Kirpparibianchi

Tämmönen Bianchi tarttui mukaan paikalliselta kirppikseltä. Olisikohan täällä lisää tietoa rungosta? Valmistusvuosi ja malli kiinnostaisi. Satula ja tankoteipit tuosta pitänee vaihtaa mutta muuten pyörä vaikuttaisi toimivan mallikkaasti. Ajattelin säilyttää pyörässä vaihteet ainakin näin alkuun. Hintaa kulkupelillä oli 180euroa. Omasta mielestä tein ihan hyvät kaupat, vai onko näin? Kommentteja ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.

Runko: Bianchi joku?
Osasarja: Campagnolo avanti (etuvaihtaja Shimano 600)
Kiekot: Kehät Mavic open pro, navat Campagnolo.
Putkiosista ei tietoa.

Taisit kyllä aika hyvät kaupat tehdä.

Tosi jees kauppa. Etenkin jos palikat toimii kuten pitää ja kiekot on suorat.
Maastokuvio tankoteippi on aikas hurja, mulla samaa tyyliä Pösössä mutta musta-harmaat. Kumma kyllä, silmä tottuu niiihi ja mulla jäikin ne paikoilleen. Tosiharrastajat kyllä vähän kuittailee vieläkin =) mutta kuittailkoot. Kun noilla ei toiminnan kannalta mitään merkitystä. Mutta kaunis on runko!

Onko noi jarru/vaihtajakahvat 600 EX vai jotain uudempaa?

VsQ

Minun silmääni Bianchi-teksti ei näytä alkuperäiseltä, toivottavasti olen väärässä. Sininen emäputki näyttää myös itse viritetyltä. Onko siis Bianchi vai uudelleen maalattu joku muu?

Kyllä mä väittäisin noiden yksityiskohtien perusteella että kyllä toi ihan aito bianchi on, teipit yms. Varmaan vaan vaihdettu!

Vihreekerma - 9:11, 23.8.2010 » Kyllä mä väittäisin noiden yksityiskohtien perusteella että kyllä toi ihan aito bianchi on, teipit yms. Varmaan vaan vaihdettu!
Yksityiskohtia kun katsoo niin taivun samaan mielipiteeseen kanssasi. Haarukan päistä ja keskiön alta voi löytyä lisää vahvistusta asiaan. Oli B tai ei niin ihan laaturungolta vaikuttaa.

KYllä tuo varmaan biankki on(varsinkin jos löytyy pantographit), mutta logo ja tuo sininen etuputki ei kuulu alkuperäisten bianchien spekseihin. Mutta voihan aina ostaa uudet tarrat ja maalata etuputki. Hyvä diili kuitenkin.

Musta puolestaan näyttäis siltä, että toi emäputki, josta ilmeisesti löytyy myös Bianchin logo, on nimenomaan jätetty maalaamatta, eli edustaisi pyörän alkuperäistä väriä.

…tuollaista Bianchi-fonttia en ole nähnyt ikinä, samoin tuo sininen emäputki oudoksuttaa. Lisäksi noissa Super Leggera/Corsa ja Rekord -malleissa on (muistaakseni) rungonvärinen etuhaarukka. Mutta joku Bianchi/Columbus tuo on silti - maalata & teippailla voi aina.

Tsekkaa tosiaan keskiön alta, josko löytyisi numeroita, niin saadaan jotain aikahaarukkaa. Muiden tunnisteiden lisäksi tuossa emäputken alamuhvin yläpinnalla pitäisi olla koho- tai painokuvioinen B.

Joka tapauksessa: loistodiili.

Pitääpä tutkia keskiön alustaa kunhan tästä pääsee töistä kotiin. Runko on kyllä Bianchi, ainakin takahaarukan yläosassa on kaiverrettuna tms Bianchi teksti. Myös haarukassa on B kirjain kaiverrettuna. Pitää myös ottaa vähän yksityiskohtaisempia kuvia rungosta samalla kun etsiskelen numerosarjoja.

vesQ: Nuo jarru/vaihtajakahvat on myös campagnolon avantit. Johtuisikohan etuvaihtajan hieman tahmea toiminta vaihtajan ja vipujen eri merkkisyydestä? Vai onkohan vaihtaja vain pientä säätöä vailla?

