Selkälaukkutriidi

Se deuterin systeemi vaikuttaa ihan toimivalta, mutta selkä hikoaa pyöräillessä ihan väistämättä. Jos mun pitää mennä ns. business-meiningeissä, niin mulla on vaihtopaita aina mukana.

Terse,

Löytyisiköhän joltakin foorumilaiselta Kremliniä/Berliniä, jota voisi hieman katsastaa ennen kuin lähden tilaamaan itselle uutta. Hieman toi kokopuoli askarruttaa.

Millaisia kokemuksia teillä muuten on ns. erikoisen muotoisten esineiden kuskauksesta lähettilaukussa? Onko noissa minkälaista levyä/pehmikettä joka estää kulmien/ulokkeiden hieroutumisen selkää vasten?

Se deuterin systeemi on ihan aikuisten oikeesti toimiva systeemi. Mulla on deuterin rinkka sillä samalla kantosysteemillä ja se pelasti mut 45 asteen helteessä reilillä. Ei se selän hikoomista estä, nopeuttaa vaan sitä hien haihtumista. Se onko se deuter hyvä pyöräilyyn onkin sitten jo toinen juttu. Kun nojaa eteenpäin niin selkä ei oo enää suorassa, jolloin lantio toppaukset on helposti alaselässä ja hartiatoppaukset jossain muualla. Siinä on tavaratila jaettavissa kahteen välipohjalla (ja pakkausmahdollisuus sekä ylhäältä että alhaalta), mikä on kätsy ominaisuus jos sattuu omistamaan juuri sen kokoista tavaraa. Lisäks siinä on sadesuoja, jolla saa peitettyä koko repun.

Toinen kätsy vaihtoehto on deuterin lautailuun ja alamäkiajoon suunnitellut reput. Löytyy kypäräpussia sisäänrakennettua selkäpanssaria yms. On hiostava ja tilavuutta 30l maksimissaan. On kuitenkin aivan mahtava pakata: kamoihin pääsee normi vetoketjun lisäksi myös koko selkäpanssarin kiertävällä vetskarilla.

Marimekon laukuissa hyvä puoli on se että ne ei oo vettäkestäviä, ne siis hengittää jonkun verran selässä. Ne ei vaan aina tahdo pysyä siellä selässä kun niissä ei oo sitä vyötärö/kainalonyöriä. Hyvä vaihtoehto ois siis kesäpäivälle Sa-Int:n laukku.

Eiks kukaan muu omista Freitagin laukkuja. Ovat ekologisia, veden pitäviä, mageita ja vieläpä yksilöllisiä. Ovat siis valmistettu vanhoista rekan pressuista ja pyörän sisäkumeista ja on noteerattu jopa design piireissä.

Mulla oli reppu, jossa oli verkko selkää vasten ja tavaraosio irti selästä. Suuremmalla kuormalla se kuitenkin painui kiinni selkään. Hikosi selkä ihan yhtä paljon kuin lähettilaukulla. Veikkaisin kyllä että Deuterin vastaavat ovat laadukkaampia.

Freitagin lähettimallia en ole ikinä nähnyt livenä, joten vaikea sanoa mitään sen käytettävyydestä. Onhan ne kyllä varsin hienoja (ja v%&#n kalliita).

olin jo lähdössä yölenkille puukon kanssa kun Louis Vuittonin myymälää laitettiin. Olis ollut hienoa pressua siinä aidassa, mutta en uskaltautunut retkelle. Olisin siitä siis kassin tehnyt itse tai avun kanssa netistä löytyvillä ohjeilla.

Keski-Euroopassa näkyy olevan Timbuk2:ia aika paljon kaupan. Large-kokoista Timbuk2 Classic Messengeriä kaupattiin tarjouksessa kuudelläkympillä. Mitä mieltä olette, olisiko Timbuk2 tuon hinnan väärti?

Täytyy tosin vielä miettiä, saanko kuljetettua Timbuk2:en takas Suomeen.

