Eipä ole ennen projektilankaa tullut kirjailtua, josko nyt, kun tuleva kokonaisuus todellakin on vielä ympäriinsä maailmalla ja osa valinnoista vielä tekemättä. Ideoita ja apuja saa siis heitellä ilmoille.
Ensikosketus paksupyöriin tuli taannoin keväällä 2009, kun harhailin ympäri Lappia yksinäisen miehen yksinäisellä laskureissulla Pallas-Ylläs-Aakenus alueella. Yhtenä päivänä paremman tekemisen puutteessa ajelin Hettaan lounaalle. Siellä luontokeskuksen pihassa kohtasin vaikuttavan näyn, kun sisääntulon tienoille oli parkkeerattu kymmenkunta paksukaista. Olin tuolloin vasta aloitellut pyöräilyharrastusta ja f-foorumikin tuttu lähinnä krossariosioltaan. Kuitenkin jotain sivumennen olin lukenut Lapissa seikkailevista ulkomaalaisista joilla oli havaittu allaan jotain kummallista. Nyt siis törmäsin tuohon Tsekki(?)-porukkaan ja siitä se sitten lähti, ensiajatus tulevasta.
Kesällä 2010 teimme vaimon kanssa pyörävaelluksen Hetan pohjoispuolella Kalmankaltio-Pöyris-Näkkälä reitillä. Alla oli normaalit maastopyörät ja hyvin se niilläkin sujui. Kuitenkin viimeistään tuolloin taisin alitajunnassani päättää, että joskus minulla vielä on paksurenkainen pyörä. Maastopyöränä käytössäni on Singular Swift, ja koska olen pyörään ja ko. valmistajaan enemmän kuin tyytyväinen, on mielessä muhinut vieno toive siitä, että läski sieltäkin vielä joskus tulisi markkinoille.
Mr. Singular, Sam Allison, ilmoitti syksyllä 2012, että arviolta vuoden kuluttua hänellä olisi mahdollisesti läskirunko tulossa. Koska aikaa rahan keruuseen ja asian pähkäilyyn oli tuolloin sopivasti edessä, löin ajatuksissani asian lukkoon; sellaisen tulisin hankkimaan. No, aikaa oli, vaan en minä mitään rahaa sinä aikana sivuun laittanut, saati kummemmin dataa koko läskimaailmasta päähäni hankkinut. Mutta niin vain, kun syyskuun lopulla Puffinin Kickstartter ilmestyi, laitoin rahani likoon. Ja sehän toteutui.
Se historiasta, siirrytään nykyhetkeen.
Tarkoituksenani on kasata pyörä melko samoin periaattein kuin Swift. Ostoslistalle päätyy perustoimivia palikoita, ilman kummempia gramman viilailuja. Käyttö tulee olemaan työmatkatempoilua, kotipolkujen koluamista, retkeilyä ja kaiketi joitain kisalähtöjäkin.
Swiftin myötä löysin yksivaihteisuuden ilot, ja Lunni on tarkoitus nyt alkuun koota samaan moodiin. Vaihteita asennellaan myöhemmin jos kaivataan, veikkaan että vain väliaikaisesti silloinkin. Ebb on mielestäni ainut mukava tapa ketjun kiristelyyn. Vaakahaarukoistakin on kokemuksia, ja se on kyllä melko ärsyttävää nypläämistä.
Ymmärrän, että yksivaihteisena mahdollisesti menetän osan läskipyöräilyn hienouksista; hitaan möyrinnän tuntemattomiin paikkoihin ja maastoihin. Kuten myös sen, että retkeilykäytössä yksivaihteisuus voi olla rajoittava seikka etenemisen mielekkyydessä ajoittain. Tiedän myös sen, että Puffin on kuulema tehty vähemmän retkipyöräksi ja enemmän hauskapyöräksi. En siis kuvittele saavani tästä mitään uskomatonta kuormajuhtaa erämaiden halkaisuretkille. Oma retkeilyni tulee kyllä tälläkin onnistumaan, jos kerran onnistuu jo kapeammallakin renkaalla. Runkolaukun tulen pyörään ompelemaan, ja mahdollisesti jotain pienempää muuta reissuvarustelua hankkimaan, myöhemmin.
Tulossa on Puffin runko, L kokoisena.
