Kiekon keskittäminen

Kuinka paljon kiekkoa voi keskittää runkoon nähden ihan vaan olemassaolevia pinnoja hyödyntäen? Ratafauberkressun ketjulinja on sen verran leveellä, et piti vähän siirrellä prikkoja ja muttereita ja nyt takakiekko tulee hitusen keskilinjan oikealla puolella.

Kyl se toki pyörimään mahtuu, mut olishan se ny hips ja cools jos se olis keskemmällä.

-p-

Riippuu pinnojen ja nippojen pituudesta, eli jossain vaiheessahan toisella puolella loppuu kierteet (ja matalassa kehässä pinna rikkoo sisäkumin), tai vastaavasti alkaa näkymään liikaa kierrettä. Mut joku 5 mm varmaankin menee ongelmitta, ainakin itellä toimi…

Laskin nopeesti pythagoraan lauseella, että vanteen siirto millin sivulle vaatii noin 0.1mm säätövaraa puolassa.

Eli siis jo muinaiset kreikkalaiset olivat kovanluokan pyöräntuunaajia :smiley: Pythagoras rocks! (sori offtopic, ei voinu vastustaa)

Oon joskus lykännyt pidempää nipaa toiselle puolelle, hyvin toimii. Tietenkin toiset saattavat menettää yöunensa tuollaisista mutta parempi musta noin kuin että rengas ei ole keskellä.

voisihan sitä tietty yrittää pähkäillä uudet pituudet pinnoillekin jos oikein tässä ryhtyy hifistelemään.

^^Joku sano joskus jossain että eri pituisissa nipoissa on saman pituiset kierteet! Siis ylhäältä lähtien. Pidemmillä nipoilla saa paremmin pinna-avaimella kiinni tai jotain. Ei kuulosta järkevältä…

DT:n 14mm nipoissa on saman verran kierrettä kuin 12mm nipoissakin, eli ne ei auta (paitsi ulkonäköön, piilottaa kierteen…) 16mm nipoissa on sit pidemmälti kierrettä. Näin olen antanut itselleni väittää.

Vielä tuosta itse keskittämisen tekemisestä. Onko se vain niin helppoa kuin miltä vaikuttaa: kiristää toisen puolen pinnoja X/X kierrosta ja löysää toiselta puolelta saman verran.

Vai pitääkö tässä operaatiossa ottaa jotain muutakin huomioon (siis ylläpuhutun kierteiden riittävyyden/sisäkumin repimisen lisäksi)

Nm. muutaman millin sivussa.

No suunnilleen noin, mutta kyllä siinä prosessissa tulee tietty samalla heittoa vanteeseen, joten perusrihtauksen joutuu tekemään.

Itse asiassa toista puolta ei kiristetä yhtä paljon kuin toista löysätään, jos kiekko ei ole symmetrinen. Mutta ei sillä niin väliä ole, helppo homma.

näin, löysäys pitää tehdä ensin.

Eihän se kierteen pituus vaan juurikin se mistä se kierre alkaa. Mun nipoissa kierteet on sijoitettu alkamaan pitkälti nipan suulta.

ehehe käytänkin tätä ihan muuhun tarkoitukseen.

Pikalinkullinen etukiekko sebussa on aina vähän sivussa, kiekko on suora mutta menee kiristäessä aina sivuun pari milliä.

Mitä tässä pitäisi tehdä (jekkuja) että saisin sen suoraksi dura acen maantienapa kyseessä

Jos kiekko on suora ja loksahtaa haarukkaan suoraan, mutta kiristäessä siirtyy sivuun, etsisin vikaa haarukasta. Ei oo välttämättä haarukanpäät samassa tasossa tai samansuuntaiset.

jooh, hyvin se kiristyy aerotrackillä yms muilla suoraan mutta uskoisin että tässä on jokin user error…

Jos kiekon dishaus pielessä niin löysää sisempänä olevan puolen pinnoja (kaikkia, aloita venttiilistä) ja kiristä toisen puolen pinnoja saman verran kierros kerrallaan. Aloittaisin ite tilannetta näkemättä 1/4 tai puolella kierroksella.

.... - 9:58, 24.10.2014 » jooh, hyvin se kiristyy aerotrackillä yms muilla suoraan mutta uskoisin että tässä on jokin user error...
Mäki oon huomannut, että se on aina Jennillä sivussa kun sää oot sitä räplännyt. Sun pitää ottaa se pyörä haarojen väliin, rinnalla painaa vähän ohjaustankoa ja samalla vääntää se pikalinkku kiinni. Se menee aina vinoon jos sä laitat pikalinkun kiinni ilman, että painat akselia kunnolla hahloihin. Jos se ajaessa menee vinoon niin sulla ei ole linkku tarpeeksi tiukassa tai se on viallinen.

9/10mm akseliset pikalinkut on kivoja.

tykkään räplätä, mut kaipa se on nyt suorassa.