
-27,2 mm satulatolppa
-60 mm mutka merkkiä SR. Myös pitempi ja hienompi mutka löytyy.
-Tuubikiekkosettiä tarjotaan mukaan myös. Mavic Mach 2 CD2 kehät, suntour superbe etunapa, shimano 600 takanapa. Muutama kilometri ajetut Tufon S33 Pro tuubit (ei puhkea).

Kaikkea muutakin osaa löytyy, mutta ensisijaisesti runko(setti) mahdollisine palikoineen myytävänä. Tule Otaniemeen katsomaan ja TARJOA! Vaihtarina otetaan myös rahaa. Opiskelijoille, varusmiehille, kauniille naisille ja pienituloisille (viime vuoden verotuksessa alle 10kEUR) alennusta. Ei jälleenmyyjille eikä jälleenmyyjien bulvaaneille. Postaa tähän, pistä privaa tai soita/txt nolnelnol sekä 7O9 ja 3258.

astro - 8:37, 28.4.2010 <a href="http://www.yksivaihde.net -virtuaalinen vaakaputki keskeltä keskelle n. 57 cm. Oon itse pitkäselkäinen 180 cm. Muita mittoja on hiukan vaikea mitata :) </cite> </blockquote> Hieno pyörä! Ehkä vähän OT, mut minkä takia sitä pystypytkea ei voi mitata? Kiinostaisi myös miten näitten TT-pyörien mitoitus menee verrattuna normi runkoihin, onko olemassa jotain nyrkkisääntöä?

Mikä tuo 700c etuhaarukka on? Valmistajaa, mallia?

Pystyputki C-T on 62 cm, mutta näidenhän kuuluu tulla aika korkealle. TT-pyörien mitoituksessa en osaa auttaa. Planet-X:n sivuilla oli joskus selitetty lyhyesti, mutta riippuu vissiin käytettävästä stongasta aika paljon.

700c haarukan kaulaputkessa lukee Aprebic. Taiwanilainen merkki näköjään. Tiedä sitten onko tuo olevinaan jollain muulla merkillä myyty, aika hienon näköinen keula mun mielestä. Keittiövaa’alla mitattuna painoa 520 g.

Kuosititietoinen - 20:08, 28.4.2010 » Hieno pyörä! Ehkä vähän OT, mut minkä takia sitä pystypytkea ei voi mitata? Kiinostaisi myös miten näitten TT-pyörien mitoitus menee verrattuna normi runkoihin, onko olemassa jotain nyrkkisääntöä?
Itse pähkäilin joulunalla tuon kokokysymyksen kanssa, kun olin migloksen Olmoa ostamassa. Pystyputken mittaa ei tosiaan kauheasta kannata miettiä, sillä rungon muoto tekee sen turhaksi. Mulla on pursuit kokoa 58cm (pysty c-c) ja muut ratarungot 52-54cm. Efektiivinen vaakamitta on tärkeämpi ja ainakin oman runkoni sain ihan järkeviin asetuksiin, sillä eff. vaakamitta on sama kuin muissakin rungoissa. Toki tankoon tulee pudotusta huomattavasti enemmän johtuen 650c etukiekosta ja lyhyestä emäputkesta, mutta sehän pursuiteissa on ideakin.

Kuinka jyhkeitä renkaita runko ja toi 700c haarukka suostuu pyörittämään?

