Elikä miten fixi toimii lenkkipyöränä? Enkä meinaa tällä mitään onceinalifetime reissuja Ivalosta Lauttasaareen vaan ihan säännöllistä lenkkeilyä. Jos ei nyt oteta konversioita laskuihin mukaan, niin miten tuo geometriapuoli? Vai kannattaako lenkkeilypuoli hoitaa ihan maantiepyörällä?
Melkein vastasin jotain mutta odotankin että Kare vastaa.
Okei.
Voi sillä ajaa lenkkejä. Mielin määrin. Sillä voi ajaa jopa kuntoajoja, ja pysyy muiden perässä, jos jaksaa polkea. Ohhoh!
Vätternrundanilla, 300 km, kiinteä on todistetusti 10% hitaampi kuin vaihdepyörä.
Geometriapuoli riippuu pyörän geometriasta. Mikään ei estä ajamasta ratapyörällä maantietä. Se on ihan hauskaa. Steamroller tms. ei ole ratapyörä.
En suosittele suoraa tankoa.
Onko joku erityinen asia, joka sinua huolettaa kiinteällä lenkkeilyssä? Joo-o, lähetit nauravat jos laitat sukkikset, ja maantiepyöräilijät nauravat säärikarvoillesi. Jos sen kestät, uskallat lähteä lenkille kiinteällä, ja… niin… siinäpä se.
Kare varmaan omaa eniten tietoa aiheesta, mutta heitän nyt lusikkani soppaan tänä kesänä ajetun n. 2000 kiinteävaihdelenkkikilometrin perusteella.
Vastaus on, että toimii. Ajelin alkukesän hurmoksessa pelkästään fiksillä lenkkiä, mutta juhannuksen tienoilla kaivoin vaihdepyörän esiin ja totesin, että on silläkin aikansa ja paikkansa. Mä olen jakanut lenkkeilyn aika pitkälti siten, että alle 100km lenkit ajetaan fiksillä ja yli vaihteilla. Kauden lenkkikilometrit menee aika 50-50.
Mulla on lenkkipyöränä aika pitkälle kevennetty Cinelli Vigorelli, mikä on tosin ratarungoksi aika letkeällä geometrialla varustettu. Olen ajanut droppaavalla bullhorn-tangolla, mikä tarjoaa riittävästi otteita, eikä varsinaista droppitankoa oli kaivannut kuin pari kertaa (kaikista kovimmilla vastatuulipätkillä). Ajoasennon hakeminen mukavaksi pitkiä lenkkejä silmällä pitäen saattaa kaikista kireimmillä ratarungoilla käydä hankalaksi, mutta onneksi on vaihtoehtoja.
Mun mielestä lenkkeily fiksillä tuo mukavaa vaihtelua vaihdepyörällä jurnuttamiseen. Vaihdepyörän kanssa tulee ajettua hyvinkin suorituskeskeisesti, mutta fiksillä meno on enemmän sitä mitä pääsee. Sopivasti valitulla välityksellä voi “treeniin” hakea vaihtelua ja tehoja fiksin kanssa ja sanoohan ne, että oppiipa ainakin pyörittämään, kun fiksin kanssa lenkkeilee.
Ei siis muuta kuin kokeilemaan vaan. Jos sulla jo on maantiepyörä, niin ei sitä pois kannata myydä (kuten itse meinasin kovimmalla fiksi-innostuksen hetkellä tehdä). Mutta jos rahatilanne antaa myöden, niin kyllä erillinen lenkkifiksi ihan hauska vehje on. Jos taas harkinnassa on, että hankkiiko sen ainoan lenkkipyörän vaihteilla vai ilman, niin ehkä kuitenkin vaihteet voittavat. Kyllä noilla pidemmillä lenkeillä on ihan mukava rullailla ainakin alamäissä.