Tervehdys, piti oikein liittyä foorumeille kun tälläinen löytyi. Täällä saksanmaalla iski fixed-kärpänen ja parin kuukauden päästä tarkoitus jatkaa JKL:ssä kun täältä takaisin pääsee.

Ja asiaan, oon myös katellut lähettilaukkuja kun tähän asti käytössä ollut reppu ei tahdo pysyä kunnolla menossa mukana ja pienehkökin on. Törmäsin netissä tälläiseen reppuvalmistajaan Unkarista, jonka reput näyttää hyviltä ja kustomointiin löytyy paljon vaihtoehtoja. Eikä aivan hinnalla pilattujakaan ole. http://www.bagaboo.hu/

Ja fixed gear gallerystä löytyy kattava arvostelu eri valmistajien repuista: Messenger Bag Review by The Fixed Gear Gallery

Eki voi kertoa hienoja tarinoita bagaboon pojista. Kuullostaa aika repeltä touhulta ja toimitusaika saattaa olla kuukausia. Tuotteet on kuitenkin kuulemma hyviä. Oliko vuosi sitten yksi kimppatilaus niiltä ja siinä tuntui kestävän ikuisuus.

Jos tilavuuden mittayksikkönä käytetään kenkälaatikoita niin Metropolikseen mahtuu kolmet SB Dunkit, silti tila tuntuu loppuvan aika usein kesken. Läppä voisi olla pidempi, kiristyssysteemi on helppo ja nopea säätää myös vauhdissa. Hinta ja saatavuus: siinä einespakasteiden ja kotimaisten mansikoiden välissä,

Bagaboon standard L oli myös suunnilleen saman kokoinen ja solki about melkein yhtä kätevä, riippuu mistä tykkää. Bonuksena kustomoitavuus, omilla väreillä tilattua Bagaboota tuskin tulee vastaan ihan yhtä usein kuin punamustaa Metropolista. Lisäksi pikkufirman tukemisen moraaliset edut (ja toisaalta logistiset haitat). Hinta ja saatavuus: Finnairin StandBy-lippu. (ehkä jouluksi kotiin.)

REload - en itse asiasssa tiedä mallia, joku 10 year spessuerä - vetää myös 3 kenkälaatikkoa ja on rääd mutta remmin kiristyssysteemi on berberistä ja olkapehmuste ei läheskään yhtä mukava kuin Chromessa tai Bagaboossa. Hinta ja saatavuus: orkkispainos suomijazzin tasoa.

Kaikkiin noihin menee LP-levyjä niin paljon kuin selkä kestää… mutta onko järkee. Kannattaa mieluummin sijoittaa levylaukkuun jos vinyylisherpana joutuu säännöllisesti rehkimään niin säilyy sekä levyt että välilevyt ehjänä. Esim Addictin mainion laukun joku mainitsi.

Burtonin "lähetti"laukusta ei varsinaista käyttökokemusta pikaisen liikkeessä sovittamisen lisäksi. Tyylikäs (samalla kuosilla saa myös esim. lippiksen!!) ja laadukas mutta pieni. Hinta luultavasti ei ihan halvin. Varmaan läppäri/kauppa/jumppakassiksi suunniteltu ja siinä käytössä todnäk. erittäin hyvä.

Freitagit mitä olen nähnyt ovat imho enemmän form kuin function. Varmaan suunniteltu D&G aurinkolasien, sisustuslehden ja Evianin suihkutuspullon säilyttämiseen terassipöydän juurella ja siinä käytössä todnäk. ihan siis tosi fantsu.

Itselläni olisi tarvetta Metropolista isommalle tilavuudelle mutta tämmöiselle alle 170-senttiselle noi Kremlinit, Freightit jne on hankalan mallisia, alareuna roikkuu suunnilleen nilkoissa jos laukku on vähänkin tyhjempi. Eli mikäli just nyt hommaisin uutta veskaa niin katselisin varmaan Chromen Berliniä tai Bagaboon Workhorsea tai muita Metropoliksen kokoisia mutta syvempiä. Ja kompressioremmit pitää olla ettei tyhjä laukku lepata jarrupurjeena.

