kiekot vs. kiekot

Itse en sekoittanut asioita, epäselvästi kyllä kirjoittelin.

120-millisen navan ketjulinja pysyy tietenkin samana, jos molemmin puolin lisätään saman verran prikkoja, mutta se ketjulinja ei ole maastopyörien jumaluuksien suosiossa. 130-millinen perä voi löytyä maantie- tai maastorungosta, joten aattelin että tämmönen huomio voisi olla paikallaan.

No eihän se ollut, sekoitti vain. :slight_smile:

(Ja saa maastopyörän eturatasta toki sisemmäksi liikutettua, mikäli ketjulinja vaatii.)

Mika K - 14:15, 11.10.2012 » Juu pannaan kiekkospeksauskommuuni pystyyn porukalla, veikka meillä tässä joku talvinen vkl. Paljon speksausta, hyvää seuraa ja tuikku murheeseen.. :) Mun rollerissa on 120mm perä eli ei nyt taida olla 130mm napaa mulla tallissa fiksiin. Toisaalta eikös moderni maantieperä ole sen 130mm eli mun Campan maantiekiekoilla tuon 130mm sopivuuden vois pikaisesti uusvanhaan kokeilla?
Tämä olisi enemmän kuin uskalsin toivoa!
jussi - 9:10, 11.10.2012 »
jooseppi - 8:35, 11.10.2012 » 120mm napa antaa saman linjan kuin 130mm?
Pitää paikkansa. 120mm ja 130mm fiksinavat ovat mitoiltaan täysin identtisiä ja myös ketjulinja on sama. "130mm" navassa vain akseli on pitempi ja siinä enemmän/pitemmän prikat ja/tai lukkomutterit. näin ollen voit myös yksinkertaisesti lisätä 5mm prikkoja 120mm navan akselille molemmin puolin, olettaen että akseli on riittävän pitkä, ja yleensä on. Velosolo myy nätisti koneistettuja spacereitä tähän tarkoitukseen, jos sellaisia kokee tarvitsevansa: http://www.velosolo.co.uk/axlespacers130.html (Lumikko sekoittaa asiat, koska maastopyörien ketjulinja 135mm perän ja napojen kanssa on sitten eri juttu.)
Onhan myös noita 130mm napoja jotka eivät ole samalla ketjulinjalla kuin 120mm navat yleensä. Itse tässä lähinnä harmittelen että olisi aikanaan pitänyt vaan pistää crosscheckiin 120mm napa pidemmällä akselilla ja sovittaa se prikoilla eikä ostaa Surlyn 130mm napaa (ketjulinja 47,5). Olisi ollut monikäyttöisempi vaihtoehto.

Löytyi kohtuu edukas vaihtoehto takakiekoksi. Kellään mitään aavistusta tästä?

^Ja multa löytyis sulle tuohon kokomusta Halon etukiekko jarrupinnalla kaveriksi.

kun nyt kiekoista puhutaan nii kertokaas mavic ellipseistä. tyyli on huipussaan mutta entä laatu? ja soveltuuko nää kadulle miten hyvin? jos ei maviccia nii jotain vastaavaa settiä avokehillä. suositelkaa, kertokaa, neuvokaa kun en oo koskaan valmista kiekkosettiä ostanut.

esim. tosta ellipse-puintia.

jepajee… tää avas paljon. thx!

Lainataan tätä ketjua, en löytänyt ainakaan nopsasti mitään de facto -kiekkolankaa…

Surlyn Cross Check olisi tarkoitus saada sinkulana alle tässä kohtapuoliin, ja olen miettinyt kiekkoasiaa. Pyörähommat ovat aika uusia itselleni: projekti tehdään aika paljon siitä saadun opin vuoksi, joten todennäköisesti kasaan ne itse.

Onko jotain syytä, miksi ei ole hyvä idea tehdä seuraavanlaista?

-Vanteet Open Pro 32h
-Navat jotain 135mm kasettikamaa, esim. Shimano Deore LX (Surlyn 132,5 mm takahaarukan ja vaihdeoption vuoksi)
-Jotkut pinnat ja nippelit.

Open Pro mietityttää siksi, että olisi ehkä kiva laittaa välillä leveämpää kumia vanteelle (ei mitään maastopyöräilyä, mutta jotain hiekkatieretkeilyä) – ilmeisesti ainakin jokin 35mm toimii vielä noiden kanssa, mutta menisikö jokin vielä leveämpi? Tuleeko mieleen joitain muita keveähköjä ja kestäviä järkivaihtoehtoja? Pohdin myös Mavic A719-vannetta, joka olisi varmaan pomminkestävä, mutta myös tietysti jonkin verran raskaampi.

Kiitti!

Tuolla neljä sivua ajankohtaista keskustelua mm. Open Prosta

Open pro on aivan hyvä, samoin A719, kumpikin on aika pomminvarma vaihtoehto.

Mikäli esteetikon silmä sallii, Itse suosittelisin vielä laittamaan levarinavat, esim tuosta, koska sitten kiekkosettiä voi käyttää tarvittaessa levaripyörässä ja kuusipulttikiinnitys antaa mahdollisuuden kuuspulttirattaalla fiksailuun. Plus että crosscheckin voi halutessaan päivittää levareille.

Kiitti topicvinkistä nalle! Lueskellaan.

Ja hyvä vinkki tuo levarinapa, en tiennytkään, että crosscheckissä on tällainen optio. Estetiikka ei ole mikään mieletön prioriteetti.

Kuinka paljon noista grammoista pitäisi olla huolissaan? CC ei ole mikään kevyt runko, mutta kuitenkaan en mitään ihan hullua tavarajunaa haluaisi kasata… A719:n 565 g näyttää aloittelijan silmään olevan keskimääräistä suurempi paino.

Niinkun tuota Odien lankaa lukemalla voit havaita, crosscheckin “levarioption” käyttöönotto vaatii vähäsen metallitöitä ja reippaasti DIY-henkeä.

…Joo, tein tämän juuri. Heikompi luonne investoisi Straggleriin, mutta kunkku projekti tuo kyllä!

Open pro ei ole pomminvarma ja jos laittaa noinkin leveää rengasta kannattaa valita leveämpi kehä jos haluaa ajaa
matalilla paineilla.

Okei… Velocity A23 kiinnostaa myös, vaikka ovatkin vähän kalliimmat. Ilmeisesti ne taipuvat ainakin 23 mm - 35 mm -välille aika helposti, jos internetiä on uskominen.