Levyjarrut

Haron bb7:t on alkanut tympimään sen verran että speksaustarve on herännyt. Paikallisesta saisi xt:n jarrut kelpo hintaan mutta koska hydrauliset levyjarrut ei oo itselleni niinkään tuttuja heräsi kysymys että saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?

Itse voisin liputta hopen puolesta. Erityisesti x2 race versio on ollut hyvä, johtuen kahvoden mielekkäästä koosta (sopivan pienet)

oge - 8:08, 1.3.2013 » Haron bb7:t on alkanut tympimään sen verran että speksaustarve on herännyt. Paikallisesta saisi xt:n jarrut kelpo hintaan mutta koska hydrauliset levyjarrut ei oo itselleni niinkään tuttuja heräsi kysymys että saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?
Asentaminen on tosi helppoa ja jarrut ovat erinomaiset. Etujarrussa on letkua pidempijoustoisellekin keulalle, joten sitä ehkä joku haluaisi lyhentää, mutta mulla ei ole tullut mieleenkään nähdä sitä vaivaa ennen ekaa ilmausta. Lisäksi jotain torx -avaimia saatat tarvita.

Ootko löytänyt hyvänkin tarjouksen ja mistä? Tarvitsisin noita pari kolme lisää.

oge - 8:08, 1.3.2013 » ... saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?
Ja letkujen lyhennyskin on suhteellisen helppo homma, kun on osat. Shimanojen mukana saattaa jopa tulla oliivi ja letkun sisään tuleva juttulainen.

Samaa länkytystä:
Mekaanisissa on myöskin se hyvä puoli, että voi vaihdella mielensä mukaan kahvoja. Mulla riittää fiksuttimessa BB7:n kanssa goldfinger ja krossariin oon speksannut droppikahvoja lisäkahvoilla… Ja voi tosiaan vaihtaa jos tarvis.

Maasturissa oli halvat maguran hydrauliset, mutta niistä katkesi kahva. Siis siitä kiinnikkeestä. Se on sitten aika turha vehje. Kahvan vaihto ei ton hintaluokan vehkeessä tule kuuloon.

troinine - 8:19, 1.3.2013 »
oge - 8:08, 1.3.2013 » Haron bb7:t on alkanut tympimään sen verran että speksaustarve on herännyt. Paikallisesta saisi xt:n jarrut kelpo hintaan mutta koska hydrauliset levyjarrut ei oo itselleni niinkään tuttuja heräsi kysymys että saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?
Asentaminen on tosi helppoa ja jarrut ovat erinomaiset. Etujarrussa on letkua pidempijoustoisellekin keulalle, joten sitä ehkä joku haluaisi lyhentää, mutta mulla ei ole tullut mieleenkään nähdä sitä vaivaa ennen ekaa ilmausta. Lisäksi jotain torx -avaimia saatat tarvita. Ootko löytänyt hyvänkin tarjouksen ja mistä? Tarvitsisin noita pari kolme lisää.
Kiiti infosta! Onhan noissa kahvat "meikäläisittäin" eli vasen kahva etujarrulle? Hi5 myy jälleen alle crc hinnan, älä osta varastoa loppuun, pääsen itse vasta huomenna kauppoja tekemään. :)

Elixir 3 lähti tänään kohti suomea kun halvalla sai. Bikeradarin 3,5 tähteä ja hinta vaikutti päätökseen. Kellään kokemuksia? Ei vissiin ole maailman hiljaisimmat jarrut, mutta nuo alkupään Elixirit on kyllä saaneet hyviä palautteita ympäri nettiä. Vinkkinä vielä, jos jollain tarvetta perus levyjarruille ja halvalla niin entiset Avid Juicy 5 on ylimääräisinä myyntitopsussa.

onko kellään ilmaussarjaa/haluja ilmata juicy vitoset pk-seudul?

Onko se kallistakin puuhaa pyöräliikkeissä?

Mulla on Avidin paremmat ruiskut ja yks potilas tulossa tällä viikolla, varmaan toinenki käy päinsä. Dot 5.1 -nestettä on, ei tarvii omasta takaa.

Suomen polkupyörätukussa kehtas pyytää 25e per jarru, tapiolan Tapiolan Polkupyöräpajalla ei ollu ilmauskamoja. muualta en oo kyselly.

