Konga Bicycles

no kylläpäs tämä saaga sai nyt negatiivisen käänteen.

^^what are you sössöting?

^^^hetkonen, eli kaikki muu paitsi onnittelut ja tsemppaaminen on lässytystä? Tää lanka näyttäis olevan kuitenkin alan liikkeet -aihealueella, jossa “kaupalliset toimijat tiedottavat itsestään ja tarjonnastaan” joten kai tässä voi myös niinku kysellä, ihmetellä tai jopa gasp kritisoida?

Ite näytän kyllä peukkuu yritykselle, vaikka en mitään runkojen rakentamisesta mistään tiedäkään.

kyl. minustakin täällä ei ole kritiikkiä näkynyt. deparin sössötystä sitäkin enemmän.

dpstyles - 15:05, 4.1.2014 » Hei jätkät tätä Kongan ammattitaitoa, -taidottomuutta, valmiuksia jne. Ollaaan käsitelty jo taannoin jossain langassa täällä. Voisko siis lopettaa sen lässyttämisen tässä langassa ja keskittyä siihen olennaiseen, eli onnitteluihin, tsemppaamisiin jne.
Eikö tiedustelut tuotteen takana olevasta osaamisesta kuulu nimenomaan tuotetta markkinoivaan lankaan? Kyllä mun mielestä yli puolentoistatonnin tuotteesta saa vähän kyselläkin. Tietoahan varmasti tulee nettisivuille aikanaan, mutta jos Antti on nyt avannut pelin tässä langassa, niin ei musta oo ollenkaan asiaankuulumatonta kysellä täällä, et minkälaista asiantuntemusta tuotteen takaa löytyy.

Ja tämä yhtään Kongan osaamista epäilemättä. Ja isolla tsemppipeukulla. Oispa mullakin joskus varaa tämmöseen.

Edit: hidas.

accro - 0:06, 4.1.2014 » Hienoa! Minkälainen tausta sinulla on rungonrakentajana; montako runkoa takana, oletko käynyt opissa jossain? Tätä alaa sieltä sun täältä seuranneena olen kiinnostunut hinnoittelustasi: mitä tuolla 1500+€:llä saa? Ei se missään nimessä ole iso summa custom-rungosta, mutta rungonrakentajalle maksetaan taidoista ja työn laadusta sekä ennen kaikkea kokemuksesta. Miten olet valmistautunut olemaan ammattilainen?
accron tavoin jonkin verran (lähinnä jenkkipajojen) hinnoittelua seuranneena kiinnostaa että mitä putkea lähtöhintaan 1500€ sisältyy? kongan ammattitaitoa en epäile sillä aina silloin tällöin foorumilla lurkanneena olen kyllä nähnyt mitä herra osaa ja hintoihin luonnollisesti nostoa tuo Suomilisä sekä, että tämä on kallis maa ja kaikki on kaukana kaikesta..

100% FULL CUSTOM vaikka reiska 853:lla höystettynä ei olis paha jos sen sais puoleentoista tonniin, mut perusröörillä…

dpstailssi: Oon seurannut foorumia tiukasti suunnilleen koko sen olemassaoloajan. Tiedän kyllä kuka Antti on ja olen seurannut innokkaasti hänen tekemisiään. Homma kuitenkin muuttuu täysin, kun perustetaan firma ja pyydetään rahaa tuotteesta, jolla on markkinoilla paljon kilpailijoita. On aivan asiallista kysyä potentiaalisena asiakkaana vaikka mitä, ja Konga varmasti vastaa mielellään oman tuotteensa tiimoilta vaikka mihin. Tällä internetin aikakaudella ei ilman selkeää ja siistiä brändiä pärjää, ja se rakennetaan osin täällä, tässä ketjussa.

On totta, että olen vähän elämääni kyllästynyt, aika surkea juottajana, eikä rahaakaan oo kertynyt, mutta oon mä elämässäni yhden customin tilannut ja työskennellyt pyöräalalla koko aikuisikäni. Pelkkä selkääntaputtelu ilman yhtään tilausta ei auta ketään. Toivon Kongalle vilpittömästi menestystä ja pitkää ikää rungonrakentajana.

On karhuja ja niiden metsästäjiä.

Oispa rahaa, such cool!

depsin lowheitti on kyl ihan käsittämätöntä.

onko tää sauma “täyttä kuraa”?