Tuommosia koodeja löytyi keskiön alta. Minulle nuo ei kyllä kerro mitään, mutta ehkä joku viisaampi osaa auttaa. Myös muita yksityiskohtia kuvattu jotka ehkä auttaisi rungon tunnistamisessa. Vaikuttaisi kyllä siltä että runko on uudelleen maalattu. Alkuperäinen väri olisi kuitenkin mukava tietää, jos vaikka innostuisi maalauttamaan rungon alkuperäiseen kuosiin.

NKOTB - 14:25, 23.8.2010 » Musta puolestaan näyttäis siltä, että toi emäputki, josta ilmeisesti löytyy myös Bianchin logo, on nimenomaan jätetty maalaamatta, eli edustaisi pyörän alkuperäistä väriä.
matso - 14:28, 23.8.2010 » Alkuperäinen väri olisi kuitenkin mukava tietää, jos vaikka innostuisi maalauttamaan rungon alkuperäiseen kuosiin.
Alkuperäistä väriä voi koittaa katsella keskiön sisältä tai satula- tai emäputkesta.
matso - 14:30, 23.8.2010 » Johtuisikohan etuvaihtajan hieman tahmea toiminta vaihtajan ja vipujen eri merkkisyydestä? Vai onkohan vaihtaja vain pientä säätöä vailla?
Enpä uskoisi, etuvaihtaja toimii useimmiten hieman jäykemmin, varsinkin ulospäin siirrettäessä. Jos tosi tahmeaa niin öljyä vaijerinkuoriin, kyllä se siitä.

Tuossa etuputken bianchi logossa näyttäisi olevan alla eri väriä, ehkä alkuperäinen väritys?

joo, toi tarra on suodattanu uv-säteitä, joten se ei oo kellastunu siitä tarran alta samassa määrin ku muualta

Kyllähän tuo emäputken väri on melko selkeesti tuon rungon alkuperäinen väri kun tarkemmin tarkastelin. Nyt kun vielä saisi tietää mallin ja iän…

Se 90-luvun puolivälistä tai lopulta, jos nuo vaihtajat ovat alkuperäiset. Homma on helppo tsekata mittaamalla takahaarukka. Jos se on 130 mm, fillari ajoittuu 90-luvun alun ja lopun väliin. Avanti oli Campan hinnat-alkaen-osasarja, jota tehtiin 90-luvun puolivälistä vuosituhannen vaihteeseen. Tuo leimattu takakolmion ja satulaputken liitos ei tosin oikein istu tähän kuvaan, niitä taisi olla harvemmin tuon ajan perus-Biancheissa.

Myyjä kertoi että tuo osasarja on asennutettu runkoon joskus 90 luvun loppupuolella. Ymmärsin siis että runko ja osasarja on hankittu erikseen.

Palataas tähän vielä. Jos nyt pikaisen pähkinnän pohjalta yhtään olen jäljillä, niin tuo runko voisi olla tammikuussa -86 valmistettu Columbus SL/SP. Bianchin malli voisi näin olla esim. Super Leggera, Super Corsa tai Vittoria. Tuo etuhaarukka (ilmeisen alkuperäisine) väreineen ja yläosan kolmioineen vaikuttaa kyllä kummalta/harvinaiselta, mutten osaa äkkiseltään varmistaa sen pohjalta mitään tiettyä mallia. Vittoria olisi ehkäpä vahvin veikkaukseni.

Tosiaan nuo Avantit hämäsi, koska oletin - jotenkin kummasti - niiden olevan alkuperäiset. Eri vuosikymmeniltä mielestäni siis osasarja ja runko jäkimmäisen ollessa vanhempi. Ja kyllä noita tuon sinisiä Biancheja tehtiin kasarilla jonkin verran. Ilmeisesti tahdottu sitten klassinen celeste-sävy pintaan mikä selittää mm. oudot teipit ja sen, ettei rungossa ole “decaleja” kuten haarukassa.

Italian miesten numeroinneissa on kyllä tarvittavaa kryptisyyttä, joten en mene mitenkään takuuseen veikkauksestani. Ehkäpä tästä irtoaa kuitenkin lisäinspiraatiota muille asiaa pohtineille, jos ei muuta.

Täältä löytää btw. Columbuksen kasarirunkotiedot: http://www.equusbicycle.com/bike/columbus/columbuschart.htm - noilla, mitalla + tarkalla silmällä pääsee sitten paremmin varmuuteen asiasta.