Lunni - Singular Puffin

Eipä ole ennen projektilankaa tullut kirjailtua, josko nyt, kun tuleva kokonaisuus todellakin on vielä ympäriinsä maailmalla ja osa valinnoista vielä tekemättä. Ideoita ja apuja saa siis heitellä ilmoille.

Ensikosketus paksupyöriin tuli taannoin keväällä 2009, kun harhailin ympäri Lappia yksinäisen miehen yksinäisellä laskureissulla Pallas-Ylläs-Aakenus alueella. Yhtenä päivänä paremman tekemisen puutteessa ajelin Hettaan lounaalle. Siellä luontokeskuksen pihassa kohtasin vaikuttavan näyn, kun sisääntulon tienoille oli parkkeerattu kymmenkunta paksukaista. Olin tuolloin vasta aloitellut pyöräilyharrastusta ja f-foorumikin tuttu lähinnä krossariosioltaan. Kuitenkin jotain sivumennen olin lukenut Lapissa seikkailevista ulkomaalaisista joilla oli havaittu allaan jotain kummallista. Nyt siis törmäsin tuohon Tsekki(?)-porukkaan ja siitä se sitten lähti, ensiajatus tulevasta.
Kesällä 2010 teimme vaimon kanssa pyörävaelluksen Hetan pohjoispuolella Kalmankaltio-Pöyris-Näkkälä reitillä. Alla oli normaalit maastopyörät ja hyvin se niilläkin sujui. Kuitenkin viimeistään tuolloin taisin alitajunnassani päättää, että joskus minulla vielä on paksurenkainen pyörä. Maastopyöränä käytössäni on Singular Swift, ja koska olen pyörään ja ko. valmistajaan enemmän kuin tyytyväinen, on mielessä muhinut vieno toive siitä, että läski sieltäkin vielä joskus tulisi markkinoille.

Mr. Singular, Sam Allison, ilmoitti syksyllä 2012, että arviolta vuoden kuluttua hänellä olisi mahdollisesti läskirunko tulossa. Koska aikaa rahan keruuseen ja asian pähkäilyyn oli tuolloin sopivasti edessä, löin ajatuksissani asian lukkoon; sellaisen tulisin hankkimaan. No, aikaa oli, vaan en minä mitään rahaa sinä aikana sivuun laittanut, saati kummemmin dataa koko läskimaailmasta päähäni hankkinut. Mutta niin vain, kun syyskuun lopulla Puffinin Kickstartter ilmestyi, laitoin rahani likoon. Ja sehän toteutui.
Se historiasta, siirrytään nykyhetkeen.

Tarkoituksenani on kasata pyörä melko samoin periaattein kuin Swift. Ostoslistalle päätyy perustoimivia palikoita, ilman kummempia gramman viilailuja. Käyttö tulee olemaan työmatkatempoilua, kotipolkujen koluamista, retkeilyä ja kaiketi joitain kisalähtöjäkin.

Swiftin myötä löysin yksivaihteisuuden ilot, ja Lunni on tarkoitus nyt alkuun koota samaan moodiin. Vaihteita asennellaan myöhemmin jos kaivataan, veikkaan että vain väliaikaisesti silloinkin. Ebb on mielestäni ainut mukava tapa ketjun kiristelyyn. Vaakahaarukoistakin on kokemuksia, ja se on kyllä melko ärsyttävää nypläämistä.
Ymmärrän, että yksivaihteisena mahdollisesti menetän osan läskipyöräilyn hienouksista; hitaan möyrinnän tuntemattomiin paikkoihin ja maastoihin. Kuten myös sen, että retkeilykäytössä yksivaihteisuus voi olla rajoittava seikka etenemisen mielekkyydessä ajoittain. Tiedän myös sen, että Puffin on kuulema tehty vähemmän retkipyöräksi ja enemmän hauskapyöräksi. En siis kuvittele saavani tästä mitään uskomatonta kuormajuhtaa erämaiden halkaisuretkille. Oma retkeilyni tulee kyllä tälläkin onnistumaan, jos kerran onnistuu jo kapeammallakin renkaalla. Runkolaukun tulen pyörään ompelemaan, ja mahdollisesti jotain pienempää muuta reissuvarustelua hankkimaan, myöhemmin.

Tulossa on Puffin runko, L kokoisena.

