"Lyhyt" maantietanko

Maantietankojen “reachissa” taitaa olla eroja, eli siinä, miten kauas eteenpäin tanko vie kahvat. Eikös niin? Löytyisikö jotain edullista, mielellään 26mm tankoa, joka olisi “lyhyt”? Tekis mieli saada kahvoja maantiepyörässä vähän taaksepäin mutta stemmiä ei viitsisi vaihtaa lyhyempään.

Itse alaspäin vievän dropinkaan ei tarvitsisi olla kovin syvä, mutta ei sillä niin väliä, ajan alaotteelta niin harvoin. Lähinnä “kahvoilta” ajaessa olisi kiva saada venytystä vähän lyhemmäksi.

Toki ylikokokin käy, taitavat nykytangot olla melkein kaikki kuitenkin niitä, menee sitten vaan stemmi vaihtoon.

Controltechin Fuegossa on reach 76mm, näkyyvät olevan tosin OS ja ainakin CRC:ltä loppu.

Mun lempiaihe!

Vanhalle, 26mm standardille tehdään aika vähänlaisesti uusia tankomalleja. Ajoin viime syksyn PRO LT anatomic -tangolla, jossa reachia taisi olla 83mm ja droppiakin aika vähän. Ihan hyvä se oli, mutten saanut kahvoja haluamaani asentoon tangon asentoa huonommaksi muuttamatta.

31.8mm tarjoaakin järkevämpiä vaihtoehtoja. Suhteellisen uudet compact-mallit on yleensä varustettu lyhyellä reachilla sekä dropilla. FSA tekee muutamaa tuollaista, Vero Compact on halvin ja Wing Pro -sarja litistetyllä suoralla osuudella hieman hintavampi. Myös 3T tekee Ergosum-mallia, jossa speksit on suunnilleen samanlaiset, ehkä reachia hieman enemmän(?).

E: FSA Verossa ja Wing Prossa “ulottuvuus” on 80mm ja “pudotus” 125mm. hubsit cranksit jne.

Ai hitto, sorruin itekin decalssit-läppään. Sori. Mutta jatketaan aloitetulla linjalla…

Jaa joo ne reachithan näemmä löytyy ihan tangon spekseistä. Nykyinen on Deda Piega jonka reach näyttäis olevan 86mm. Eli taitaa aika “lyhyestä” päästä olla tuokin. Kuitenkin max. sentin näkyis saavan pois esim. tolla controltech fuegolla, hyvä tietää.

Lisää vaihtoehtoja?

P.S. myydään 46cm levee Deda Piega 26mm 15e.

P.P.S. Näistä reach-luvuistahan näkee kuinka helvetin paljon eteenpäin droppitanko voi viedä käsiä jos kahvoilta ajelee. Tuli vaan mieleen nää keskustelut runkojen pituuksista, että onko järkeä miettiä ajavansa samalla rungolla riserilla ja dropilla… Ei sillä että dropilla tarttis aina ajaa kahvoilta ja etteikö droppi ois tarkoitettukin etunojampaan asentoon, mutta kuitenkin.

^Kelaappa sitten sitä että kun on vaikkapa tuollaiset kahvat.
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2010/02/05/1265400962579-1pp715wpq6a5j-500-90-500-70.jpg
Noille kun ojentautuu niin on paree ollakin aika “lyhyt” tanko.

Omakohtainen kokemus sanoo että droppien kanssa saa pari kolme senttiä lyhyempi kannatin olla kun riserin kanssa. Mut en mä tiedä oikeasti mistään mitään, sitku pitää alkaa perusteleen.

Jahas, saman ongelman kanssa painiskelin alkutalvesta. Ainoa 26mm stemmille tehty moderni kompakti tanko, minkä minä löysin, oli Procraftin tanko bike-componentsista. Valitettavasti vain ja ainoastaan mustana.

Mulla on ITM:n mondial tanko jonka laitoin myyntiin juuri sen takia että reachia oli liian vähän. Jos kiinnostaa, niin tässä kuva(klamppi tosin perus ITM, eli 25,4-25,8
http://img43.imageshack.us/img43/6601/5011e.jpg

Linkki myynti-ilmoon: https://www.yksivaihde.net/old/3375

Edit: itse asiassa myös myynnissä olevassa sakaen ergodropissa on melko lyhyt reach:
http://img714.imageshack.us/img714/1672/5001y.jpg

Jos jompi kumpi kiinnostaa, niin voin mitata tarkemmin

Paikallisessa oli joskus PRO:n 26mm ergotanko, jolla ulottuvuutta oli melko vähän. Ei maksanu paljo. En muista mallia, enkä tiedä missä niitä myydään tai löytyykö enää mistään. Tää auttoi varmaan paljon:)

Jos toi sun nykyinen tanko on perinteisellä mutkalla, ja uusi löytyy, niin mä voisin poistaa sen.

