Luottokamat (Hehkutusta)

Tavallaan joo. En itsekkään muita kuin Pedroseja oo ostanu vuosikausiin, tosin aina rikkoutuneiden tilalle.

1 Like

Kerran oon joutunu hommaamaan uuden mut se oli @Henristig syytä kun sillä oli liikaa voimaa.

Varmaan PD-T8000:ista puhutaan eli “vaan” XT:stä?

3 Likes

joo piti ihan tarkistaa ja totta tosiaan, XT. Helvetin kalliit noi oli silti :smiley:

1 Like

Yhden Pedrosin rengasmuovin olen myös onnistunut rikkomaan, mutta sekin väärinkäytön seurauksena ja on edelleen käyttökelpoinen, väänsin jotakin en-muista-mitä sillä päällä, jossa on ne pinnoihin tulevat koukut jolloin toinen irtosi. Myös rystyset-verillä -factor on ollut näiden kanssa pienempi kuin millään muulla.

Pedrosin muovit, todellakin. Kyl niitä aina välillä hajoaa väärinkäytettynä, mut katu on kova se ei tunne paljon sääliä.
Bilteman “10 vuoden takuu” kärkipalasarja, mut se on näköjään poistunut valikoimasta. :frowning:
Crankbrothers M17 multitool. Aina mukana.

crank brothersin m17 multitool menee todellakin luottokamoihin, ihan ykkönen ja aina messissä. helkkarin hyvä ketjutyökalukin tuossa. myös saman lafkan speedier rengastyökalu on huippu. jotenkin epämääräiset vibat ollu crank brothersista aina (en tiedä miksi?), mutta nuo on tosi hyviä!

Carhartt Vicious Pants. Kestänyt satulassa istumista todella paljon pidempään kuin mitkään muut housut. Nyt lopulta kului haaroista puhki ja matka jatkuu lumpunkeräykseen. Uudet vastaavat jo jalassa.

Varmaan sitten paremmat kuin carhartin cargo shortsit, kahdet kului puhki vuoden aikana.
Tosin ensimmäiset, mitkä hankin useamman vuoden ennen näitä kappaleita, kestivät kyllä lähes luottokampe tittelin verran

Tuolla yhdessä topsussa pölpötettävästä typeryydestä tuli mieleen että nelikanttikeskiöt ja -kammet ovat ehdottomia luottokamojani. Toimivat hyvin, ovat varsin simppeleitä kapistuksia ja näyttävätkin hyvältä.

20 Likes

No siis ei ole niin harmitonta osaa ollut kuin TA AXIX [nelikantti]keskiö kasettilaakereilla ja siinä Carmina Compactit. Kerran on joutunut ottamaan auki kun poljin pyörällä muutaman kymmenen metriä tulvivalla polulla - vesi ylsi napojen ja keskiön yli, meni vähän muutakin laakeriasiaa uusiksi. Tiesin tietysti että teen nyt tyhmästi mutta sellaista se joskus on.

Nelikanttikeskiö

3 Likes

Kirjotetaas ny vihdoin pidemmin Endura MT500 Waterproof kuoritakista. Ostin omani Iikan pyörävarikolta Kuopiossa elokuussa 2020 kesken lomaretken. Olin vähän aiemmin ottanu aivan käsittämättömän ukkoskuuron niskaani, suoraan saman valmistajan Pakajakin lävitse, niin ei kiinnostanu enää leikkiä.

Maastopyöräilytakkihan se oikeasti on, eli lepattaa varmasti tuulessa enemmän ku ihoa myötäilevämmät ratkasut. Mä vaan en kosteissa keleissä tykkää siitä että elementeiltä suojaavat vaatteet istuu napakasti kropan ympärillä, tarvitsen tilaa. Pakkautuvuuskin on vähän huono koska tässä on paljon vetoketjuja, mm. kainaloissa. Se onkin kätevä kun voi kommutoidessa alkulämpöjen jälkeen laittaa ilmanvaihdon päälle, ja sadekeleillä niinikään päästellä höyryjä ilman että sataa sisään. Kylmemmissä keleissä tai niukummalla varustuksella ajellessa on kiva kun voi tauolta jatkaessaan vaan käärästä hetkeksi huppua päälle eikä tarvi kauaa palella.

Oon käyttäny sitä aivan tyytyväisenä paitsi heinäkuisissa sateissa Lapin perukoilla Yöttömässä, myös joulukuisen Mäntyharjun hyytävän kylmissä 23 pakkasasteen tunnelmissa. Märimmät kelit on varmasti koettu Ruskaa nautiskellen, Rain Legsien ja täyspitkien lokarien täydentämänä. Joskus harvoin on loppumaton sade lopulta päässy läpi, tai ehkä se oli omaa paniikkihikeä kun kerty sisäpuolelle ja kasteli paidan. Nyt pitäs kyllä lyödä uus DWR-käsittely pintaan kun en oo aivan varma onko se enää entisellään, oon kuitenkin hangannut takkia repun hihnoilla.

Tässä Kolkan taltiointi tarinan takista Valtterimyrskyn laitamilta:

Lämpimän kelin performance-ajoon ehdin jo hommata ruipelomman pierunkuoritakin joten älkää ihmetelkö jos näätte mut ilman tätä yksilöä.

4 Likes

Tää maxxiksen rengasmuovi

Sietää uskomattoman paljon pahoinpitelyä

EDIT/Pieni offtopic: muutenkin MTB puolen tuotteista huokuu aika usein sellainen “tää laitetaan toimimaan silleen että voit keskittyy olennaiseen” lähestymistapa.

2 Likes

Huomasin tässä kirotessani Leatt “waterproof” MTB shortsien liki puhki kulumista verrattain vähäisillä kilometreillä, että toiset shortsini ansaitsevat Luottokampe tittelin.
Eli Chrome Union shortsit. Ovat olleet yli neljä vuotta ympärivuotisessa käytössä bibsien päällä talvella ja sellaisenaan kesällä. Työmatkaa, lenkkiä, maastolenkkiä jne tuhansia kilometrejä ja ne saatana vaikuttavat vaan vahvistuneen takapuolelta.

Noi Leatt byysat kesti varmaan päälle viis sataa ja that’s it

Edit. Eikun yli neljä vuotta. Ennen koronaa hankin

2 Likes

Kummonen fitti noissa Unioneissa on? Pitääkös tilaa pykälää isompi ihan varuiks?

Muistaakseni ovat ihan ns true to size

Kyl joo, ei mitään kikkailua

Jos jotakuta kiinnostaa kokeilla oisko Chrome Folsomit luottokamaa, niin mulla ois tossa 32 -kokoset ylimääräsenä!

1 Like

Muc-Offin glueless patch :ok_hand:t3: yleensä kyllä vaihan suosiolla sisurin, jos reikä tulee, mutta nyt ei ollu maasturiin menevää sisuria kämpillä, eikä kiinnostanu yhtään alkaa enempiä säätämään. Joskus aiemminki käyttäny tuota kuitenki, ku yks tarra puuttu :face_with_hand_over_mouth: Ei vie tilaa kun ehkä 1/3 normaalipaikkarasian verran, eli ei paljoa paina pidemmällä lenkilläkään 🫱🏻‍🫲🏽