Omat mitat 187/92/92 (pituus,paino,jalka).
Osien suhteen lukkoon olen lyönyt vasta kammet: X5, sekä melko varmana navat ja ohjainlaakeri Hopelta. Sam teki sen verran kilpailukykyiset tarjoukset näistä osista, että päätin tarttua niihin juurikaan pidemmälle miettimättä. Varsinkin kun järkevän hintaisten napojen löytäminen vaikuttaa ainakin oman kokemuksen perusteella lähes mahdottomalta. Aiempaan kommenttiini järkihintaisuudesta yms. nuo Hopen navat ovat jotain aivan muuta…

Kiekot, napoja lukuun ottamatta, ovatkin vielä hieman auki. Juuri nyt luulen hankkivani Robbsonin 80mm kehät ja dt compit pinnoiksi.
Kehäasiassa saa viisaammat ohjeistaa: onko järkeä lähteä havittelemaan 100mm kehiä? Robssoni ei niitä 32 reikäisinä (ainakaan vielä) tee, mutta onhan niitä muita… Runko ei tule syömään kaikkein leveimpiä kumi/kehä -kombinaatioita. Lähinnä epäröin, saanko mitään hyötyä leveämmästä kehästä, kun kerran runkoon ei kuitenkaan mahdu leveimpiä kumeja. Onhan minulla massaa ajokamppeissa yli sata, ja talvellakin on tarkoitus kulkea… Arveluttaa siis 3,8-4" renkaiden toimivuus 100mm kehällä. Hakkaanko kesällä kehien reunat kiviin, millaista profiilia renkaat muodostavat?
Kehät ajattelin porata heti alkuunsa rahtusen keveämmiksi, jos nyt siis niihin Robbsoneihin päädyn. Ja sisäkumittomuus kiinnostaa, koska siihen on muutenkin tullut maastossa siirryttyä hyvin kokemuksin. Saapa nähdä…

Putkiosiksi on tulossa mikä tahansa stemmi. Tietenkin vihjeet huokeasta ja kepeähköstä otetaan vastaan. En ole koskaan suonut stemmeille montaakana ajatusta, enkä ymmärrä miksi sijoittaisin ko. osaan juurikaan mutamaa kymppiä enempää, kenties tässä piilee jokin, mitä en vain ymmärrä.
Ohjaustangoksi pitäisi löytää Ragley Carnegie, tai vastaava, Salsan Bend 2, 23 asteisena? Ei vaan tunnu löytyvän, olen ostopalstoilla noita jo hetken kuuluttanut, vaan vastauksia ei kuulu.
Satulaputkeksi joku ~410mm pitkä. Tässä kohtaa olen taipumassa Thomsoniin, vaikka se maksaakin tyhmiä. Syynä lähinnä se, että menneenä keväänä/alkukesänä onnistuin Swiftissä istumaan yhden Ritcheyn mutkalle. Ja käsittääkseni Thomsoin ei pitäisi näin käyttäytyä. Toisaalta, ~25 eurolla saisi BBB:n skyscraperin…

Kumiasia on aikas auki. Jotain välimallin yleissuorittajaa tässä haetaan. Hüsker Dü, Knard? Joku muu, mikä? Saisi tulla lisää valmistajia esille, onhan noita kait, vaan saatavuus??? Toisaalta Sam on luvannut vielä tehdä jonkun tarjouksen kumeistakin, joten saattaa sitä kautta ratkaisu löytyä jos hinnat ovat kohdallaan.

Jarruiksi näillä näkymin Shimanon Deore M615, 180mm levyillä.

Mitähän vielä; Välitys varmaankin jotain samaa kuin 29 ":ssä tai hieman kevyempää, 30-32 eteen ja 18-20 taakse. Penkiksi Charge Scoop, se on hyvä. Gripeiksi jotain kämmentä hyväilevää.

Värimaailma myös hakusessa. Taitaa moni tuleva Puffin -kuski hakea värejä Lunnin, sen linnun, väreistä. Ei paha ajatus sekään, Robssonilla olisi nuo kehät myös punertavana, kenties se on jo liikaa…

Että tällaista. Kirjailen tänne miten asia etenee, runko ym. osat saapuvat jne. Ja kuulen tosiaan mielelläni hyviä perusteltuja ajatuksia osavalinnoista tai muustakin…

Onko sulla tuosta Charge Scoopista jo kokemusta? Kiinnostaisi tietää, kun itse olen samaa ajatellut Lunniin. (Oma projektilanka tulossa varmaan joskus tammikuussa, kun on vähemmän kiire.) Satulalangassa myös jengi huudellut Scoop-kokemusten perään.

Joop, olikohan se heinäkuuta, kun Scoopin Swiftiin asentelin. Kilometrejä sen jälkeen varmaan ~500.
Pirun hyvä, noin niinkuin lyhyesti sanottuna. Liukkaampi pinta kuin Spoonissa, sopivasti, ainkin omaan makuun. Muoto ihan kevyesti huomaamattomampi kuin Spoon, ei kuitenkaan liian pyöreä, eli Spoonista tuttu tunne säilyy. Takareunan tuntee, tietää missä päin penkkiä milloinkin on.

