lonksuminen polkiessa

Varmaan jossakin internetin syövereissä miljoonia ohjeita tähän, mutta hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että valtaosan niistä olen jo lukenut joten kysyn täältä nyt kuitenkin.

Polkiessa kuuluu lonksumista, mutta en tiedä mistä! Fillari muutaman päivän vanha joten osat eivät pitäisi olla kuluneet eli ei pitäisi johtua siitä.

Lonksuminen tuntuu kuuluvan kun kammet ovat kello 11 ja kello 17 eli kaksi kertaa poljin kierroksen aikana. Polkimet on tarkistettu ja kiristetty, kammet irrotettu, laitettu uudestaan paikoilleen ja kiristetty, “chainringin” pultit tarkistettu… näistä lähdin liikkeelle kun tuntui, että ääni oli sieltä lähtöisin ja se myöskin alkoi kunnolla kuulumaan vasta kun alkoi polkemaan kovemmin eli tuli lisää vastusta.

Ketju on öljyssä, eikä siinä tuntuisi olevan mitään vikaa.

Voiko vika olla vapaarattaassa? sekin tuntuisi olevan kunnolla paikoillaan kun ketjupiiskalla kokeilin, mutta mutta…

kysymys siis, mikä vika voisi olla vai onko vika minussa?

Terveisin nimimerkki: Ketjupiiska kädessä **ttaa raivostua kun ei voi sillä kuitenkaan mitään lyödä…

E: vika ei myöskään ole toispuoleinen sillä siihen ei vaikuta se vaikka nostaisin painon pois toiselta jalalta.

Kammet, keskiö, eturatas tai rattaanpultit. Siinä sen lonksumisen syy, koska muu voimansiirto ei pysy niiden kanssa synkassa. Veikkaan paskaa keskiötä, tai löysiä rattaanpultteja.

e: niin, olen hidas myös netissä

testaan vielä kiristää nuita rattaanpultteja sekä keskiötä…

Muistaako kukaan enään aikaa, kun osti jotain ja se toimi? Kun kovasti pinnistelen, niin muistan hämärästi…

Mä taas muistelen polkupyörien käyttöoppaissa olleen aina maininnan siitä, että käyttäjän tulee huolehtia kaikkien osasten kireydestä. Toki jos tässä on jotain rikki, eikä löysällä, em. sössönsöö on tarpeetonta.

saman olen itse lukenut ja tämän prosessin suorittanut kun pyörän sain…

Meinasin päästää aikamoisen tekstin valloileen mutta sitten tajusin että se ei olekkaan polvi joka lonksuu… ‘’:-D’’

mites satula eli lonksuuko myös kun polkee putkelta? en ainakaan löytänyt mainintaa.

Mikäs vapari tässä on? Kaverin Dicta “lonksuu” kokoajan polkiessa, mutta kestänyt hyvin. Avaus / rasvaus vois auttaa. Kai. En tiedä.

vaikka polkisi putkelta niin silti ääni kuuluu. rattaan pultit vielä vaihtoehtona kun ei ollut mitään työkalua millä olisin pitänyt sieltä toiselta puolen kiinni.

Huomaat kyllä, jos pultit pyörii kun kiristät pelkällä kuusiokololla. Jos näin on, niin pultit on liian löysällä. Onko keskiö tsekattu, ettei ole hajonnutta muovikuppia tjsp?

Onko tuossa vaan ääni, vai lonksuuko niinkun fyysisesti myös? Tunteeko jaloissa/käsissä kun polkee?

Keskiön aukasin eilen, se on ihan uusi ja meni paikalleen todella jämysti eikä muoviosia. jaloissa tuntuu lonksuminen. Eivät kyllä pultit pyörineet kun testasin räikällä, mutta pitää tänään koittaa jollakin laittaa vielä vasta vääntöä niin saa sillekkin varmuuden.
Mikähän työkalu siihen pultin kantaan sopisi?

http://www.rtechsuspension.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_897.jpg
rattaan taakse

Njoo… Lähinnä meinasin, että tuleeko kotoa mieleen mitään työkalua millä siitä sais kiinni, että ei tarvitsisi lähteä ostamaan erikseen tuollaista.

koita kiilata leveä talttameisseli sinne pultinkannan ja kammen pykälän väliin kiertosuuntaa vastaan
e. kannattas nyt vaan viittiä hakeen virallinen , ruokaveitsellä tms. on perseestä tehä pyöräremonttia

Kokeiles lyödä reilusti vassua tolppaan. On poistanut 80% kaikista omien pyörien nakseista. Klassisesti toinen 20% on sit ollut joitain major fuck uppeja, kuten ulkoiset lakrut, swappiperän liitos jne…

tolpan nakse ei ole lonkse, onko kammenpultit irrotettu ja kiristetty kunnolla jos kerta lonksaus tuntuu tietyissä “kellonajoissa”?

Mitä nää höpiset… ruokaveitti on ihan hyvä työkalu… :stuck_out_tongue: Mutta joo kaippa käyn kipaseen tuon työkalun töiden jälkeen.

Et kyllä tarvi sitä työkalua jos kuusiokoloa käännettäessä ei se vastakappale pyöri, saati jos kuusiokolokaan ei pyöri käännettäessä eli ovat tiukalla. Kyllä mä oon saanu ilman tota vastakappaletta kireelle. Kuitenkin se voidaan sanoa, että ongelma on sulla voimansiirrossa edessä. Mikä keskiö, kuinka kireälle, mitkä kammet, mitkä välitykset, mitkä polkimet, mikä fillari jne?