Kummalle puolelle eturatas?

Minulla on ratarunko, jossa on italokierteinen keskiö. Ryhdyin pohtimaan, onko mitään syytä sille, että kokoan pyörän niin, että eturatas on oikealla puolella ajosuuntaan nähden; näin kai yleensä tehdään. Äkkipäätä kaikki näyttää niin symmetriseltä, että voisin panna vaihtelun vuoksi eturattaan vasemmalle puolelle.

Eturattaan voi toki laittaa kummalle puolelle tahansa, mutta ongelmia tulee takarattaan ja polkimien kanssa. Takaratas aukeaa vasemmalle puolelle asennettuna normaaliin polkemissuuntaan, polkimien kanssa on sama juttu. Ongelman voi ratkaista vetämällä ketjut ristiin, eli kahdeksikon muotoon. Tällöin polkimia pitää polkea takaperin.

Polkimien kierteet saattavat aueta kun pyörität vasurivedolla riittävän täysiä.

EDIT. Santtu ehti eka.

Jos sulla on pulttiratas takanavassa, niin anna mennä vaan.

Kaks huonoa juttua tulee mieleen: polkimet irtoavat ajaessa, koska kierteiden suunta kääntyy väärinpäin ja takaratas nojaa lukkorenkaan kierteisiin, eikä takanavan “olkaan.”

SanttuT - 10:48, 8.6.2010 » Ongelman voi ratkaista vetämällä ketjut ristiin, eli kahdeksikon muotoon. Tällöin polkimia pitää polkea takaperin.
Tee tämä. Saat kaljaa. Paljon.
SanttuT - 10:50, 8.6.2010 » Eturattaan voi toki laittaa kummalle puolelle tahansa, mutta ongelmia tulee takarattaan ja polkimien kanssa. Takaratas aukeaa vasemmalle puolelle asennettuna normaaliin polkemissuuntaan, polkimien kanssa on sama juttu. Ongelman voi ratkaista vetämällä ketjut ristiin, eli kahdeksikon muotoon. Tällöin polkimia pitää polkea takaperin.
Mutta pysyy kiinni skidatessa. Eli kulkee huonosti mutta pysähtyy hyvin (vrt. päinvastainen)
asb - 10:54, 8.6.2010 »
SanttuT - 10:48, 8.6.2010 » Ongelman voi ratkaista vetämällä ketjut ristiin, eli kahdeksikon muotoon. Tällöin polkimia pitää polkea takaperin.
Testattu, ei se toiminutkaan hyvin. Takahaarukan pitäisi olla paljon pidempi, jotta ketjulle ei tulisi niin teräviä mutkia.

Miksi mun päättelykyky ilmoittaa, että kyllähän se kiertyy auki noinkin. Pitääkö mun piirtää toi auki.

SanttuT - 11:16, 8.6.2010 »
asb - 10:54, 8.6.2010 »
Testattu, ei se toiminutkaan hyvin. Takahaarukan pitäisi olla paljon pidempi, jotta ketjulle ei tulisi niin teräviä mutkia.
Tai sitten pitää valita runko, jossa haarukka menee toista kautta. Esim: http://www.loro.co.jp/custom/pic_custom/uno451.JPG
konkeli - 11:22, 8.6.2010 » Miksi mun päättelykyky ilmoittaa, että kyllähän se kiertyy auki noinkin. Pitääkö mun piirtää toi auki.
Ratas aukee, polkimet ei.
asb - 11:28, 8.6.2010 »
konkeli - 11:22, 8.6.2010 » Miksi mun päättelykyky ilmoittaa, että kyllähän se kiertyy auki noinkin. Pitääkö mun piirtää toi auki.
Ratas aukee, polkimet ei.
Näin juuri. Ratkaisin vain puolet ongelmasta. Ja senkin tosin huonosti. Rattaan aukeamiseen auttaa porattu mummisratas.

Tuskin ne polkimet mihinkään aukeaa tai mikäli näin pääsee käymään, lienee jo vakavampia ongelmia polkimien laakeroinnin kanssa. Voihan no tosin lukitteella varmistaa. Takaratas kyllä on ongelma, ellei sitä ole varmistettu.

Johan mä sitä pulttiratasta tuolla ylempänä ehdottelin.

Tietenkin voi myös yrittää selvitä kurimuksesta hankkimalla sellaiset cromokammet joihin rattaan voi kiinnittää kumpaan kampeen hyvänsä. Sitten vielä pulttinapa ja -ratas taakse. Toimii.

Tämähän on ollut täällä jo: https://www.yksivaihde.net/old/792