Monet käyttää 3,8"-4" kumeja satamillisten kanssa, ite kyllä laittaisin Swiftiin tietysti Puffiniin 80 mm kehät.

Swift? eikös tässä Lunnia speksattu vai mitä en ymmärtäny?

Tosiaan kuvia olen netin syövereistä löytynyt, että kyllä sinne takahaarukkaan on esim. HuDu mennyt 100mm kehällä. Se lähinnä ajattelututtaakin, että saako siitä mitään käytännön hyötyä. Kyllä se 80mm taitaa olla aika varma valinta.

Ite hankin Puffinia varten (käytettynä “halvalla”) Surlyn RD:t Hopen navoilla. Päälle virittelin jo Big Fat Larryt, jotka on tällä hetkellä sisurilla, mutta ennen rungon saapumista olisi tarkoitus värkätä ne sisurittomaksi. En kyllä osaa sanoa onko tuo parempi setti kuin 100mm kehät ja kaposemmat kumit.

otit ällän, eikö se ole sulle vähän nafti, vai ruukaako läskiraamit olla pienempiä ku normimaastot?

Swifti on myös L. XL oli koeajolla toooosi iso. Sillä perusteella siis päädyin tuohon. Minul on pitkät jalat, lyhyt selkä, tai iso pää. Joka tapauksessa, reach -lukemaa tuijottamalla; L kokoisena se on hitusen isompi kuin Swiftissä. Ja kun siis verrokki on nähdäkseni sopiva niin en ainakaan isompaa kaipaa. Heikottaahan se mieltä, kun näitä päätöksiä tekee ilman koeistuntaa…

Näitä tulee siis Ouluun useampikin…

Odotan innolla projektikuvia. L on varmasti juuri oikea koko, samanpituisena mietin samaa kokoa itsekin Kickstarter-kampanjan aikana. Singularin XL-kokoiset rungot ovat ihan älyttömän isoja.

Poratut vanteet ja kevyehköt renkaat lienevät hyviä ideoita hauskanpitopyörään. Painonsäästöä siellä missä siitä on hyötyä ja muuten perusluotettavaa järkiosaa.

Hommahan etenee, Carnegie löytyi Turusta, kiitokset jäsenelle Kyttyra.

^eipä kestä. Mää uskon, että tanko pääsee hyvään ja oikeaan käyttöön.

No, kuten taisin peeämmässä uhota, niin tuun tänne huutelemaan lisää.

Kehät: Ittee epäilyttäis Rob’soneiden kestävyys varsinkin porattuina koska ne on lienee tarkoitettu kruisereihin eikä ryskäämiseen. Mut ilmeisesti ainakin nimim. Artulla(?) on sellaiset läski-Mjeletsissä, eikä ainakaan foorumille asti oo kantautunut mitään ongelmia. Ja onhan Robs’sonit toki huomattavasti edullisemmat kuin Rolling Darrylit.

Navat: Hopen 170 mm Fatsno navassa on sit alumiininen…freehub body? mikä se on suomeks? Eniveis, sinkiläratas voi syödä vapaanavan kehoa ilkeesti, ks. tää lanka. Kai siihen saa vaihdettua teräksisenkin freehub bodyn, tai näin mä ainakin muistelisin.

Kumit: Knardit on hyvät. Profiili pyöreä ja rullaavat kivasti. Tosin ne on mulla 65 mm vanteilla. Mulla on puksussa edessä BFL 82 mm vanteella, ja sekin on oikein hyvä. HuDut kuulemma ohjautuu itekseen enemmän kuin esim. Knardit, mut ei mulla oo asiasta ensikäden tietoa tietenkään. Floaterit olis halvat, mutta mulla oli edessä sellainen, ja oli paljon paskempi ohjata kuin BFL (ainakin kesällä). Takana aivan hyvä. Mää ehkä ottaisin BFL:t, jos taakse vain mahtuu (eiks Lunnissa oo aika tiukka perä).

Toloppa: yhen BBB:n tolpan oon saanut mutkalle vaikken painanut tuolloin(kaan) yli 80:tä kiloa. Thomsonin kans ei tarvis pelätä vahinkoja. Tai ainakaan mää en pelkäis.

