Lapsen kuljettaminen

Löyhästi aiheeseen liittyen, tätä wanhaa nettijuttua muistellessa tulee aina hyvälle tuulelle,

vihollisen kasvoihin.

mutta ihan vakavissaan, täälläpäin on pyörinyt sellainen jännän näköinen fillari - ensin luulin tandemiksi, mutta työkaveri osasi kertoa että paskat on, joten kävin katsomassa tarkemmin.

sähköavusteinen ja helvetin pitkä akseliväli, varustettu kahdella (!) lastenistuimella. aikamoinen menopeli.

Yhden lapsen kanssa istuin, kahden kanssa ja pidemmillä/tavaraa sisältävillä reissuilla peräkärry. (itellä munanmuotoinen säätä kuin säätä pitävä Lokarin turvasukkula missä painoraja 50 kg, sillä saa vaikka mitä roudattua, tosin kuormapyöriä ei silloin juuri ollu, nykyään kääntyisin sen puoleen varmaan minäkin)

Peräkärrynkin kanssa oli istuimesta hyötyä, kovan tappelun johdosta toinen piti välillä siirtää siihen.

Kypärää alkoi lapsi itse 1,5-vuotiaana peräänkuuluttamaan mulle kun sille sen aina pakotin.

Välivaiheessa pidemmillä reissuilla oli peräkärry sekä pyörä millä lapset ajoi vuorotellen satulan korkeutta vaan pikasäätämällä, toinen aina huilas sitten kärryssä. Tää toimi tasan 2 v. ikäerolla olevien lasten kans tosi mainiosti, suurinpiirtein 10 km kerrallaan jaksoivat hyvin polkea joskus 5- ja 7-vuotiaina.

Varmaan sähkö-yuba kuten Marlonin monsteri

Meillä on ollut kaksikin peräkärryä. Niillä onnistuu tosiaan tavaroidenkin kuskailut lasten lisäksi aikas hyvin mutta sitten kun hommattiin Bakfietsi niin aika kuljetuksiin liittyvä asia on ratkennut. Lapset on jo niin isoja että ajelevat pääsääntöisesti omilla fillareilla, paitsi mitä nyt Yuballa olen 10 veetä viimeaikoina kuskaillut.

Eilen tein 10kg komposiittinestekaasupullon vaihtoreissun.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1475954/nettikuvat/Velo/bakfiets_kim_heikkinen.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1475954/nettikuvat/Velo/ike1.jpg

^Tukholman reissulta tulossa muutama vuosi sitten. Tämä ketju kandee lukee myös.

Uomo - 10:10, 24.3.2014 » Lisätään tämä vielä tänne. Eli nyt kun isommat lapset ovat jo omien pyörien päällä, niin käytössä on lisäksi FollowMe Tandem -vetolaite. Voi laittaa lapsen pyörän siihen kiinni, kun eivät jaksa enää itse polkea. Kiinnittäminen ja irroittaminen vie alle minuutin ja meno on aika junamaista. Käännöksissä kannattaa vähän varoa, ettei liian tiukkoja mutkia tee. Ja käyhän toi jo treenistäkin, kun ylämäkeen vedettäessä lisäpainoa on ihan kiitettävästi. http://farm3.staticflickr.com/2816/13375654404_b4c9e3cb45_c.jpg
noissa kannattaa muistaa että juniori saattaa nukahtaa tuolla perässä joka ei oo kauhean hyvä juttu pyörän satulassa. oon kuullut yhdestä läheltäpiti -tilanteesta jossa ei kaukana ollut katuun putoaminen alamäessä.

Ostin viimekesänä tämmösen: Trail-Gator. Siinä mielessä toimivampi ratkaisu kuin peräpyörä, että lapsi voi toisaan halutessaan ajaa myös itse. Lisäksi tuon säilyttäminen vie paljon vähemmän tilaa. Olen ollut myös varsin tyytyväinen asb:n mainitsemaan Chariout Cougar 2 peräkärryyn. Todella kevyt ja helposti vedettävä laite, johon mahtuu myös vaikka uimavehkeet ja eväät mukaan vaivatta (vaikka siis olis 2 kersaa kyydissä). Nämä toimivat myös rattaina (sa myös vedettyä hiihtäen), mikä on varsinkin retkeilyyn jees. Toimii myös päiväkotimatkoilla, siitä riippumatta onko perheen toinen kuskaaja matkassa jalan, pyörällä tai autolla (kärry menee kasattuna hyvin takaloosteriin).