Sheldonilla tais olla aiheeseen kans jotain pointteja. Ite laittaisin kyllä jarrut eteen ja taa. Jos heittää pitkää lenkkiä, niin käyttää mieluummin lihaksia eteenpäin pääsemiseen ja jarruja hidastamiseen, eikä tartte stressata hätäpysähtymisestä vaikka olis jalat hapoilla.
Lenkillä ei kyllä juurikaan jarruja tarvi, jos
a) ei aja ryhmässä
b) pyörii enemmän tuolla pikkuteillä
Itse olen pärjännyt hyvin koko kesän ilman, mutta juurikin ehdot a) ja b) toteuttaen.
Muussa tapauksessa ainakin etujarru on jees.
Niin no eipä tässä kauheasti tuo naurunalaiseksi joutuminen ressaa, lähinnä on sellainen ongelma että pähkinät ei tällä hetkellä millään riitä sekä “hyvän” fiksin että uuden maantiepyörän hankkimiseen. Että se olisi vähän niinkuin joko-tai. Eli ehkä se kumminkin menee sinne vaihde puolelle. Voihan tuolla viikkorahabudjetti konversiolla heittää pienempiä lenkkejä välissä.
Kiinteä on mitä paras maantielenkkipyörä, jos lenkit jää sinne alle 3 tuntiin.
Se lienee itsestään selvää, että kannattaa suosia mahdollisimman tasaisia lenkkimaastoja kiinteällä. Mutta niitähän ainakin täällä pääkaupunkiseudulla riittää.
Olen ajanut 2 kesää pyörälenkit kiinteällä, ensin konversiolla ja sitten ratarungolla (tosin yllättävän loivalla ratarungolla). Ei ole mitään eroa huomannut siinä miten geometrialta lenkkikäyttöön sopisivat. Se vähän risoo kun ratarunkoon ei saa juomapulloa kiinni eikä viitsisi oikein porailla harvinaisemman puoleista runkoa ja asentaa slotteja pullokiinnitykselle. Ja samalla tavalla sekin kun mun ratarungossa ei ole jarruillekaan reikiä. Jossain vaiheessa käytin ns. keirin jarruja eli sellaisia asennuslevyjä taakse, että sain jarrun joillekin pidemmille lenkeille viritettyä.
Mun lenkit pääasiassa Itäisestä Kantakaupungista Porvoon suuntaan. Hyvää suntaa kiinteällä kuntoiluun.
markkuj - 19:55, 13.10.2009 » Se vähän risoo kun ratarunkoon ei saa juomapulloa kiinni eikä viitsisi oikein porailla harvinaisemman puoleista runkoa ja asentaa slotteja pullokiinnitykselle. Ja samalla tavalla sekin kun mun ratarungossa ei ole jarruillekaan reikiähttp://www.wiggle.co.uk/images/minoura%20sbh%20300.jpg http://www.bike24.com/images/products/p011716.jpg [Mites nämä?](http://www.wiggle.co.uk/c/cycle/7/Bottle_Cages/)
Ja aiheeseen, maantielenkit juuri siis fiksillä palauttivat uskoni pyöräilyyn.
markkuj - 20:59, 13.10.2009 » Se vähän risoo kun ratarunkoon ei saa juomapulloa kiinni eikä viitsisi oikein porailla harvinaisemman puoleista runkoa ja asentaa slotteja pullokiinnitykselle.http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-84224226242177_2076_230503854
http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-84224226242177_2076_230563025
=
Maantiepyörässä voi lepuuttaa takalistoaan välillä, fiksuttimella pitää melkeinpä pysähtyä jos pahasti puutuu. Toisaalta fiksyssä on paremmin flow, zen, earth tunnelmassa. Konversiossa ja ratarungossa geometrioilla ei tunnu olevan niin isoa merkitystä maantieajossa. Rungon joustolla sen sijaan on.
Ratatanko kannattaa jättää lenkkeillessä kaappiin.
