Oon jo hetken katellu tuollasia lyhyitä lokareita esim. FGG:n kuvissa. Jotenkin mukavamman näköisiä kun sellaset standardit kokopitkät peltiset tai kammottavat muoviset maasturikaaret. Onko kellään kokemuksia tuollaista - toimivatko? Miksi noita muuten sanotaan, että vois googletella ostopaikkaa? Tai saisko niitä ihan jostain paikallisesta? Voishan noita tietenkin DIY-meiningillä testailla tehäkin.
veikkaisin että aika hyödyttömät
Kuvassa näkyvät lokarithan suojaavat erinomaisesti satulatolpan alapäätä ja tolpan kiristintä sekä ohjainlaakerin alaosaa. Nämähän ovat tunnetusti kriittisiä paikkoja pyöräilymukavuudessa. Täyspitkät lokarit tai sks x3:n ja Zefalin flamingon kaltaiset pitkät pikalokarit keskittyvät sellaisiin epäolennaisuuksiin, kuin pyöräilijän selkä ja takamus. Suosittelen käyttämään materiaalina hiilikuitua tai drilliumia.
… mutta oikeasti piruilematta:
Onhan nuo nätit, mutta niillä ei tee mitään. Saattaisin itselleni tehdä tuollaiset, jotka toimisivat pikalokareiden kiinnityskohtina.
Kura lähtee renkaasta tangentin suuntaan. Voit piirtää fillarin renkaalle tangentteja ja katsoa, mitkä tangentit osuvat kuskiin. Ainakin niille kohdille tarvitaan joku este. Aloituksessani mainitsemani pikalokarit (ja monet muut vastaavat) suojaavat selkää kohtalaisesti, mutta täyspitkät on aina täyspitkät. Jotkut esimerkiksi arvostavat myös sitä, ettei kantapäille tule loskaa, eli haluavat lokarin myös satulankannattimen (vai pystyputki vai mikä onkaan suomeksi) ja renkaan väliin. Samoin ohjainlaakerin suojaaminen on itse asiassa tärkeää, mutta siihen sopii huollon yhteydessä laitettu sisuskumin pätkä paremmin.
edit: kuvan pyörästä kannattaa huomioida myös remmittömät häkit. Todellinen käyttöpyörä vaikuttaisi olevan. Omistaja on todennäköisesti kuvan ottamisen jälkeen asentanut pyörään sormien lepuuttimiksi jarrukahvat, mutta jättänyt jarrut asentamatta.
Vähän epäilinkin tuota toimivuutta, mutta ihan tuollasta täystyrmäystä en ajatellut. Visuaalisena elementtinä toimii kyllä mun mielestä hyvin tuollasissa army-cruiser-tyyppisissä härveleissä kuten alla. (Kuva FGG:stä).
yu-ha - 1 hour ago » Vähän epäilinkin tuota toimivuutta, mutta ihan tuollasta täystyrmäystä en ajatellut. Visuaalisena elementtinä toimii kyllä mun mielestä hyvin tuollasissa army-cruiser-tyyppisissä härveleissä kuten alla. (Kuva FGG:stä). epsanjalainen custom-ihmeJuu, kyllä ne pikkaset on usein tyylikkäät. Ja päinvastoin massiiviset lokarit tekee pyörästä raskaan näköiset, vaikka ne olisi kuinka kevyttä materiaalia. Aina välillä mietin millainen olisi malliltaan chopper-henkinen cruiseri, jonka tekisin, jos olisi aikaa ja mahdolisuus (ja skilzejä). Siinä olisi mahdollisesti huvin vuoksi tämän tyyppinen lokari viritelmä ilman noita kirkkaan värisiä verkkoviritelmiä. http://www.custom-choppers-guide.com/images/blackwidowfender.jpg tuollakaan tuskin mitään tekee, mutta hienon siitä voisi saada. Lokarinahan sen ei tarvitsisi toimia, koska cruiserilla ajetaan, kun on hyvä sää.
Aloitusviestissä kyselit nimityksien perään: mudguard ja fender on hyviä hakusanoja.
ja tuo edellisen viestin kuvan hieno peli ja sen pari kaveria löytyy valmistustarinoineen täältä.
edit: stilistinen tarkennus
Jos multa kysytään – ja vaikkei kysyttäiskään – niin sanon että kurakaaret on vähän niinkuin sateenvarjo tai kalossit… wanhan ajan etiketin mukaisia ja joissain tapauksissa ihan elegantin näköisiäkin sadevarusteita, muttei niistä hirveesti käytännön hyötyä ole. Tai no sontikalla herrasmies voi sentään suojata neitiseuran kastumiselta mutta omaan kuivana pysymiseen puen mieluummin kelin mukaiset vaatteet kuin alan asentamaan jotain kurankaappareita. Jos nimittäin oikeesti sataa niin lokarit ei paljoa kastumiselta suojaa… kuoriasu joo.