Mulla on se kaikkein pienin Chrome eli vissiin Mini Metropolis joka toimii juuri ja juuri duunilaukkuna niin että siellä on MacBook, joku kirja, papereita ja x-määrä pikku sälää mutta ei sitten enää paljoa enempää. käytännössä tila loppuu helposti kesken tai laukku tulee ärsyttävästi ääriään myöten täyteen. Muutenhan laukku onkin aivan mainio.

Yksi ääni täältä lähettilaukulle. Se on näppärä. Tarvittaessa mahtuu paljonkin tavaraa ja tyhjänä tulee vaivattomasti selässä. Taloudesta löytyy Chromen Metropolis ja Citizen. Citizen on aika nafti esim. ruokaostoksille. Ja Metropoliksen tärkein ominaisuus on, että se vetää yhden kokonaisen mäyräkoiran :wink:

Niin hei tällänen linkki unohtu edellisestä postauksesta:

Makezine oli vielä jalostanu ideaa pidemmälle tekemällä “pressua” silittämällä muovipusseja päällekkäin:
http://blog.makezine.com/archive/2007/06/make_a_messenger_bag_out_1.html

hmmmmmmmmmmmmm.

Mulla olis yks turhana pyörivä silitysrauta…

nyt alkoi metropolis kiinnostamaan. kolme kenkäboksia vetävä laukku ois enemmän ku jees.

off topic: jos levylaukkua tarvitte, niin graviksen dj bag on kiistaton ygönen. siinä on leveet & pehmeet selkäreppu-remmit (jotka saa myös repun sisään piiloon jos haluu) ja vetää täyteen pakattuna 80 maxia sisään. seiskatuumaiset mahtuu latomaan maxien päälle, kuulokkeille yms sälälle omat erillistaskut jne. seratopelleily on otettu huomioon lisäämällä pehmustettu läppäritasku selkää vasten. ja hintaa taitaa olla pikkasen päälle huntti. miinuksena vitun iso & ruma graviksen logo ja teksti näkyvällä paikalla.

http://www.shoes.com/ProductImages/Shoes_iAEC1070518.jpg

Mä voisin periaatteessa luopua omasta keltamustasta metropoliksesta kun joka tapauksessa pitää jossain vaiheessa hommata isompi tilalle. 80€?

pistä(kää) viestiä jos kiinnostaa.

hetkinen, tsekkasin chromen sivuilta noita mittoja, miten ihmeessä tohon saa kolme kenkäboksia sisään? boksit purettuna ja lintattuna ja kengät erillään juu, mut ei mun tapauksessa oo vaihtoehto. kremlin on tsägällä samaa kokoluokkaa ku mun nykyinen…

toi on tietty yks tapa, itse teen näin:
http://goodthingsinternational.com/parts/metropolis.jpg

Hyllyssä todella vähän käytetty camo-mustaraita metropolis, kiinnitys normi vasemmalle olalle. Hinta 80€. Osta pois.

Myyntipuhe: Oikein lastattu mikä tahansa chromen lähettiveska on pyöräillessä mahtava, kulutusta ja säätä kestävä jne. jne. loistavia ominaisuuksia, joita ei normiveskoista löydy. Unelma pakata ja purkaa.blahblahblah.

Mutta.

Jos sitä joutuu roudaamaan väärin, eli pystyasennossa, esim. kävelemään korkeasaaressa koko päivän niin että se on täynnä roinaa, pää puutuu ja tietää kantaneensa koko elämää toisella hartialla. (Se pään puutuminen SAATTAA johtua kyllä jostain muustakin kun siitä laukusta). Ja…kuka käskee käyttää (ja täyttää) pyöräilylaukkua muussa kun siinä suunnitellussa tarkoituksessa.

