Kokemuksia vakuutuskorvauksesta vanhalla fillarilla?

Tuli tossa yks autoileva lähimmäinen eteen yhdistetyn kevyenliikenteenväylän poikki tulevalla pihatiellä, ja siihenhän piti täräyttää sitte. Vaikka onkin vaihteellinen vehje, niin 1-vaihdenettin käyttäjillä taitaa olla kokemuksia vanhan fillarin kanssa kolaroinnista enemmän kun tuolla hiilikuitujutustelijoilla.

Eli kyseessä on 650c/650c-pyöränen Easton Super/Hyper/tms.lite-runkoinen Triatloni/TT-fillari vanhanaikasella hiilarihaarukalla. Putkiosat on pari vuatta sitten ylivuotisena CRC:ltä ostettua Eastonia ja täys 105 5700-osasarja. Fillari on ollut kasassa pari vuatta mutta ajossa viime viikosta, mittarissa hädin tuskin 100km.

Millähän mittarilla If tommoset arvottaa, vituttaa kaikki ikävähennykset sun muut uusista osista. Ja millä tommosen vanhan runkosetin arvo katotaan jos jotai vikaa on, hiilarihaarukka varmaan on laakia vainaa?

Matkamittari onnesta on, siitä näkee metrit edes.

Niin kivalta ajatukselta kun se tuntuukin, niin eipä se mittari käytännössä mitään todista. Oothan sä voinu sen hankkia vasta nyt, tai sitten napata sen jostain toisesta pyörästä.
Uudet osat menee ihan perus ikävähennyksien kautta. Vanhat osat voi olla hankalampia, mutta siinäkin noudatettaneen ihan sen hankintahintaan pohjautuvaa korvausperiaatetta. Sillä niin se ei toimi kuitenkaan “Ostin 150eur TOSI harvinaisen rungon…koska tää on tosi harvinainen, niin nyt tän vakuutuksesta korvaushinta olisi vähintään 500eur.”
Toisinsanoen jos sulla on jotain jolla todistaa sen rungon hankintahinta, niin se on hyvä lähtökohta myös korvauksen perustalle.

Varkaustilanteissa kotivakuutuksen kanssa käyttöönottovuoden jälkeen tulee 9% vuotuinen ikävähennys uuden hinnasta (plus omavastuu myös). Liekö liikennepuolella sama, en tiedä. Omavastutta ei ainakaan ole jos autoilijan vika.

Vähän ohi Lakun tilanteen, mutta oon miettinyt miten ikävähennys toimii, jos on vintagerunko, jossa myös vanhaa, mutta arvokasta palikkaa kiinni (tai vaikka uuttakin). Että lasketaanko ikävähennys rungon iän mukaan vai miten. En ole saanut varmistetuksi.

Kokemusta on yhdestä kolarista vintagemaantiefilolla. Ikävähennys tarkoitti, että fillarin vienti korjaamolle (uusi ohjainlaakeri + $random_haarukka) ja laskun pistäminen eteenpäin oli ainoa vaihtoehto, millä jää mitään käteen.

mika - 19:40, 5.6.2012 » Uudet osat menee ihan perus ikävähennyksien kautta.
Pöllimistapauksissa erillisiä osia ei korvata (paitsi lisävarusteet, kuten lamppu tai lukko), vaan korvaus tulee koko pyörästä. Esim. jos laitat kaikinpuolin vanhaan fillariin vaikka uudet Omniumit, niin niiden ikävähennys lasketaan koko fillarin iän mukaan.

^
Höpö höpö, on ihan omakohtaisiakin kokemuksia noista. Sen koko pyörän arvon määrittää siinä olevien osien summa, mikäli se siis on kasattu pyörä, eikä kompliittina hankittu. Eihän sellaisen arvoa kokonaisuudessa muutenkaan voi määrittää.
Toki korvaussumma tulee koko pyörästä eikä yksittäisistä osista, mutta summa koostuu niiden yksittäisten osien arvoista.

1 Like

Vastapuolen vakuutuksesta tuon pitäisi mennä - jos oikein ymmärsin että vika oli siellä ratin takana.

^Tää on perseestä… Esim. mun konversio on rungoltaan vuosimallia - 89 ja tuskin se koko pyörä on silloinkaan kovin montaa sataa markkaa maksanut. Nyt siinä on tosin melkein tonnin (€) edestä njs, vintage ja muuta palikkaa kiinni, joten jos se viedään, niin mun korvaus jää muutamaan euroon…

Ai ei se näin mennytkään…

antik - 19:48, 5.6.2012 » Vastapuolen vakuutuksesta tuon pitäisi mennä - jos oikein ymmärsin että vika oli siellä ratin takana.
Juu, ja myönsikin heti. Se vaan kiinnostaa onko porukalla kokemusta, mitä tämmösistä fillarikolareista saa rupisten polvien lisäks. Autojen väliset kolarit on aika selkeitä hommia ollu kokemusten mukaan, niissä on aika selvät taulukot ja kokeneet arvioijat. Pitää kantaa johki asioita ymmärtävään kauppaan.