Mielestäni sillä on väliä minkälaiset kaaret on alla. Oon ajellut pikakiinnikkeisillä ns kolme varttia pitkillä lonksuilla (+ itse tehty jatke taakse) 17km työmatkaa, mikä ei oo mukavaa kaatosateessa kun takalokarin lyhyys tekee sellaisen kivan efektin vienossa sivutuulessa että siitä ulos valuva vesi norottaa snadisti suoraan kantapäästä sisään. Nyt on bilsun täyspitkät lelut alla, katsotaan miten kestää pakkasta…
Toinen mukava efekti mikä liian lyhyillä lokareilla on tietenkin ketjun likaantuminen ja sitä kautta lisääntynyt kuluminen sekä puhdistamisen ja voitelun tarve… eturoiskeläppä ei tietenkään ole kamalan seksikäs, mutta yllättävän hyödyllinen kampe.
jossain näin muuten semmosen virityksen – liittyen tuohon ketjujen ja keskiön suojaamiseen eturenkaan toimittaman ravan varalta – että tyyppi oli vääntäny jotain muovia viistoputken pullotelineen kiinnikeisiin kiinni s.e. ne muovilirpakkeet tuli kahtapuolta viistoputkea suoraan alas siihen keskiön/eturattaan eteen ja esti loskan suoran pääsyn sille osastolle. osaiskohan tuon piirtää jotenkin… en ees yritä.
Noista Bilteman lokareista: itse oon taannoin nähnyt siellä noista täyspitkistä sellaisia leveitä malleja. Siis öbaut mummonpyörään leveydeltään sopivia. Lyhyitä pikakiinnikkeellisiä näytti olevan myös 35mm leveinä mut niistä ei taida paljon apua olla. Nettikaupassa ei noiden täyspitkien leveydestä sanottu mitään. Eli, minkälevyisiä noi teidän Biltema-lokarit on?
On niistäBilteman pikakiinnitteisistä jotain iloa. Vaikkakin se “pika” on noiden kiinnityksestä puhuttaessa varsin outo sanavalinta. Esim eteen ei oikein muunlaista lokaria sais, mut tuommonen estää kohtuullisen hyvin roiskeet suoraan naamalle. Takana en sitä ole käyttänytkään, kun ne kiinnikkeet ei tanneet riittää Pistan seatstayn putkille. Joku tais olla viritellyt ne perus nippusiteilläkin kiinni, mutta joku pikapatentti ois kiva keksiä.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_672iso.jpg
2,49€???
Eli, minkälevyisiä noi teidän Biltema-lokarit on?mun on noin 50mm
asensin juuri nuo halvat (2,49e) biltsun lokarit, taino taakse vaan kun edessä niin pieni tyre clearance ettei mahtunut (harmi).
otin 35mm leveen mallin, jälkeenpäin mietittynä se 45mm levee olis ollu parempi. noh, vaikuttavat ihan päteviltä vaikka asennus vaatikin “pientä” modausta. onneks oli asennuskaljis
tnts - 17:25, 27.11.2008 » On niistä[Bilteman pikakiinnitteisistä](http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27672.htm&tuote=27672) jotain iloa. Vaikkakin se "pika" on noiden kiinnityksestä puhuttaessa varsin outo sanavalinta. Esim eteen ei oikein muunlaista lokaria sais, mut tuommonen estää kohtuullisen hyvin roiskeet suoraan naamalle. Takana en sitä ole käyttänytkään, kun ne kiinnikkeet ei tanneet riittää Pistan seatstayn putkille. Joku tais olla viritellyt ne perus nippusiteilläkin kiinni, mutta joku pikapatentti ois kiva keksiä. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_672iso.jpg [b]2,49€???[/b]Luulen, että keksin oivat pikakiinnikkeet noille Biltsun lokareille. Mahtaisko sellainen ruuvattava letkuliitin, joita puutarhaletkuissa käytetään, sopia noiden lokareiden kiinnitykseen?
Edit: letkunkiristin taitaa olla oikea termi:
http://www.wilhtom.fi/files/products/1742.jpg
Pidin fillarissa jonkin aikaa lyhyttä takalokaria, joka kiinnittyi satulatolppaan. Kuraisemmassa maastossa (=töistä kouluun, koko matka asfalttia) ajamisen jälkeen vain v*tutti. Samoin pitkän etulokasuojan puute aiheutti kaiken oravaa pienemmän sinkoutumisen vaatteille. Lyhyet lokarit eivät ole sen jälkeen edes näyttäneet hyviltä omaan silmään. Jos haluaisin koristella fillari lokareilla, niin:
http://farm1.static.flickr.com/67/182908802_8504f1332a.jpg?v=0
Lähde: Flickr