Meillä lapset neljä ja kaksi-vuotiaat. jos mennään kaupungille ja vanhempi polkee itse otan fixin jossa hamaxin perusmalli. Jos taas on pitempi matka niin molemmat menee peräkärryyn ja silloin otan kyllä vaihdepyörän jossa lukkopolkimet. jos pitää valita jompikumpi ja on vaan yksi lapsi niin ja jos ei tarvi ottaa tavaraa mukaan ottaisin istuimen. Kärry om kaupungissa hankala ja painoa on paljon enemmän + kaksi rengasta joten on paljon raskaampi ja kömpelömpi.

marlon - 11:10, 24.3.2014 »

Eilen tein 10kg komposiittinestekaasupullon vaihtoreissun.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1475954/nettikuvat/Velo/bakfiets_kim_heikkinen.jpg

Onks toi joku oma patentti vai kaupallinen ratkaisu millä tuo toinen pyörä on perässä kiinni. Tulee varmaan ensi syksynä ajankohtaiseksi kun pikkuisen voisi heittää taakkapyörällä päivähoitoon ja jatkaa normipyörällä sitten työmatkaa.

Oma pikkuinen on kulkenut laatikkopyörässä johon olen vetänyt kuormaliinalla turvakaukalon kiinni. Nukkuu ja ei itke kyydissä joten varmaan ihan hyvä siinä matkustaa.

^se on vaan etunapa kiinnitettynä tartsiin u-raudalla.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1475954/nettikuvat/Velo/bakfiets/hinaus.jpg

Työmatkalla näin taas Bullitin liikenteessä, kaksi lasta kyydissä etutasanteella. Oli silmiinpistävän ketterän ja vaivattoman näköistä etenemistä.

(Onneksi omat lapset ovat jo isompia, Bullitin hintataso ja säilytyskysymykset ahdistaisivat.)

bullitti kieltämättä yllätti tosi positiivisesti, ennakkoasenne oli puhdas vmp mutta sillähän pääsi hirveää haipakkaa ja kunhan ohjaukseen yms tottui niin on se kyllä hyvä vehje.

mulla pyöris ylimääräsenä ajamaton christiania bikesin 2wheeler jos jollakin on kiinnostusta ostaa. ajettu ehkä 30km. tuossa ainakin luulisi olevan ihan hyvä muksua ja jotain rompetta kuljettaa, laatikossa ovi, penkki ja siinä turvavyö.

Säilytyskysymys on kyllä ihan merkitsevä Bullittin kohdalla. Myöskään se laatikko/penkkisysteemi ei ole ihan triviaali juttu. Jos tekee vesivanerista, on siinä nopeasti painoa (ja helposti rumakin), mutta oma alumiiniseinämiin perustuva ratkaisuni on yhä kesken. Mitään aivan ideaalia ratkaisua en ole keksinyt. Taakkapyörät taitaa olla kompromisseja aina.

Ja Burley d´Litellä on meilläkin menty muutamia vuosia, välillä fiksillä ja välillä vaihteilla. Ihan ok -systeemi.