^Oli silloin kun LOW lanseerattiin. Nykyisinhän siinä ei ole mitään vikaa. Siinä oli paljonkin vikaa että opeteltiin matkalla ja hinnat pysyi about samana. Sama menee näköjään Ingrialla. Kongalla kuitenkin näyttää olevan homma hallussa jo heti alkuun.

mut onko nää verrattavissa? Low on saman hintanen ku mash paitsi käsin tehty. 850 dollaria, mitä ne makso pitkään, on euroissa 630.

^ei sillä kuudella sadalla 630 eurolla mitään customia saa olkaa jo hiljaa koko puljusta kun ei liity nyt tähän siltäkään osin että low:t ja ingriat on oluttölkkimatskua ja tässä markkinoidaan terästä eli eivät ole edes välttämättä kilpailevia tuotteita muuten kuin kaukaisesti. Sitä paitsi kuinka monta maantie-, maasto-, cx-, retki-, läski-, ykspyörästä-, tandem- tai nyt muuten vaan polkupyörää olette nähneet low:n tai ingrian tekevän??? Tässä ei nyt taida olla kyse muoti-ilmiöstä vaan siitä että yritetään luoda polkupyöriä lajin kaikilla saroilla customina eikä mistään yhden tuotteen nyrkkipajasta. Ei pahalla low:n tai ingrian omistajille.

Sitä mukaan kun näitä kongan valmistamia polkupyöriä alkaa näkyä muutenkin kuin protoina niin voidaan alkaa tarkkailemaan työnlaatua. Ennen edellä mainittua asiasta ei oikeastaan voi vetää johtopäätöksiä!

Hinnan pohtijoille: Laskekaa nyt se tuntitaksa itsellenne ja lisätkää siihen yrityksen pyörittämiseen liittyvät yleiset kulut materiaalit ja mahdollinen voittomarginaali! Ottakaa nyt huomioon että kun perustetaan tälläistä yritystä niin siitä tulee jonkun elinkeino ja suomessa elämiseen tarvitta ostovoima näkyy ylläripylläri hinnoissa!

Kongalle toivotan onnea! Itseni pitää nyt alkaa saamaan itseään ajokuntoon ajaa vielä paljon ennen kuin olen edes potentiaalinen asiakas, mutta sitä odotellessa.

ei tietenkään. Moneen kertaan firma itsekin painotti ettei ne ole customeja vaan käsin sarjatuotettuja.

Ja siis todella kilpailukykyisiähän muihin vastaaviin pajoihin verrattuna nämä hinnat ovat, en mä sitä tarkottanut.

^juu ei tuo koko paasaus ollu sulle vaan yleisesti;)

edit. ja vielä tietysti itsestään selvää on se, että yhden miehen pajalla täytyy voittomarginaalin olla suurempi kuin paljon enemmän tuotteita myyvän isomman pajan kuten vaikka bob jackson.

edit.2 ja skidillä myös alla oikein hyvä pointti!

sanon vain tämän, tässä vaiheessa: customin hankinnassa arvostaisin suuresti mahdollisuutta keskustella kaikista tulevaan runkoon liittyvistä asioista, kuten käyttötarkoituksesta ja -olosuhteista, geosta, putkisetistä, maalihommista ym. kasvotusten rungon kasaajan kanssa. informaation välittymiseen sähköpostikommunikoinnissa liittyy aina omat haasteensa ja henkilökohtainen suhde asiakkaan ja tekijän välillä korostuu minusta muutoinkin tämän tyyppisissä hommissa.

kustomikuume kun näyttää palstalla nousseen niin tsekkaisin aivan ensiksi konga-vaihtoehdon, pelkästään jo em. syystä.

Tänne on myös hyvä linkittää Prollyn teksti “A Guide to Buying Your First Custom Bicycle”.

"Step 02: CONSIDER LOCAL BUILDERS

–Do you really need to order a bike from someone across the country (world)? A local builder will have a better idea of your climate, conditions and your rides."

Tähän lisänä vielä tuo kommunikointi kasvotusten.