Jarrujen ilmaus on sen verta perseestä että ite kyllä pyytäisin kans ton verran, ja toisaalta myös maksaisin ton verran ettei tartteis ite nähä sitä vaivaa.

mare_ - 19:24, 20.8.2013 » Suomen polkupyörätukussa kehtas pyytää 25e per jarru, tapiolan Tapiolan Polkupyöräpajalla ei ollu ilmauskamoja. muualta en oo kyselly.
Jos esmes. bike-componentista saa 20e-40e ilmauskamat niin onko mitään järkeä olla ostamatta niitä?

Ilmauskamat ostamalla saa vasta ne ilmauskamat.

On siinä oma hommansa joo, mut ei se mun mielestä niin hirveetä ole. Siis nimenomaan ilmaus. Puhdistus ja muu säätö on vähän vaivalloisempaa. Ilmaus on simppeli operaatio, kun ymmärtää sen syvemmin kuin listana “tee näin, sitten noin”-kohtia.

Avidin jarrujen ilmaus on minusta ihan suhteellisen siedettävä operaatio, erityisesti sillä Avidin paremmalla ilmaussarjalla suoritettuna. Sen sijaan Hayesin jarrujen ilmaaminen oli silkkaa ragea, ja syy miksi lopulta korvasin ne jarrut eBaystä hankitulla Avid Elixir 1 -setillä (n. 50e molemmat jarrut uutena yhteensä; 25e yhden jarrun ilmaamisesta kuulostaa siis melko kohtuuttomalta, tosin jos vakiopituiset letkut eivät kelpaa niin pitää ne uudetkin jarrut ilmata letkujen lyhennyksen yhteydessä).

Eli tästä yhteenvedettynä voisi päätellä, että pyöräkaupassa työskentelevästä henkilöstä ei aiheudu lainkaan henkilöstökuluja. Ja jarrujen ilmaamisessa ainoa kustannuserä on kun pyöräkauppa/-huolto on ko. jarrujen ilmaussetin hankkinut.

^ Ei, vaan pyörähuollot eivät (juuri niiden lisäkulujen ja käytetyn ajan vuoksi) kykene tarjoamaan ilmausta sellaiseen hintaan, ettäkö “aktiiviharrastajan” ei kannattaisi mieluummin suorittaa ilmausta itse (tai teettää kaverilla / foorumitutulla halvemmalla). Vähän niin kuin sisäkumin vaihto.

Melkein postasin tämän krossaritwentyninerwhatever lankaan mutta tämä on parempi. Panokset kovenee levyjarruosastolla:
http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2013/03/DSC_0036-e1364027658247.jpg

joko muuten on kokemuksia trp hy/rd:stä jollakulla? vai muistanko ihan väärin kun väitän nähneeni moisen kuvan ostoksilla -ketjussa tjsp joku aika sitten?

^mannine

Vithu. Sain tänään uuden pyörän mut en päässy kokeilee sitä, koska etujarru wtf.

Tässä on siis Hayesin mekaaniset levarit, ja etujarru on ihan vituillaan. Jarruteho on aivan surkea, ts. kahva painuu ihan pohjaan, mutta silti jarrulevy hankaa ulompaan jarrupalaan. Jos kiristän vaijeria niin, että kahvan jarrutustuntuma ei ole kuumottavan löysä, etukiekko ei pääse pyörimään juuri yhtään.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/etulevari.jpg

Olen kattonut lukemattomia YouTube-videoita, ja niissä neuvot on seuraavat:

  • jos jarrulevy hankaa ulompaan jarrupalaan, loitonna jarrupalaa löysäämällä vaijeria
  • jos jarrukahva painuu liikaa pohjaan, kiristä vaijeria

Eli neuvot kumoaa tässä tilanteessa toisensa.

Jarruvaijerin säätöpalikkaa (adjustment barrel) ei näytä näissä piuhoissa olevan (on Tiagran STI-kahvat ja lisäjarrukahvat), eli ainoa kohta josta voi säätää vaijerin kireyttä on säätöpultti.

Miten tätä kokonaisuutta saisi säädettyä? Vai pitääkö mun vaan kuluttaa tota jarrupalaa ja toivoa ettei tuu kovin hasardeja jarrutustilanteita? :stuck_out_tongue:

(Oiskohan muuten paikallaan siirtää tää keskustelu oikeaan osastoon, kun ei tämä enää ostoilmon virkaa ole toviin toimittanut?)