Jos pitäis lähteä rakentamaan peruskuntoa pyörällä, niin en missään nimessä otais alle fiksiä, enkä edes sinkulaa. Vaihteiden idea on siinä, että ylämäessä ei tarvitse vaihtaa PK-lenkkiä voimaharjoitteluksi. Vaihteeton sopii voima- ja tekniikkaharjoitteluun. Ei kuntopyöräilyyn.
Mulla on tälle vuodelle reilu 4000km täynnä yhdellä välityksellä ja alkaa jo pikkuhiljaa tuntua siltä, että ton vaihteettoman pelleilyn vois lopettaa kokonaan. Mut kyllä se into taas kevääseen mennessä palaa.
Mites foorumin kovikset (Kare, Anttipantti, Samuli-1, etc), onko peruskunto rakennettu fiksillä vai vaihdepyörällä?
asb - 5:46, 14.10.2009 »Itsellä 80% ajasta vaihteilla, loppu on sitten ratapyörää rullilla ja velolla. En sano etteikö ole mahdollista treenata vain kiinteällä, mutta niinkuin Asb sanoi se on vaikeeta, jos tarkoituksena on ajaa esim. hidasta PK:ta tai palauttelevaa. Kiinteä toimii lenkkivehkeenä kyllä jos haluaa ajaa ilman sen kummempia tavoitteita.Mites foorumin kovikset vaihdepellet (Kare, Anttipantti, Samuli-1, etc), onko peruskunto rakennettu fiksillä vai vaihdepyörällä?
Edit: Tärkeintä on kuitenkin että AJAA! Oli se sitten Jopo, kiinteä, vaihteellinen, taikka siskon Barbi pyörä.
Toki kannattaa myös muistaa, että perinteisesti maantiemiehet ovat treenanneet talvikaudella nimenomaan kiinteällä.
Toisiin perinteisiin kestävyyslajehin - juoksuun ja hiihtoon rinnastaen mietin että mitenköhän niissä saadaan tehtyä PK-harjoituksia, kun ei ole vaihteita koskaan… Etenemällä hitaammin ja tasaisessa maastossa sykkeen ehdoilla varmaankin.
jussi - 8:15, 14.10.2009 » Toki kannattaa myös muistaa, että perinteisesti maantiemiehet ovat treenanneet talvikaudella nimenomaan kiinteällä.[Sheldonin testimoniaaleissa](http://sheldonbrown.com/fixed-testimonial.html#stevejohnson) tän kerrotaan olleen nimenomaan italialaisten salainen ase.
Jos vääntää pitkää lenkkiä koko ajan pyörittäen, se taatusti motivoi löytämään sen mukavimman mahdollisen ajoasennon.
HraMoss - 8:24, 14.10.2009 » Toisiin perinteisiin kestävyyslajehin - juoksuun ja hiihtoon rinnastaen mietin että mitenköhän niissä saadaan tehtyä PK-harjoituksia, kun ei ole vaihteita koskaan.. Etenemällä hitaammin ja tasaisessa maastossa sykkeen ehdoilla varmaankin.Juoksussa ja hiihdossa ylämäet hoidetaan lyhentämällä askelta tai potkua. Fiksillä ei askelta voi lyhentää, vaan ylämäissä joutuu käyttämään voimaa, jottei pyörä pysähdy.
OT:
Puolalainen(?) talvitreenipyörä, vapaaratas hitsattu kiinni:
“…it was a normal thing to do for the racers back in 80’s to train in winter on such modified bikes. The bike belonged to the pro placing 3rd in Tour de France…”
jussi - 8:45, 14.10.2009 » Toki kannattaa myös muistaa, että perinteisesti maantiemiehet ovat treenanneet talvikaudella nimenomaan kiinteällä.Aika vähän tuota nykyään harrastetaan. Tuskinpa kuitenkaan siksi, että tietämys kuntoilutavoista olisi heikentynyt?
Edit: Täsmennetään ny sen verran, etten mä oikeesti tiiä mitään vaihdepyörällä ajamisesta. Kaikki mun kuntokilsat on vaihteettomilla ajettuja.