Lukkopolkimien elonkaari, kokemuksia?

Pertsa SPD:t lensi tänään fiksistä mäkeen. Jarruttomalla krossilenkillä kumpikin kenkä irtoili väännön lisääntyessä ja kun yritin kiristellä jousia, totesin kolmen kiristyskuusiokolon kuvion olevan niin muussia ettei onnistu. Tosin olivat jo aika tappiin kiristelty eniveis. Varsinaiset elämän haurauden kokemukset sain sitten tiukassa laskussa joka päätyy 90 asteen mutkaan, toinen kenkä irtosi hidastaessa. Sain seivattua 20 cm ennen kookasta mäntyä.

Jälleen kirkastui kuinka tarpeellinen hätäjarru on. Ja kun kiekot ovat keraamiset ja pyörä jarrutapeilla niin en jaksaisi jarrua ruveta pyörään säätämään. Eli spedujen happeen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, eikä päästää niitä tuohon kondikseen edes jarrun kanssa, kele. SPD:t ovat perinteisesti olleet oikeanlaisilla klosseilla ( SM-SH 51?, eli ei-multirelease ) luotettavaa ja kohtuuhintaista peruskamaa. Ilmeisesti 2 talvea ja runsas maastohölmöily ovat tehneet tehtävänsä. Eli Shimanon SPD:t saavuttivat tiensä absoluuttisen pään reilussa kahdessa vuodessa kovalla käytöllä.

XT:t ajossa neljättä vuotta, no problems. M520:t tuntuu kyllä menevän löysiksi parissa vuodessa, mutta mä tykkään pitää maastohommissa jalat löysällä - vaikka se onkin VÄÄRIN.

Olethan kokeillut vaihtaa ihan vaan klosseja? Kengän pohjissa ne tuntuu kuluvan paljon nopeammin kuin polkimet, klossien vaihdon jälkeen saa aina löysätä jousia.

En varsinaisesti vaihtanut mutta ajanut eri kengillä samoja speduja, lenkkikengissä on melko tuoreet klossit. Kiitän vinkistä toki mutta kyllä mä turvallisuuden illuusiosta mielelläni sen viiskybää kärsin!

Meidän perheen kaikki Shimanon spedut (8 paria) on edelleen ajossa. Nollahuollolla. 1998-2012. Malleja 505-540.

Vanhimmista on laakerit sen verran kuralla, että armahdan ne, tilasin juuri uudet XT:t.

Klosseja saa vaihtaa joka kenkiin kerran kesässä, ja niiden säätöruuvien kanssa pitää olla tarkkana ettei pyöristy.

@Konkeli: Mulla notkussa kiinni XT:t, kelasin noita koittaa myös fiksiin. Eli ei ihan 50 jyyrolla selviä, kaikki kuluneet klossit vaihtuu samalla.

Moni on puhunut SPD:n ikuisuudesta mutta oma kokemus ei ihan Karen mittoihin mätsää, ei kilsoissa eikä kestossa.

EDIT: Ja kun niitä alkaa pusikossa adrenaliinipäissään säätelemään niin tulee tyrittyä herkästi.

En ole saanut speduja särkymään vaikka niitä on hakattu huolella kiviin. Painoakin on 110 kg ja lenkkeily enskatyyppistä.

Lähettiajossa väljistyy parissa vuodessa niin, ettei viitsi jarruun vähemmän turvautuvana enää pelleillä. Maantiepyöräilyyn ovat toimineet sen jälkeenkin.

Eli SPD:stä voisi sanoa että polkimet kestävät vuosia kovaa käyttöä ja klossit ovat hyvinkin kulutustavaraa. Onko muista polkimista kokemuksia, esim Cranck Bros? Eggbeatereista luki ainakin Pyörähuollon sivuilla joskus että ei fixed-käyttöön, miksiköhän?

Mulla oli joskus SPD:t jotka kusi ihan laatikosta lähtien. Jalka lähti tiukassa nousussa irti niin että polvi osui kybällä stemmin kantaan, speduilla ja klosseilla ikää tuossa vaiheessa ehkä pari viikkoa. Noi onkin sitten olleet ainoat joissa on ollut jotain moitittavaa, hyvää ja luotettavaa peruskamaa ovat kuten yllä lukee. Siksi en ole edes ryhtynyt kokeilemaan muita.

Mulla on ollu aina Timen spedut, ne vain toimii. Toki klossit kuluu ajan myötä niissäkin.

https://www.jrbicycles.com/storefront/images/uploads//time-roc-atac-s.jpg

Kiinnostelis noi Timetkin, niitä on kaveri suitsuttanut kuten myös saman merkin kenkiä. Mulla vaan on kahdessa pyörässä maastopolkimet ja neljissä kengissä niihin sopivat klossit, ei jaksa vaihtaa kun Shimpan tuotteet kuitenkin ovat hyviksi todetut. Maantiepolkimet ovat Lookin, ihan yleisistä estetiikka / hinaussyistä.