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista.

accro - 0:06, 4.1.2014 » Hienoa! Minkälainen tausta sinulla on rungonrakentajana; montako runkoa takana, oletko käynyt opissa jossain? Tätä alaa sieltä sun täältä seuranneena olen kiinnostunut hinnoittelustasi: mitä tuolla 1500+€:llä saa? Ei se missään nimessä ole iso summa custom-rungosta, mutta rungonrakentajalle maksetaan taidoista ja työn laadusta sekä ennen kaikkea kokemuksesta. Miten olet valmistautunut olemaan ammattilainen?
Rungonrakentajana olen itseoppinut, ensi viikolla työn alle lähtevä kokonainen runko taitaa olla #9, lisäksi yksittäisiä etuhaarukoita on tullut tehtyä muutamia sekä erinäisiä runkojen korjauksia. Paperilla olen muotoilija amk (teollinen muotoilija), joten sitä kautta on myös jotain tietoa mm. materiaaleista ja materiaalivalinnasta. Pyöräilyyn itsessään suhtaudun suurella intohimolla, omat ajot tosin ovat viime aikoina jääneet valitettavasti hieman vähäisemmälle.

Rahalla saa noin 2700g eri paksuisia teräsputkia sekä terästä ja messinkiä/hopeaa, kerroksen pohjamaalia, 2-3 kerrosta pintamaalia sekä lakkapinnan. Rungosta riippuen mukana saattaa olla myös hieman alumiinia. Siis näin joku voisi kylmästi ajatella. Todellisuudessa tuolla rahalla saa juuri sinulle räätälöidyn ratkaisun liikkumiseen, oli kyseessä sitten työmatkan kulkeminen tai kilparadalla liikkuminen. Lisäksi saat asiantuntevaa ohjausta jolla tähän tavoitteeseen päästään. Kaupan päälle saat pyörän jolla liikkuminen on mieluisaa ja joka täyttää sille asetetut tavoitteen niin toiminnallisesti kuin visuaalisesti pitkälle tulevaisuuteen. Bonuksena tuet suomalaista (käsi)työtä ja pienyrittäjyyttä.

//Antti

Tunnen kohtalaisen hyvin erään pienehkön keittiökalusteliikkeen, joka tekee käsityönä moderneja laadukkaita uniikkeja keittiöitä. Siis homma on periaatteessa lähellä custom-rungon rakentamista.

Heillä oli aluksi ongelmana se, että asiakkaat eivät oikein osanneet haluta mitään vaikka olisivat saaneet melkein mitä tahansa. Homma ratkesi sillä, että he tekivät muutaman mallikeittiön. Heti alkoi kauppa käydä ja asiakkaat ottivat aina jonkun mallikeittiön pohjaksi. Lopputulos saattoi olla hyvinkin toisenlainen kuin lähtökohta, mutta asiakkaalle oli helpompaa kun aluksi oli joku lähtökohta eikä vain valkoinen paperi.

Tämän vuoksi olisi hyvä, jos eri runkotyypeistä olisi nettisivuilla tarkat piirrokset, valokuvat ja speksit. Tätä kautta pääsee kokemattomampikin hyvin hommaan kiinni ja voi siitä alkaa speksata omaa runkoaan.

Sinulla on muuten tuuria kun on tuollainen sukunimi. Se toimii hienosti pyörän merkkinä ja niinhän monet ukomaisetkin pyörät ovat saaneet nimensä valmistajan sukunimestä. Ajattepa, jos sukunimesi olisi vaikka Jokinen :slight_smile:

Onnea ja menestystä! Tämä on alkaneen vuoden hienoimpia uutisia!

On ollut ilo seurata hienoja projektejasi täällä. Niistä huokuu, netin välitykselläkin, taito, näkemys ja vahva tekemisen meininki.

Olkoonkin “vasta” 9. runko työn alla, portfoliosi vakuuttaa ja luottoa löytyy. Käsityöläisyys on ennenkaikkea kutsumus-ammatti ja olet ilmiselvästi lahjakas ja oikealla tiellä.

E:^Niin ja Olli, “Jokinen” ois ihan ok, joku “Perä” tai “Puska” ei ehkä toimis pyörän merkkinä…

Ollilla hyvä esimerkki, mutta custom-runko on hitusen eri juttu kuin keittiö. Ei customin pohjana voi olla valmis geo. Se geo tehdään tälle henkilölle, joka haluaa tietynlaisen pyörän. Rungonrakentajan on osattava kertoa asiakkaalle, mitä hän mahtaa haluta. Ja usein asiakas haluaa ihan vääriä asioita kuin mitä tarvitsee. Tässä päästään ehkä siihen mun peräänkuuluttamaan pointtiin: pelkkä hyvin tehty runko ei ole rungonrakentajan tuote. Brändi on tuote.

E. Kiitos Antti hyvästä vastauksesta!