Itsellä tuhoutui pari vuotta sitten fillari porukkalenkillä eikä tilanteessa ollut varsinaisesti toista osapuolta. Oli vain kuoppa tiessä ja riittävästi huonoa tuuria. Laitoin pyörän ostokuitin ja selostuksen tapahtuneesta Tapiolaan ja korvaus tuli kuitin mukaan ikävähennykset huomioituna. Sain pitää fillarin ja nyt se on itse korjattuna ajokelpoisena tallissa. Mielestäni vakuutus toimi juuri niin kuin asiakkaan näkökulmasta pitäisikin, ilman turhia nillityksiä ja todisteluita. Jos tarvetta olisi ollut niin olisivat vielä kyselleet pyörän myyneestä liikkeestä asiantuntija-arvioita asiasta.

Sain kerran Avensis-papan pihasta päälle sillä seurauksella että takakiekko meni lievään taco-asentoon. Kyseessä oli vielä hit & run -tapaus - tein ilmoituksen poliisille ja kuski myönsi tekonsa. Pyöräliike kasasi uuden kiekon vanhan navan ympärille, toimitin kuitin vastapuolen vakuutusyhtiöön ja hain korvausta liikennevakuutuksesta. Setä maksoi summan kuitenkin itse suoraan minulle, vakuutuskorvaus olisi huonontanut hänen bonuksiaan.

Edit. Se takakiekon kasaus oli tietysti edullisempi kuin Toytsun puskurin maalaus, minkä autoilija maksoi varmaan myös omasta pussistaan

mika - 19:48, 5.6.2012 » ^ Höpö höpö, on ihan omakohtaisiakin kokemuksia noista. Sen koko pyörän arvon määrittää siinä olevien osien summa, mikäli se siis on kasattu pyörä, eikä kompliittina hankittu. Eihän sellaisen arvoa kokonaisuudessa muutenkaan voi määrittää. Toki korvaussumma tulee koko pyörästä eikä yksittäisistä osista, mutta summa koostuu niiden yksittäisten osien arvoista.
Mulla on kokemuksia tyttöystävän nyysitystä fillarista, joka oli huollettu vastikään ennen katoamistapausta. Uudesta vaijerilukosta ja etukorista olisi saanut täysihintaisen korvauksen, koska ne olivat lisävarusteita, kun taas huollossa laitetuista uusista ulkokumeista, ketjusta, vaijereista ja stongan gripeistä ei saanut mitään ikävähennyksen vuoksi. Pyörä oli second-hand mummis-Peugeot, joka oli "kompliittina" hankittu. Ikävähennyksen mukainen korvausmäärä jäi alle omavastuun, vaikka fillarin osto- ja huoltohinta oli kaksinkertainen omavastuuseen nähden (huoltoa ei korvata nyysimistapauksissa, mikä nyt on kai ihan ymmärrettävää).

On ihan helpottavaa kuulla, että täysin itsekasatun fillarin korvausmäärä hinnoitellaan erillisten osien ostohinnan mukaan (oliko Mika näin sun kohdallasi?) , koska nykyään noi kaikki omat fillarit ja 50% tyttöystävän fillareista ovat sellaisia. Silti mietityttää missä menee raja itsekasatun ja ei-itsekasatun fillarin välillä? Jos vaihdat kompliittiin itse väsätyt kiekot, niin onko silloin kiekot omalla ikävähennyksellään ja fillari omalla vai rapsahtaako ikävähennykset myös kiekkoihin? Olin itse kolme vuotta vakuutusyhtiön korvauspalvelussa duunissa, mutta henkilökorvausten puolella, joten en tiedä tarkalleen miten korvaukset menevät omaisuuskorvauksissa.

Vakuutuskorvaukset ovat aina tapauskohtaisia ja ehdot vakuutusyhtiökohtaisia. Turha väitellä yleisistä periaatteista kun jokaisen vakuutusyhtiön ehdot ovat erilaiset ja jokainen tapaus arvioidaan yksitellen.

Oman kokemuksen perusteella liikkeestä haettu korjausarvio (kolari) tai hinta-arvio (varkauden kohteena osin käytettyinä ostetuista osista rakennettu pyörä) ovat johtaneet asianmukaisiin korvauksiin.

Yhtiönä Tapiola on palvellut aina odotusten mukaisesti ja ripeästi. Mailasin 5v sitten ennen vakuutuksen ottamista suurimmille vakuutusyhtiöille kysymyspatteriston siitä miten suhtautuvat käytetyistä osista kasattuihin pyöriin, mikä on pyörän hintakatto, mitä vaaditaan lukolta, korvataanko kämpästä pöllitty lukitsematon pyörä jne. yksityiskohtia. Tapiola oli omiin tarpeisiini paras. Suosittelen vastaavaa vertailua kaikille pyöräilijöille.