Omat mitat 187/92/92 (pituus,paino,jalka).
Osien suhteen lukkoon olen lyönyt vasta kammet: X5, sekä melko varmana navat ja ohjainlaakeri Hopelta. Sam teki sen verran kilpailukykyiset tarjoukset näistä osista, että päätin tarttua niihin juurikaan pidemmälle miettimättä. Varsinkin kun järkevän hintaisten napojen löytäminen vaikuttaa ainakin oman kokemuksen perusteella lähes mahdottomalta. Aiempaan kommenttiini järkihintaisuudesta yms. nuo Hopen navat ovat jotain aivan muuta…
Kiekot, napoja lukuun ottamatta, ovatkin vielä hieman auki. Juuri nyt luulen hankkivani Robbsonin 80mm kehät ja dt compit pinnoiksi.
Kehäasiassa saa viisaammat ohjeistaa: onko järkeä lähteä havittelemaan 100mm kehiä? Robssoni ei niitä 32 reikäisinä (ainakaan vielä) tee, mutta onhan niitä muita… Runko ei tule syömään kaikkein leveimpiä kumi/kehä -kombinaatioita. Lähinnä epäröin, saanko mitään hyötyä leveämmästä kehästä, kun kerran runkoon ei kuitenkaan mahdu leveimpiä kumeja. Onhan minulla massaa ajokamppeissa yli sata, ja talvellakin on tarkoitus kulkea… Arveluttaa siis 3,8-4" renkaiden toimivuus 100mm kehällä. Hakkaanko kesällä kehien reunat kiviin, millaista profiilia renkaat muodostavat?
Kehät ajattelin porata heti alkuunsa rahtusen keveämmiksi, jos nyt siis niihin Robbsoneihin päädyn. Ja sisäkumittomuus kiinnostaa, koska siihen on muutenkin tullut maastossa siirryttyä hyvin kokemuksin. Saapa nähdä…
Putkiosiksi on tulossa mikä tahansa stemmi. Tietenkin vihjeet huokeasta ja kepeähköstä otetaan vastaan. En ole koskaan suonut stemmeille montaakana ajatusta, enkä ymmärrä miksi sijoittaisin ko. osaan juurikaan mutamaa kymppiä enempää, kenties tässä piilee jokin, mitä en vain ymmärrä.
Ohjaustangoksi pitäisi löytää Ragley Carnegie, tai vastaava, Salsan Bend 2, 23 asteisena? Ei vaan tunnu löytyvän, olen ostopalstoilla noita jo hetken kuuluttanut, vaan vastauksia ei kuulu.
Satulaputkeksi joku ~410mm pitkä. Tässä kohtaa olen taipumassa Thomsoniin, vaikka se maksaakin tyhmiä. Syynä lähinnä se, että menneenä keväänä/alkukesänä onnistuin Swiftissä istumaan yhden Ritcheyn mutkalle. Ja käsittääkseni Thomsoin ei pitäisi näin käyttäytyä. Toisaalta, ~25 eurolla saisi BBB:n skyscraperin…
Kumiasia on aikas auki. Jotain välimallin yleissuorittajaa tässä haetaan. Hüsker Dü, Knard? Joku muu, mikä? Saisi tulla lisää valmistajia esille, onhan noita kait, vaan saatavuus??? Toisaalta Sam on luvannut vielä tehdä jonkun tarjouksen kumeistakin, joten saattaa sitä kautta ratkaisu löytyä jos hinnat ovat kohdallaan.
Jarruiksi näillä näkymin Shimanon Deore M615, 180mm levyillä.
Mitähän vielä; Välitys varmaankin jotain samaa kuin 29 ":ssä tai hieman kevyempää, 30-32 eteen ja 18-20 taakse. Penkiksi Charge Scoop, se on hyvä. Gripeiksi jotain kämmentä hyväilevää.
Värimaailma myös hakusessa. Taitaa moni tuleva Puffin -kuski hakea värejä Lunnin, sen linnun, väreistä. Ei paha ajatus sekään, Robssonilla olisi nuo kehät myös punertavana, kenties se on jo liikaa…
Että tällaista. Kirjailen tänne miten asia etenee, runko ym. osat saapuvat jne. Ja kuulen tosiaan mielelläni hyviä perusteltuja ajatuksia osavalinnoista tai muustakin…