Autan:
What we lose when we whitewash Black history – Chalkbeat
Florida has banned AP African American History. Here’s why that matters and what teachers can do about it.
Autan:
Konsensus (tai sen puute) on joo semmonen juttu, jota voi käyttää jonkunlaisena suunnanantajana, ei minään kovin jyrkkänä argumenttina.
Itse näen, että tässä whitewash-tapauksessa tullaan siihen, että pitäisi luopua ilmaisuista jotka saattavat kuulostaa rasistisilta jollekin kuulijalle, vaikka ilmaisun sisältöä ja historiaa tutkimalla se rasistisuus on ehkä vähän kyseenalaista. Ja tää on ehkä aika pitkä tie, jolla on kaltevia pintoja moneen suuntaa.
Mutta en tosiaan esitä näkemystäni ainoana oikeana, vaikka pidänkin sitä perusteltuna.
Suomeksi muuten ihan hyvä olemassaoleva ilmaisu korvaamaan “valkopesua” on ihan vaan asian kaunistelu. Itse voisin yrittää pärjätä sillä.
Oisko “halpatuotantohiilikuitu” ja siitä lyhennettynä “halpakuitu” tms. hyvä? Ite tykkäisin “ympäristörikoskuidusta”?
Roskakuitu olis vähän lyhyempi, muttei ihan yhtä kuvaava.
No ei se käy tässä kontekstissa suunnanantajaksikaan. Mulla on mökillä Aku Ankka vuodelta 1986. Vuonna 1986 konsensus oli, että julkkiksia häiriköivistä journalisteista voi käyttää n-sanaa ja sen voi painaa lasten sarjakuvalehteen.
Riippuu ihan siitä, ketä kaikkia kuullaan sitä konsensusta määritettäessä. Niinkuin ihan hyvin tiedätkin. Haluat vaan päästä vänkäämään. Mä en nyt lähe siihen tän enempää, koska se on tylsää.
KEHNO-, eli Kuluttajalle Eettisesti Huolestuttava, Näennäisesti Ongelmaton hiilikuitu.
Onko siinä välttämättä tuota implikaatiota?
Minä oon käsittäny, että käsiteltävä pinta olisi ollut alun alkaen valkoinen koska kalkkimaali nyt sattuu olemaan valkoista, ja uuden kerroksen on tarkoitus peittää rapistumia ja pinttynyttä likaa. Implikaatio siis on, että uuden ja puhtaan näköiset asiat on positiivinen asia.
Sinänsä siis vastaavasta asiasta kyse kuin valkopyykkiä pestessä: tietenkin valkoinen lopputulos on silloin tavoiteltava ja positiivinen asia.
Valkoisuuteen on siis liitetty näissä konteksteissa positiivinen konnotaatio, eikä niinpäin että valkoisuus olisi valittu näihin ilmaisuihin jonkinlaisen universaalin hyvyytensä vuoksi.
Ottamatta kantaa tämän whitewash sanonnan käyttöön, ymmärtääkseni siitä on konsensus että sillä ilmaistaan pyrkimystä peitellä asian olevan vähän paskaa ja olen jo pitkään ihmetellyt sitä pesukone valmistajan tuotemerkkinä, jota ainakin verkkokauppacomissa on myyty.
Itse olen kaikista kalkkimaalijutuista tietämättä aina yhdistänyt sen siihen että se valkoinen vaan on ihmisille intuitiivisesti universaalisti viattoman ja hyväntahtoisen symboli.
Historiallisesti tai etymologisesti siinä ei mun mielestä sitä ole. Mutta oon tätä keskustelua luettuani ja makusteltuani alkanut miettimään, että ehkä siinä tänä päivänä saattaa ollakin, kaikkien “viherpesujen” ja “pinkkipesujen” myötä, analogiana noihin ilmaisuihin, joissa selkeästi pestään joksikin toivotuksi ja positiiviseksi.
En silti oikein osaa pitää ilmaisua ongelmallisena, koska mulle tuollainen tulkinta maistuu vähän historiattomalta ja ymmärtämättömältä, ja sellaisista ilmaisuista luopuminen, joissa ei ole alunperin rasistista latausta, mutta jotka on mahdollista kokea rasistisiksi nyt, on näköjään mulle jonkunlainen rajavedon paikka.