1 Like

pasteepa toi valmis kuumotuspohja tähän jos on vielä tallella.

^^ Ja pistä vielä vastaukset, miten eri vakuutusyhtiöt korvaisivat kolarointi- ja pöllityttämistapauksissa 1) vanha & kallis runko + vanhat & kalliit osat 2) vanha & kallis runko + uudet & kalliit osat 3) uusi & kallis runko + uudet & kalliit osat.
Tämä on kiinnostanut kovasti jo pidemmän aikaa, mutta olen ollut saamaton selvittämään. Oma kotivakuutusyhtiöni on If.

Soittelin meidän kotiosastolle juurikin näihin pyöriin liittyen ja sieltä kaveri sanoi, että korvausjutut on aina yksilöllisiä ja niistä voidaan neuvotella.

Mutta esimerkiksi jos ostat kalliilla vintagerungon ja se varastetaan, vakuutusyhtiöhän laskee ikäpoistot ja näinollen runko on vakuutusyhtiön mielestä lähes arvoton, mutta jos pystyt näyttämään vakuutusyhtiölle toteen, että runko on oikeasti arvokas niin voit saada siitä paremmat korvaukset. Eli pirusti dokumentteja ja valokuvia niin eiköhän se onnistu.

Varkaustilanteessa voidaan laskea rungolle oma ikävähennys ja muille osille oma ikävähennys.

Eli pitäkää kaikki kuitit, dokumentit ja kaikenmaailman valokuvat hyvin tallessa niin tulette saamaan miellyttävämmän lopputuloksen korvaustilanteessa.

(Työskentelen Tapiolassa)

-A

yllä mainittu pitää kyllä pitää mielessä, vaikka oon tähänkin asti säästellyt kaikki kuitit ja kokemuksen kautta oppinut, että vakuutusyhtiöille pitää miettiä kohtuu tarkkaan jopa kaikki sanamuodot miten asian kertoo ettei puhu itseään pussiin ja jää ilman korvausta.

pitääpä ehkä jossain vaiheessa alkaa harkita tälläisen tutkiskelun tekemistä. Mulla on kotivakuutukset if:issä ja kyselin sieltä viime vuonna vähän tästä näkökulmasta. mun kotivakuutuksessa oli silloin niin, että kaikki yli tuhannen euron fillarit pitää listata erikseen tarkasti ja niistä tulee sitten aina jokaisesta muutama euro lisää vuodessa. Ikävähennyksetkin meni alusta alkaen ihan normaalisti. vaihdoin silloin yhtä parempaan luokkaan ja nyt siis kaikki alle viiden tonnin fillarit menee normi vakuutuksen piiriin ja ikävähennykset alkaa rullata vasta viiden vuoden jälkeen. hintaa tuli lisää muistaakseni 40 e vuodessa.

Kaverilta pöllittiin etujousitettu "maasto"pyörä, Tunturi F18. No, kysyi sitten mikä kannattaisi ottaa tilalle kun vakuutusyhtiö korvaisi omavastuun hinnalla uuden, vastaavan tilalle eli ≈600 (!) € verran ja TunturiAccell ei enää tee maastopyöriä joten sama malli ei enää oo vaihtoehto.

Minä siihen tietysti ensimmäiseksi että pysythän sitten erossa halvoista etujousitetuista pyöristä ja ota täysjäykkä tilalle (vaikka tuossa hintaluokassa valinnanvaraa ei hirveästi ole) mutta ilmeisesti vakuutusyhtiölle se ei passaa vaan “vastaava” tarkoittaa etu"jousitettua" pasketta.

Voiko näin olla, kysyn vain :o
(en tajunnut kysyä vakuutusyhtiön nimee)

Kato kato oli tällainenkin vanha topi.

Kyllähän nää hommat varmaan pystyis kysymään vakuutusyhtiöltäkin mutta aattelin ny mouhkata verkossa eka. Varmaan joku ollu suunnilleen vastaavassa tilanteessa ni jos sais vähä osviittaa miten toimia :slight_smile:

Elikkäs: mun Canyon Inflite Al on nyt entinen rungon ja keulan osalta. Syyllistä ei oo virallisesti osoitettu kun rikosilmoituskaan ei oo vielä ees tutkijan pöydällä.

Kantsiiko näissä hommissa laittaa vahinkoilmoitus joka tapauksessa omaan vakuutusyhtiöön ensin vai tehdä korvausvaatimus vasta käräjillä?

Sen lisäks mietin pyörään tehtyjen osapäivitysten hintaa: jos oon ostanut kiekot vuonna X hintaan X mutta nykyisin samanlaiset vastaavat maksaa 1,2X niin mikä hitto niiden arvo on?