Stemmi: Ite öögailen parhaillaan tätä. Mulla on Karhunrasvassa ton C260 versio (ihanan kevyt ja tuntuu jämäkältä), ja ainakin vielä on pysynyt kasassa. Vaikka ekaks pelottikin niiden pikkuruisten pulttien kestävyys. Jos ei olis ollut 5 nm torqkeytä, niin en olis tohtinut ostaa.

Gripeistä: hei, ESI:n silikonigrippejä saa oransseina, ja ne hivelee kämmeniä :slight_smile: ainakin mun kämmeniä.

Ei tällä kertaa muuta, seurailen tätäkin projektia suurella mielenkiinnolla :slight_smile:

kyttyra - 21:40, 29.11.2013 » Mää ehkä ottaisin BFL:t, jos taakse vain mahtuu (eiks Lunnissa oo aika tiukka perä).
Pitäisi mahtua. Singular Sam sanoo rengastilasta näin:

Jos tuo ilmoitettu mitta on siitä kohti mistä kumi on leveimmillään niin menee helposti. BFL 82mm (RD) kehällä on noin 102mm.

Alumiininen freehub body (vapaarattaan runko?) on ihan OK, jos siinä sinkularattaassa vain on leveä tyvi. Eli jätä ne prässätyt peltirattaat väliin ni rattaan ei pitäisi jyrsiä koloja.

Miten leveä sen rattaan tyven olis hyvä olla? Riittääkö 4mm (On-One Groove Armada tai Surly)?

^Surlylle vahva kyllä.

Mulla on pari Groove Armadaa. Ovat kuin jonkun saakelin valssauskoneen osia massaltaan, mutta tyven leveys riittää. Jos painolla ei ole väliä, ovat oikein mainioita rataksia. Surlylle samat kehut, mutta ovat vähän kevyempiä. (Kyllä, Surly on joskus kevyempi!)

Syy miksi just läskipyörien kohdalla toi tyven leveys ja vaparirunkoon pureutuminen on pohdinnan aiheena on se, että melkein 30 tuuman ulkohalkaisija tarkoittaa kovempaa vääntöä navan päässä, lisäksi näissä on eläimellinen pito ja yleensä aika lyhyet välitykset lisäämässä vääntöä.

Hyvää kirjoittelua, tattista osallistuville jo nyt.

Minulla on SuperstarComponentsin ss napa Swiftissä takana, ja siinä alumiininen vapaarattaan runko. Käytössä On-onen ja Superstarin leveäkantaisia rattaita ja ongelmia ei ole esiintynyt. Yhden pariviikkoisen jakson ajoin 15h Shimpan ohukaisemmalla dx rattaalla ja sehän haukkasi välittömästi lovet siihen runkoon. En käytä siis enään tuollaista, kerralla opin.

Itsepintaisesti, ainakin vielä, kaavailen noita Robssoneja kehiksi, ja kylläpä ne 100mm taidetaan tosiaan unohtaa. Ei ole yhtään epäsuotuisaa kommenttia tullut eteen kotimaan tai ulkomaan foorumeilla niiden käytöstä. Toisaalta, aikaa on vielä mieltä muuttaa, saan navat kuitenkin vasta samassa paketissa kuin rungon ja ETA tälle paketille taitaa osua johonkin helmi-maaliskuun taitteeseen. Ohittamaton tarjous Surlyn RD:stä voi hyvinkin muuttaa mieleni.

Jos kerran BBB:n istuinkannatin on saatu mutkalle alle 80 kiloisella kuskilla, niin taitaa olla parempi minun se jättää hankkimatta… Hmm, Thomson Elite 27,2/410mm anybody? Taitaa olla turha tällaista muotituotetta toivoa käytettynä löytävänsä. Swiftiin laitoin kesällä Truvativ T30 putken, eikä ainakana vielä ole ongelmia ilmaantunut. Toisaalta, kuvittelisin saaneeni siihen tuhoutuneeseen Ritcheyhin ensivauriot viime kevään talviajossa, kun tuli ajettua moottorikelkkauria joissa esiintyi jatkuvaa aaltoilevaa ~1-1,5m korkeaa kumpua. Satulasta polkiessa aina aallon pohjalla taisi vääntövoimat olla suurimmillaan putkea kohtaan. Kesäinen nopea ryttyytys ei saane aikaan samoja voimia, varsinkin kun ne usein tulee poljettua pers irti penkistä.

Jatketaan…

Se perinteinen Thomson kauppa, http://www.probikeshop.com/thomson-elite-straight-seatpost/149.html

^Jos Nalle Puh (ja toivottavasti joku muukin oululainen) on Thompsonin tarpeessa niin voisi kimppaa viritellä. 15€ toimituskulut yhdelle tolpalle on hieman kovat…