Olen kuitenkin valmis funtsimaan asiaa lisää, jos aiheesta tulee hyviä vasta-argumentteja rodullistetuilta ts. enempi asianosaisilta.
Historiallisesti tai etymologisesti siinä ei mun mielestä sitä ole. Mutta oon tätä keskustelua luettuani ja makusteltuani alkanut miettimään, että ehkä siinä tänä päivänä saattaa ollakin, kaikkien “viherpesujen” ja “pinkkipesujen” myötä, analogiana noihin ilmaisuihin, joissa selkeästi pestään joksikin toivotuksi ja positiiviseksi.
En silti oikein osaa pitää ilmaisua ongelmallisena, koska mulle tuollainen tulkinta maistuu vähän historiattomalta ja ymmärtämättömältä, ja sellaisista ilmaisuista luopuminen, joissa ei ole alunperin rasistista latausta, mutta jotka on mahdollista kokea rasistisiksi nyt, on näköjään mulle jonkunlainen rajavedon paikka.
Olen kuitenkin valmis funtsimaan asiaa lisää, jos aiheesta tulee hyviä vasta-argumentteja rodullistetuilta ts. enempi asianosaisilta.
Tää kuulostaa avoimelta ja rakentavalta lähestymistavalta.
Mulla on semmoinen raja vedettynä, että haluan ymmärtää minkä takia olen muuttamassa ilmaisutapojani. En minä kävisi muidenkaan puheita korjaamaan esittämättä sille hyviä perusteita.
Mulla on semmonen olo näitä seuraavia ihmisiä ja kirjoitusten aiheita katsoessa, että he, jos jotkut, lopettaisivat ilmaisun käytön ensimmäisten joukossa, jos se olisi ongelmallinen. Oletan myös, että kumpikin on kyllä kuullut ”WIGBIB”-ilmiöstä.
Whitewashing slavery in US schools will teach students anti-Blackness | Racism | Al Jazeera
Florida has banned AP African American History. Here’s why that matters and what teachers can do about it.
Kun katon aiempia puhumisiani (täällä ja muuallakin), oon täysin tyytyväisenä lopettanut monien ongelmallisten ilmaisujen käyttämisen ja omaksunut uusia. Minä vaan en niele purematta kaikkea.
Koetin etsiä tosta whitewashin ongelmallisuudesta tietoa, josko sen hylkääminen olisikin paikallaan, mutta löysin lähinnä kirjoituksia, joissa sitä käytetään normaalisti ja sitten jonkun reddit-ylilauta-keijotukselta haisevan avauksen, jonka tarkoitusperät ei vaikuta vilpittömiltä. Yhtäkään tutkimusta tai asiallista ajatustenvaihtoa aiheesta en löytänyt.
Kaikenlaiset rautalankaa vääntävät ”eikö tää nyt jo tullut kaikille selväksi, totelkaa!”-henkiset purkaukset otan vastaan mieluiten paperilla ja pyyhin niillä sitten perseeni, mutta hyvistä argumenteista olen kyllä kiinnostunut. Mä olen ennenkin alkuun vastustanut jotain muutosta tai ajatusta, mutta sitten pyörtänyt kantani.
Yleisestikin ihan järkihenkilön merkki lähteä keskusteluun sillä olettamalla, että toivoo oppivansa jotain uutta ja sitä kautta mahdollisesti korjaamaan omaa näkökulmaansa. Tottahan sitä oman päänsä sisässä on nykyisen katsontakantansa itselleen perustellut niin hyvin, kuin mahdollista, mutta jos keskustelun alkuasetelmassa ensisijaisena tarkoituksena on saada muut ajattelemaan itsensä tavoin, niin ei ehkä loppulokset ole yhtä hedelmällisiä kenellekään - riippumatta siitä millainen konsensus sitten löytyykään, jos löytyy.
Kas kun ei ketjuammattilaisriisuuntuja
Ei ketjua, ei ongelmaa.
Tästä olikin juuri tällä viikolla puhetta käytt. nimim. @kolkka n kanssa