Laakereista noita Shimanoja on itsellä hajonnut, ei muuten. Käyttöperiaate: lukituksen kireys kohdilleen uusilla klosseilla ja kun alkaa tuntua väljältä, klossit vaihtoon. Epäilen, että Shimanon insinööri ei ole ajatellut sitä kireydensäätöä varsinaisesti klossien kuluman kompensoimistarkoituksiin.

Crankin polkimia mennyt kolmet viimeisen parin vuoden mittaan. Ensimmäisestä hajosi laakerit, toiset kopsahdi kevyesti kiveen ja hajotti vispilän käyttökelvottomaksi, kolmansista hajosi taas laakerit. Vaikka noita laakereita kuinka yritti elvyttää, ei pedaalia saa oikein pyöriämään käsin. Surkeaa laadultaan.

Kun vertaa nykyisiin Shimanon XTR:n niin ei voi puhua edes samassa lauseessa noista.

8 vuotta ollut Shimanon halvat spedut vaihtelevassa käytössä, löysäthän ne jo ovat, mutta fiksikäytössäkään eivät vahingossa irtoile.

mulla mun ainoat spd-polkimet kyllä irtoili uusillakin klosseilla siinä määrin että katsoin parhaaksi luopua, kolme vuotta olivat ajossa, en tiedä sitten.

nyt on eggbeaterit, joku niissä epäilyttää.

Jes, voin taas kertoa saman mantran: eggbeaterin halvemmasta mallista mulla katkesi taannoin jousi reilusti ennen kuin oli edes tuhatta kilometriä takana. Maksoin itse polkimien lähetyskulut jenkkeihin, kun valitin suoraan crank brothersille ja lupasivat takuuhuoltaa ilmaiseksi kuntoon. Sen jälkeen vaihdoin takaisin shimpaan, ja kyllä ne halvemmat shimpat fiksikäyttöä ajatellen aika pahaksi löystyvät muutamassa vuodessa. Harmi sikäli, koska laakerit kestäisivät selvästi kauemmin.

edit. ja tiettävästi monet ajelevat kalliimmilla eggbeatereilla täysin tyytväisenä ja ilman ongelmia, että sikäli.

pieni merenneito - 11:50, 8.5.2012 » mulla mun ainoat spd-polkimet kyllä irtoili uusillakin klosseilla siinä määrin että katsoin parhaaksi luopua, kolme vuotta olivat ajossa, en tiedä sitten.
Tästähän nyt on tarinaa muuallakin, mutta noissa SPD-klosseissa oli hyvä tsekata se merkintä mikä siihen on stanssattu. Jos siinä oli se M-kirjain niin = multirelease = huonosti pitävä/aina irtoava.

Itse olen ajanut perus Shimpan speduilla paljon, melko kaikkea ajoa ja ympäri vuoden. Ei ole ollut irtoamisepisodeja. Yhdet ajanut laakereista rikki. Yli 4 vuotiaita ei tosin ole käytössä kun olen kierrättänyt pyöränvaihdon yhteydessä tms.

ei oo multi-release. Uusien klossienkin jälkeen jäivät sivusuunnassa löysiksi, irtosivat normaalisti irroittaessa lähes yhtä herkästi ja skidatessa lähtivät pari kertaa irti, joten vaihtoon menivät.

Käyttöä ne on kyllä nähny aika paljon, ja klosseja en ole kovin usein niistä vaihdellut.

M520:t taisivat olla, että jos ne sen kolme vuotta kestivät käyttöä, ja olisivat varmaan kestäneet vielä pari lisää rauhallisempaa ajoa, niin mun mielestä aika hyvä hankinta.

Mun ymmärtääkseni ihmisten kokemukset noista shimanon SPD-polkimista ja systeemistä yleensäkin on siinä määrin eggbeatereista kuultuja positiivisempia ja varaosat paremmin saatavilla, niin notta kun noista 30 eur eggbeatereista aika jättää, siirryn shimppoihin takaisin.

Käsittääkseni eggbeatereiden hyvyys on peräisin metsänmiehiltä: Mutapaska sun muu ei haittaa kiinnitystä samoissa määrin kuin shitmanoilla ja muilla. Kyllä sitä välillä on joutunut shimanoon kiinnittäessä paskaa potkimaan kengistä, mutta eipä tuo ole ollut koskaan deal breaker.