Lukkoratas falskaa

Hei!

Ongelmana on nopeassa kiihdytyksessä/kovasta vauhdista jarruttaessa rattaan tyhjää pyöriminen. Kyseessä on Fixie inc.in vakioratas. Takakiekon navat vaihdatettu liikkeen toimesta, mutta pyörii tyhjää vieläkin. Neuvoja tyhjäpyörimisen poistoon, vai onko uusi kiekko fiksuin valinta?

En oikein sisäistänyt millä tavalla ratas pyörii tyhjää, mutta oisko mahdollisesti rattaasta korkannut kierteet? Kannattais varmaan kokeilla toisella rattaalla ainakin ens alkuun.

Ratas ei ole kiristynyt perille napaa vasten jolloin lukkorengas ei myöskään kiristy kunnolla ratasta vasten/rattaan ollessa perille kiristettynä lukkorengas ei kiristy ratasta vasten joten ratas pääsee pyörimään kovissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa aina hieman ennenkuin tarraa joko kiihdyttäessä napaan tai jarruttaessa lukkorenkaaseen kiinni.

Korjattava ASAP, koska huonossa tapauksessa rikkoo navasta lukkorenkaan kierteet. Ekana koko paketti auki, kiristä ratas poskitärinämomenttiin rotafixaamalla (googlaa) minkä jälkeen kiristä lukkorengas niin tiukalle kuin menee. Mikäli ongelma jatkuu vielä tuonkin jälkeen, ratas lienee liian kapea että lukkorengas tarraisi siihen kunnolla kiinni. Standardikokoisiahan noiden kaikkien pitäisi olla, mutta seuraavaksi lähtisin tossa tapauksessa kokeilemaan uudella rattaalla.

Pyörähtää noin puoli kierrosta tyhjää, ennenkuin rengas lähtee mukaan. Tuntuu löystyvän, mutta vain sen puoli kierrosta. Siitä yli ei ole koskaan mennyt. Ratas itsessään oli niin tiukassa kiinni, etten saanut millään auki kun kesällä koitin.

Ilmeisesti jotain rikki. Jos ei oo jarruja niin älä aja metriäkään.
Joissakin navoissa kuuluu rattaan jommalle kummalle puolelle laittaa prikka. Ilman prikkaa lukkorengas ei kiristy rattaaseen asti.

Tämän olisi voinut selvittää tästä topicista

https://www.yksivaihde.net/old/19869

Lukkorenkaan kierteet huonot, tai napasi on rikki.
Oma veikkaus että lukkorenkaasi on halpa ja huonolaatuinen jossa kierteet pyöristyneet ja rengas hyppii kierteillä.
Onko ratas ja rengas molemmat varmasti olleet tarpeeksi kireällä?

Kiitos tuhannesti vastauksista, ja tuota topiccia en osannut tarkastaa.
Nyt ajo hetkeksi tauolle, ja pyörä pajalle. Erittäin nopeita ja auttavia vastauksia, kiitos tästä yksivaihde!

Mulla teki samaa ja se korjaantu tosiaan kun otti koko laitoksen irti ja kiristi kunnolla. Rotafixaustekniikalla saat myös rattaan irti kun vääntää vastakkaiseen suuntaan. Jos ei muuten irtoa.

Ja jotain töhkää sitten samalla rattaan ja lukkorenkaan kierteisiin kun kiristelet ne takaisin paikalleen, itse olen käyttänyt kohtalaisella menestyksellä TF2 litiumrasvaa mitä saa kaikista pyöräkaupoista. Lukkorengaskaan ei välttämättä tollasessa Fixie Incissä ole kovin hyvä joten sekin kannattaa ehkä vaihtaa. Ittellä ollu toistaiseksi vähiten huonoja kokemuksia noiden teräksisten Novatec/yms. halpisnapojen lukkorenkaan kanssa - Miche, Mavic ja Charge Plugin vakiolukkorengas kaikki ovat olleet aika paskoja.

Mulla oli kans tätä vikaa joku aika sitten mun fixie inc. Fillaris. Itseltäni ei löytynyt sopivaa avainta lukkorenkaaseen niin kävin pyöräliikkeessä hoitamassa lukkorenkaan kireälle. Nyt pelittänyt Parisen viikkoa moitteettomasti.