Teemu - 7:27, 29.4.2010 » Itse pähkäilin joulunalla tuon kokokysymyksen kanssa, kun olin migloksen Olmoa ostamassa. Pystyputken mittaa ei tosiaan kauheasta kannata miettiä, sillä rungon muoto tekee sen turhaksi. Mulla on pursuit kokoa 58cm (pysty c-c) ja muut ratarungot 52-54cm. Efektiivinen vaakamitta on tärkeämpi ja ainakin oman runkoni sain ihan järkeviin asetuksiin, sillä eff. vaakamitta on sama kuin muissakin rungoissa. Toki tankoon tulee pudotusta huomattavasti enemmän johtuen 650c etukiekosta ja lyhyestä emäputkesta, mutta sehän pursuiteissa on ideakin.
Siis ajat normisti pystyputkella jonka c-c on 52-54 ja purusuitissa c-c 58 on ok, onko satulakin samalla korkeudella, kasvattaako pursuit runko jotenkin jalkoja, vai meneekö multa nyt jotain täysin ohi?
Kuosititietoinen - 9:42, 29.4.2010 »
Teemu - 7:27, 29.4.2010 »
Itse pähkäilin joulunalla tuon kokokysymyksen kanssa, kun olin migloksen Olmoa ostamassa. Pystyputken mittaa ei tosiaan kauheasta kannata miettiä, sillä rungon muoto tekee sen turhaksi. Mulla on pursuit kokoa 58cm (pysty c-c) ja muut ratarungot 52-54cm. Efektiivinen vaakamitta on tärkeämpi ja ainakin oman runkoni sain ihan järkeviin asetuksiin, sillä eff. vaakamitta on sama kuin muissakin rungoissa. Toki tankoon tulee pudotusta huomattavasti enemmän johtuen 650c etukiekosta ja lyhyestä emäputkesta, mutta sehän pursuiteissa on ideakin.
Siis ajat normisti pystyputkella jonka c-c on 52-54 ja purusuitissa c-c 58 on ok, onko satulakin samalla korkeudella, kasvattaako pursuit runko jotenkin jalkoja, vai meneekö multa nyt jotain täysin ohi?
Menee, Pursuitissa sitä satulatolppaa ei näy niin paljoa siinä satulan ja pyörän rungon välissä. Pursuitin eteen slouppaava vaakaputki mahdillistaa pitkälläkin satulaputkella kohtuullisen matalan standover-heightin. (pahoitteluni englanninkielen käytöstä termeissä)

Eli Teemu on vain laskenut satulansa niin alas, että pystyy ajamaan? Kyllähän mä pitkänä jätkänä voin ostaa vaikka 52cm pystyputken ja 60cm vaakaputken ja sit lyödä sitä lyödä satulatolppaa, joku tosin voisi sanoa, että runko on vääränkokoinen. Ymmärrän kyllä ton, että pursuitrungon “seisomakorkeus” antaa anteeksi.

Eli onko nyt niin, että jos ostan pursuitrungon jonka efektiiviset mitat ovat samat, kuin minulle sopivassa ratarungossa saan luultavasti sopivan rungon?

Huomaatko eron Olmossa ja BareKnucklessa? Satulan korkeus keskiöstä on sama, joten jalat eivät kasva pursuitilla ajaessa, vaan satulaputkea on vähemmän ulkona. Lähinnä siis edelleen kannattaa kiinnittää huomiota siihen efektiiviseen vaakamittaan ja jättää se pystyputken mitta omaan arvoonsa.

Kuosititietoinen - 9:59, 29.4.2010 » Eli onko nyt niin, että jos ostan pursuitrungon jonka efektiiviset mitat ovat samat, kuin minulle sopivassa ratarungossa saan luultavasti sopivan rungon?
Ehkä. Pursuitissa ajoasento on kovin erilainen verrattuna normirunkoon (varsinkin 650c etukiekolla), että lupaamaan ei voi mennä. Kyllä tuo pursuitin ajoasento vähän totuttelua vaatii, mutta ainakin itselläni homma toimii, kun vaakamitta on sama ja stemmi on 1-2cm lyhyempi.

Lienee sanomattakin selvää, että myös stonga-tyylin valinta vaikuttaa aika lailla ajoasentoon pursuit-pyörissä ja sitä kautta siihen miten “sopivalta” kyseinen runko ajajasta subjektiivisesti tuntuu, tai ei tunnu.

Joku fiksu on joskus sanonu, ettei oikeestaan muulla ku keskiön sijainnilla emäputken/stemmin suhteen oo rungon mitoissa väliä. Slouppaavissa rungoissa mittaaminen on aina vähä outoa ja käytännössä emäputken ja pystyputken kulmatki saattaa käytännössä muuttaa rungon mittoja, vaikka vaakaputki oliski vaakatasossa.

Eli jos rungossa on jyrkemmät kulmat, joutuu satulaa ehkä siirtämään taaksepäin, jolloin satulan ja stongan etäisyys kasvaa, vaikka perseen ja polkimien suhde pysyykin samana vrt. loivempikulmanen runko.

Tai jotain… Mut se pystyputki on kyllä aika huono mittari

Tässä vielä ääriesimerkki tuosta pystyputken ja satulatolpan suhteesta.

-Olli

Runkosetti myyty!