^ toi on joku vähän niinku ergo, siinä on sellainen suora kohta alaotteella. Mut en myy vielä, eksperimentit satulan ja tangon asennon kanssa vaikuttaa siltä että tosta vois saadakin ihan ok:n.

Nostetaas vähän kun itsellä kanssa hakusessa lyhyellä reachilla, pienellä dropilla ja 26.0 clampilla varustettu tanko.

Törmäsin on-one:n verkkokaupassa seuraaviin:
Nitto Neat 153 Junior (131/81), Nitto NEAT M196 (122/80) ja Planet X Standard (130/70)

Itse ajattelin tuon Planet x:n tangon tilata, siinä kun olisi tarpeeksi lyhyt reachi.

Tämmönenpitäis hankkia ittellekin, kun ei tuo Nitto Noodle sittenkään tunnu hyvälle, ja toisen pyörän FSA Vero taas tuntuu, ja tuo Procraft on melkein yksyhteen Veron kanssa paitsi että on 26 millinen.
Kimppatilaus?

Jos dropit tuntuu isoilta ja reachit pitkiltä, suosittelen lämpimästi Nitto Noodlen kokeilemista. Siinä on hyvä rennomman ajajan droppitanko. Lisäksi noodlella voi ajaa “yläotteelta” (siis niinq bullhornia) eikä vain hupuilta. Soveltuu siis loistavasti vain yhden jarrukahvan kanssa ajavalle.

Ja clamppi se 26mm.

Eero: mikä sulla tökkii nuudelissa?

fsa vero on kova luu. mun ku piti lyhentää sitä kuitusen hyttiä niin vero oli ehdottomasti paras. mulla jäi OS ylimääräiseksi jos tarttet

nyt on toisessa projektissa toi ritcheyn biomax kiinni, reachin pitäis olla paperilla sama mutta tosiasia on että se on espoossa asti

vielä kerran, vero

Liian pitkä reach ja liian syvä droppi (95/140 vs. Veron 80/125, tai Procraftin 70/125).
Alaotteella mulle sopii paremmin lievästi nouseva putki, kun se nuudelissa on ihan vaaka. Kahvoilta ajellessa ei reachia tartte paljoa kun tosiaan vaihdekahvoista tulee lisää 4-5cm.
On se nuudeli hyvä tanko, ei siinä mitään, ja minusta palijon parempi kuin fillarjin ekassa kuvassa esiintyvä vanhan mallin droppi, joilla en tykkää ajaa ensinkään, vaikka ne tyylikkäitä ovatkin.
Ja lisäksi pidän kapeasta 400mm:n tangosta ja kapein noodle on 420…

Pieniä mittaeroja, mutta huonomman ja paremman ajotuntuman väli kun voi pienimmillään olla korvien välissä niin…

eero - 15:54, 1.10.2010 » [Tämmönen](http://www.bike-components.de/products/info/p20934_Road-Pro-Compact-klassischer-Lenker.html)pitäis hankkia ittellekin, kun ei tuo Nitto Noodle sittenkään tunnu hyvälle, ja toisen pyörän FSA Vero taas tuntuu, ja tuo Procraft on melkein yksyhteen Veron kanssa paitsi että on 26 millinen. Kimppatilaus?
Mä voisin ottaa toisen. Keväästä oon ajanut yhdellä ja oon tykästynyt. Jos tilaat, niin tilaatko mullekin yhden? 44cm please, tulee talvipyörään...

http://www.rivbike.com/images/static/upload/handlebars_noodle.jpg

kp;
Joka tapauksessa noodlen alaote on minulle liian vaaterissa, sulle se voi olla hyvä, niin mulle ei ole.
Mikä siinä niin kummallista on?

edit; siivosin turhaa kiukkuilua.

kerrankin yrittää kontribuoida johonkin ketjuun niin se otetaan vittuiluna :smiley: mulla on siis 460mm noodle ja tolla setupilla se on aika jees… reach on kieltämättä liian pitkä. pitäs varmaan laittaa tollanen Nitto NEAT M196 kokeiluun.