Muita laukku+pyörä testauksia (jokaiseen ängettynä siis kamaa hurumycke, mä en vaan tunne sellasta termiä kun minimalistinen pakkaus):

Mulla oli jossain vaiheessa tuossa jo edelläkin mainittu Deuterin about 20litraa nielevä superilmastoitu reppu.

Muuten se selkäverkko-ventilaatioviritys oli ihan mahtava mutta se kehikko painoi selkää omituisiin kohtiin ja teki koko kuormaamiskokemuksesta äärimmäisen epämiellyttävän. Kiusallinen tilanne, varsinkin kun kaupassa testikuormauksia viritellessä ongelma ei esiintynyt, vasta kun repun otti käyttöön. Ei siinä värkissä sillon (2001?) hirveesti säätömekanismeja ollut, joten no can do.
Vääränlainen selkä. Oma vika.

Sit joskus oli / on edelleen jossain käytössä Burtonin lähettilaukkuversio jostain vuosituhannen vaihteesta myös (est.2002?) ja joo ihan jees, mut ei kuitenkaan.

Se on tehty aika jäykäksi se pohja (varmaan just näitä älppäreitä ja läppäreitä ja muita ihanuuksia ajatellen), joten se jää jotenkin “irti selästä” ja on kömpelö. Tyhjänäkin vähän niinkuin…kuljettais leivänpaahdinta selässä kokoajan. Turhan eksoottista.Ei pystyny. Oma vika.

Marimekon “seilori”. Ihan ok, mut tippuu vatsapuolelle roikkumaan. Silti paljon mukavampi kun se klassikkomalli johon kuristuu jossain vaiheessa jos sen haluaa saada pysymään selkäpuolella.

Ylipäätään noista pelkällä olkaremmillä mukana roikkuvista kantovälineistä… mikään ei oo vittumaisempaa kun tehdä äkkipysäys, jollon laukku sinkoaa selästä vatsapuolelle ja vie mennessään palan kaulanahkaa ja toisen tissin. Sama ilmiö toistuu kaikissa “naisten käsilaukuissa” jos niiden kanssa joutuu pyöräilemään.

Kaikista random-ostoksista paras hinta-laatusuhde on ollut Jack Wolfskinin Jungle Bagilla. Wolfskin on kyllä sieltä street credibiliteettipistetaulukon alapäästä, mut laukku ajaa saman asian kun chromen minimetro ja suoriutuu erinnäisistä kantotehtävistä varsin kiitettävästi. Eikä maksa just paljon mitään. Kakskybää partioaitan jämämyynnistä.

Mutta joo. Mulla on suht paljon sellasta pyöräily+käyskentely+mahdollisesti myös rullalaudan päällä siirtyminen+ jumalaton lasti kamaa (omaa ja kakaroitten ja kaman seassa usein myös se läppäri tai järkkärikamera) - elämistä, joten meinaan nyt seuraavaksi testata noita chromen rolltop-packia ja standardi lähettireppua, jos jompi kumpi tekisi autuaaksi ja onnelliseksi.

Tietty tavarakori edessä vois olla yks ratkaisu, mutta …jotenkin mä en raaskis siitä jarrustani luopua ja onhan se ajatuksena jotenkin perverssi.Tavarakori tuollasessa kyykkypyörässä. Vai onko?

Mua toi metropolis vois kiinnostaakin, mutku mutku. Mulla on nytkin tavaraa mukana treenikenkien ja hanskojen sun muiden romujen edestä mukana. Mahtuuko perkele.

konkeli - 43 minutes ago » Mahtuuko perkele.
Se lienee helppo testata, kun kaupankäynnin kohde sijaitsee tässä kylässä. Lastaat tällä hetkellä käyttämääsi kuljetusvälineeseen kaiken tarvitsemasi ja poljet testaamaan mahtuvuutta eteläisiin lähiöihin tai joihinkin keskareihin. Voit vaikka testata mun metropoliksella, jos Jarno ei jaksa kuskata tuota yksilöä näytille. Yksinkertaista, eikö?