tyhja - 14:00, 25.3.2014 » Säilytyskysymys on kyllä ihan merkitsevä Bullittin kohdalla. Myöskään se laatikko/penkkisysteemi ei ole ihan triviaali juttu. Jos tekee vesivanerista, on siinä nopeasti painoa (ja helposti rumakin), mutta oma alumiiniseinämiin perustuva ratkaisuni on yhä kesken. Mitään aivan ideaalia ratkaisua en ole keksinyt. Taakkapyörät taitaa olla kompromisseja aina. Ja Burley d´Litellä on meilläkin menty muutamia vuosia, välillä fiksillä ja välillä vaihteilla. Ihan ok -systeemi.
Ihania kompromisseja. Kyllä ne kantakaupungin alueella aina farmariauton hakkaa :D Ja kyllä meillä maallakin. "Säilytysongelman" olen aina onnistunut tuon kanssa ratkomaan, mutta nämä on näitä. En mä tuon kanssa toki missään esim. Kalliossa ole asunut, mutta uskoisin, että olisin tämän tuollakin jotenkin ratkonut. Paino niin, sitähän noissa on, mutta kuormasta sitä painoa vasta tulee. En jaksa jännittää. Nyt vuoden verran luukutettu sähköistetyllä pelillä niin pääsee puoliskokiin helposti kolmen muksun kanssa muutamien kilometrien päähän kerholle. Suosittelen näissä sähköistämistä kaikille ketkä eivät erityisesti halua urheilla.

Haha…

https://imagizer.imageshack.us/v2/731x412q90/594/pz14.jpg

Sopii melkein ku nenä päähän.

^Vaijerinkuoresta löysät matkustajalle + krossikahva väliin niin voi hidastaa jos rupee hirvittään :wink:

tyhja - 15:00, 25.3.2014 » Säilytyskysymys on kyllä ihan merkitsevä Bullittin kohdalla. Myöskään se laatikko/penkkisysteemi ei ole ihan triviaali juttu. Jos tekee vesivanerista, on siinä nopeasti painoa (ja helposti rumakin), mutta oma alumiiniseinämiin perustuva ratkaisuni on yhä kesken. Mitään aivan ideaalia ratkaisua en ole keksinyt. Taakkapyörät taitaa olla kompromisseja aina. Ja Burley d´Litellä on meilläkin menty muutamia vuosia, välillä fiksillä ja välillä vaihteilla. Ihan ok -systeemi.
Mä voisin olla kohta luopumassa mun alulaatikosta. Siinä on ollu kyydissä 1 ja 2v tytöt. Rupee päät ottaa stongaan niin pitää tehdä uusia rakennelmia. Löytyy myös samaan alulaatikkoon yhdelle selkä menosuuntaan oleva turvaistuin. Pm, jos kiinnostelee.

Mitä on ihmiset mieltä, uskaltaako noita lastenistuimen kiinnitysrautoja taivutella ruuvipenkkimetodilla?

Mulla on tommonen samanlainen istuin pojalle, ku kjeijon kuvassa. Sovittelin sitä mun maastopyörään, koska ainoa pyörä jossa jarrut, ja ottaa mokoma takarenkaaseen. Triplakolmion pienimmäinen kolmio syö vähän säätömahollisuuksia, ku ei mahu toi kiinnikemötikkä sinne sisää. Jää kiinnityskohta sen takia aika matalalle. Vai uskaltaako laittaa maksimiylös nostettuun satulatolppaan roikkumaan tollasta lisäkuormaa?

Eikä saa oikein vaimonkaan pyörään, ku ottaa lokariin. Molemmissa aika matala runko.

^ Tiedäthän, että niitä rautoja on erilaisia? Esim. fillaritorilta (ei mitään kytköksiä ilmoittajaan).

Oma ratkaisuni vekaran kuskaukseen on ollut juurikin tällainen perinteinen muovikiulu taakse ja biltsun tartsi modattuna eteen. Omat ja junnun kamppeet sopii eteen, eikä tunge takapenkkiläisen naamalle.

Ennen käyttökokemuksia epäilytti lapsen saaminen istuimeen ja siitä pois kaatamatta pyörää ja miten itseltä onnistuu kiivetä päälle ja pois ninjailematta jalkaa takakautta koteloon. Kesä, syksy ja talvellakin muutaman ajot takana, ei mitään ongelmia noiden suhteen. Pyörässä ei edelleenkään seisontatukea, lastaukseen ja purkuun löytyy lähes aina seinä tms. tueksi,jos ei löydy niin pysyy se pyörä itseäkin vasten pystyssä. Omaa kiipeilyä tohon setuppiin en luonnehtis ainakaan sporttisen näköiseksi. So not, ei kuski ja pyöräkään sitä nyt ole.